نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی ورزشی و مدرس گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران بابلسر
2 دکتری تخصصی و عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه مازندران-بابلسر رشته تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی
3 استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
4 دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی دلایل عدم مشارکت فرهنگیان مرد ایران در فعالیتهای ورزشی در سال (1394) میباشد. این پژوهش، توصیفی بوده و از نوع مطالعات تحلیلی میباشد که بهصورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ فرهنگیان مرد سراسر کشور تشکیل دادند که با توجه به حجم بالای جامعه، تعداد 385 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، تحلیل عاملی بوده است. یافتهها نشان میدهد در متغیر اول که متغیر ویژگیهای فردی است، سه جزء عاملی (عدم داشتن مهارت ورزشی، خستگی و بیحوصلگی و ترس از مصدومیت)، در متغیر موانع بازدارنده، چهار جزء عاملی (دردسترسنبودن اماکن و تسهیلات، کیفیت پایین اماکن و تسهیلات ورزشی، مشغلۀ کاری و خانوادگی زیاد و کمی درآمد)، در متغیر سوقدهندههای محیطی، چهار جزء عاملی (عدم برنامهریزی مناسب برای فرهنگیان، عدم اطلاع از ورزشهای موجود، احساس شرمندگی پس از باخت و تعداد کم اماکن ورزشی برای فرهنگیان) و در متغیر ویژگی ورزشهای موجود، دو جزء عاملی (بیزاری از برد و باخت و مدت و شدت زیاد فعالیتهای ورزشی) تأثیرگذار میباشند. بهطورکلی، میتوان گفت که از طریق مدیریت بهتر و فراهمساختن زیرساختها توسط مسئولین، این عوامل میتوانند مرتفع شوند و سازمان آموزشوپرورش را به اهداف خود در این زمینه برسانند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factor Analysis the Reasons for Low Participation of Men Teachers to Sport Activities in All Over the Country
نویسندگان [English]
- Ali Vafaei Moghaddam 1
- Farzam Farzan 2
- Mostafa Afshari 3
- Mehran Jaafari 4
1 Ph.D. Student and Teacher, University of Mazandaran-Babolsar
2 Assistant Professor, University of Mazandaran-Babolsar
3 Assistant Professor, Sports Science Research Institute
4 Ph.D. Student, Azad University of Mashhad
چکیده [English]
For causes few people participate in sport in our country, the purpose of this research is to investigate reasons for non-participation of male teachers in sport. This Research is descriptive research and its type is analytical that operated as a field study. Population composed of all Iranian teachers that 385 people were selected for the sample. For analyzing the reasons of non-participation. Findings show that in first variable was individual characteristics:4 factor components (don’t have sport skill, Fatigue and impatience, Fear of injury) in variable of inhibitory obstacles 4 factor components (Unavailability sport Places, Low quality in sport Places, Busy work and family, Low income) in environmental push factor: 4 factor components (Proper planning for sport teacher, don’t have useful knowledge about sport activities, Feel ashamed after losing, The low number of sport facilities) and in sport Property variable 2 factor components (Aversion of Winning and losing, Duration and intensity sport activities are effective. officials and policy makers should consider these factors and through the appropriate management help education ministry to fulfill its goals.
کلیدواژهها [English]
- Factor Analysis
- Non- Participation in Sport
- Teachers