رابطه بین گشودگی به تجربه و عملکرد خلاقانه کارشناسان تربیت‌بدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی رفتار جستجوی بازخورد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، دانشکده علوم انسانی و تربیت بدنی،گنبدکاووس، ایران.

4 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران.

5 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.

چکیده
مطالعة رابطه بین رابطه بین گشودگی به تجربه و عملکرد خلاقانه کارشناسان تربیت‌بدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی رفتار جستجوی بازخورد هدف اصلی این پژوهش بود. این پژوهش کاربردی با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. تمامی کارشناس تربیت‌بدنی ادارات آموزش و پرورش کشور جامعة آماری این پژوهش بودند که تعداد 314 نفر به شیوة تصادفی (خوشه‌ای) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های استاندارد پرسش‌نامه‌های گشودگی به تجربه (سوتو و همکاران، 2008)، رفتار جستجوی بازخورد (ماس و همکاران، 2003) و عملکرد خلاقانه (ژو و جرج، 2001) بود. بود. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل گردید. نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس نسخه 25 و اسمارت پی‌ال‌اس نسخه 4 جهت تحلیل داده‌ها استفاده شدند. یافته‌های پژوهش نشان دهندة رابطه‌ای مثبت و معنی‌دار بین گشودگی به تجربه و رفتار جستجوی بازخورد کارشناسان تربیت‌بدنی بود. همچنین نتایج نشان داد بین گشودگی به تجربه و عملکرد خلاقانه کارشناسان تربیت‌بدنی رابطة مثبت و معنی‌داری وجود دارد. در نهایت، نتایج پژوهش نشان داد رابطة بین بین گشودگی به تجربه و عملکرد خلاقانه کارشناسان تربیت‌بدنی با نقش میانجی رفتار جستجوی بازخورد مثبت و معنی‌دار است. بر اساس نتایج پژوهش می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که گشودگی به تجربه کارشناسان تربیت‌بدنی می‌تواند با تقویت رفتار جستجوی بازخورد به توسعه عملکرد خلاقانه آن‌ها منجر شود؛ بنابراین ایجاد یک فضای کاری که کارشناسان تربیت‌بدنی بتوانند تجربیات جدیدی را در خصوص اقدامات کاری خود به دست آورند پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The relationship between openness to experience and creative performance of physical education experts of education departments with the mediating role of feedback seeking behavior

نویسندگان English

Akram Esfehani Nia 1
Maryam Aliabadi 2
hamidreza ghezelsefloo 3
Nasser Bai 4
Mojtaba Ahmadi 5
1 Department of Physical Education, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran.
3 Associate Professor of Sports Management, Gonbad-Kavoos University, Faculty of Humanities and Physical Education, Gonbad-Kavoos, Iran.
4 Department of Physical Education and Sport Sciences, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran.
5 Department of Physical Education and Sport Sciences, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran.
چکیده English

main objective of this study was to study the relationship between openness to experience and creative performance of physical education experts in education departments with the mediating role of feedback seeking behavior. This applied research was conducted using a survey research method. All physical education experts in education departments in the country were statistical population of this studyof which 314 people were randomly selected as a sample (cluster). The research tools included standard questionnaires for openness to experience (Soto et al., 2008), feedback seeking behavior (Mass et al., 2003), and creative performance (Zhou and George, 2001). The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics. SPSS version 25 and SmartPLS version 4 software were used to analyze the data. The findings of the study showed a positive and significant relationship between openness to experience and feedback seeking behavior of physical education experts. The results also showed that there is a positive and significant relationship between openness to experience and creative performance of physical education experts, the results of the study showed that the relationship between openness to experience and creative performance of physical education experts with the mediating role of feedback seeking behavior is positive and significant. Based on the results of the study, it can be concluded that openness to experience of physical education experts can lead to the development of their creative performance by strengthening feedback seeking behavior; therefore, creating a work environment where physical education experts can gain new experiences regarding their work actions is recommended.

کلیدواژه‌ها English

Feedback Seeking
Openness to Experience
Physical Education Experts
Creative Performance
Educational Environments

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 03 مهر 1404

  • تاریخ دریافت 25 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری 04 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش 30 شهریور 1404