نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات البرز

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

چکیده

ورزشگاه‌هایی که تماشاگران زیادی را در خود جای می‌دهند، رویدادهای ورزشی را به یکی از مردمی‌ترین رویدادهای جهانی تبدیل کرده‌اند. هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جامع کیفیت خدمات رویدادهای ورزشی است که با توجه به این هدف، الگویی برای ارزیابی کمی و کیفی خدمات ارائه‌شده به تماشاگران در ایران طراحی شده است. روش پژوهش، همبستگی و به شیوة ترکیبی و طرح پژوهش، پیمایشی بود. جامعة آماری متشکل از تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌های نُه تیم لیگ برتری بسکتبال فصل 95-94 بود (450N = ). نمونه‌گیری به روش سهل‌الوصول، غیرتصادفی (در دسترس) انجام شد. از پرسشنامة محقق‌ساخته که بر اساس پیشینه و مبانی نظری مطالعات کمی و کیفی مرتبط بود، استفاده شد. ضرایب همبستگی پیرسون بین عامل‌ها بررسی شد و تحلیل عامل اکتشافی داده‌های اصلی با استفاده از روش مؤلفه‌های اصلی به شیوة چرخش متعامد انجام گردید و تحلیل عامل تأییدی تک‌تک عوامل در نرم‌افزار آموس نسخة 23 انجام شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت خدمات با کیفیت بازی، کیفیت داوری، تعامل، کیفیت محیط و ارزیابی کلی از بازی رابطة معناداری وجود دارد. یافته‌های این پژوهش انجام برنامه‌ریزی موثرتری را برای رویدادهای ورزشی پیشنهاد می‌کند تا به کمک آن بتوان درک بهتری از کیفیت خدمات، شیوة ارائة خدمات و رفتار مناسب با تماشاگران داشت. در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود خدمات ارائه‌شده دررویدادهای ورزشی به فدراسیون بسکتبال و باشگاه‌های لیگ برتری ارائه شد که به کمک آن‌ها رضایت تماشاگران رویدادهای ورزشی حاصل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comprehensive Model of Quality of Services Provided to Spectators of Basketball Super League

نویسندگان [English]

  • Navid Arazeshi 1
  • Hossein Sepasi 2
  • Parivash Nourbakhsh 2
  • Mahvash Noorbakhsh 2

1 Ph.D. in Sport Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Alborz

2 Professor of Sport Management, Islamic Azad University, Karaj

چکیده [English]

Nowadays, stadiums filled with hundreds of millions of viewers and spectators have turned sport events into one of the most popular events throughout the world. The purpose of present study is to investigate a comprehensive model of quality of services of sport events. This paper develops a model for quantitative and qualitative evaluation of services provided for spectators in Iran. Research method is of correlative type and the population of study is consisted of the entire spectators who were present at 9 premier league basketball matches (N: 450). Sampling was performed through accessible sampling method. For the purpose of data collection, researcher made questionnaire prepared based on literature, theoretical foundations and qualitative and quantitative studies related to the subject. Investigation of Person’s correlation coefficients and exploratory factor analysis of main data were performed through the application of principal component analysis, orthogonal rotation and confirmatory factor analysis of individual factors within the software of AMOS v.23.0. Results indicated that a significant relation exists between quality of services and game quality, arbitration quality, interaction, quality of environment and overall evaluation of the match. Findings of this research suggest a more effective planning for sport events by which, one’s perception regarding service quality, manner of servicing and having an appropriate behavior with spectators might improve. In addition, findings have shown that quality of services in sport events should continually be improved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality of Services
  • Spectators of Sport Events
  • Basketball Super League
1. Askariyan, F., & Majdani, S. (2014).Effect of different dimensions’ service quality in sport tourists' satisfaction at the Twenty-Eighth international cycling tour of Iran (Azerbaijan). The first national conference on tourism and green tourism, Hegmataneh environmental assessment association. (Persian).
2. Bernthal, M. J., & Sawyer, L. L. (2004). The importance of expectations on participatory sport event satisfaction: An exploration into the effect of athlete skill level on service expectations. The Sport Journal, 7(3), 142-59.
3. Beyrami, J., Beyrami, B., & Rezhimi, A. (2015). Comparing the quality of service in horseback riding clubs and volleyball in terms of spectators. Sport management studies, 29, 129-40. (Persian).
4. Chelladurai, P., & Chang, K. (2000). Targets and standards of quality in sport services. Sport Management Review, 3(1), 1-22.
5. Dobson, S & Goddard, J (2001). The Economics of football. United Kingdom: Cambridge University press.
6. Elahi, A., Godarzi, M., & Khabiri, M. (2006).Performance review the professional football League of the Islamic Republic of Iran and compare it with the Japan Professional Football League. Motion Journal, 27, 55-72. (Persian).
7. Esmaili, M., Moinfard, M., Shoshinasab, P., & Bnsbrdi, A. (2014). The relationship between quality of service with loyalty sport tourists Mashhad’s water sports park. Studies in Sport Management Basics, 1, 101-12. (Persian).
8. Gall, M. D., Borg, R. W., & Gall, P. G. (1996). Educational research. New York: Longman Publishers.
9. Grönroos, C. (1984). A service quality model and its marketing implications. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44.
10. Hutt, M. D., &Speh, T. W. (2007). Business marketing management: B2B. South- Western Pub.
11. Kandampully, J. (2002). Services management: The new paradigm in hospitality. Frenchs Forest NSW: Pearson Education Australia.
12. Khatibzadeh, M., Koozechian, H., & Honarvar, A. (2011). Factors affecting the quality tourism services in derby’s of Esteghlal and Persepolis in terms of spectators. Journal of Sport Management, 6, 39-55. (Persian).
13. Ko, J. Y., Zhang, J., & Cattani, K. (2011). Assessment of event quality in major spectator sports. Managing Service Quality, 21(3), 304-22.
14. Mirkalayi, A., & Amirnezhad, S. (2011). The survey of customer satisfaction with the quality of services offered in the Amol’s private and public indoor pools. Sixth national Student Congress of Physical Education and Sport Sciences, Tehran, Institute of Physical Education and Sport Sciences. (Persian).
15. Shonk, D. J. (2006). Perceptions of service quality, satisfaction and the intent to return among tourists attending a sporting event (doctoral dissertation). The Ohio University, US.
16. Tzetzis, G., Alexandris, K., & Kapsampeli, S. (2014). Predicting visitors’ satisfaction and behavioral intentions from service quality in the context of a small-scale outdoor sport event. International Journal of Event and Festival Management, 5(1), 4-21.
17. van Duong, D., Binns, C. W., Lee, A. H., & Hipgrave, D. B. (2004). Measuring client-perceived quality of maternity services in rural Vietnam. Internationl Journal of Quality in Health Care: Journal of the International Society for Quality in Health Care, 16(6), 447-52.
18. Voon, B., Lee, N., & Murray, D. (2014). Sports service quality for event venues: Evidence from Malaysia. Sport Business and Management: An International Journal, 4(2), 125-41.