نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد ، مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران،ایران
2 دانشیار، مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران،ایران
3 دانشیار ، گروه مدیریت ورزشی ، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران
4 دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران،ایران
چکیده
مدیران و بازاریابان درعرصة توسعه کسب وکارهمواره می کوشندبا شناخت هرچه بهترمشتری رفتارخریدوی راپیش بینی کنندو کاالا و خدمات تولیدی خودرادر مسیرفرایندانتخاب مشتری و خرید وی قراردهند،هدف ازپژوهش حاضرمدل یابی معادلات ساختاری عوامل موثربررفتار مشتریان درخریدپوشاک ورزشی ازفروشگاه های اینترنتی بود. این پژوهش از نظر نوع توصیفی - همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا میدانی بود.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مشتریان محصولات ورزشی (حداقل یکبار تجربۀ خرید اینترنتی از فروشگاههای اینترنتی) بود.نمونه آماری با توجه به نامشخص بودن تعداد دقیق مشتریان بر اساس فرمول کوکران برای حجم نامشخص،به تعداد 384 نفر انتخاب شد که از این تعداد 384 نفر بصورت کامل پاسخ داده بودند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری تحقیق پرسشنامه پژوهشگر ساخته براساس مرحلۀ پیمایش کیفی پژوهش (تحلیل مضمون) بود. روایی محتوایی و صوری این ابزارها را 11 نفر از صاحبنظران مدیریت ورزشی و متخصصان حوزه تجارت الکترونیک تأیید کردند و پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. نتایج نشان داد اعتیاد خرید (77/0)، سهولت و به صرفه بودن (86/0)، کیفیت ادراک شده وبسایت (89/0)، تبلیغات (85/0)، اعتماد (76/0) بر رفتارمشتریان درخریدپوشاک ورزشی اثر معنی داری داردبر اساس یافته هامیتوان گفت که بازارایان و کانالهای توزیع وفروش پوشاک ورزشی باید به کالاهای ارائه شده در سایتها و کیفیت کارکردی محصولات جهت تاثیرگذاری بیشتر بر رفتار مشتریان توجه داشته باشند تا بتوانند تر بر رفتار مشتریان پوشاک ورزشی در فروشگاههای اینترنتی تاثیربگذارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Structural equation modeling of factors affecting the buying behavior of sportswear customers in online stores"
نویسندگان [English]
- Abolfazl Farahani 1
- leila ghorbani 2
- hamid ghasemi 3
- majid soleimani 4
1 Professor , Department of Sport Managment , Payam Noor University
2 Department, faculty, university, pnu, Tehran ، Iran
3 Department of sport ,managment,payam noor university,tehran,iran
4 PHD student of sport ,managment,payam noor university,tehran,iran
چکیده [English]
The purpose of the present research was to model the structural equations of factors affecting the behavior of customers in buying sportswear from online stores.This research was descriptive-correlation in terms of type,applied in terms of purpose and field implementation method.The statistical population of the present study included all customers of sports products (at least one experience of online shopping from online stores). According to the uncertainty of the exact number of customers based on Cochran's formula for the unknown volume, the statistical sample was selected as 384 people, of which 384 people answered completely and were analyzed. The measuring tool of the research was a researcher-made questionnaire based on the qualitative survey stage of the research (theme analysis).The content and face validity of these tools were confirmed by 11 experts in sports management and e-commerce experts, and the reliability of the tool was confirmed through Cronbach's alpha and composite reliability and construct validity, convergent validity and divergent validity using factor analysis. The results showed shopping addiction(0.77), ease and cost-effectiveness(0.86), perceived quality of the website(0.89), advertisements(0.85),and trust(0.76) on customers' shopping behavior. Sportswear has a significant effect.Based on the findings, it can be said that the marketers and distribution and sales channels of sportswear should pay attention to the products offered on the sites and the functional quality of the products in order to have a greater impact on the behavior of customers so that they can influence the behavior of sportswear customers in online stores.
کلیدواژهها [English]
- Customer buying behavior
- sportswear
- perceived website quality
- online store