نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تربیت‌بدنی، دانشگاه کردستان

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان

چکیده

پژوهش حاضر به‌صورت میدانی و به روش توصیفی ـ هم‌بستگی، با هدف تعیین میزان دانش و نگرش تماشاچیان لیگ برتر فوتبال ایران و ارتباط بین آن‌ها نسبت به بازاریابی پنهان، با توجه به ویژگی‌های جمعیت‌شناختی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش را تماشاچیان حاضر در ورزشگاه فوتبال غدیر شهر اهواز تشکیل دادند. نمونۀ آماری نیز از میان آن‌ها و به‌صورت تصادفی، به تعداد 236 نفر انتخاب گردید. نتایج نشان می‌دهد که دانش و نگرش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان، کمتر از حد بهینه است و تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان بی‌تفاوت می‌باشند. همچنین، یافته‌ها حاکی از آن است که تنها در مؤلفۀ دانش مرتبط با بازاریابی پنهان و آن هم تنها در متغیرهای جمعیت‌شناختی، سابقۀ تماشاچی‌بودن و سطح تحصیلات، ارتباط مثبت و معناداری نسبت به بازاریابی پنهان وجود دارد. بر مبنای نتایج مشخص می‌شود که دانش مرتبط با بازاریابی پنهان، دارای توان پیش‌بینی معنادار نگرش نسبت به بازاریابی پنهان می‌باشد. با عنایت به یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان راه‌کارهایی را جهت افزایش دانش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان از طریق علامت تجاری خاص رویداد لیگ برتر فوتبال ایران ونیز باشگاه‌های ورزشی، در ورزش کشور فراهم کرد و از این طریق، حامیان مالی بیشتری را جهت سرمایه‌گذاری در ورزش فوتبال کشور جذب نمود. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Spectators’ Knowledge and Their Attitude toward Ambush Marketing in the Iranian Football Premier League

نویسندگان [English]

  • Edris Radi 1
  • Saeed Sadeghi Boroujerdi 2
  • Behzad Izadi 3

1 M.Sc. of Physical Education, University of Kurdistan

2 Professor of Sport Management, University of Kurdistan

3 Assistant Professor of Sport Management, University of Kurdistan

چکیده [English]

The current research aims to determine the knowledge and attitude of the Premier Football League fans toward ambush marketing according to demographic characteristics. The research method was correlational and survey. The statistical population was attending spectators of Ghadir football stadium in the city of Ahvaz. A number of 236 people were selected randomly as sample. Data was collected through the researcher-made questionnaire. One-sample t test, Pearson correlation, univariate analysis of variance and regression were used for data analysis. The results showed that knowledge and attitude of spectators toward ambush marketing is suboptimal, and that spectators are indifferent to ambush marketing. Also, the results indicated that there is significant relationship only between knowledge-related ambush marketing and only in demographic variables of spectators experience and level of education. Finally, knowledge about ambush marketing can predict attitude toward ambush marketing. Results of the study can provide solutions to increase knowledge of spectators about ambush marketing through football league as well as sport clubs trademarks, and attract more financial sponsors for investment in football league.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ambush Marketing
  • Knowledge
  • Attitudes
  • Sponsors
  • Premier Football League of Iran
1. Askarian, F. (2004). Assess the economic situation of sports industry in the year’s 1377 to 1380. Ph.d dissertation. University of Tehran, Faculty of Sport Science and Physical Education. (Persian).
2. Chadwick, S., & Burton, N. (2011). The evolving sophistication of ambush marketing: A typology of strategies. Thunderbird International Business Review, 53(6), 709–19.  
3. Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155–9.
4. Crompton, J. L. (2004). Sponsorship ambushing in sport. Managing Leisure, 9 (1), ‌‌    1-12.
5. McKinley, S. (1994). Sans legal restraint, no stopping brash, creative ambush marketers. Brand Week, 35‌(24), 20.
6. Dickson, G., Naylor, M., & Phelps, S. (2014). Consumer attitudes towards ambush marketing. Sport Management Review, 18(2), 280-90.
7. Dobson, S. & Goddard, J. (2001). The economics of football (1st ed). United Kingdom: Cambridge University Press, p.150.
8. Ehsani, M., AbuDarda, Z., & Eghbali, M. (2008). Investigating the lack of sponsors support from professional sports women in Isfahan. Journal of Motor Science and Sport, 6(12), 111-20. (Persian).
9. FIFA. (2006). Coaching football. (M. Taghavi, Trans). (1st ed). National Olympic Committee Publication. P. 285. (Persian).
10. Haj Begay, M., & Maude, A. (2006). Football violence and aggression in ways of controlling it. The journal of Security, 5((‌2-1), 73-120. (Persian).
11. Hartland, T., & Williams-Burnett, N. (2012). Protecting the Olympic brand: Winners and losers. Journal of Strategic Marketing, 20(1), 69–82.
12. Kalamadi, S. (2012). Intellectual property and the business of sports management. Journal of Intellectual Property Rights, 17(5), 437–42.
13. limburger, M. R., & McCarthy, L. (2001). An assessment of consumer knowledge of, interest in, and perceptions of ambush marketing strategies. Sport Marketing Quarterly, 10(4), 130–7.
14. Mohammedi, K. (2002). Football in stock and stock in football (1st ed). Tehran: The Press Ministry of Culture and Islamic Guidance. P. 189. (Persian).
15. Moulmein, T., & Hendrik, R. (2011). Ambush marketing: An indefensible marketing strategy. Master thesis. University of Amsterdam, 22-43.
16. Percuss, H., Germander, K., & Seguin, B. (2008). Ambush marketing in China: Counterbalancing Olympic sponsorship efforts. Asian Business and Management, 7(2), 243–‌63.
17. Pitt, L., Parent, M., Breton, P. Stein, P. (2010). Event sponsorship and ambush marketing: Lessons from the Beijing Olympics. Business Horizons, 53 (3), 281-‌90.
18. Potluck, A., & Rose, S. (2009). Effects of ambush marketing: UK consumer brand recall and attitudes to official sponsors and non-sponsors associated with the FIFA World Cup 2006. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 10(4), 271–‌86.
19. Sandler, D. M., & Shane, D. (1989). Olympic sponsorship vs ambush marketing: Who gets the gold?. Journal of Advertising Research, ‌9-14.
20. Seguin, B., & O’Reilly, N. (2008). The Olympic brand, ambush marketing and clutter. International Journal of Sport Management and Marketing, 4(1), 62–84.
21. Seguin, B., Limburger, M., O’Reilly, N., & McCarthy, L. (2005). Internationalising ambush marketing: A comparative study. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 6(4), 216–30.
22. Sport, D. E. (2008). The policy, consumer, and ethical dimensions of covert marketing: An introduction to the special section. Journal of Public Policy & Marketing, 27 (1), 4-6.
23. Strelize, B. (2005). Relationship in sport sponsorship: A marketing perspective. (Unpublished doctoral dissertation). Faculty of Management; University of Johannesburg.
24. Suleiman Beshly, A., & Tabli, V. (2011). Hidden advertising in marketing. Tehran: Publishing of Marketing. First Edition P. 48. (Persian).