نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران

چکیده

این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت شبکة رادیویی ورزش، از دیدگاه کارکنان و مدیران شبکة رادیویی ورزش در سال 1395 ، انجام شد. روش پژوهش ازنظر راهبرد، ترکیبی (کمی و کیفی)، ازحیث مسیر اجرا، مصاحبة عمیق و پیمایشی و ازلحاظ هدف، کاربردی بود. همة کارکنان و مدیران شبکة رادیویی ورزش جمهوری‌اسلامی‌ایران در سال 1395 جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به محدودبودن جامعة پژوهش، نمونه برابر با جامعة آماری بود و از روش نمونه‌گیری تمام‌شمار به تعداد 49 نفر برای نمونه‌گیری استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامة پژوهشگرساخته با 20 سؤال استفاده شد.روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه به تأیید اساتید تربیت‌بدنی رسید و پایایی پرسش‌نامه ازطریق ضریب آلفای کرونباخ (82/0=  α) گزارش شد. علاوه‌بر سؤال‌های بستة پرسش‌نامه، از سؤال‌های نیمه‌ساختاریافته نیز استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و تی تک‌نمونه‌ای) با نرم‌افزاراس.پی.اس.اس. نسخة 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه کارکنان و مدیران شبکة رادیویی ورزش جمهوری‌اسلامی‌ایران، شبکة رادیویی ورزش ازنظر برخورداری از هدف،عملکرد مدیر شبکه، عملکرد تهیه‌کنندگان شبکه، عملکرد گویندگان شبکه، عملکرد گزارشگران لحظه‌به‌لحظة شبکه و عملکرد کلی شبکة رادیویی ورزش، در مقایسه با سایر شبکهها در وضعیتی مناسب قرار داشت؛ اما عملکرد گزارشگران میدانی شبکه در وضعیتی نامناسب گزارش شد. با توجه به نتیجة عملکرد ضعیف گزارشگران پیشنهاد می‌شود که شبکة رادیویی ورزش برای آموزش و توانمندسازی گزارشگران ورزشی اقدام کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Situation Analysis of Iranian Sports Radio Channel from the View Point of Employees and Managers

نویسنده [English]

  • Hamid Ghasemi

Associate Professor of Sport Management, Payame Noor University

چکیده [English]

