نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نوگرایی مصرف‌کنندگان بر سبک‌های خرید آنان انجام شده است. در این مطالعه، اثر نوگرایی مصرف‌کنندگان (احساسی و شناختی) بر سبک‌های خرید آنان بررسی شده است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بود و جامعة آماری آن، دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بودند. نمونة آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی متناسب با حجم جامعه انتخاب شد. در پژوهش حاضر، برای گردآوری داده‌ها از روش میدانی استفاده شد؛ بدین‌صورت‌که براساس اختصاص بهینه، تعداد 325 پرسش‌نامه بین دانشجویان توزیع شد که تعداد 301 پرسش‌نامة صحیح برگشت داده شد که همین تعداد به‌عنوان نمونة آماری پژوهش درنظر گرفته شد. روایی پرسش‌نامه‌ها به تأیید 15 نفر از اساتید متخصص در حوزة مدیریت ورزشی رسیدوپایایی آن‌هابااستفاده آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای پرسش‌نامة نوگرایی84/0 = α و برای پرسش‌نامة سبک‌های خرید 80/0 = α بود که نشان‌دهندة پایایی قابل‌قبول مقیاس‌ها بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مدل معادلات ساختاری در نرم‌افزار لیزرل به‌کار گرفته­شد. یافته‌های آزمون مدل پژوهش نشان داد که برازش مدل با داده­ها مناسب بود و ضریب تأثیر دو عامل نوگرایی شناختی بر سبک‌های خریدآگاهی از کیفیت (63/0)، آگاهی از قیمت (67/0) و سردرگمی (60/0)و نوگرایی احساسی بر سبک‌های خرید مدگرایی (79/0)، عادت‌گرایی (78/0)، آگاهی از برند (76/0)، صحه‌گذاری (73/0)، بی‌برنامگی (64/0) و سرگرمی (63/0) معنا­دار بود. نتایج نشان داد که نوگرایی بر هر نُه سبک خرید اثرگذار بود. این یافته‌ها به بازاریابان ورزشی کمک می‌کنند تا بتوانند برای هدف قراردادن گروه یا بخش خاصی از مصرف‌کنندگان خود، رویکرد کارآمدتری را اتخاذ کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Consumer Innovativeness on Shopping Styles of Sports Clothing

نویسندگان [English]

  • Zeinab Rahmati Asl 1
  • Bahram Yoosefy 2
  • Ali Ashraf Khazaei 3

1 M.Sc. of Sports Marketing Management, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Associate Professor of Sports Marketing Management, Razi University, Kermanshah, Iran

3 Assistant Professor of Sports Marketing Management, Razi University, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

