الگوی برنامه درسی تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان با توجه به آسیب شناسی وضع موجود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 'استادیار گروه تربیت بدنی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران.

3 دانشگاه فرهنگیان

4 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی طراحی الگوی برنامه درسی تربیت بدنی با توجه به آسیب های موجود در دانشگاه فرهنگیان است. به همین منظور مطالعه کیفی با استفاده از مصاحبه های عمیق با صاحبنظران مورد انجام شد. جامعه آماری شامل اساتید هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان می باشد. تعداد افراد نمونه بعد از مصاحبه با 15 استاد هیأت علمی تربیت بدنی به حد اشباع رسید. داده هـای حاصـل از مصـاحبه هـا با رویکرد کیفی بـه روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قـرار گرفـت به منظور افزایش روایی، یافته های حاصل از کدگذاری سه مرحله ای در اختیار اساتید راهنما، مشاور و دو نفر از صاحبنظران برنامه درسی قرار گرفت. برای محاسبه پایایی بین کدگذاران سه مصاحبه به صورت تصادفی به یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت که پایایی این بخش 79% به دست آمد. سه مصاحبه پس از گذشت یک ماه مجدداً کدگذاری شدند و پایایی این بخش 90% به دست آمد. یافته ها بیانگر 5 حیطه اصلی شامل: شرایط علی، زمینه ها، مداخله گر، راهبردها و پیامدها بود. از نظر جامعه هدف، راهبردهای تدریس، اهداف، محتوا و فعالیت های یادگیری مهمترین عناصر برنامه درسی هستند. نتایج نشان داد شرایط علّی، زمینه ای، مداخله ای، راهبردها و پیامدها با الگوی مورد مطالعه همبستگی معناداری داشتند. برنامه درسی تربیت بدنی موجود نیاز به بازنگری و بهبود دارد تا بتواند به صورت جامع تری نیازهای آموزشی دانشجویان را برآورده کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The model of physical education curriculum in Farhangian University according to the pathology of the current situation

نویسندگان English

kazem jalali 1
Ahmadreza Askari 2
Taghi Aghahseni 3
Alireza Zamani Nukaabadi 4
1 Education and training
2 Department of Sport Management, Faculty of Physical Education, Islamic Azad University, Mobarakeh Branch, Esfahan, Iran.
3 Farhangian University
4 Assistant professor of Sport Management, Sport sciences department, Isfahan (Khorasgan) branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده English

The present study aims to identify the design of the physical education curriculum model in Farhangian University. For this purpose, a qualitative study was used using in-depth interviews with experts. The statistical population includes faculty members of physical education. The number of sample people after interviewing 15 professors of physical education at reached a saturated level. The data obtained from the interviews with a qualitative approach to the data method and through three stages of open, axial and selective coding were analyzed in order to increase the validity, the findings of the three-step coding were given to the professors. A guide, consultant and two curriculum experts. To calculate the reliability between the coders, three interviews were randomly assigned to one of the faculty members of Farhangian University, and the reliability of this section was 79%. Three interviews were re-coded after one month and the reliability of this section was 90%. The findings showed 5 main areas including: causal conditions, contexts, interventionist, strategies and outcomes. According to the target community, teaching strategies, goals, content and learning activities are the most important elements of the curriculum, which are among the most important harms of the physical education curriculum. The results showed that the causal, background, intervention, strategies and outcomes were significantly correlated with the model. The existing physical education curriculum needs to be reviewed and improved in order to be able to meet students' educational needs more comprehensively.

کلیدواژه‌ها English

curriculum model
physical education
Farhangian University
Qualitative analysis
teacher education

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 13 آبان 1404

  • تاریخ دریافت 10 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری 13 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش 13 آبان 1404