نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا مدیریت ورزشی
2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 استاد گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
4 گروه مطالعات صنعت ورزش، دانشگاه یونسی، سئول، کره
چکیده
فوتبال امروزه برای میلیونها نفر در سراسر جهان، بدون توجه به نوشتار، تلفظ یا نامهای محلی، بهعنوان یکزبان جهانی شناخته میشود. هدف این پژوهش طراحی الگوی دیپلماسی فوتبال ایران با رویکرد دادهبنیاد بوده است. این مطالعه به روش ساختگرایی در نظریه مبنایی برای تولید نظریه از داده ها انجام شده است؛ داده های پژوهش از طریق نمونه گیری هدفمند و گلولهبرفی و بر اساس مصاحبه های عمیق نیمهساختاریافته در حوزه ورزش فوتبال، دیپلماسی، فدراسیون فوتبال ایران و حوزههای بینالمللی جمعآوری شد. تعداد 5 سوال با توجه به مطالعات انجام شده در این حوزه، بهدستآمد. با توجه به روند پرسش و پاسخ، مصاحبه ادامه یافت. سپس با رویکرد ساختگرایی فرایند کدها و مضامین بهدستآمد و با بررسی رابطه بین آنها با همدیگر مدل ساختاری پژوهش طراحی گردید. با 13 مصاحبه که تاحد اشباع نظری ادامه یافت، 351 کد اولیه بهدستآمد. تعداد 38 کد متمرکز مانند: توسعه اقتصادی، استانداردهای مدنظر فدراسیون بینالمللی فوتبال، شرایط سیاسی کشور بهدستآمد. نهایتاً 13 کد محوری شامل: افتخارات فوتبال ایران، مدیریت، سیاسی، شاخصهای فنی، گزارشدهی، شرایط اقتصادی، لابیگری، کارایی، روابط و ارتباطات، بانوان، سوگیری مراجع بینالمللی و استانداردهای مورد نظر آن2ها و نیز رشد و توسعه بهدستآمدند. تحلیل دادهها درMAXqda نشاندهنده تاثیرگذاری نقش ویژه شاخصهای محوری در سطح ملی و بینالمللی برای توسعه فوتبال ایران در دیپلماسی ورزشی به منظور فراهم آوردن محیط مناسب برای ارتقاء فوتبال کشور در سطح بینالملل بود. نتایج تحقیق منجر به طراحی الگویی برای دیپلماسی فوتبال کشور جهت برنامهریزی مدیران در دستیابی به سطح مطلوب توسعه فوتبال ایران در سطح بینالملل شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a Model of Iranian Football Diplomacy in International Relations with a Transnational Approach
نویسندگان [English]
- Mohammad Amin Savari 1
- Farzam Farzan 2
- Mohammad Ehsani 3
- yong jin Yoon 4
1 PhD student in sports management
2 Associate Professor, Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran , Babolsar, Iran
3 Professor, Department of Sports Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University
4 Department of Sport Industry Studies, Yonsei University, Seoul, Korea
چکیده [English]
The aim of this research was to design a model of Iranian football diplomacy with a data-driven approach. This study was conducted using constructivism in grounded theory to generate theory from data; the data of the research were collected through purposive and snowball sampling and based on semistructured indepth interviews in the fields of football, diplomacy, Iranian football federation and international arenas.Five questions were obtained based on the studies conducted in this field. The interview continued according to the question and answer process.Then, using a constructivist approach, the codes and themes were obtained and the structural model of the research was designed by examining the relationship between them. With13interviews that continued to the theoretical saturation,351initial codes were obtained.38focused codes such as: economic development, standards of the International Football Federation, political conditions of the country were obtained. Ultimately,13core codes including: achievements of Iranian football, management, political, technical indicators, reporting, economic conditions, lobbying, efficiency, relations and communications, women, bias of international references and their desired standards, and also growth and development were obtained.Data analysis in MAXqda showed the impact of the special role of core indicators at the national and international levels for the development of Iranian football in sports diplomacy in order to provide a suitable environment for the promotion of the country’s football at the international level.The results of the research led to the design of a model for the country’s football diplomacy for planning managers to achieve the desired level of development of Iranian football at the international level.
کلیدواژهها [English]
- Asian Football Confederation
- transparency
- lobbying
- international relations
- corruption & collusion