نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختۀ کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

3 دکتری مدیریت ورزشی، معاونت تربیت‌ بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش

چکیده

استارت‌آپ‌ها با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها توانایی تامین‌مالی است. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تامین‌‌مالی استارت‌آپ‌های ورزشی انجام گرفت. روش پژوهش، از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه صاحب ‌نظران استارت‌آپ‌های ورزشی و تأمین‌مالی در ورزش بود. تعداد نمونه 221 نفر می‌باشد که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی تحلیل محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای شناسایی عاملها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از روش تحلیل مسیر در نرم‌افزار مدلسازی معادلات ساختاری پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد که ظرفیت‌های بازار استارت‌آپ‌ها و شبکه حمایت محیطی آن‌ها بر عملکرد تامین‌مالی استارت‌آپ‌ها تاثیر معنی‌داری دارند، قابلیت‌های کسب وکاری استارت‌آپ‌ها بر کارآیی مدیریت مالی آن‌ها و کارآیی مدیریت مالی استارت‌آپ‌ها بر عملکرد تامین‌مالی آن‌ها تاثیر معنی‌داری داشتند. اما ظرفیت‌های بازار استارت‌آپ‌ها و شبکه حمایت محیطی آنها بر کارآیی مدیریت مالی تاثیر معنی‌داری نداشت، در حالی که کارآیی مدیریت مالی به عنوان متغیر واسطه بر عملکرد تامین‌مالی تاثیر معنی‌داری داشت. با توجه به اینکه ظرفیت‌های بازار استارت‌آپ‌ها ورزشی شامل ظرفیت‌های ساختاری بازار و فرهنگ مشتریان معرفی شد پیشنهاد می‌شود، برنامه‌های بازاریابی شرکت‌های استارت‌آپ جهت ظرفیت‌سازی بازار به منظور تامین‌مالی بیشتر صورت گیرد. علاوه بر این با توجه به اینکه کارآیی مدیریت مالی استارت‌آپ‌های ورزشی شامل قابلیت‌های سیستم مالی و راهبردمالی می‌باشد، به نظرباید برنامه‌های مدیریت مالی و همچنین آموزش سواد مدیریت مالی در دستور کار شرکت‌های استارت‌آپی درورزش قرارگیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Survey the Financing of Sports Startups

نویسندگان [English]

  • zohre khosravipoor 1
  • Mohammad Reihani 2
  • Zahra Taslimi 3

1 M.A. Student of Sport Management, Faculty of Humanities, University of Bojnord, Bojnord, Iran

2 Assistant Professor in Sport Management, Faculty of Humanities, Department of Sport Sciences, University of Bojnord, Bojnord, Iran

3 Ph.D. of Sports Management, Deputy Minister of Physical Education and Health, Ministry of Education

چکیده [English]

Startups are faced many challenges. One of the most important of these challenges is the ability to finance and launch sports startups today. The purpose of this study was to survey the financing of sports startups. The method of the present study is descriptive-survey. The statistical population included all experts in sports startups and sports finance. The sample number is 221 people  who were selected by random sampling method. The validity of the questionnaire was confirmed using content validity method and the reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha test. To identify the factors, exploratory factor analysis to investigate the relationship between variables, path analysis method was used in Smart PLS structural equation modeling software. The results showed that the market capacities of startups and the environmental support network of startups have a significant impact on the financing performance of startups. Startups’ business capabilities have a significant impact on startups' financial management efficiency and startups’ financial management efficiency on startups' financing performance. However, the market capacities of startups and the environmental support network of startups do not have a significant effect on the efficiency of startup financial management.  In addition, the efficiency of startup financial management as an intermediary variable has a significant effect on startup financing performance. Considering that the market capacities of sports start-ups, including the structural capacities of the market and the culture of customers, were introduced, it is suggested that the marketing plans of start-up companies be made to build market capacity in order to provide more financial support. In addition, considering the efficiency of financial management of sports startups, including the capabilities of the financial system and financial strategy of startups, it is suggested that financial management programs as well as financial management literacy training be included in the agenda of startup companies in sports

