نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه تهران

2 استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران

3 استاد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران

چکیده

درآمدهای رسانه‌ای یکی از چهار دسته درآمدهای صنعت فوتبال هستند که در اغلب موارد بیشترین درآمدها را نیز ایجاد می‌کنند. این درآمدها علاوه‌بر شهرت تیم‌ها و جذابیت فنی مسابقه‌ها، تحت‌تأثیر ارزش اقتصادی بازیکنان که به‌واسطة رسانه‌ها ایجاد می‌شود نیز قرار دارند که از آن با عنوان «ارزش رسانه‌ای» یاد می‌شود. با توجه به اهمیت ارزش رسانه‌ای بازیکنان در درآمدهای اقتصادی باشگاه‌ها و نبود ابزار برای شناسایی این ارزش، پژوهش حاضر با هدف ارائة مدلی نظری برای ارزش رسانه‌ای بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران انجام شده است. درواقع، این پژوهش زیربنایی را برای شناسایی ارزش اقتصادی فوتبال ایران فراهم می‌کند تا در پژوهش‌های آینده و با توسعة این مدل، ابزاری برای سنجش و رتبه‌بندی بازیکنان به‌عنوان بخشی از دارایی‌های فوتبال ارائه شود. با استفاده از رویکرد گلیزری روش نظریة داده‌بنیاد و مصاحبه‌های عمیق با نمونه‌ای شامل تبلیغ‌کنندگان، مدیران باشگاهی، حامیان مالیباشگاهی، هواداران فوتبال و خبرگان، عوامل مؤثر در ارزش رسانه‌ای بازیکنان استخراج شدند و با شناسایی ارتباط آن‌ها با یکدیگر، مدل نظری ارائه شده است؛ براین‌اساس، عوامل مؤثر در ارزش رسانه‌ای بازیکنان فوتبال شامل عوامل فردی، کاری و حرفه‌ای، رسانه‌ای و عوامل غیرقابل‌کنترل هستند که خود شامل زیرگروه‌هایی نیز می‌شوند. این مدل بازیکن فوتبال را به‌عنوان یک محصول رسانه‌ای و محتوایی برای بازار دوطرفة رسانه شناسایی کرده است که سبب جذب انواع درآمدهای ناشی از رسانه و برند می‌شود. انتظار می‌رود، این مدل در توسعة مدل‌های کسب‌وکار مستقل و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های‌ رسانه‌ای برای ارتقای ظرفیت اقتصادی باشگاه‌های فوتبال ایران به‌کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Theoretical Model for Identifying Media Value of Football Players in Iranian Professional League

نویسندگان [English]

  • Marjan Basirat 1
  • Datis Khajeheian 2
  • Taher Roshandel Arbatani 3

1 M.Sc. of Media Management, University of Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Business Management, University of Tehran, Iran

3 Professor of Business Management, University of Tehran, Iran

چکیده [English]

Media revenues are the most important of the four major types of revenues in the football industry. In addition to the reputation of the teams and the technical attractiveness of the matches, these revenues are also influenced by the economic value of players created by the media, which is referred to as "media value". Considering the importance of media value of players in the club's economic and the lack of tools for identifying this value, the present study provides a theoretical model for media value of football players in The Iran Premier League, and provides a basis for identifying the economic value of Iranian football. The development of this model in the future research can provide a tool for measuring and rating players as part of the football assets. Using the Glaser approach of the grounded theory method and in-depth interviews with a set of people including advertisers, club managers, club sponsors, football fans and experts, the main factors affecting the media value of football players were extracted, and a theoretical model was presented by identifying their relationship with each other. Accordingly, factors affecting the media value of football players include personal factors, professional factors, media factors, and non-acquired factors. This model identifies football players as a media product for the dual-product market of media, attracting a variety of media and brand revenues. This model is expected to be used in developing independent business models and appropriate utilization of media capacities to improve the economic capacity of Iranian football clubs

کلیدواژه‌ها [English]

