نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد شیراز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف تدوین چارچوب مدل توسعة بازاریابی اسلامی در ورزش ایرانانجام شد. روش پژوهش ترکیبی-اکتشافی دومرحله­ای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعة موردی کیفی و مشارکت‌کنندگان بالقوه شامل 14 نفرازمتخصصانعضوهیئتعلمیبودند. در بخش کمّی روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعة آماری دراین بخش شامل رئیس، نایب‌رئیس و دبیر فدراسیون­های ورزشی بودند که با توجه به 51 فدراسیون فعال در کشور، 153 نفر بودند. با توجه به جدول حجم نمونة کرجسی و مورگان، 113 نفر براساس روش نمونه­گیری دردسترس به‌عنوان نمونة پژوهش مشخص شدند.ابزار به‌کاررفته در بخش کمّی، مقیاس پژوهشگرساخته‌ای براساس شبکه نظریة داده‌بنیاد بخش کیفی بود. برای بررسی روایی صوری از نظر 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفته شد و برای روایی محتوایی سؤال­های پرسش­نامه از مدل لاشه استفاده شد و روایی محتوایی تأیید شد. همچنین روایی همگرا، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ  تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آمار توصیفی و از مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مقدار تی مربوط به هر عامل تأثیر معنادار داشت و تمامی چارچوب مدل توسعة بازاریابی اسلامی در ورزش ایران تأیید شد. همچنین چارچوب مدل توسعة بازاریابی اسلامی در ورزش ایرانشامل شرایط علّی، شرایط زمینه­ای، شرایط مداخله­ای، پیامدها، راهبردهاست. به‌علاوه، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Islamic Marketing Development Model Framework in Iranian Sport

نویسندگان [English]

  • Elahe Shakibaei Fard 1
  • Leila Jamshidian 2
  • Ahmad Tork Far 3

1 Ph.D. Student of Sport Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor of Sport Management, Department of Physical Education, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

3 Associate Professor of Sport Management, Department of Physical Education, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to develop a framework for the model of Islamic marketing development in Iranian sport. The research method was a two-stage instrumental exploratory combination. The qualitative research method, the qualitative case study, and the potential participants included 14 faculty members. In the quantitative part, the research method was descriptive-survey. The statistical population of this study included the head, vice-chairman and secretary of sport federations, which included 153 people with 51 active federations in the country. According to Morgan's sample size table, 113 individuals were selected as the research sample according to available sampling method. The instrument used in the quantitative section was a researcher-made scale based on the qualitative data base network theory. Face validity was assessed by ten sport management professors and the content validity of the questionnaire was used by carcass model and content validity was confirmed. Convergent validity, combined reliability and Cronbach's alpha were also confirmed. Descriptive statistics and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed that the respective T values ​​of each factor had a significant impact and all the framework of Islamic marketing development model in Iranian sport was approved. The results of the present study also showed that the framework of Islamic marketing development model in Iranian sport includes causal conditions, contextual conditions, intervention conditions, consequences, strategies. The results of this study also showed that the research model has a good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model
  • Development
  • Islamic Marketing
  • Sport
  • Iran
  1. Abdullah, J. B., Hamali, J. H., & Abdullah, F. (2015). Success strategies in Islamic marketing mix. International Journal of Business and Society, 16(3), 38-61.
  2. Akbari, P., Zargani, M., Sedeghi, L., & Behrozi, K. (2017). What is the path of islamic marketing movement. Paper presented at the Third International Conference on Industrial Management and Engineering, Tehran. (in Persian). 
  3. Alizadeh M., Haragi, M., & Haragi, M. (2014). Review of marketing concepts with an Islamic approach. Paper presented at the First National Conference on Islamic Economy, Management and Culture of IranValiasr Institute of Veterans of Culture and Thought, Ardabil Province Directorate of Culture and Islamic Guidance, Ardabil. (in Persian). 
  4. Ashraf, M. A. (2019). Islamic marketing and consumer behavior toward halal food purchase in Bangladesh: An analysis using SEM. Journal of Islamic Marketing, 15(6), 114-36.
  5. Balmer, J. M., & Burghausen, M. (2019). Marketing, the past and corporate heritage. Marketing Theory, 19(2), 217-27.
  6. Eydi, F. (2015). Explaining the pillars of Islamic Marketing Model. Strategic Management Thought, 9(1), 25-58. (in Persian). 
  7. Gokar, A., Baghaee, M. (2017) Marketing with Islamic approach. Paper presented at the 5th National and Second International Conference on New Ideas in Management and Economics, Kian Pajouhan Scientific Institute, Tehran. (in Persian). 
  8. Haider, A. A., Zafar, A., Khalid, A., Majid, A., Abdullah, M. A., & Sarwar, M. B. (2019). Marketing Management, 12 (3). 56-81.
  9. Hassan, A., Chachi, A., & Abdul Latiff, S. (2008). Islamic marketing ethics and its impact on customer satisfaction in the Islamic banking industry. Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics, 21(1), 12-25.
  10. Mahoney, T. Q., Lovich, J., & Brady, L. (2019). Social media strategy in the sporting goods industry: Potential application for brooks sports, Inc.‏ London: SAGE Publications.
  11. Parganas, P., Parganas, P., Anagnostopoulos, C., Anagnostopoulos, C., Chadwick, S., & Chadwick, S. (2017). Effects of social media interactions on brand associations: A comparative study of soccer fan clubs. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 18(2), 149-65.
  12. Saeed, M., Ahmed, Z., Mukhtar, U., & Syeda, M. (2001). International marketing ethics from an Islamic perspective: A value maximization approach. Journal of Business Ethics, 32, 127-42.
  13. Senobar, N., Motafakr, A., & Razi, N. (2010). Effect of Islamic values on mixed marketing decisions (Case study: Food industry companies). Islamic Economics, 10(37), 173-202. (in Persian). 
  14. Shabanibahar, Gh., Ezadi, A., Godarzi, M., & Honari, H. (2017). Developing a strategic marketing program for Iranian Football League Clubs by SWOT method. Applied Research in Sport Management, 6(2), 21-34. (in Persian). 
  15. Taran, A., & Fazel, A. (2019). Macro marketing related to Islamic faith and perspective. Paper presented at the Fifth International Conference on Management and Accounting Sciences, Mehr Arvand Higher Education Institute and Center for Sustainable Development Solutions, Tehran. (in Persian). 
  16. Vazei, A., & Galili, M. (2015). Principles and principles of Islamic marketing management. Paper presented at the Second International Conference on Management, Accounting and Economics, Kharazmi Institute of Science and Technology, Shiraz. (in Persian).