نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

شکل‌گیری و رشد کسب‌و‌کارهای نوپا در هر حوزه‌ای به عنوان یکی از فرصت‌های توسعه‌یافتگی مطرح می‌باشد و این موضوع در ورزش می‌تواند به دستیابی به نتایج مورد انتظار کشورها در رشته‌های ورزشی مورد نظر منجر گردد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شکل‌گیری و رشد کسب‌و‌‌کارهای نوپای ورزش فوتبال در کشور عراق انجام پذیرفت. روش پژوهش از نوع آمیخته با ماهیت اکتشافی بود. در بخش کیفی که با بهره‌گیری از رویکرد گلیزر صورت پذیرفت، جامعۀ آماری را خبرگان و فعالان در حوزه کسب‌و‌‌کارهای نوپا تشکیل دادند که به شیوه هدفمند گزینش گردیدند. در این بخش پس از 15 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد که جامعۀ آماری در این بخش شامل کلیه فعالان در حوزه کسب‌و‌‌کارهای نوپای ورزشی در کشور عراق بودند. در این بخش پاسخگویان به شیوه در دسترس گزینش شدند که در نهایت داده‌های حاصل از 208 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده مدل نهایی متشکل از اکوسیستم شکل‌گیری و رشد کسب‌و‌‌کارهای نوپا (ارتباطات، حمایت‌های سازمانی، زیرساخت قانونی، منابع و فرهنگ)، راهبردها (حمایت، مدیریت منابع انسانی و شبکه‌سازی) و نتایج (رشد اقتصاد ورزش و رشد ورزش فوتبال) شکل گرفت. نتایج نشان می‌دهد شکل‌گیری و رشد کسب‌و‌‌کارهای نوپا در یک رشته ورزشی ، نه تنها به عملکرد موثر عوامل مرتبط با آن رشته ورزشی به طور خاص و همچنین ورزش به طور عام بستگی دارد، نقش مجامع علمی و یا سازمان‌های غیرورزشی در این عرصه غیرقابل انکار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Model of Formation and Growth of Start-Ups in the Football Industry of Iraq

نویسندگان [English]

  • Hesam Abdol Hejami
  • mohamad soltanhoseini
  • Mahdi Salimi

Faculty of Sports Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

The formation and growth of start-ups in any field is considered as one of the opportunities for development, and this issue in sports can achieve the expected results of countries in sports; therefore, the current research was carried out with the aim of designing a model for the formation and growth of football start-ups in Iraq. The research method is the mixed type with an exploratory nature. In the qualitative part, which was carried out using Glaser approach, the statistical community was formed by experts and activists of start-ups, who were selected in a purposeful way. In this section, theoretical saturation was achieved after conducting 15 interviews. Structural equation modeling was used in the quantitative part, and the statistical community included all activists in sports start-ups in Iraq. In this section, the respondents were selected in the accessible way, and finally the data from 208 questionnaires were analyzed. The final model consists of the ecosystem for the formation and growth of start-ups (communications, organizational support, legal infrastructure, resources and culture), strategies (support, human resource management and networking) and the results (growth of sports economy and growth of football) were formed. The results show that the formation and growth of start-ups in a particular sport depends not only on the effective performance of the components related to that sport in particular, but also sports in general, the role of scientific societies or non-sports organizations in this field is undeniable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial ecosystem
  • Sports entrepreneurship
  • Sports industry
  • Start-up