ارائه‌ی مُدل انگیزه‌های مشارکت ورزشکاران مشهور در فعالیت‌های سیاسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهارن، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده
هدف پژوهش، ارائه‌ی مُدل انگیزه‌های مشارکت ورزشکاران مشهور در فعالیت‌های سیاسی بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و روش تحقیق همبستگی با رویکرد مُعادلات ساختاری بود. جامعه‌ی آماری، شامل مدیران فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان، مربیان باسابقه‌ی مربیگری در سطح ملی، ورزشکاران با سابقه‌ی حضور و کسب مدال در بازی‌های آسیایی، المپیک و جهانی و صاحب‌نظران در حوزه‌ی ورزش قهرمانی و حرفه‌ای بود که با توجه به حجم نمونه‌ی نامعین، 117 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته‌ی انگیزه‌های ورزشکاران مشهور برای مشارکت در فعالیت‌های سیاسی با 69 گویه و 8 بُعد بود. روایی محتوایی و صوری ابزار پژوهش، توسط 5 نفر از اساتید و متخصصین مدیریت ورزشی تأیید شد. پایایی کل پرسش‌نامه (883/0=α) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی در نرم‌افزار اس.پی.اس.اس و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه‌ی اول و دوم در نرم‌افزار آموس استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، نشان داد که مقادیر تی و بارهای عاملی تمامی شاخص‌های مرتبط با انگیزه‌های مشارکت ورزشکاران در فعالیت‌های سیاسی، قابل‌قبول بوده و مُدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین، انگیزه‌های «سیاسی»، «حمایتی» و «مدیریتی»، بیشترین تأثیر را بر مشارکت ورزشکاران در فعالیت‌های سیاسی داشتند. در نهایت، می‌توان گفت که مشارکت ورزشکاران در عرصه‌ی سیاست، تحت تأثیر مجموعه‌ای از انگیزه‌های پیچیده شامل انگیزه‌های سیاسی، حمایتی، مدیریتی، فردی، خانوادگی، ورزشی، اجتماعی، اقتصادی و شهرت قرار دارد که هر یک به‌طور خاص، بر تصمیم‌گیری و مشارکت آن‌ها در حوزه‌ی سیاست تأثیرگذار هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Presenting a Model of the Motivations Driving Famous Athletes' Political Engagement

نویسندگان English

Vahid Mollaei 1
Ahmad Mahmoudi 2
Fariba Askarian 3
1 Senior Expert in Sports Management, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Professor of Sport Management Department, Faculty of Sport and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده English

This study aimed to develop a model of the motivations that drive famous athletes to engage in political activities.The research employed a correlational design with a structural equation modeling approach.The population included managers of sports federations and the Ministry of Sports and Youth, experienced coaches at the national level, athletes with a history of participating in and winning medals at Asian, Olympic, and World Games, and experts in the field of competitive and professional sports (approximately 200 individuals).A purposive sampling method was used to select 117 participants.Data was collected using a self-developed questionnaire on the motivations of famous athletes to participate in political activities, consisting of 69 items and8dimensions.The content and face validity of the questionnaire were confirmed by 11professors and experts in sports management.The reliability of the overall questionnaire (α =0.883)and its dimensions was confirmed using Cronbach's alpha coefficient.For data analysis, descriptive statistics were used in SPSS software, and confirmatory factor analysis was conducted in AMOS. The results of the first and second-order confirmatory factor analysis showed that the t-values and factor loadings of all indicators related to the motivations of athletes' participation in political activities were acceptable, and the model had a good fit. Moreover,"political,""supportive," and "managerial" motivations had the greatest impact on athletes' participation in political activities. In conclusion, athletes' participation in the political arena is influenced by a complex set of motivations, including political, supportive, managerial, individual, family, sports, social, economic, and fame-related motivations. Each of these motivations specifically influences their decision-making and participation in politics.

کلیدواژه‌ها English

Economic Motivations
Managerial Motivations
Political Activism
Role Model
Celebrity Athlete

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 11 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 24 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری 01 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 08 مرداد 1404