کدهای اخلاقی در رسانه‌های جمعی ایران براساس ادراک بازیکنان ‏حرفه‌ای لیگ برتر فوتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد داریون، دانشگاه آزاد اسلامی، داریون، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، پردیس بین‌المللی کیش

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، مشخص‌کردن ادراک بازیکنان حرفه‌ای فوتبال در پیروی از رسانه‌های جمعی ورزش ایران براساس مبنای اخلاقی و روزنامه‌نگاری بود. این پژوهش براساس بازتاب دریافت‌شده از 138 بازیکنان حرفه‌ای فوتبال (با ‌دامنۀ سنی 61ـ31 (55 نفر)‌؛ 30ـ21 (53 نفر)؛ 30ـ21‌ و ‌کمتر از 20 سال (30 نفر)) انجام گرفت که این بازیکنان شاغل در تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر ایران هستند. هریک از شرکت‌کنندگان به ارزیابی پنج فاکتور زندگی شخصی، صداقت رسانه‌ها، نحوۀ جمع‌آوری اخبار توسط رسانه‌ها، میزان تحریک و تشویق رسانه‌ها به خشونت و شایعات مربوط به رسانه‌ها پرداختند. از تحلیل واریانس توسط آزمون غیرپارامتریک کروسکال والیس به‌منظور تحلیل داده‌ها استفاده گردید. نتایج نشان می‌دهد که مبانی اخلاق به‌طور متناوب در شایعه، زندگی خصوصی و صداقت اخبار و برخی اوقات در جمع‌آوری اخبار و تحریک خشونت نقض شده‌اند. براساس این نتایج می‌توان گفت که رسانه‌های جمعی ایران با معضلات بارز مبانی اخلاقی درگیر می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ethical Issues Iran Sport Media: Perceptions of Professional Football Players

نویسندگان [English]

  • Amin Rayat 1
  • Nasrallah Sajjadi 2
  • Hosein Rajabi 3
  • Mehdi Rayat 1
1 Young Researchers and Elite Club, Dariyon Branch, Islamic Azad University, Dariun, Iran
2 Professor of Sport Management, University of Tehran
3 Assistant Professor of Sport Management, University of Tehran, Kish International Campus
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the perceptions of professional football players on the obedience of the Iran Sport Media to journalistic ethical codes. This study was based on feedback received from 138 professional football players whose ages ranged from 20≤ (n=30), 21-30 (n=53) and 31≥ (n=55) years, representing teams participating in Iran’s League. Each participant evaluated a series of five statements related to the media’s news gathering techniques, treatment of their personal lives, prevalence of gossip, general accuracy of news stories, as well as the tendency of the media to stimulate and encourage violence. One-way analysis of variance (ANOVA) and the Kruskal-Wallis Non-Parametric test were used to Analyse the data. It was determined that the ethical codes, namely gossip, private life and honesty are frequently violated, and the ethical codes, namely newsgathering and violence are sometimes violated. According to these results, Turkish sport media outlets are plagued with significant ethical code difficulties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical Code
  • Sports media
  • Professional Football Players
Babcum, K. (2004). Sporun medyadaki rolu nedir? What is the role of sport in media? Once Kalite. Retrieved 2006, July. 19, from http://www.kalder.org.tr/page.asp?pageID=812.
Bennett, G., Sagas, M., & Dees, W. (2006). Media preferences of action sports consumers differences between generation X and Y. Sport Marketing Quarterly, 15, 40-9. (Persian)
Bernstein, A., & Blain, N. (2002). Sport and the media. The emergence of a research field, in sport, media, culture: Global and local dimensions. Culture, Sport & Society, 5: 1-30.
Boyle, R., & Haynes, R. (2002). New media sport. Culture, Sport & Society, 5, 95-114.
Bruce, T., & Saunders, R. (2005). Young people, media sport and the physical education curriculum. Journal of Physical Education New Zealand, 38, 51–66.
Coleman, R. (2006). The effects of visuals on ethical reasoning: What is a photograph worth to journalists making moral decisions? Journalism and Mass Communication Uarterly, 83, 835-50.
Cunningham, G. B., & Sagas, M. (2002). Utilizing a different perspective: Brand equity and media coverage of intercollegiate athletics. International Sports Journal, 6, 134-45.
Hardin, B., & Hardin, M. (2003). Conformity and conflict: Wheelchair athletes discuss sport media. Adapted Physical Activity Quarterly, 20, 246-59.
Hardin, M. (2005a). Survey finds boosterism freebies remain problem for newspaper sports departments. Newspaper Research Journal, 26, 66-72.
Hughes, S., & Shank, M. (2005). Defining scandal in sports: Media and corporate sponsor perespectives. Sport Marketing Quarterly, 14, 207-16.
Kane, M. J. (2007). Sociological aspects of sport. In J. B. Parks, J. Querterman & L. Thibault (Eds.), Contemporary sport management (3rd ed) (389-413). Champaign, IL: Human kinetics.
Lee, F. L. F. (2005). Spectacle and fandom: Media discourse in two football events in Hong Kong. Sociology of Sport Journal, 22, 194-213.
Nichols, W., Moynahan, P., Hall, A., & Taylor, J. (2002). Media relations in sport. Morgantown: Fitness Information Technology, 20,101-9.
Reader, R. (2006). Distinctions that matter: Ethical differences at large and small newspapers. Journalism and Mass Communication Quarterly, 83, 851-64.
Uygur, T. (2003). Begiktagın taraftar dernegi sayısı 100'e ulagty [Besiktas fan club number reached 100]. Yeni safak Gazetesi, http://arsiv.ntv.com.tr/news/219579.asp.
Ward, S. J. A. (2005). Journalism ethics from the public’s point of view. Journalism Studies, 6, 315-30.