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financing
  • Industry Sport
  • Market Capacities
  • Sport Startups
  1. Ahmadi Kafeshani, A., Rezvani, M., Chitsazan, H., & Mohammadkazemi, R. (2019). Entrepreneurial marketing mix in Fundraising from business angels. Journal of Entrepreneurship Development, 11(4), 621-640.
  2. Beck, T., Demirgüç-Kunt, A., & Maksimovic, V. (2008). Financing patterns around the world: Are small firms different? Journal of financial Economics, 89(3), 467-487.
  3. Centobelli, P., Cerchione, R., & Esposito, E. (2017). Knowledge management in startups: Systematic literature review and future research agenda. Journal of Sustainability, 9(3), 1-19.
  4. Eliassy, M., Mohammadi, M., Jafari, H., & Karami, P. (2018). Evaluation of global experiences of startup companies in the field of sports and physical health, Tehran, Knowledge-Based Technology Publisher, 2, 1-94. (in Persian).
  5. Fayyaz, R., Ameri, F., & Besharat, M. A. (2015). Comparison between parenting styles and children Ego strength. Rooyesh, 4(1), 109-126. (in Persian).
  6. Ferraro, P., & Di Francesco, A. N. D. R. E. A. (2018). Digital sport startups: Global trends and determinants of success. Available at: https://www.politesi.polimi.it/ (Accessed 19-apr-2018).
  7. Goudarzi, M. (2017). Determine The exploratory model of financial management in sport federations. Journal of Applied Research in Sport Management, 6(2), 67-79. (in Persian).
  8. Haan, M., Koning, R. H., & van Witteloostuijn, A. (2002). Market forces in European soccer (Vol. 22). Netherlands : University of Groningen.
  9. Hackethal, A., & Schmidt, R. H. (2004). Financing patterns: Measurement concepts and empirical results (No. 125). Working Paper Series: Finance & Accounting.
  10. Kelley, D., Singer, S., & Herrington, M. (2016). Global entrepreneurship monitor. Global Report Available at: https://www.gemconsortium.org/report, (Accessed 16, 2015).
  11. Kiai, S. A., Saremi, M. S., Koohi, M., & Karami, P. (2019). Review of global experiences for technology companies in the field of physical health (Vol. 2). Tehran: Publisher of Technology-Based Knowledge. (in Persian).
  12. Mittal, T., & Madan, P. (2020). Impact of financing patterns on business performance of e-startups in India: A research model. International Journal of Business Innovation and Research, 21(4), 490-508.
  13. Mohammadkazemi, R., Hosein Nia, G., & Habibi, H. (2019). Enterprise crowdfunding in Iranian Football Clubs: Applications & requirements. Journal of Entrepreneurship Development, 12(2), 281-300. (in Persian).
  14. Mohammadzadeh Ravshti, Z., Ghiasi, M., & Tahmasebi Limooni, S. (2020). Components of startups knowledge management in knowledge and information science discipline. Library and Information Sciences, 23(3), 91-118. (in Persian).
  15. Nadafi, R., & Ahmadvand, M. (2017). Identification and prioritization of development factors of startups using Q methodology. Journal of Entrepreneurship Development, 10(3), 517-534. (in Persian).
  16. Naulin, T. (2020). New venture financing and business support: Three papers on accelerators’ impact on startups’ development (Doctoral dissertation). Heinrich Heine University, Düsseldorf.
  17. Oliva, F. L., & Kotabe, M. (2019). Barriers, practices, methods and knowledge management tools in startups. Journal of Knowledge Management, 23 (9), 1838-1856.
  18. Rezvani, M., Fataei, P. (2016). Identifying Marketing Strategies for Financing Companies in the Growth Stage Case Study: Food Industry Active Companies in Tehran Province. Journal of Entrepreneurship Development, 9 (2), 277-296. (in Persian).
  19. Shahrabi, B., Ashrafi, M., & Abbasi, E. (2019). Modeling factors affecting startups financing using dematel technique. Journal of Financial management strategy, 7(2), 61-89. (in Persian).
  20. Spender, J.-C., Corvello, V., Grimaldi, M., & Rippa, P. (2017). Startups and open innovation: A review of the literature. European Journal of Innovation Management, 20(1), 4-30.
  21. Taslimi, Z. (2016). Providing a financial framework for self-sufficiency sports federations (Case study: athletics, swimming, gymnastics federations) (Unpublished doctoral dissertation). University of Guilan, Rasht, Iran. (in Persian).
  22. Taghavi Rafsanjani, E., Hakakzadeh, M., Manochehri Negad, M. (2020). Develop strategies for developing student startups in the country's sports. Journal of Business Management, 12(48), 39-53. (in Persian).
  23. Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito, V. V. (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting, 1(2), 739-742.
  24. Tripathi, N., Seppänen, P., Boominathan, G., Oivo, M., & Liukkunen, K. (2019). Insights into startup ecosystems through exploration of multi-vocal literature. Information and Software Technology, 105, 56-77.
  25. Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33(1), 177-195.