نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علم و هنر
2 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
3 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش در زمرۀ مطالعات توصیفی ـ تحلیلی قرار دارد. جامعۀ آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی براساس منطق مدلهای تحلیل عاملی، یک نمونۀ 250 نفری از کارکنان سازمانهای ورزشی اعم از سازمان تربیت بدنی، فدراسیونهای ورزشی و ادارات کل تربیتبدنی استانهای منتخب به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گشت و مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در بخش دوم نیز بهمنظور اولویتبندی عوامل کلیدی شناساییشده، از 10 نفر از خبرگان که تسلط علمی و عملی بر موضوع پژوهش داشتند استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که نه عامل مدیریت، ساختار سازمانی، معماری دانش، فرهنگ، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، فرایندهای دانشی، پاداشهای انگیزشی و محتوای دانش بهعنوان عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی بهشمار میآیند. همچنین، نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری بیانگر آن است که عامل مدیریت، بالاترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را در بین هشت عامل کلیدی دیگر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification and Prioritization of Key Factors in Successful Implementation of Knowledge Management in Sport Organization
نویسندگان [English]
- Seyed Ali Naghavi 1
- Seyed Hojjatollah Mir Ghafoori 2
- Ali Morovati Sharif Abadi 3
1
2
3
چکیده [English]
The aim of present study was to identify and prioritize factors in successful implementation of knowledge management in sports organizations, using interpretive structural approach model. The aim of present study is practical, its method and nature is descriptive - analytical. The population of this study had two parts so that in order to identify factors affecting organizational spirituality in Yazd university according to survey analytical models, a 250 sample of sports organizations including physical education, physical education office, sports federation employees were selected via stratified sampling and were discussed and analyzed. In the second part of the scheme in order to classify priority of the key factors identified, we cooperated with 10 experts who had mastered the respected scientific research on the subject. Factor analysis showed that 9 factors of management organizational structure, architecture, science, culture, human resources, information technology, knowledge processes, motivational rewards and content knowledge are considered as the key success factors in the implementation of knowledge management in sports organizations. Structural interpretation of model results also showed that the management agent has highest leverage and least dependency to other 8 key factors.
کلیدواژهها [English]
- Sports Organizations
- Interpretive Structural Modeling
- Knowledge Management
- Ajmal, M., Helo, P., & Kekale, T. (2010). Critical factors for knowledge management in project business. Journal of Knowledge Management, 14(1): 156-68.
- Bhatti, W. Z., Zaheer, A., & Rehman, K. (2011). The effect of knowledge management practices on organizational performance: A conceptual study. African Journal of Business Management, 5(4): 2847-53.
- Chandramowli, S., & Transue, M. (2011). Analysis of barriers to development in landfill communities using interpretive structural modeling. Habitat International, 35(2): 246-523.
- Chang, T. H., & Wang, T. C. (2009). Using the Fuzzy Multi-Criteria Decision Making Approach for measuring the possibility of successful knowledge management. The Journal of Information Sciences, 14(1): 156-68.
- Chourides, P., Longbottom, D., & Murphy, W. (2003). Excellence in knowledge management: An empirical study to identify critical factors and performance measures. Measuring Business Excellence, 7(2): 29-45.
- Chua, A., & Lam, W. (2005). Why KM projects fail: A multi-case analysis. Journal of Knowledge Management, 9(3): 6-17.
- Davenport, T., De Long, D., & Beers, M. (1998). Successful knowledge management projects. Sloan Management Review, 39(2): 43-57.
- Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2000). An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations. Journal of Strategic Information Systems, 9(2): 235-61.
- Huang, J., Tzeng, G., & Ong, Ch. (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process. Pattern Recognition Letters, 105(2): 164-68.
10. Jaberi, A., Salimi, M., & Khazaeipool, J. (2014). Effect of intrinsic and extrinsic motivation on employee knowledge sharing in sport organizations (case study physical education employees Isfahan Province). Journal of Sport Management, 5(16): 55-75. (Persian)
11. JafariMoghadam, S. (2010). Knowledge management in school based management system. Journal of Management Education, 10(36): 5-27. (Persian)
12. Lindner, F., & Wald, A. (2010). Success factors of knowledge management in temporary organizations. Journal of Project Management, 29(7): 877-88.
13. Mills, M., & Smith, T. A. (2011). Knowldege management and organizational performance: A decomposed view. Journal of Knowledge Management, 15(1): 156-71.
14. Mohammadi, K., Khanlari, A., & Sohrabi, B. (2009). Organizational readiness assessment for knowledge management. International Journal of Knowledge Management, 5(1): 1011-29.
15. Nematy, M. (2011). Knowledge management, culture, higher education. Journal growth of Technology, 2(7) 28-35. (Persian)
16. Roelandet, j., & Ehssan, S. (2004). Organizational factors and knowledge management within large marketing departments: An empirical study. Journal of Knowledge Management, 5(4): 156-71.
17. Shaker, A. (2007). Knowledge sharing and technological capabilities: The moderating role of family involvement. Journal of Business Research, 6(1): 20-24.
18. Shih, H. A., & Ching, Y. H. (2005). Strategy alignment between KM HRM and corporate development. International Journal of Manpower, 26(6): 583-4.
19. Skyrme, D. J., & Amidon, D. M. (2003). Creating the knowledge-based business. London: Business Intelligence, (1): 103-106.
20. Smiti, G. (2004). Knowledge management and reference services. The Journal of Academic Librarianship, 30(5): 368-81.
21. Wei, C. C., Choy, C. S., & Yew, K. (2009). Is the Malaysian telecommunication industry ready for knowledge management implementation. Journal of Knowledge Management, 13(1): 69-87.