تحلیل بستر بکارگیری بازاریابی دیجیتال در باشگاه های حرفه ای (مطالعه لیگ برتر هندبال)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل بستر بکارگیری بازاریابی دیجیتال در باشگاه‌های حرفه‌ای هندبال (مطالعه لیگ برتر ایران) بود. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان فدراسیون هندبال، هیئت‌های استانی، باشگاه‌های لیگ برتر و متخصصان بازاریابی ورزشی بود. روش نمونه‌گیری هدفمند و سهمیه‌ای بود و نمونه‌ها از میان افرادی انتخاب شدند که حاضر به همکاری بودند. برای تعیین حداقل حجم نمونه در PLS-SEM، از قاعده کفایت نمونه استفاده شد و ۲۱۷ پرسشنامه تحلیل شد. نرم‌افزار Smart PLS به دلیل پیچیدگی مدل مفهومی و غیرنرمال بودن داده‌ها انتخاب شد. پرسشنامه محقق‌ساخته، برگرفته از ادبیات نظری شامل چهار منظر (آمادگی و ظرفیت، موانع و چالش‌ها، راهبردها و راهکارها، نتایج و پیامدها) با چهار بعد در هر منظر بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. آزمون فریدمن برای اولویت‌بندی ابعاد استفاده شد و نشان داد راهبردهای محیطی با میانگین رتبه ۶.۱۹ اولویت نخست است. تحلیل ضرایب مسیر نیز نشان داد که راهبردهای محیطی (ضریب مسیر ۰.۸۰) بیشترین تأثیر را دارند. بازاریابی دیجیتال در هندبال نیازمند تحول فناوری و اکوسیستم نوآوری است و مدیران باید ارتباط عوامل را در سطوح مختلف بررسی کنند تا عملکرد بهینه حاصل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Implementation of digital marketing system analysis in the professional clubs (the study of the country’s premier handball league)

نویسندگان English

Mahdi Mohammadi 1
Noshin Benar, 2
salah dastoom 3
Sadegh Fatahimilasi 4
1 Master's degree graduate in Sports Management, Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
2 Associate Professor of the Department of Sport Management, Sport Sciences faculty, University of Guilan, Rasht, Iran.
3 Ph.D. in Sports Management, Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
4 Ph.D. student in Sports Management, Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده English

The aim of the present study was to analyze the context of implementing digital marketing in professional handball clubs (a case study of Iran's Premier League). The statistical population included managers, experts from the Handball Federation, provincial boards, Premier League clubs, and sports marketing specialists. Purposeful and quota sampling methods were used, with samples selected from individuals willing to participate. To determine the minimum sample size in PLS-SEM, the sample adequacy rule was applied, and 217 questionnaires were analyzed. Smart PLS software was chosen due to the complexity of the conceptual model and the non-normal distribution of the data. The researcher-developed questionnaire, derived from theoretical literature, consisted of four perspectives (readiness and capacity, barriers and challenges, strategies and solutions, outcomes and consequences), each with four dimensions, and its validity and reliability were confirmed. The Friedman test was used to prioritize the dimensions, revealing that environmental strategies, with an average rank of 6.19, were the top priority. Path coefficient analysis also showed that environmental strategies (path coefficient of 0.80) had the greatest impact. Digital marketing in handball requires technological transformation and an innovation ecosystem, and managers must examine the interplay of factors at various levels to achieve optimal performance.

کلیدواژه‌ها English

Innovation Ecosystem
Digital Transformation
Marketing Challenges
Digital Strategies
Marketing Performance

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 11 مرداد 1404

  • تاریخ دریافت 07 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری 16 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 08 مرداد 1404