نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزش دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد تمام گروه مدیریت ورزش دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، شهر ری، ایران، دبیر آموزش و پرورش، بندرعباس، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی مهم­ترین جاذبه­های طبیعی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان هرمزگان از دیدگاه کارشناسان ورزشی و گردشگری انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، 167 نفر (19 نفر کارشناسان بخش گردشگری سازمان میزاث فرهنگی، 60 نفر کارشناسان آژانس­های مسافرتی فعال در زمینه تورگردانی، 88 نفر کارشناسان هیئت­های ورزشی کوهنوردی، قایق­رانی، شنا، سوارکاری، دوچرخه­سواری، تیراندازی، دو و میدانی و ورزش­های همگانی) بودند. این پژوهش به روش توصیفی و گردآوری داده­ها به شیوه میدانی انجام شد. نمونه‌گیری از نوع طبقه ­ای و به‌صورت تمام‌شماری در هر طبقه انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده ­ها، پرسشنامۀ  محقق‌ساخته بود . روایی محتوایی پرسشنامه توسط افراد صاحب‌نظر ارزیابی شد و با پایایی ضریب همبستگی آلفای کرونباخ  (93/0= α) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها  از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که «جاذبه‌های مربوط به آب گرم و طبیعت‌درمانی» با بار عاملی 84/0، «جاذبه‌های مربوط به تپه‌نوردی و طبیعت‌گردی» با بار عاملی 76/0 و «جاذبه‌های مربوط به ورزش‌های ساحلی، آبی و تابستانی» با بار عاملی 73/0 از اهمیت بیشتری در توسعه گردشگری ورزشی استان هرمزگان برخوردارند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، ورزش‌های بومی مانند شترسواری از توانمندی‌های ورزشی خاص و بومی منطقه هرمزگان است؛ بنابراین توجه به ورزش‌های بومی سنتی، راهبردی مفید و مؤثر برای توسعه گردشگری ورزشی در این استان محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Natural Sport Attraction on Developing Sport Tourism in Hormozgan Province

نویسندگان [English]

  • leila ghorbani 1
  • Abolfazl Farahani 2
  • Mohammad Paydareh 3

1 Assistant Professor in Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Professor in Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 Master in Sports Management, Payame Noor University, Rey, Iran, Secretary of Education, Bandar Abbas

چکیده [English]

