چارچوب نظری برای آموزش ترکیبی درس تربیت‌بدنی در مدارس: یک دیدگاه سیستمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 اداره آموزش و پرورش تبریز، تبریز، ایران

3 استادیار، دانشگاه بجنورد، گروه علوم ورزشی

چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب نظری برای آموزش ترکیبی درس تربیت‌بدنی بود. این مطالعه از نوع کیفی اکتشافی با رویکرد گلیزری تئوری داده بنیاد بود و 21 نفر از خبرگان این حوزه، به صورت هدفمند ملاک‌مدار انتخاب و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته‌ای با آن‌ها انجام شد. داده‌های کیفی جمع‌آوری شده در سه مرحله‌ی باز، محوری و انتخابی کدگذاری و یک چارچوب نظری بر اساس دیدگاه سیستمی طراحی شد. یافته‌ها نشان داد، در چارچوب آموزش ترکیبی درس تربیت‌بدنی با یک نگرش سیستمی، دو عامل به نام‌های یاددهنده-یادگیرنده و الزامات زیرساختاری به عنوان درونداد و سه عامل با عناوین محتوا و روش آموزش، تعامل و مشارکت و نیز ارزشیابی و نظارت به عنوان فرایندها منجر به بروندادی تحت عنوان توسعه رویکرد آموزش ترکیبی درس تربیت‌بدنی خواهد شد. بی‌شک در یک چارچوب مناسب و واقع‌گرایانه، در نظر گرفتن فرصت‌ها و ظرفیت‌های آموزش مجازی و نیز نیازها و ضرورت‌های آموزش حضوری در مدراس، بیشترین بهره‌وری را در دستیابی به اهداف اختصاصی درس تربیت‌بدنی خواهد داشت. در راستای تحقق چارچوب ارائه شده، لازم است دو رویکرد آموزشی با توجه به امکانات و موقعیت جغرافیایی مدارس مورد توجه قرار گیرد: اولین رویکرد پیشنهادی روش غنی‌شده با فناوری بدون کاهش زمان کلاس سنتی درس تربیت‌بدنی می‌باشد. دومین رویکرد، یادگیری ترکیبی همراه با کاهش زمان کلاس درس سنتی است که در آن معلم می‌تواند از روش یادگیری ترکیبی انعطاف‌پذیر با توجه به شرایط و طرح درس و زمان‌بندی ارائه شده استفاده نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Theoretical framework for blended learning of physical education in schools: A systems perspective

نویسندگان English

Rasoul Faraji 1
Sepideh Shabani 2
Mohammad Reihani 3
1 Azarbaijan Shahid Madani University
2 Education office of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Department of Sport Sciences, University of Bojnord, Bojnord, Iran
چکیده English

The purpose of this study was to provide a theoretical framework for teaching physical education in a blended way. This study was a qualitative exploratory type with a Glaser grounded theory approach, and 21 experts in this field were selected in a purposeful, criterion-based manner and semi-structured interviews were conducted with them. The qualitative data collected was coded in three open, axial, and selective stages and a theoretical framework was designed based on a systems perspective. The findings showed that within the framework of teaching blended physical education with a systemic approach, two factors, namely teacher-learner and infrastructure requirements, as inputs and three factors, namely content and teaching method, interaction and participation, and evaluation and monitoring, as processes, will lead to an output titled the development of a blended physical education approach. Undoubtedly, within an appropriate and realistic framework, considering the opportunities and capacities of virtual education as well as the needs and necessities of face-to-face education in schools will be most effective in achieving the specific goals of physical education lessons. In order to realize the presented framework, it is necessary to consider two educational approaches according to the facilities and geographical location of schools: The first proposed approach is a technology-enriched method without reducing the traditional physical education class time. The second approach is blended learning with reducing the traditional classroom time, in which the teacher can use a flexible blended learning method according to the conditions, lesson plan, and the provided schedule.

کلیدواژه‌ها English

blended learning
virtual education
physical education
educational framework
systemic approach

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 03 مهر 1404

  • تاریخ دریافت 25 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری 10 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش 28 شهریور 1404