نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور استان گیلان

2 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد رودهن

3 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد لاهیجان

چکیده

برنامه ریزی استراتژیک نوعی برنامه ریزی است که به بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی سازمان با استفاده از تحلیل سوات می پردازد. هدف از انجام این تحقیق بررسی استراتژی و راهبرد های مدیریت ورزش کشور به روش سوات از دیدگاه مدیران ورزش بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی مدیران ستادی، معاونین آنها و مدیران میانی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دادند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین اعتبار صوری به متخصصان مربوط ارائه گردید (14 نفر) و پس از جمع¬آوری نظرات به تصحیح موارد اشاره شده توسط متخصصان پرداخته شد. پایایی پرسشنامه بوسیله روش آماری آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافته¬ها از آمار توصیفی، آزمون کولموگوروف اسمیرنوف و آزمون تی وابسته استفاده شد. یافته¬ها نشان داد بهره¬گیری از نظرات متخصصان در پیش بینی¬ها و دسترسی به خبرگان و متخصصان ورزشی در سازمان¬های ورزشی به عنوان نقاط قوت و معیارهای دقیق پیش¬بینی در بخش مدیریت ورزش کشور، وضعیت حضور زنان در مدیریت ورزش کشور، نحوه انجام بازاریابی ورزشی در بین مدیران ورزشی و بهره¬گیری از جایگاه سازمانی برای برنامه¬ریزی¬ها به عنوان نقاط ضعف می¬باشند. طرح جامع ورزش کشور، رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، خصوصی¬سازی، تحقیقات در زمینه مدیریت ورزش و فراوانی جمعیت جوان، به عنوان فرصت و درگیر بودن نظام مدیریت دولتی در ورزش، تعدد سازمان¬های سیاست¬گذار و وابستگی مدیران باشگاهی کشور به عنوان تهدیدهای مدیریت ورزش کشور شناخته شدند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying sport management strategies using SWOT technique

نویسندگان [English]

  • Morteza Rezaei Soufi 1
  • Abbas Shabani 2
  • Siyavosh Khodaparast 3

چکیده [English]

Strategic planning is a way of planning that concerns internal and external factors via SWOT analysis. The main goal of this study is to determine strategies in sport management from the viewpoints of sport managers employing SWOT technique. The population of this study comprises the managers, vice-presidents, top and middle as well as operational managers of physical education organization in Iran. The data have been collected by a questionnaire that its reliability and validity were determined by a pilot study (Chronbach Alpha = 0/92) and expert panel, respectively. In order to analyze the collected data, the researchers have employed descriptive statistics such as Kolmegrov-smirnov and T student test. The obtained results revealed that taking experts’ comments into consideration and using them in sport organization may highlight sport management. The condition of women in management level, sport marketing, and position-based planning were categorized as weak points. According to the results, a comprehensive planning for sport, information and communication technology development, privatization, doing research in sport management and having young population were the most prominent opportunities for sport management. To enclose, government involvement in managing sport, engaging lots of policy makers in sport and also the dependence of club managers on governmental parties have been categorized as threats of sport management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • Sport Management
  • Strength
  • Weakness
  • Opportunity
  • Threat
1. Acosta, R. V., Carpenter, L. J. (1996). Woman in intercollegiate sport, a longitudinal study, Nineteen year update 1977-1996. Unpublished manuscript, Brooklyn College. Brooklyn, NY. 3(4), 16.
2. Akkermans, V. H. (2002). “Managing IT in frastructure standardization in the networked manufacturing firm international”. Journal of production Economies, 75(1-2), 213-228.
3. Anderson, L. W., Burns, R. B. (1989). Research in classrooms: The study of teachers. Teaching and Instruction. New York: Pergamon. 2(6), 38.
4. Athanasios, K. (2002). The Strategic Sport Management. International Sport Law Review, 8(3), 3-19.
5. Australian sports Commission. (2006). Programs and Funding Guidelines for sport on the 2008 Olympic Games in Beijing. www.olympic.com.au, p: 38.
6. Azizi, B., Kooshki, A., Jalali Farahani, M. (2008). The studu of relation between IT & organization structure in physical institution, speech article. Aamol. (Persian).
7. Cari, M. (2009). Sport policy and new public management in the Caribbean, public management reviews, 11(4), 461-476.
8. Costa, A. (2005). '' The Status And Future of Sport Management: A Delphi Study. Journal Sport Management. Human Kinetics, PP: 117-142.
9. Derakhshan, M. (2007). The management defiance in armed forces sport. Mesbah article. 6(44), 4. (Persian).
10. Gharakhanloo, R. (2003). The public plan of new architecture of sport. Hambastegy journal, 22(9), 7. (Persian).
11. Hamid Zadeh, M. (2003). Strategic planning. SMT publication, Second edition. (Persian).
12. Hasan Zadeh, M. (2005). Sport marketing, prsman publication. First edition. (Persian).
13. Hiolihan, A. (2002). The politics’ interference in sport. Entertainment & physical education, translated by: Davood Heydari D. 1384. Social science training journal, (Persian).
14. Jackson, R., Richard, P. Sport management guidelines, translated by: Mahammad Khabiri et al. (1380). National Olympic committee publication, (Persian).
15. John, C. (2006). Strategic Plan for the Participation of the 2008, Australian Olympic team. May. P: 20.
16. Jones., F.  Brooks, D. (2008). Examining Sport Management Programs in the United States. Journal of sport management, 11(3), 77-91.
17. Jusbi, A. (2007). Organization and management basis. Azad University publication, Seventeenth edition. (Persian).
18. Khosrovi Zadeh, E. (2008). The study of Iran Republic Islamic committee strategic planning. Thesis, Tehran University. (Persian).
19. Loup, J. (2005). Strategic and performance Management of Olympic Sport Organizations. First Edition,Haman Kinetics, 41.
20. Marid, d. (2004). The Status of Strategic Planning in Portuguese Higher Education Institutions. Higher Education policy.( 6)17: 9
21. Mclean, D., Thomas, F. (2002). Privatiztion and its effect on public golf employeas. Lndiana university. 41
22. Messing, U. (1999). A Sport policy for the twenty, first century. Minisity of Industry. Employment and communication Sweden. 8.
23. Parks, J. B. (2003). Contemporary sport management, translated by: Ehsani M. Tarbiat Modares University. (Persian).
24. Patrick, B. (2006). Forging Future Success: A Strategic Planning Guide for Fijis National Sport Federations. Fiji Association of Sport and National Olympic Committee. Www. Fijiolympiccommittee.com. 3(8), 43.
25. Rezaeean, A. (2003). Management basis. SMT publication. Fifth edition. (Persian).
26. Rezaeean, A. (2008). Organization and management basis. SMT publication. Twelfth edition. (Persian).
27. Robins, S. P. (2006). Management, translated by: Eraby S M. Nil publication, Fourth edition. (Persian).
28. Ronen, B., Coman, A. (2009). Focu7sed swot: diagonosing critical strengths and weaknesses, international journal of production research, 47(14), 5677-5689.