نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه الزهرا

2 دانشگاه تهران

3 دانشگاه علوم پزشکی تبریز

چکیده

یکی از وظایف اصلی و مهم فدراسیون‌های ورزشی سنجش و ارزیابی عملکرد آن­هاست، به­طوری که هرگونه ادامۀ همکاری مربیان را در سطح ملی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. هدف از انجام این تحقیق، مطالعۀ اکتشافی معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور است. تحقیق حاضر در دو بخش کیفی و کمّی و به روش توصیفی و پیمایشی انجام شده است. در بخش کیفی با مطالعۀ ادبیات تحقیق و جلسات بحث و بررسی با نخبگان، متغیرهای اثرگذار در ارزیابی عملکرد مربیان ملی شناسایی شد. در بخش کمّی پرسشنامه‌ای با 35 سؤال پاسخ‌ بسته تهیه شد که پنج تن از استادان دانشگاه روایی آن را تأیید و طی مطالعه­ای مقدماتی ضریب‌پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 974/0تعیین شد (01/0P<). پرسشنامه در اختیار 450 نفر ازاستادان دانشگاه، مربیان نخبه، مدیران، ورزشکاران ملی و کارشناسان ورزش فعال در فدراسیون‌های رتبۀ اول و دوم  قرار گرفت. در نهایت 407 پرسشنامه تحلیل شد. معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور متشکل از پنج عامل بود که عبارت بودند از: توانایی‌های فنی، توانایی‌های عملیاتی، مهارت‌های ویژه، مهارت‌های رهبری و مهارت‌های ارتباطی. شاخص‌های برازش به­دست­آمده اعتبار مدل را تأیید کردند و بر اساس این شاخص‌ها ساختار حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. در این مدل توانایی‌های فنی و توانایی‌های عملیاتی (اجرایی) بیشتر از سایر عوامل و سپس به‌ترتیب مهارت‌های ویژه و مهارت‌های ارتباطی و سپس مهارت‌های رهبری مربیان مورد توجه ارزیابان قرار گرفته است. در بحث توانایی‌های فنی مربیان، بیشترین متغیر اثرگذار مربوط به بهره‌گیری از تاکتیک‌ها و استراتژی‌های مناسب در هر مسابقه است و در باب توانایی‌های عملیاتی و اجرایی مربیان، بیشترین متغیر اثرگذار توانایی آن­ها در تهیۀ برنامه‌های ویژه برای مسابقات در سطوح ملی است. همچنین هر یک از عامل‌ها، متغیرهای تبیین­کنندۀ هر عامل و بارهای عاملی هر متغیر، مهم‌ترین عامل‌ها و مهم‌ترین نقاط قابل دستکاری برای مدیران برای اثرگذاری در هر عامل، شناسایی و تعیین شدند.در مدیریت حرفه‌ای و رقابتی امروز، لازم است ارزیابی کارکنان،  به‌ویژه مربیان ملی سیستماتیک و مبتنی بر روش‌های علمی باشد که طی آن به هر متغیر به اندازۀ بار عاملی‌اش توجه و ارزیابی مربیان را در بخش‌های مختلفِ وظایف آنان و بر اساس متغیرهای مقیاس ارزیابی عملکرد مد نظر قرار دهند. همچنین با بررسی ادبیات تحقیق ونظر به اینکه مهارت‌های ارتباطی و رهبری مربیان در مدیریت و موفقیت تیم‌ها نقشی مهم ایفا می‌کند، لازم است مدیریت فدراسیون‌ها، برای توجه به عوامل فوق در نظام ارزیابی عملکرد مربیان کشور، به مهارت‌های ویژه و رهبری مربیان توجه بیشتری کنند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Exploratory Study of Iranian Elite Sport Coach Evaluation Criteria

نویسندگان [English]

  • ZHaleh Memari 1
  • Mehrzad Hamidi 2
  • Mohammad Asghari Jafarabadi 3

چکیده [English]

One of the basic assignments in sport federations, is evaluating the elite coaches, because any continued cooperation with them is due to these results. The present study was conducted with propose of exploratory study of Iranian Elite Sport Coach Evaluation Criteria. This study was conducted on two qualitative and quantitative sections and with calibration method. In qualitative section, with literature review and interview with experts the effective variables were identified. Also In the quantitative section, a Questionnaire consists of 35 components & .974 for reliability was prepared (P< 0/01).  For collecting the data, were asked 450 people as professors, and elite Athletes, Elite Coaches, and Managers with high Experience in Athletics Sport, and Experts that were active in first and second ranked federations. Due to this, 407 questionnaires were completed. After collecting the data, exploratory modeling of Iranian Elite Sport Coach Evaluation Criteria has been made. Results due to this study, there were 5 factors that have the most important at the Iranian Elite Sport Coach Evaluation Criteria. The 5 factors were Technical Skills, Practical Skills, Special Skills, Leadership Skills, and Communications Skills. Goodness’s of Fitness of the model have been accepted & then the model has accepted. In these situations Technical Skills, Practical Skills are the most consideration factors to evaluate the elite coaches. Then order Special Skills, Leadership Skills, and Communications Skills are the factors that have been noticed to evaluate. At the Technical Skills, coach’s skills in choose the best tactics, and at the practical skills, their planning is the most important for evaluating the elite coaches.  Also the most important factors & variables have been identified to present for managers. The variables & loading of each to introduce each factor have been identified. In today's competitive and professional management, that is necessary to use a systematic and scientific tool for evaluation and assessment the employees and especially elite national coaches. In this tool, is required to have regarded on operating variables load and the coaches roles and responsibilities.  Also with regard to research and literature reviews that communication skills and leadership and success coaches in the management teams shall play an important role, managing federations need for attention to this.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elite Coaches
  • Performance Evaluation
  • Exploratory study