The aim of this research was to examine the effect of consumer innovativeness (emotion and cognitive) on shopping styles. This is a descriptive - survey and statistical society type of study. The participants were students of Razi University in Kermanshah. The statistical sample of the research was chosen according to the random-stratified sampling method. The field method was chosen for data collection. On the basis of optimal allocation, 325 questionnaires were distributed among the students and a total of 301 questionnaires were returned correctly and were chosen as the sample. The validity of the questionnaires was confirmed by 15 experts in the field of sports management and their reliability was calculated using the Cronbach's alpha. The value of the questionnaires such as the modernization questionnaire (α = 0.84) and the shopping style questionnaire         (α = 0.80) were calculated. These values showed the reliability of the scales. For data analysis, structural equation modeling was done using the LISREL software.Finally, the results of the research showed that fitting of the model with the data was appropriate. Also, the coefficient of influence of the two factors of cognitive innovativeness on purchasing styles: "quality awareness (0.63), cost awareness (0.67) and confusion (0.60)" and emotional innovativeness on purchasing­ styles, "fashion-oriented (0.79), habit-oriented (0.78), brand awareness (0.76), inurement (0.73), disorganization (0.64) and entertainment (0.63)" was meaningful. The results showed that innovativeness was effective on nine shopping styles. These findings enable sports marketers to adopt a more effective approach to targeting a particular group of users.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Inurement
  • Emotional Innovativeness
  • Cognitive Innovativeness
  1. Aghaei, N. (2016). Psychometric properties of the list of decision-making styles for the purchase of sports products. (Unpublished master's thesis). Razi University of Kermanshah, Kermanshah, 1-60. (Persian).
  2. Amirshahi, M. A. (2012). The effect of consumer modernism on buy decision-making styles. Two New Year Marketing Marketing Research Reports, (3), 1- 13. (Persian).
  3. Bandara, W. W. (2014). Consumer decision-making styles and local brand business: Exploration in the Czech Republic. Journal of Competitiveness, 6(1), 3-17.
  4. Batool, S., Ahmed, M. A., Umer, A., & Zahid, Z. (2015). Impact of consumer innovativeness on shopping styles: A case of Pakistan. Journal of Business and Management Invention, 4(2), 19-28.
  5. Bauer, H. H., Sauer, N. E., & Becker, C. (2006). Investigating the relationship between product involvement and consumer decision-making styles. Journal of Consumer Behavior, 5, 342-54.
  6. Cowart, K. O., Fox, G. L., & Wilson, A. E. (2007). A structural look at consumer innovativeness and self-congruence in new product purchases: Advances in consumer research. Journal of Psychology & Marketing, 25(12), 1111-30.
  7. Cropley, D. H., Kaufman, J. C., & Cropley, A. J. (2011). Measuring creativity for innovation management. Journal of Technology, Management and Innovation, 6(3), 3-4.
  8. Goldsmith, R. E., & Foxall, G. R. (2003). The measurement of innovativeness. Journal of the Academy of Marketing Science, In L. V. Shavinina (Ed.), The international handbook on innovation Kidlington-Oxford, UK: Elsevier, 321-30.
  9. Goldsmith, R. E., & Newell, S. J. (1997). Innovativeness and price sensitivity: Managerial, theoretical and methodological issues. Journal of Product & Brand Management, 6(3), 163-74.
  10. Hampton, G. M. (1979). Students as subjects in international behavioral studies. Journal of International Business Studies, 10(2), 94-6.
  11. Hassan, Y., Muhammad, N. M., & Bakar, H. A. (2010). Influence of shopping orientation and store image on patronage of furniture store. International Journal of Marketing Studies, 2(1), 175-84.
  12. Hirschman, E. C. (1984). Experience seeking: A subjectivist perspective of consumption. Journal of Business Research, 12(1), 115-36.
  13. Hoffmann, S., & Soyez, K. (1984). A cognitive model to predict domain-specific consumer innovativeness. Journal of Business Research, 63(7), 781-5.
  14. Jain, R., & Sharma, A. (2013). A review on sproles & kendall's consumer style inventory (CSI) for analyzing decision making styles of consumers. Indian Journal of Marketing, 43(3), 5-7.
  15. Jalilvand, M., & Ebrahimi, A. (2011). The effect of ribbon communications on the purchase of internal vehicles (Samand vehicle case study of Iran Khodro Co). Commercial Management, 4, 11. (Persian).
  16. Kotler, Ph., & Armstrong, G. (2011). Principles of marketing, New Jersey: Prentice Hall.
  17. Lam, E. T. C., & Bae, J. (2013). Confirmatory factor analysis of the purchaser style inventory for sport products (PSISP). Sport Management Review, 17(3), 1-5.
  18. Lamb, Ch. W., & Stem, D. E. (1980). An evaluation of students as surrogates in marketing studies. Advances in Consumer Research, Association for Consumer Research, 7, 796-9.
  19. Mullin, B. J., Hardy, A., & Sutton, W. A. (2007). Sport marketing (4th ed). Champaign, IL: Human Kinetics Publishers. 1-23.
  20. Park, J. E., Yu, J., & Zhou, J. X. (2010). Consumer innovativeness and shopping styles. Journal of Consumer Marketing, 27(5), 437-46.
  21. Shank, M. D. (1999). Sport marketing: A strategic perspective for Prentice-Hall publishers, Prentice Hall, Inc.
  22. Sproles, G. B., & Kendall, E. L. (1986). Methodology for profiling consumers decision-making styles. Journal of Consumer Affairs, 20(2), 267-79.
  23. Srinivasan, S., Pauwels, K., Silva-Risso, J., & Hanssens, D. M. (2009). Product innovations, advertising, and stock returns. Journal of Marketing, 73(1), 39-41.
  24. Tabatabai Nasab, M. (2015). Customers' clustering based on shopping style and its relevance to the intrinsic novelty dimensions and personality dimensions of the neo. Commercial, 6(2), 1-12. (Persian).
  25. Tianna, L. I. (2014). Consumer decision-making styles in sport products: Gender and age group differences. 2014 North American Society for Sport Management Conference. poster, 533-4.
  26. Torabi Nahad, F. (2013). Investigating the factors affecting the buying consumer's choice decision using the springs and kendall Model. (Unpublished master's thesis). Tabriz University, Tabriz, 12-38. (Persian).
  27. Venkatraman, M. P., & Price, L. L. (1990). Differentiating between cognitive and sensory innovativeness. Journal of Business Research, 20(4), 293-315.
  28. Wilkie, W. (1994). Consumer behavior (3rd Edition). New York: John Wiley & Sons Inc.