نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران

10.22089/smrj.2025.17379.4092

چکیده

عوامل جامعه شناختی نقش بسزایی در شکل دادن به رفتار مصرف کنندگان ورزش‌های الکترونیکی دارند. بررسی و شناسایی عوامل جامعه‌شناختی مؤثر در رفتار مصرف‌کنندگان ورزش‌های الکترونیک در ایران می‌تواند به پیشرفت این حوزه کمک شایانی نماید. لذا هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی عوامل جامعه‌شناختی مؤثر در رفتار مصرف‌کنندگان ورزش‌های الکترونیک در ایران بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پژوهشهای اکتشافی می‌باشد و از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی به شمار می‌آید. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش خبرگان و افراد مجرب در حوزه ورزش‌های الکترونیک شامل بازیکنان ورزش‌های الکترونیک، مدیران باشگاه‌های ورزش‌های الکترونیکی، مربیان ورزش‌های الکترونیک و جامعه‌شناسان ورزشی بودند و از روش نمونه‌گیری هدفمند در پژوهش استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته‌ای با شرکت‌کنندگان انجام گرفت و با 17 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل داده‌ها از روش نظریه داده‌بنیاد گلیزر جهت کسب اطلاعات این پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که الگوی عوامل جامعه‌شناختی مؤثر در رفتار مصرف‌کنندگان ورزش‌های الکترونیک در ایران از شش مقوله انتخابی تشکیل شده است که شامل عوامل فرهنگی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، گروه‌های همسالان، رسانه‌های اجتماعی، گروه‌های مرجع و عوامل جمعیت شناختی می‌شود. در نهایت با توجه به الگوی عوامل جامعه‌شناختی مؤثر در رفتار مصرف‌کنندگان ورزش‌های الکترونیک نیاز است تدابیر لازم برای ایجاد بستر مناسب توسعه ایجاد شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting the model of sociological factors effective in the behavior of Esports consumers in Iran

نویسندگان [English]

  • بهشته اقبالی هشجین 1
  • Fariba Askarian 2
  • Ahmad Mahmoudi 3
  • ebrahim alidoust Ghahfaraki 2

1 Ph.D. Student in Sport Management, َALBORZ Campus, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran

3 University of Tehran

چکیده [English]

Sociological factors play a significant role in shaping the behavior of electronic sports consumers. Investigating and identifying sociological factors effective in the behavior of esports consumers in Iran can help the progress of this field. Therefore, the aim of the current research was to provide a model of sociological factors effective in the behavior of esports consumers in Iran. The current research method is qualitative and exploratory research, and in terms of its purpose, it is considered as part of applied research. The participants in this research were experts and experienced people in the field of e-sports, including e-sports players, e-sports club managers, e-sports coaches, and sports sociologists, and the purposeful sampling method was used in the research. To collect information, in-depth and semi-structured interviews were conducted with the participants and theoretical saturation was achieved with 17 interviews. For data analysis, Glazer's data base theory method was used to obtain information for this research. The research results show that the model of sociological factors effective in the behavior of esports consumers in Iran consists of six selected categories, which include cultural factors, economic and social status, peer groups, social media, reference groups and demographic factors. Finally, according to the effective sociological pattern in the behavior of consumers of esports, it is necessary to create the necessary measures to create a suitable platform for development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • eSports economy
  • eSports community
  • social media
  • community culture
  • reference groups