نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، استانداردسازی پرسشنامۀ خرید روزنامۀ ورزشی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ مشتریان زن و مرد بالای 18 سال دکههای روزنامهفروشی شهر تهران با حداقل یک سال سابقۀ خرید روزنامۀ ورزشی تشکیل دادند که درنهایت، پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، در نهایت تعداد 344 پرسشنامه کامل بود و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. یافتهها حاکی از این است که مجموع 33 گویۀ طراحیشده در مقیاس لیکرت، از چهار عامل محتوا، شکل و ظاهر، شهرت و سابقه و تیتر اشباع شده است. این چهار عامل درمجموع قادر هستند 9/74 درصد از واریانس کل را تبیین کنند. علاوهبراین، درخصوص روایی سازه و براساس میزان روابط به غیر از سؤال 16، تمامی سؤالات رابطۀ معناداری با عامل خود دارند و میتوانند پیشگوی خوبی برای آن باشند. در ارتباط با روابط عاملها با مفهوم "خرید روزنامۀ ورزشی" نیز نتایج نشان میدهد که تمامی عاملها توانستهاند پیشگوی خوبی برای این مفهوم باشند. درنتیجه، روایی درونی و بیرونی مدل "خرید روزنامۀ ورزشی" مورد تأیید قرار میگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Standardization of a Questionnaire on Effective Factors in Purchasing Sports Newspapers
نویسنده [English]
- ayoub eslami 1
چکیده [English]
The aim of this study was to standardize a questionnaire for purchasing sports newspapers. The population consisted of all male and female newsstand customers above 18 in Tehran with a minimum of one year of purchase history. A total of 344 questionnaires were completely answered and the final analysis was conducted on them. The results revealed that 33 items in Liker scale were saturated of four factors: 1) content 2) appearance 3) headline. These four factors were able to describe 74.9 percent of the total variance. As for the validity of the instrument and based on the relations, except for 16 questions all questions had a significant relation with their own factors and were good predictors for those factors. Also, concerning the factor relationships with the concept of "purchasing sports newspapers", the results showed that all factors were good predictors for that concept. Therefore, the internal and external validity of the model "purchasing sports newspapers" was confirmed.
کلیدواژهها [English]
- Standardization
- Questionnaire
- Sports Newspaper