رتبه بندی روش های انبوه سپاری مالی در باشگاه های فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت ورزشی.دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران

2 2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی،دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران (نویسندة مسئول)

3 استاد تربیت بدنی - مدیریت و برنامه ریزی. گروه مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه علامه

چکیده
این تحقیق با هدف رتبه بندی روش های انبوه سپاری مالی در باشگاه های فوتبال ایران انجام گرفته است، روش انجام تحقیق سیستم خاکستری به وسیله‌ی اعداد خاکستری، معادله‌های خاکستری و ماتریس‌های خاکستری توصیف می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر در این پژوهش کلیه مسئولین و مدیران ارشد و میانی فدراسیون فوتبال و کلیه مدیران مطلع باشگاه های حرفه ای فوتبال می باشند که به دلیل نامشخص بودن تعداد دقیق جامعه آماری و با توجه به حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص تعداد 384 نفر به عنوان نمونه اماری در نظر گرفته شد که جهت نمونه گیری از روش در دسترس استفاده شد. ابزار جمع آوری در این تحقیق پرسش نامه محق ساخته هست.پرسش نامه بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت تنظیم شده است. به‌منظور بررسی داده های تحقیق حاضر از روش مدلسازی تصمیم گیری چند شاخصه ای خاکستری و نرم افزار (MCMDsoCver 2018) استفاده خواهد گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که در رتبه یک مربوط به مولفه اعتماد آفرینی، در رتبه دوم ایجاد تمرکز مالی در رتبه سوم گسترش ضریب نفوذ و در رتبه چهارم وعوامل محرک های اجتماعی در ورزش می باشد. همچنین در عامل ایجاد تمرکز مالی، حساس بودن به منافع عمومی و ایجاد سرمایه فرآیندی مهم ترین عامل بود. در عامل گسترش ضریب نفوذ، گویه طراحی اپلیکیشن ها بیشترین امتیاز را داشت. همچنین در عامل محرک های اجتماعی در ورزش ابعاد بعد اقصادی و جذب حامیان در ورزش مهمترین عامل بود. در عامل اعتماد آفرینی، بالابودن ظرفیت نقد پذیری بیشترین امتیاز را نشان می دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Ranking of mass financing methods in Iranian football clubs

نویسندگان English

  • Samira ahmadi 1
  • Masoud Naderian Jahormi 2
  • Habib Honari 3
1 1- PhD student in sports management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran
2 2- Associate Professor, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran (Corresponding Author)
3 Professor of Physical Education - Management and Planning. Department of Management and Planning in Physical Education, Faculty of Physical Education and Sports Sciences. Allameh Tabatabai University.iran
چکیده English

This research has been done with the aim of ranking the mass financing methods in Iranian football clubs, the gray system research method is described by gray numbers, gray equations and gray matrices. The statistical population of the present research in this research is all officials and senior and middle managers of the football federation and all informed managers of professional football clubs. The title of the statistical sample was considered, and the available method was used for sampling. The collection tool in this research is a well-made questionnaire. The questionnaire is based on a 5-point Likert scale. In order to check the data of this research, the multi-indicator decision making modeling method of Ashashri and software (MCMDsoCver 2018) will be used. The results of the research show that the first rank is related to the trust-building component, the second rank is the creation of financial concentration, the third rank is the expansion of the penetration rate, and the fourth rank is the social driving factors in sports. Also, in the factor of creating financial concentration, being sensitive to public interests and creating process capital was the most important factor. In terms of expanding the penetration factor, the design of applications had the highest score. Also, in the factor of social stimuli in sports, the dimensions of the economic dimension and the attraction of supporters in sports were the most important factors. In the trust-building factor, high liquidity capacity shows the highest score.

کلیدواژه‌ها English

  • ial concentration
  • sports clubs
  • mass supply

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1404

  • تاریخ دریافت 25 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری 06 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش 20 خرداد 1404