  • Football Economy
  • Economic Value
  • Media Value
  • Football Player
  • Iran Premier League (IPL)
  1. Barajas, A., Fernández-Jardón, C., & Crolley, L. (2005). Does sports performance influence revenues and economic results in Spanish football? MPRA paper, No. 3234, posted November 2007. Available at: www.deloitte.com/dtt/press_release. (Accessed 27 June 2018).
  2. Basirat, M. (2018). Providing a model for identifying the media value of football players. (Master’s thesis). University of Tehran, Tehran. (Persian).
  3. Boyle, R., & Haynes, R. (2004). Football in the new media age. London, UK: Routledge.
  4. Chanavat, N., & Desbordes, M. (2017). The marketing of football: History, definitions, singularities, strategies and forms of operationalization. In N.
  5. Chanavat, M., Desbordes, M., & Lorgnier, N. (Eds.), Routledge handbook of football marketing (9-60). London and New York: Routledge.
  6. Deloitte, T. (2008). Football money league, the reign in Spain. Available at: www.deloitte.com/dtt/press_release. (Accessed 6 June, 2018).
  7. Desbordes, M. (2007). Marketing and Football: An international perspective. Burlington: Butterworth-Heinemann Publication.
  8. Dobson, S., & Gerrard, B. (1999). The determination of player transfer fees in English professional soccer. Journal of Sport Management, 13, 259-79.
  9. Dobson, S., & Goddard, J. (2001). The economics of Football. United Kingdom: Cambridge University Press
  10. Elahi, A. (2008). Challenges and solutions for economic development of football industry in Islamic Republic of Iran. (Doctoral dissertation). University of Tehran, Tehran. (Persian).
  11. Elahi, A., Sajadi, S. N., Khabiri, M., & Abrishami, H. (2010). Obstacles of the development of professional clubs’ industry of Iranian football. Journal of Sport Management Studies, 28, 53-68. (Persian).
  12. Frank, R., & Cook, P. (1995). The winner-take-all society: How more and more Americans compete for ever fewer and bigger prizes, encouraging economic waste, income inequality, and an impoverished cultural life. New York; London and Toronto: Simon and Schuster, Free Press, Martin Kessler Books.
  13. Garcia del Barrio, P. (2016). Measuring empathy feelings in football through media value. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 37-42.
  14. Garcia-del-Barrio, P., & Pujol, F. (2007). Hidden monopsony rents in winner-take-all markets. Managerial and Decision Economics, 2, 57-70.
  15. Garcia-del-Barrio, P., & Pujol, F. (2009). The rationality of under-employing the best performing soccer players. Labour: Review of Labour Economics and Indusrial Relations, 2(3), 397-419.
  16. Garcia-del-Barrio, P., & Pujol, F. (2013). Sport talent, media value and equal prize policies in Tennis. Working paper number 01/13. Available at: https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/43112/1/Sport%20Talent%2C%20Media%20Value%20and%20Equal%20Prize%20Policies%20in%20Tennis.pdf (Accessed in 7 April 2018).
  17. Garcia del Barrio, P., & Pujol, F. (2016). Economic evaluation of football players through media value. Working paper. London, UK: Birkbeck, University of London.
  18. Kelly, P., & Hickey, C. (2008). Player welfare and privacy in the sports entertainment industry. International Review for the Sociology of Sport, 43(4), 383-9.
  19. Khajeheian, D., & Sedighi, A. (2018). Competition outside the field: Economics and marketing of Football in Iran, IN. In D. Khajeheian, M. Friedrichsen & W. Modinger (Eds.), Competitiveness in emerging markets: Market dynamics in the age of disruptive technologies (409-25). Cham: Springer.
  20. Noll, R. (1974). Government and the sports business. Washington, DC: Brookings Institution.
  21. Picard, R. G. )1989(. Media economics: Concepts and issues. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  22. Rosen, S. (1981). The economics of superstars. American Economic Review, 71(4), 845-98.
  23. Rosen, S., & Sanderson, A. (2001). Labor markets in professional sports. The Economic Journal, 111, 47-69.
  24. Torabi, T., Ghorbani, M., Bagheri, M., & Tarighi, S. (2015). Methods for financing football clubs in the developed countries and a comparative investigation against developing countries. Journal of Investment Science, 4(13), 217-31. (Persian).
  25. Wilson, R., & Joyce, J. (2008). Finance for Sport and Leisure Managers: An Introduction. London & New York: Routledge.