نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکدۀ تربیت‌بدنی دانشگاه تهران

2 دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ بین منابع قدرت مدیران و سلامت سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان در سال 1389 بود. جامعۀ آماری پژوهش، ‌420 ‌نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بودند. یافته ­های پژوهش نشان داد منبع قدرت مرجعیت بر مؤلفه­های نفوذ مدیر، ملاحظه‌گری، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی، منبع قدرت تخصص بر مؤلفه‌های نفوذ مدیر، ملاحظه‌گری و پشتیبانی منابع، منبع قدرت پاداش بر مؤلفه‌های نفوذ مدیر و پشتیبانی منابع، منبع قدرت اجبار و منبع قدرت قانونی، تنها بر مؤلفۀ ساخت­ دهی، منبع قدرت اطلاعات بر مؤلفه­ های یگانگی نهادی، نفوذ مدیر و پشتیبانی منابع و منبع قدرت رابطه بر مؤلفه ­های نفوذ مدیر و ملاحظه‌گری از سلامت سازمانی تأثیر داشت. در‌مجموع، به مدیران ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد می‌شود که  از این منابع  قدرت در جهت بهبود روابط بین مدیر و کارکنان استفاده شود تا گامی در جهت تعامل و سازش بیشتر کارکنان و ادارات ورزش و جوانان برداشته باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Investigation of the Relationship Between the Empowerment of Physical education Teachers of Northern Khorasan Province and their Organizational Commitment

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Alidoust Ghahfarokhi 1
  • Hamed Shaygan 2

1

2

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship between the empowerment of physical education teachers of northern khorasan province and their organizational commitment. This research was a descriptive and survey. The population included 607 physical education teachers working in northern khorasan province schools .The respondent sample answering to the questionnaire was determined using the Morgan table (230). Spritzer’s questionnaires and Allen and Meyer’s organizational commitment were used for the purpose of data gathering. Their reliability were obtained using cronbach's alpha (psychological empowerment = 0.88 and organizational commitment =0.87). Data analysis was done using descriptive statistics and spearman correlation coefficient .The results showed a significant positive relationship between employees’ psychological empowerment and their organizational commitment. Also a sense of competence, meaning, self-determination, impact and trust correlated positively and significantly with the organizational commitment, affective commitment and normative commitment. On the contrary, no correlation was seen with the continuance commitment. Based on the results of this research, showing a high correlation between psychological empowerment and organizational commitment among physical education teachers, we can conclude that psychological empowerment of physical education teachers to enhance their organizational commitment seems inevitable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • organizational commitment
  • Physical Education Teachers
1. سلطان­حسینی، محمد؛ علی­دوست­قهفرخی، ابراهیم؛ همایی، رضا؛ موسوی، سیده­زهره. (1389). بررسی سهم نسبی سلامت روانی بر سلامت سازمانی در ادارات تربیت بدنی استان اصفهان. نشریه مدیریت ورزشی، 2 (4) 81-65.
2. طالب‌پور، مهدی؛  رمضانی، ملیحه؛ هنری، حبیب. (1392). بررسی رابطۀ سلامت سازمانی و اثربخشی در دانشکده­های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌های دولتی تهران. نشریۀ مطالعات مدیریت ورزشی. 5 (17) 218-207.
3. فردوسی، محمدحسن؛ مرعشیان، فاطمه؛ طالب‌پور، مهدی. (1391). رابطۀ ویژگی‌های شخصیتی و تعهد سازمانی با سلامت سازمانی در کارکنان ادارات تربیت‌بدنی استان خوزستان‌‌. نشریۀ مطالعات مدیریت ورزشی. 4 (15) 188-173.
4. وایلز، کیمبل. (1382). مدیریت و رهبری آموزشی. مترجم: طوسی محمدعلی. چاپ چهاردهم‌. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
5. هرسی، پاول؛ بلانچارد، کنت. (1380). مدیریت رفتار سازمانی. مترجمان: علاقه‌بند علی، کبیری قاسم. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
6. Baker G A, Jacoby A, Gory J, Doughty J, Elian V. (2005). Quality of life of adolescence. Epilepsy. 46(1):132-140.
7. Bateman C. (1999). Relatioship among empowerment organizational health and principal effectiveness. Doctoral dissertation, University of Missouri, Colombia.
8. Bradshaw D. (1998). Power as dynamic tension and its implications for radical organizational change. European Journal of Work and Organizational Sociology. 7(2): 121-143.
9. Braynion P. (2004). Power and leadership. Journal of Health Organization and Management. 18(6):474-463.
10. Bruins J. (1999). Social power an influence tactics: A theoretical introduction. Journal of Social Issues. 55(1): 7-14.
11. Day D V. (2001). Leadership development: A review in context. Leadership Quarterly. 11(4): 613-851. 
12. Dejoy D, Wilson M. (2007). Organizational health promotion: Broadening the horizon of workplace health promotion. American Journal Of Health Promotion. 22(1):45-53.
13. Ganster D C, Schaubroeck J. (1991). Work stress and employee health. Journal of Management. 17(2): 235-271.
14. Hersey p, Blanchard K H. (1996). Management of organizational behavior. Utilizing human resources. 5th ed. Englewood Cliffs, New Jersey: Practice-Hall publication. 
15. Hoy W K, Feldman J. (1999). Organizational health profiles for high schools. In Freiberg J. (Ed). School climate: Measuring sustaining and improving. London: Falmer Press.
16. Hoy W K, Miskel C G. (1996). Educational administration, theory, research and practice. 5th ed. New York: Mc Graw-Hill.
17. Kahn R L, Byosiere P. (1992). Stress in organizations. CA: Consulting Psychologists Press. Inc. In: M D Dunnette, L M Hough. Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Vol 2, 2nd ed. Palo Alto, California, US: Consulting Psychologists Press.
18. Khademfar M, Idris K. (2012).  The relationship between transformational leadership and organizational health in Golestan province of Iran. International Journal of Humanities and Social Science. 2‌(12): 218-230.
19. Mackenzie R A. (2002). The time trap. Word Executive`s Digest 14(11). 84-88.
20. Mohammadisa M, Siadat S, Arbabisarjou A. (2012). Relationship between managers' performance and organizational health. International Education Studies. 5(3): 228- 234.
21. Petrock F. (2007). Leadership & Bases of Power. In: http://elearning.sol.du.ac.in/mod/book/view.php?id=1281&chapterid=1693.
22. Chell E. Pettaway L, carmouche R, (1998). The way forward: Leadership research in the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management. 17(3): 407-426.
23. Rahimi G, Farhad Nezhad H, Noruzi M. (2012). A study on the relationships between managers' critical thinking with organizational health scale in Islamic Azad University Branches in locale 13 considering three scales: Supervisors, managers and employees. Journal of Basic and Applied Scientific Research. 2(4):4085-4091.
24. Senior F, Fleming J. (2006). Organization change. 3rd ed. New York: practice-Hall.
25. Verhoest K. (2005). Effects of autonomy, performance contracting and competition on the per-formance of a public agency: A case study. Policy Studies Journal. 33(2):235-258.
26. Wolff S. (2003). Organizational health: Beyond integrated disability management. Compensation & Benefits Review. 35(4): 7-12.