نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
2 دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
چکیده
تحقیق حاضر بهمنظور بررسی و مقایسهی وبسایت باشگاههای حرفهای فوتبال اروپا، آسیا و ایران از لحاظ ارائهی خدمات آنلاین به هواداران تیم، از طریق وبسایت رسمی باشگاه و اتخاذ استراتژی های بازاریابی آنلاین توسط این باشگاه ها انجام گرفت. به این منظور، وبسایت رسمی تمامی تیمهای حاضر در مراحل نهایی لیگ قهرمانان اروپا (16 تیم)، جام قهرمانان آسیا (16 تیم) و لیگ برتر ایران (18 تیم) مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق، چکلیست محقق ساختهای بود که روایی آن به تأیید متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی رسیدهبود. نتایج تحقیق نشان داد که باشگاههای ایرانی کمترین خدمات آنلاین را ارائه میکردند (میانگین 74/4 از 20) و کمترین استفاده را از وبسایت باشگاه برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود مینمودند (میانگین 19/1 از 20)؛ ارائه خدمات آنلاین و اتخاذ استراتژیهای بازاریابی آنلاین ارتباطی با نتایج کسب شده توسط باشگاههای فوتبال نداشت و در میان باشگاههای اروپایی، بین ارائه خدمات آنلاین و استفاده از استراتژیهای بازاریابی آنلاین ارتباط معنیداری وجود داشت (035/0>P). به عبارت دیگر، ارائهی خدمات آنلاین مقدمهای برای فروش محصولات و خدمات باشگاه و کسب درآمد بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Interaction with fans through club website as a marketing tool: study and comparison of professional football clubs of Iran, Asia and Europe
نویسندگان [English]
- Mehran Mizany 1
- Meysam Rahimizadeh 2
- Seyed Narelah Sajjadi 2
چکیده [English]
This study was conducted to explore and compare official websites of professional soccer clubs of Europe, Asia and Iran in regard of providing media contents for fans and using online marketing strategies. For this purpose, official websites of all existing clubs of UEFA Champions League (16 teams), AFC Champions League (16 teams), and Iran's Premier League was carefully observed by using a researcher-made questionnaire which it's validity was approved by experts and faculty members in sport management area. The results showed that Iranian clubs websites had lowest media contents (4.74 out of 20) and lowest using of online marketing strategies (1.19 out of 20). According to our results, there were not significant relationship between providing media contents and using online marketing strategies with ranking of the team. There was a significant relationship between providing media contents and using online marketing strategies among European soccer clubs (P<0.035). In other words, providing media contents through club website was a prelude to marketing merchandises and services of club and obtaining financial benefits.
کلیدواژهها [English]
- Marketing
- Internet
- Sport
- Soccer
- Football
- Fan
- Club