نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پیام نور

2 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

3 کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفیت خدمات باشگاه‌های ورزشی بر مبنای مدل سروکوال در شهر تهران بود. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان باشگاه‌های ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران در حدود 100000نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 400 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شد. براس دست‌یابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن به تایید 15 نفر از متخصصین رسید و پایایی آن در یا آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف، آزمون فریدمن، u من ویتنی، آزمون ویلکاکسون، tتک نمونه‌ای و آزمون دوجمله‌ای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اختلاف و وجود شکاف بین انتظارات و ادراکات مشتریان باشگاه‌های ورزشی به طور کلی و در ابعاد مختلف معنادار می‌باشد. در بخش ادراکات میزان ادب و اعتماد با میانگین رتبه 22/3 بالاترین اولویت و در بخش انتظارات میزان قابلیت اطمینان با میانگین رتبه 24/3 بالاترین اولویت را به خود اختصاص دادند. با توجه به نتایج پژوهش مدیران باشگاه‌های ورزشی بایستی کیفیت ارائه خدمات خود را بر مبنای متغیرهای مهم و مورد اهمیت برای مشتریان مورد توجه قرار داده ودر جهت ارتقای آن گام‌های اساسی بردارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Quality of Services in Sport Clubs Based on SERVQUAL Model: Case Study in Tehran sport clubs

نویسنده [English]

  • Loghman Keshavarz 1

1

2

3

چکیده [English]

The purpose of present study was to study of Service quality in Tehran sport clubs based on SERVQUAL model. Statistical population of the research was all Tehran sport clubs clientele (about 100000 persons). On the basis of Morgan table, 400 persons were random-cluster selected. In order to achieving the required data, researcher made questionnaire was used that its validity was confirmed by the 15 experts and its reliability was studied in a preliminary study with 30 subjects and was confirmed by Cronbach’s Alpha of 0.92. In order to achieving to the research purposes, the descriptive and inferential statistics methods such as Kolmogorov-Smirnov, one sample T-test, Friedman test, Man-whitney U test, Wilcoxon test, and binominal test were used. The results taken from this research show that there is a significant difference between Expectations and perceptions. Priority of the perceptions was as follows: Politeness and trust (MR‌=3/22, 2χ=39/56,P<0.05). Also Priority of the Expectations was as follows: capability of confidence (MR‌=3/24, 2χ=41/401,P<0.05). Regarding results of the research, sport clubs managers must increase your Service quality based on clientele's attitude and try on its.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sport Clubs
  • Clientele
  • Service quality
  • SERVQUAL
  1. خمسه، ح. 1390. بررسی و مقایسه رضایتمندی کادر فنی و تکواندوکاران تیم های ملی و لیگ برتری از کیفیت خدمات خانه تکواندو ایران؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه تهران.
  2. صوفی زاده ل، فراهانی ا، کشاورز ل، عباسی م. ر. 1390. مقایسه میزان رضایت دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه­های تهران و تربیت معلم از کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوال، پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 5: 89-100.
  3. فسنقری، ا. 1390. بررسی و مقایسه­ی کیفیت خدمات و رضایت­مندی مشتری در باشگاه­های ورزشی خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
  4. فعلی، س. 1390. رضایت­مندی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس از کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به آنها با استفاده از مدل کیفیت خدمات سروکوال. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2(42): 207-199.
  5. محمودی، ا. 1390. ارتباط بین کیفیت خدمات و رضایت­مندی با وفاداری مشتریان باشگاه­های ورزشی(بدنسازی و ایروبیک) شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

 

  1. Alves, A. & Vieira, A. 2006. The SERVQUAL as a Marketing instrument to measure services quality in Higher Education Institutions. Marketing Research and Techniques. ESCE/IPS, Campus do IPS, Estefanilha 2910 SETÚBAL, PORTUGAL.
  2. Birdogan, B. et al. 2009. An application of integration SERVQUAL an KANO model into QFD for logistics service (case study Turkey). Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 21(1): 106-125.
  3. Chowdhary, N. and Prakash, M. 2007. Prioritizing service quality. School of Management, University, Mizoram, Aizawal, India.
  4. Gronroos, 1984. A Service Quality Model and Its Marketing Implications, European Journal of Marketing, 18(8): 36–44.
  5. Lai Fujin et al. 2005. An empirical assessment and application of SERVQUAL in mainland China’s mobile communications industry. International Journal of Quality & Reliability Management, 24(3: 244-262.
  6. Mehrany , S. Farahani, A., Keshavarz, L. Studying and Analyzing the National Olympic and Paralympics Academy's Service Quality Based on SERVQUAL Model, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(9): 158-166
  7. Okumufi, A & Duygun, A. 2008. Service Quality measurement on education services marketing and relationship between perceived service quality and student satisfaction. Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(2): 17-38.
  8. Okumufi, A & Duygun, A. 2008. Service Quality measurement on education services marketing and relationship between perceived service quality and student satisfaction. Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(2):17-38.
  9. Oliveira, O & Ferrera, E. 2009. Adaptation and application of the SERVQUAL scale in higher education. POMS 20th Annual Conference, (May 1 to May 4). Relationship Management Approach. 2nd ed. Wiley, Chic Ester.
  10. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. 1985. A conceptual model of service quality and its implication, Journal of Marketing, 49: 41-50.
  11. Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., Berry, L.L. 1998. SERVQUAL: a multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1): 12-40
  12. Yilmaz, V & Filiz Z & Yaprak, B. 2007. Service Quality measurement in the Turkish Higher Education system with SERVQUAL method, 7(1): 299-316.