نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی
2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر هویت هواداران تیم¬های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. جامعۀ پژوهش را هواداران 3 تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور¬سازی تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعۀ نامحدود، 384 نفر بهدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامۀ مسئولیت اجتماعی باشگاه و پرسشنامه هویت تیمی بود. روایی صوری پرسشنامهها با نظرخواهی از 6 نفر از اساتید و پایایی آن¬ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها آزمونهای آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بهروش گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مسئولیت اجتماعی، تأثیر مثبت و معناداری بر هویت تیمی هواداران دارد. براساس نتایج پژوهش، توجه به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی از قبیل انجام بازیهای دوستانه با هدف کمک به نیازمندان، حمایت از ورزش همگانی و فعالیتهایی از این قبیل باعث افزایش هویت هواداران نسبت به باشگاه میشوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effect of social responsibility on team identification in Iran’s football pro league
نویسندگان [English]
- Hossin Bakhshandeh 1
- Majid Jalali Farahani 2
- Seyed Narollah Sajjadi 2
1 Ph.D Student, Sport Science Research Institute (SSRI)
2 Assosiate Professor, University of Tehran
چکیده [English]
The aim of this study was investigate the effect of club's social responsibility on the fan's team identification. Population of this study was consists of the fans of three teams that selected of the Iranian Football Pro League. By using the formula to determine the sample size, it for infinite population obtained 384. For data collection, the social responsibility questionnaire and team identification questionnaire were used. In order to verify the normality of data distribution, the Skewness, and Kurtosis indexes were used. For data analysis, statistical tests such as mean, standard deviation, factor analysis, Pearson correlation, and multiple regressions were used. Results showed that social responsibility have a positive effect on fans identification. It can be said activities such as participating in the games aimed at helping needy people, support of sport for all and activities such as these enhance the fan identification.
کلیدواژهها [English]
- Football Club
- Team Identification
- Social Responsibility
- Premier league
- Fans