نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و وروانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استادمدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی.اردبیل .ایران

4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبرد ارتقا و توسعه نظام شایسته‌سالاری مدیران در سازمان‌های ورزشی کشور بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های اکتشافی است و ازلحاظ هدف، کاربردی محسوب می‌شود که در آن از روش تحلیل مضمون استفاده‌شده است. روش پژوهش از نوع کیفی است و جامعه پژوهش را مدیران ارشد سازمان‌های ورزشی و اعضای هیئت‌علمی رشته مدیریت ورزشی دانشگاه‌های کشور تشکیل دادند. از روش نمونه‌گیری غیر احتمالی هدفمند و روش گلوله برفی برای انتخاب مصاحبه‌شوندگان استفاده شد. از مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان برای گردآوری داده‌ها، استفاده شد و انجام مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. بدین ترتیب نمونه پژوهش شامل 21 نفر از اساتید رشته مدیریت ورزشی و مدیران فوقانی سازمان‌های ورزشی کشور بود. از نرم‌افزار MAXQDA20 برای تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها استفاده شد. بر اساس یافته‌های پژوهش برای پیاده‌سازی و استقرار نظام شایسته‌سالاری، 88 کد باز شناسایی شد که در 13 مضمون فرعی قرار گرفتند. از مضامین فرعی به‌دست‌آمده نیز 6 راهبرد اصلی حاصل شد که شامل: راهبردهای سازمانی (راهبردهای مدیریتی، ساختار سازمانی، فرهنگ‌سازمانی، مدیریت منابع انسانی)، راهبردهای سیاسی (انتخاب غیرسیاسی، ثبات سیاسی)، راهبردهای فرایندی (اصلاح فرایندها)، راهبردهای اقتصادی (انگیزه‌های مالی، بهبود شرایط اقتصادی جامعه)، راهبردهای قانونی (قانون‌گذاری، قانون مداری) و راهبردهای فرهنگی– اجتماعی (راهبردهای فرهنگی و راهبردهای اجتماعی) بودند. بر اساس یافته‌های پژوهش، راهبردهای سازمانی نقش بسیار پررنگ‌تری در ارتقاء و توسعه نظام شایسته‌سالاری مدیران در سازمان‌های ورزشی دارند و دراین‌بین نقش مدیران سازمان‌ها قابل‌چشم‌پوشی نیست. لذا به نظر می‌رسد می‌توان مسیر تحقق شایسته‌سالاری در سازمان‌ها را با حضور مدیران شایسته هموار نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Developing a strategy for the promotion and development of the meritocracy system of managers in sports organizations

نویسندگان [English]

  • Saeid yarmohammadi Monfaared 1
  • Abbas Naghizadeh-Baghi 2
  • Mehrdad Moharramzadeh 3
  • Nasrin Azizian Kohan 4

1 Ph.D Student in Sports Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili. Ardabil, Iran

2 Department of Physical Education and Sport Sciences,University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

3 Professor of sport Management .university of mohagheghe ardebili .Ardabil.Iran

4 Associate Professor, Department of Sports Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.

چکیده [English]

The purpose of the current research was to develop a strategy for the promotion and development of the meritocracy system of managers in sports organizations in the country. This research is an exploratory type of research, and it is considered practical in terms of its purpose, in which the thematic analysis method is used. The research method is qualitative and the research community was formed by the senior managers of sports organizations and faculty members of the sports management field of the country's universities. Targeted non–probability sampling were used to select the interviewees. A semi-structured interview with experts was used to collect data, and the interviews continued until theoretical saturation was reached. Thus, the research sample included 21 sports management professors and senior managers of sports organizations in the country. MAXQDA20 software was used to analyze the interviews. Based on the research findings for the implementation and establishment of the meritocratic system, 88 open codes were identified, which were placed in 13 sub-themes. 6 main themes were obtained from the obtained sub-themes, which include: organizational strategies (management strategies, organizational structure, organizational culture, human resource management), political strategies (apolitical choice, political stability), process strategies (correction of processes), economic strategies (financial incentives, improving the economic conditions of society), legal strategies (legislation, rule of law) and cultural–social strategies (cultural strategies and social strategies). According to the research findings, organizational strategies play a much more prominent role in the promotion and development of the meritocratic system of managers in sports organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • Promotion and Development
  • Meritocracy System
  • Senior Managers
  • Sports Organizations