تأثیر تکنولوژی هوش مصنوعی بر توسعه استارتاپ های ورزشی با نقش میانجی کارآفرینی ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی. دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر تکنولوژی هوش مصنوعی بر توسعه استارتاپ‌های ورزشی با نقش میانجی کارآفرینی ورزشی بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری، توصیفی پیمایشی که از لحاظ رویکرد پژوهشی، کمی بود. جامعه آماری، اساتید تربیت بدنی، متخصصان در پارک علم و فناوری و استارتاپ‌ها و کارآفرینان ورزشی در سطح استان تهران و البرز بودند. حجم نمونه براساس روش کوهن 232 نفر تعیین شد که با توجه به وجود پرسشنامه‌های ناقص، 224 پرسشنامه مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرارگرفت. ابزار اندازه گیری پرسشنامه‌های استاندارد بودند که روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از معیارهای روایی محتوایی، همگرا و واگرا تعیین و پایایی پرسشنامه‌های هوش مصنوعی (وقفی و عربیان، 1400)، استارتاپ-های ورزشی (ضیاء و طوطی فر، 1398) و کارآفرینی ورزشی (صفاری و همکاران، 2013) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به‌ترتیب 83/0، 88/0 و 76/0 گزارش گردید که نشان می‌دهد هر سه پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار هستند. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از مدل معادلات ساختاری و به وسیله نرم افزار SPSS19 و AMOS23 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که تکنولوژی هوش مصنوعی بر استارتاپ‌های ورزشی و کارآفرینی ورزشی به ترتیب 14/0 و 37/0 و کارآفرینی ورزشی بر استارتاپ‌های ورزشی 58/0 تأثیر دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که براساس جدول بارون و کنی نوع میانجی کارآفرینی ورزشی در تأثیر تکنولوژی هوش مصنوعی بر توسعه استارتاپ‌های ورزشی از نوع میانجی کامل است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

the impact of artificial intelligence technology on the development of sports startups with the mediating role of sports entrepreneurship

نویسندگان English

  • akbar mahdavi 1
  • samad fattahi 2
  • mir hesam seidsoltani 2
  • Roghayeh sarlab 3
1 PhD student in sports management, University of Mohaghegh Ardabili
2 PhD student in sports management, Urmia University
3 Assistant Professor of sport management, Department of Motor behavior and sports management, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده English

The purpose of this research was to investigate the effect of artificial intelligence technology on the development of sports startups with the mediating role of sports entrepreneurship. The research method is applied in terms of purpose and descriptive in terms of collection, which is quantitative in terms of research approach. The statistical population was sports management professors, experts in science and technology park, and sports startups and entrepreneurs in Tehran and Alborz provinces. The sample size was determined based on Cohen's method of 232 people, and due to the existence of incomplete questionnaires, 224 questionnaires were analyzed. The measurement tools were standard questionnaires, the validity of the questionnaires was determined using diagnostic, convergent and divergent validity criteria, and the reliability of artificial intelligence, sports startups and sports entrepreneurship questionnaires was determined using Cronbach's alpha coefficient 0.88, 0.81 respectively and 0.85 was reported, which shows that all three questionnaires have good reliability. To analyze the research hypotheses, the structural equation model was used by SPSS19 and AMOS23 software. The findings of the research showed that artificial intelligence technology has an effect on sports startups and sports entrepreneurship 0.14 and 0.37, respectively, and sports entrepreneurship has a 0.58 effect on sports startups. Therefore, it can be concluded that based on Baron and Kenny's table, the mediating type of sports entrepreneurship in the effect of artificial intelligence technology on the development of sports startups is full mediating.

کلیدواژه‌ها English

  • Artificial Intelligence
  • Sports Startups
  • Sports Entrepreneurship

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1404

  • تاریخ دریافت 22 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری 21 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش 20 خرداد 1404