ارائه مدل توسعه یافتگی ورزش دانش آموزی ایران با استفاده از دیمتل فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

3 عضو هیات علمی

4 استاد ، مدیریت ورزشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

10.22089/smrj.2025.17430.4095
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه یافتگی ورزش دانش آموزی ایران بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی بود، از نظر ماهیت توصیفی و از منظر متغیرها یک پژوهش آمیخته است که در دو مرحله انجام شد. ابتدا شاخصه های توسعه ورزش دانش آموزی در ایران توسط مصاحبه و نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزر شناسایی شد و در مرحله دوم عوامل اثرگذار و اثرپذیر طبق رویکرد دیمیتل فازی اولویت بندی شدند. با روش نمونه گیری هدفمند 15 مصاحبه به صورت حضوری و مجازی انجام شد و 8 نفر به پرسشنامه دیمتل فازی پاسخ دادند. یافته ها نشان داد که 59 گویه در قالب 11 مفهوم به عنوان شاخصه های توسعه یافتگی ورزش دانش آموزی ایران وجود دارد که طبق یافته ها به ترتیب اولویت 6 مولفه منابع مالی، زیرساخت ورزشی، کیفیت و کمیت منابع انسانی، آموزش درس تربیت بدنی، فرهنگ سازی ورزشی و مدیریت کارآمد به عنوان شاخصه های اثرگذار و 5 مولفه حرفه ای سازی ورزش دانش آموزی، مسابقات دانش آموزی، تجهیزات نرم افزاری و فن آورانه، انجمن های ورزشی و هنرستان های تربیت بدنی و استعدادیابی به عنوان شاخصه اثرپذیر شناسایی شدند. در یک نتیجه گیری کلی باید بیان کرد که عوامل اثرگذار باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرند و از آنجا که مولفه های اثرپذیر وابسته به عوامل اثرگذار هستند یا حتی در صورت وجود، نمی توانند به تنهایی توسعه ورزش دانش آموزی را منجر شوند، باید به ترتیب اولویت شناسایی شده جهت توسعه هر چی بیشتر ورزش دانش آموزی اقدام نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Development model of Iran's student sports using Fuzzy Dematel

نویسندگان English

Morteza Ghenaat 1
Mahdi Talebpour 2
Zahrasadat Mirzazadeh 3
Mohammad kashtidar 4
1 PhD student in sports management, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
2 Professor of Sport Management, Ferdowsi University of Mashhad
3 Assistant Professor of Sports Management at Ferdowsi University of Mashhad
4 Professor, Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
چکیده English

The aim of the current research was to present the development model of Iran's student sports. In terms of the purpose of the research, this research was a part of applied research, and in terms of its descriptive nature and from the perspective of the variables, it is a mixed research that was conducted in two stages. First, the indicators of the development of student sports in Iran were identified by interviews and data theory of Glazer's approach, and in the second step, effective and efficient factors were identified and prioritized according to the fuzzy Dematel approach. With the purposeful sampling method, 15 interviews were conducted in person and virtually, and 8 people answered the fuzzy Dematel questionnaire. The findings showed that there are 59 items in the form of 11 concepts as indicators of the development of student sports in Iran, according to the findings of Dematel Fuzzy, the priority of 6 components is financial resources, sports infrastructure, quality and quantity of human resources, education and culture. Sports development and efficient management as effective indicators and 5 components of student sports professionalization, competitions, software and technological equipment, conservatories and specialized associations and talent search were identified as effective indicators. In a general conclusion, it should be stated that the influencing factors should be of primary importance and since the influencing factors are either dependent on the influencing factors or even if they exist, they cannot alone lead to the development of student sports.

کلیدواژه‌ها English

Development Indicators
Student Sports
Fuzzy Dematel
Physical Education Teachers

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 23 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری 13 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 08 شهریور 1404