The aim of this study was to explore the effect of natural sport attractions on developing sport tourism in Hormozgan province from sport and tourism experts’ viewpoint. This research followed a descriptive method, which was done in a field study. Data were collected from three groups (n=167): 1. Tourism experts of cultural inheritance and tourism organization (n=19), 2. Experts of active travel agencies in the field of tourism (n=60), and 3.  Sport experts of eight sport boards (mountaineeringm, boating, swimming, horse riding, cycling, hunting, track and field, general sports (n=88). We used stratified sampling to choose the experts. Data was collected through a researcher-made questionnaire, validity of which was confirmed by experts and its reliability was 0.93 done by Cronbach Alpha. The results showed that “attractions related to water treatment (load=0.84), "attractions related to hinking and ecotourism (load=0.76), “attractions related to shore, water and summer sports (load=0.73)” are the most important in sport tourism development in Hormozgan province. In addition, from the exprets’ viewpoint participated in this study, local sports like camel riding are among special and local abilities of this province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Sport Tourism
  • Natural Sport Attraction
  1. Abbasi, S., & Bagheri, Q., Asgari, R. (2018). Development of winter sports tourism development strategy in Chaharmahal and Bakhtiari. Journal of Sports Studies, 10(49), 91-138. (in Persian).
  2. Abolfazl A., & Tajzadeh Niknam, K. (2012). Sport tourism and new opprtunities in developing countries: A case study of sport tourism in the province of Ardabil. Management Science Letters. (in Persian).
  3. Adabi Firoozjah, J. (2007). Study of factors affecting the development of sports tourism in the country with emphasis on natural sports attractions (Unpublished masterʹs thesis). Tarbiat Modares University, Tehran. (in Persian).
  4. Asadi, H., & Poor Naghi, A., Isfahan, N., & Zaytounli, H. (2010). Study of different dimensions of security in sports tourism in Iran. Quarterly Journal of Tourism Studies, 5(13), 63-47. (in Persian). 
  5. Armagnac, S., & Fouladi, E. (2011). Possibility of measuring and examining ecotourism development indicators in protected areas of Hormozgan. Proceedings of the 7th Persian Gulf National Conference (Vol. 2, pp. 219-240). Tehran: Jahad Daneshgahi Publications. (in Persian).
  6. Miranda, J., & Andueza, J. (2007). The role of sport in the tourism destinations chosen by tourists visiting. Spain Journal of Sport Tourism, 10(2).143-145.
  7. Carla, A. C. (2005). Adventure Sport tourism in rural revitalization-an ethnographic evaluation. European Sport Management Quarterly, 5(3), 257-279.
  8. Faran, R. V, John, M., & Aaron. H. (2009). Economic impact of a small event on a mid-size community. Club Sport National Tournament, 33(2), 119 -128.
  9. Ghandomkar, A., Ezatin, V., & Khorasanizadeh, F. (2011). Development of a tourism calendar for the development of the Persian Gulf coast (Case study of Hengam Island). Proceedings of the 7th Persian Gulf National Conference (Vol. 2). Tehran: Jahad Daneshgahi Publications. (in Persian).
  10. Habib, H., Mahmoud, G., Akbar, H., & Afsane, E. (2010). A comparison of the viewpoints of tourist interested managers and cultural heritage organization managers regarding sport tourism-driven job and in‌come creation in mazandaran – Iran. Procedia social and Behavioral Sciences, 2(5), 659-5663. (in Persian).
  11. Heather, J., Gibson, K., & Kaplanidou, SK. (2012). Small–scalent sport tourism: A case study in sustainable tourism. Sport Management Review, 15, 160-170.
  12. Isfahani, N., Goodarzi, M., Asadi, H., Sajjadi, N., & Smith, S. (2009). Analysis of factors affecting the development of domestic sports tourism in Iran. Harakat, (1), 159-175. (in Persian).
  13. Karimi, J., Soltanian, L., & Bejani, A. (2020). Designing a model for the development of adventure sports tourism based on the data theory of the Foundation. Journal of Sports Studies, 12(60), 61-82. (in Persian).
  14. Kosasi, V. (2005). Sport Tourism in India. Journals of Sport Tourism, (20), 135-138.
  15. Margaret Deery, M., & Jeo, J. (2006). The management of sport tourism, sport in society. Culture Commerce Media Politics, 8(22), 378- 389.
  16. Paydar, M. (2012). The most important natural sports attractions affecting the development of sports tourism in Hormozgan province (Unpublished masterʹs thesis). Payame Noor, Tehran, Rey Branch. (in Persian).
  17. Solberg, H., & Preuss, H. (2007). Major sport events and long-Term Tourism impacts. Journal of Management, 21(1), 213-223.
  18. Tobias (2007). Sky for nature: Developing and communicating sustain able ski tourism to Kamchatka, Russia. Paper presented at the TIES Global Ecotourism Conference،
  19. Weead, M. (2006). Sport tourism and the development of sport events. Tourism Review International, 10, 227-240.
  20. Zandedel, H. (2008). Iran tourism guide to provinces and cities (1st ed.). Tehran: Irangardan Publishing.
  21. Zaytunli, A. H., Henry, H., & Farahani, A. (2011). Identification, capacities of sports tourism in Golestan province. Research in Sports Management and Motor Sciences, (1), 71-83. (in Persian).
  22. Ziari, Y. A., Salek, A., & Benita, K. (2009). Identifying the tourist attractions of the Persian Gulf. In Strategic developments of the world (pp. 465) (1st ed.). Tehran: Gita Studies Institute Publications.