نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد

چکیده

امروزه،اینترنتبهبستریگستردهبرایمعاملاتتجاریورسانه‌ایقویبرایبازاریابیتبدیل شدهاست. هدف پژوهش حاضر، بررسی سبک خرید آنلاین محصولات ورزشی از شبکه‌های مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی بود. روش پژوهش، توصیفی و ازنوع پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش اعضای کانال‌های تلگرامی و صفحة اینستاگرام سه فروشگاه فوتبال‌ شاپ، ایران‌ اسپورتر و ماریال اسپرت بودند که تعداد 385 نفر از اعضای کانال‌ها و صفحات ذکرشده به پرسش‌نامه با دقت پاسخ دادند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامة لی (2012) بود که روایی صوری و محتوایی آن به تأیید 12 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید و همچنین، پایایی پرسش‌نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 89/0 به‌‌دست آمد که نشان‌دهندة پایایی بالای پرسش‌نامه است. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای بررسی طبیعی‌بودن توزیع داده‌ها، از مدل تاپسیس برای رتبه‌بندی انواع سبک خرید و از آزمون مانوا برای مقایسه بین انواع سبک خرید براساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفة کیفیت، بیشترین اهمیت و قیمت، کمترین اهمیت را از دیدگاه مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی داشتند. به‌ترتیب، هیجان، وفاداری، برند، سرگرمی، تردید، مد و تأیید اولویت داشتند. همچنین، نتایج نشان داد که بین مؤلفه‌های سبک خرید پاسخ‌دهندگان ازنظر متغیرهای جمعیت‌شناختی سن، جنسیت، تأهل، تحصیلات و درآمد تفاوت معناداری وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Online Shopping Style of Sport Products from Virtual Networks and Online Stores

نویسندگان [English]

  • Ali Benesbordi 1
  • Ahmad Nazari Torshizi 2

1 Assistant Professor of Sport Management, Hakim Sabzevari University

2 Ph.D. Student in Sport Managemen, Ferdowsi University, Mashhad

چکیده [English]

Nowadays, Internet has become a widespread context for business and a media for marketing. The purpose of this study was to investigate the online shopping style of sport products from virtual networks and online stores. The research follows a descriptive methodology and is of survey kind. The statistical population of the study was the members of Telegram Channels and Instagram pages of three stores namely Football Shop, Iran Sporter and Marial Spartan; 385 members of these channels and pages completed the questionnaire thoroughly. Data gathering tool was Lee (2012) questionnaire; the formal and content validity of the questionnaire was confirmed by 12 sport management specialists and reliability of the questionnaire was also obtained using Cronbach's alpha coefficient (0.89), indicating the appropriate reliability for questionnaire. Descriptive statistics was used for describing the demographic characteristics, Kolmogorov-Smirnov test for the investigating normal distribution of the data, Topsis model for ranking the various shopping styles, and Manova test for comparing different types of shopping styles based on the demographic characteristics. The results showed that from the consumers' point of view, the quality component and the price were the most important items. Items such as impulse, loyalty, brand, recreation, confusion, fashion, and endorsement had a low priority. The results also showed that there is a significant difference between all components of shopping style of respondents based on the demographic variables including age, gender, marital state, education, and income.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Online Store
  • Shopping Style
  • Sport Marketing
  • Sport Product
  1. Atchariyachanvanich, K. (2008). What are the benefits of continued purchasing through the internet? A study of South Korean consumers. Journal of Service Science and Management, 01(01):101-10.
  2. Barthell V. R. & Waitt, J. A. (2010). Shopping behavior of college students. Available at: dl.acm.org, Feburay4. 2018.
  3. Chu, C. Y., & Li, H. S. (2016). Factors that affect consumers' intention to shop on foreign online stores. (Master's thesis). National Taipei University, Taipei.
  4. Dang, T. M. (2017). Study of vietnamese customer's behavior in online shopping market study of vietnamese customer's behavior in online shopping market. (Master's thesis). Ise University, Vietnam.
  5. Dehdashti Shahrokh, Z., & Mobarhan, S. (2012). Investigation of individual motivational factors on online shopping. Iranian Business Management, 4(12), 37-52. (Persian).
  6. Kotler, P., & Armstrong, G. (2011). Principles of marketing (14th ed.). Upper Saddle River, N.J: Prentice Hall.
  7. Kriemadis, T., Terzoudis, C., & Kartakoullis, N. (2010). Internet marketing in football clubs: A comparison between English and Greek websites. Soccer & Society, 11(3), 291- 307.
  8. Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 608-10.
  9. Liao, H., Proctor, R. W., & Salvendry, G. (2008). Content preparation for cross-cultural e-commerce: A review and a model. Behavior & Information Technology, 27(1), 43-61.
  10. Li, T. (2012). purchasing style of Chinese online consumers on sports products using. (Master's thesis). Cleveland State University, Cleveland, Ohio, United States.
  11. Mohsenin, M., Esfidani, E., Karami, K., & Khaje Dahaghani, K. (2013). Survey of consumer decision making styles for home appliance store buyers (Case study: Tehran’s customers). Iranian Business Management, 5(2), 149-68. (Persian).
  12. Montazeri, M., Ebrahimi, A., Ahmadi, P., & Rahnama, A. (2014). Investigation of the factors affecting the intention to purchase on electronic commerce. Iranian Business Management, 6(2), 207-26. (Persian).
  13. Raymond. E. (2015). Online shopping in Haiti: An empirical study of students’ shopping perceptions and consumer behavior. (Master's thesis). University of Ottawa, Canada.
  14. Razaghi, M. E., Mehrabi, Q., & Jalali Farahani, M. (2015). Evaluation of web marketing (customer relationship management) Iranian football clubs. Journal of Communication Management in Sport Media, 2(7), 19-28. (Persian).
  15. Shih, H. (2008). Continued use of a Chinese online portal: An empirical study. Behavior & Information Technology, 27(3), 201-9.
  16. Sonehara, N., Atchariyachanvanich, K. & Okada, H. (2008). What are the Benefits of continued purchasing through the internet? A study of south Korean Consumers. J. Serv. Sci. & Management, 1(1), 101-10.
  17. Tabatabaee Nasab, S., & Arjmand, K. (2014). Consumer clustering on the base of their shopping styles and examination of its relationship with innate innovativeness and NEO personality dimensions. Iranian Business Management, 6(2), 337-58. (Persian).
  18. Vazque, D., & Xu, X. (2008). Investigating linkages between online purchase behavior variables. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(5), 408-19.
  19. Yusefi, B., & Hasani, Z. (2010). Basics of sport marketing. Kermanshah: Razi University Publication. (Persian).
  20. Zakerian, A., Jalali Farahani, M., & Takali, H. (2017). An investigation of the impact of internet advertising factors on purchase intention of sport consumers. Applied Research of Sport Management, 6(22), 11-9. (Persian).