This present article was carried out with the overall aim of analyzing sports radio Channel from the view point of employees and managers of sports radio channel during 2016. According to the purposes of the research, the research method is mixed method in terms of strategy, and is deep interview and survey in terms of the execution path and is practical in terms of the purpose. The statistical population of the research consisted of all employees and managers of sports radio channel of Islamic Republic of Iran in 2016. According to the limited community size of the research, the census sampling method was used for sampling. After data collection, two parts of descriptive and inferential statistics were used to analyze the gathered information. In the descriptive statistics section, frequency, percentage, means, standard deviation, line graph and bar graph were used and Kolmogorov-Smirnov test and one-sample t test was used to evaluate the proposed hypotheses in the inferential statistics section. All statistical operations were performed by means of SPSS software version 22. The results indicate that from the perspective of personnel and sports radio channel administrators of Islamic Republic of Iran, sports radio channel is in a good condition in terms of having the target and the performance of the network administrator, the network producers, the speakers of the network, real-time reporters, and finally the overall performance of the sports radio channel compared to other networksis in a good condition. But the performance of network field reporters is not suitable. The suggestion is education and reinforcement for reporters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Radio Channel
  • Radio
  • Social Media
  • Employees and Managers of Radio
  1. Abbasi, E., & Kashani Asadi, J. (2010). Assessment of performance in channel 3 of IRIB programs by point of view of experts in media and youth. Cultural Management, 4(7), 35-42. (Persian). 
  2. Abdoli, B. (2005). Psycho-social foundations of physical education and sports (3rd ed.). Tehran: Bamdad books. (Persian).
  3. Ango, A., Yakubu, D. & Usman, A. (2012). Farmers’ Perceptions on the Role of Mass Media in Sustainable Agricultural Development: A Case Study of the Northern Zone of Sokoto Agricultural Development Project (S.A.D.P.), Nigeria. Journal of Agriculture and Biological Sciences. 3(3), 305-12, July,Available online: http://www.globalresearchjournals.org/journal/?a=journal&id=jabs
  4. Azeri, G. (2005). An introduction to the principles of communication (human-mass). Tehran: General Department of Voice Organization. (Persian).
  5. Bourghani Farahani, S., & Rezaei, M. (2015). Professtional Etich in Media Organizations. Mehr book Jouranl, Spring, 16 (5), 108-28. (Persian).
  6. Dhonde, BM., & Patil, VN. (2013). Role of Mass Media in Progress of Physical. Indian. Streams Research Journal, 2 (8), 1-4.
  7. Ekramifar, M.R. (2003). Principles of Mass Communication. Tehran: Eivar (Persian)
  8. Fahimifar, A., Seyedghafoori, M., & YoosefianKenary, M.J. (2014). Assessment of Live Announcers in Iranian TV Programs. Quarterly Journal of Communication Research, 21(78), 93-111. (Persian).
  9. Farzalipour, S., Akalan. C., Tuncel, S., Ghorbanzadeh, B., Kashef, M., Moharram Zadeh, M., & Hajizadeh, N. (2012). The role of mass media in women's sport. Scholars Research Library, 1(1), 6-13. (Persian).
  10. Fisher, E. (2011). 20 Great uses of social media in sports. SportBusiness Journal. Retrieved from: www.sportsbusinessdaily.com/Journal/Issues/2016/08/01/In-Depth/Social-media.aspx  
  11. Ghasemi, H. (2007). The role of mass media in the development of sports. (Doctoral dissertation). Tehran Azad University, Science and Research Center, Tehran, (Persian).
  12. Ghasemi, H. (2017). Handbook of Radio Content and Message Production. Tehran: Andishe Ara. (Persian).
  13. Ghasemi, H. (2016). Strategic planning of radio sport. Available at: http://radiovarzesh.ir/AboutChannel/plan.pdf (Accessed 16 Septembe 2017).
  14. Ghasemi, H., Hoseini, M., Ghaseh, M.A., & Nasirzaedh, A. (2015). Sports Journalism. Tehran: Payame Noor (Persian)
  15. Ghasemi, H., Farahani, A., Shakarami, Z., & Hoseini, S. (2014). Content analysis of sports programs with emphasis on state television coverage of women's sport. Communicational Management in Sports Media, 1(2), 23-30. (Persian)
  16. Ghasemi, H., Kashkar, S., & Karami, H. (2012). Content analysis of TV sports programs with an emphasis on the sport components. Paper presented at the International Conference of Asian Universities, Tehran. (Persian).
  17. Hutchins, B., & Rowe, D. (2013). Digital media sport: Technology, power and culture in the network society. New York: Routledge.
  18. Khayat Farahan, M. (2009). Creation of the content of radio economic news, professional scientific journal. Islamic Republic of Iran Broadcasting Corporation, 19(60), 119-31. (Persian).
  19. McChesney, R. (2014). Blowing the roof off the twenty-first century: media, politics, and the struggle for post-capitalist democracy. NYU Press.
  20. Mokhtari Esfahani, R. (2012). History of Radio. Monthly Radio Magazine, Islamic republic of Iran Broadcasting (IRIB), 10 (63), 35-43, Retrieved on November2017   from: http://ensani.ir/file/download/article/20150622130514-9970-332.pdf
  21. Motamednezhad, K. (2004). Mass media (2nd ed.). Tehran: Allameh Tabatabaei University. (Persian).
  22. Nazemi, Y., & Khoshemehr, A. H. (2012). Media and its impact on sports. International Journal of Sport Studies, 2(12), 624-30. (Persian).
  23. Randall, D. (2003). Professional journalism. (A. A. Ghazi Zadeh, translator). Tehran: Iran Newspaper Publication.
  24. Surin, W. J., & Tankard, D. J. L. (2005). Communication theories (2nd ed.). (A. Dehghan, translator). Tehran: Tehran University, Second Edition.
  25. Zeinolabedin, Sh. (2013). Strategic Planning for Radio Sports Channel by SWOT method. M.A Thesis for Sport Management, Islamic Azad University, Karaj- Branch.