نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد داریون، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، داریون، ایران

2 دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

ورزش و اقتصاد دولتی مشکلات زیادی برای کشور به همراه داشته است. یکی از راه‌های برون­ رفت از چنین وضعیتی توجه به بازاریابی است. بازاریابی ورزشی از جمله مسائل چالش برانگیز باشگاه‌های ورزشی در عصر حاضر است کههنوز مضامین واقعی آن برای جامعۀ ورزش ایران کاملاً شناخته شده نیست. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی بازاریابی تحت وب در شش باشگاه سپاهان، استقلال، ذوب آهن، پرسپولیس، صبا باطری و تراکتورسازی انجام شد و سپس یافته‌ها با شش باشگاه از انگلستان و شش باشگاه از یونان مقایسه شد. روش تحقیق از نوع توصیفی و ابزار آن سیاهۀ ارزیابی مرور وب سایت از نظر ویژگی‌های بازاریابی کریمادیس (2010) بود. از 42 امتیاز مربوط به ویژگی اطلاعاتی، باشگاه‌های انگلستان 41 امتیاز و باشگاه‌های یونان  35 امتیاز کسب کردند و باشگاه‌های ایران با کسب 20 امتیاز در آخر قرار گرفتند. اگرچه باشگاه‌های ایران تا حدودی به ویژگی اطلاعاتی پرداخته‌اند، اما در تمام ویژگی‌های فروش، ترویجی، ارتباطی و جمع­ آوری داده‌ها از باشگاه‌های انگلستان و یونان ضعیف‌ تر بودند؛ بنابراین با توجه به ارتقای روز افزون جایگاه وب در بازاریابی معاصر، باشگاه‌های ایران بازنگری اساسی و گسترده‌ای در وب سایت‌های خود نیاز دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparative Study of Web-based Marketing of Football Clubs in Iran, England & Greece

نویسندگان [English]

  • Leila Heidari 1
  • Esmaeil Sharifian 2

1

2

چکیده [English]

Sport and economy are governmental in Iran. This issue had many problems with them.One of the methods for exit of this situation is attention to marketing. Sport marketing is one of challenging issues in today’s sports clubs. Sport marketing is not fully known true for the sport communities in Iran. Purpose of this article was study of web based marketing in six clubs:  Sepahan, Esteghlal, Zobe Ahan, Perspolis, Saba Batry and Traktor Sazi. Then, the findings were compared with six clubs from England and six clubs from Greece. The research method was descriptive and research instrument was marketing web browsing kriemadis’s (2010) cheek list. The research findings showed that of 42 points related with information factor, British clubs earned 41 points; Greek clubs received 35 points and finally Iranian clubs gained 20 points. However, although the Iranian clubs have been partly considering to information factor but in all of the sales, promotion, communication and data collection features were weaker than England and Greece clubs. So, whit the growing web position in contemporary marketing, Iranian clubs require to wide and fundamental revision in their websites.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Football
  • Web based marketing
  • Iran
  • England
  • Greece