نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران

2 استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

3 کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

هدف از این پژوهش ارزیابی نگرش کارآفرینانه مدیران باشگاه‌های ورزشی بانوان شهر تهران (مناطق 22 گانه) در سال 1394 بود. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی – همبستگی، که به شکل میدانی انجام شده است.
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاه های ورزشی بانوان شهر تهران می باشد که در سال 1394 بنا به آمار اداره کل ورزش و جوانان استان تهران 550 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 116 نفر به عنوان نمونه تحقیق و با روش نمونه گیری تصادفی ساده بصورت طبقه بندی متناسب انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات دراین تحقیق پرسشنامه استاندارد (ابزار سنجش ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان ایرانی) می باشد، که به سنجش 5 عامل از ویژگی های شخصیتی مهم در کارآفرینی می‌پردازد که عبارتند از: ریسک پذیری، کانون کنترل ، توفیق طلبی ، تحمل ابهام و خلاقیت. روش آماری استفاده شده در این تحقیق شامل آمار توصیفی و استنباطی می باشد که از آمار توصیفی برای رسم جداول فراوانی و نمودار ها و شاخص‌های پراکندگی استفاده شد. همچنین از آمار استنباطی، آزمون t تک نمونه-ای و آزمون فریدمن، برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مدیران باشگاه‌های ورزشی بانوان شهر تهران دارای نگرش کارآفرینانه هستند و بر اساس اولویت بندی که بین این ویژگیها انجام شد کانون کنترل درونی بالاترین رتبه و چالش طلبی کمترین رتبه را داشت. همچنین تفاوت معنی داری بین نگرش کارآفرینانه مدیران باشگاه‌های ورزشی دولتی و مدیران باشگاه‌های ورزشی خصوصی وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The assessment of entrepreneurial attitude among club’s women managers in Tehran province

نویسندگان [English]

  • Reza Mohamad Kazemi 1
  • Nazanin Rasekh 2
  • Fatemeh Esmaeili 3

1 Associate Professor of Sport Management, University of Tehran

2 Assistant Professor of Sport Management, Sports Sciences Research Institute

3 M.Sc. of Entrepreneurship, University of Tehran

چکیده [English]

This study assessed entrepreneurial attitudes of women managers in sports clubs of Tehran province (22 regions). This research includes identifying and evaluating of attitude and prioritizes characteristics of entrepreneurship among women managers and provides them the solution. Study population included all sports club managers are women in Tehran in 1390, & according to Statistics Department of Sport ministry in Tehran province are the 550 clubs. The numbers of subjects was 116 persons & were randomly chosen. Data collection instrument in this study is the standard questionnaire. To measure five factors of personal characteristics are important in entrepreneurship deals. That include: risk, locus of control, seeking success, tolerance of ambiguity, creativity under three sub-domains (dreaming, clearness of thought and pragmatism) and some items related to the success around seeking a new operating name of the challenges were seeking. Statistical method used in this study included descriptive and inferential. The inferential statistics, single-sample t test, & Friedman test for testing the research hypotheses. The results of this study showed those women’s sports clubs in Tehran managers with entrepreneurial attitude are classified based on the priorities between these features had the highest internal locus of control and had the challenge of seeking the lowest rating. The significant difference between entrepreneurial attitude sports clubs managers and managers of public private sports clubs was seen too.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial attitude
  • Managers
  • women’s sports clubs
1. Ahmadpour Dariani, M. (2002). Entrepreneurship. (4th ed). Tehran: Pardis 
Publication.37-38. (Persian).
2. Ahmadpour Dariani, M. (2008). Entrepreneurship (definitions, models and 
theories) (8th ed). Tehran: Pardis Publication.45. (Persian).
3. Alvani, M., & Ghasemi, H. (1998.) Social responsibility director. Center for 
Public Management Education. First Edition.Publication of State Management 
Education Center.65-6. (Persian).
4. Brockhaus, Kh. (1980). The psychology of the entrepreneur, encyclopedia of 
entrepreneurship. Prentice Hall.Englewood Cliffs.NJ:1982. 39-57.
5. Burns, P. (2001). Entrepreneurship and small business. (4th ed). England: 
Palgrave Publication.78.
6. Chelladurai, P. (1999). Human resource management in sport and recreational.
2nd Edition. Human Kinctics. 24.
7. Divandari, A., Vafai, A., & Hasanpoor, A. (2007). Examine how to strengthen 
the entrepreneurial attitude among managers of Bank Mellat. Tehran University,
Entrepreneurship Center. 1-16. (Persian).
8. Eshenfelder, M. J. (2007). Economics of sport. (2th ed). Publisher: fitness 
information technology.77-78.
9. Gekas, V. (1989). The social psychology of self-efficacy. In W. R. Scott & S.
Blake (Eds.), Annual Review of Sociology. 15: 291-316.
10. Howard, S. (2004). Developing entrepreneurial potential in youth: The effects of 
entrepreneurial education and venture creation. University of South Florida 
Repot. 17.
11. Khani Muslim, A. (2012). Psychological approaches to 
entrepreneurship.fekrafarinan.blogfa.com (Persian).
12. Kordnayyj, A., Zali, M., Homan, H. A., & Shams, Sh. (2007). Entrepreneurial 
personality assessment tool features. Tehran: Tarbiat Modarres University, 
Entrepreneurship Center Press. (Persian).
13. Mansouri, S. (2008). Studying the entrepreneurial personality traits of female 
managers in Tehran clubs. (Unpublished master dissertation). Tehran: Tarbiat 
Modarres University. (Persian).
14. Ming, S., Simpson, D., & Rosenberg, D. (2016). An exploration of experiences 
of female participants in power and performance sports. Women in Sport and 
Physical Activity Journal. 24(1): 1–77
15. Moghimi, M. (2008). Entrepreneurship in civil society: Research on nongovernmental organizations (NGoS) Tehran: Tehran University. Tehran 
University Entrepreneurship Center. (Persian).
16. Mohammadi, H. R., Ahmadi, A., & Jahromy, Sh. (2011). The relationship 
between personality characteristics and entrepreneurial intention, Research 
Scientific Journal Sociology of Women. 2(1): 119-99. (Persian).
17. Nefertiti, A., Walker, E., & Nicole, M. (2015). Creating opportunities for social 
change in women’s sport through academic and industry collaborations: An 
interview with Kate Fagan. Journal of Intercollegiate Sport. 8(1): 82-95.
18. Nemati, M. A. (2013). Check traits students of Tehran universities. Journal of 
Innovation and Value Creation. 1(3): 48-64. (Persian).
19. Pvrqaz, A., Kazemi, Y., & Mohammad, A. (2011). Examine the relationship 
between entrepreneurial ways of thinking and personality characteristics of 
school principals. Entrepreneurship Development Journal.6(7):67-85. (Persian).
20. Rhema, D., Fuller Justin, M., Evanovich, J. E., Bruening, J., Cassandra J.,
Vernon, E., Percy, J., & Michael, C. (2015). The impact of a sport-based service 
learning course on participants’ attitudes, intentions and actions toward social 
change. Journal of Intercollegiate Sport. 8(1): 14-36.
21. Sadeghi, D., & Esteki, M. (2009). Comparison between entrepreneurial 
characteristics airlines Iranian state and private. SID.2(3):17-32. (Persian).
22. Shinnar, R., Pruett, M., & Toney, B. (2009). Entrepreneurship education:
Attitudes across campus. Journal of Education for Business.6(3):151-8.