نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران

2 استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی

3 دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، ارائة مدلی از اثر مؤلفه‌های کیفی یک وب سایت ورزشی بر استقبال کاربران بود. روش پژوهش، همبستگی بود که پژوهش به‌صورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری مطالعه همة کاربران این وب سایت ورزشی بودند. به‌لحاظ محدودیت در دسترسی،‌ ابزار پژوهش دربین تماشاچیان لیگ برتر حاضر که کاربر این وب سایت ورزشی بودند، توزیع شد. پرسش‌نامه‌ها در سه استادیوم یادگار امام در تبریز، نقش جهان در اصفهان و آزادی در تهران توزیع شدند. این سه شهر از پرتماشاچی‌ترین شهرهای لیگ برتر فوتبال کشور هستند. با مرور پژوهش‌های اخیر در حوزة وب‌سایت‌های ورزشی، پرسش‌نامة پژوهش طراحی شد که نه نفر از اساتید روایی ظاهری و محتوایی آن را تأیید کردند. پایایی اولیة ابزار پژوهش ازطریق یک مطالعة راهنما انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نیز ابزار پژوهش را تأیید کرد. این پرسش‌نامه شامل دو بخش شاخص‌های کیفی یک وب سایت ورزشی و استقبال الکترونیکی کاربران بود. برای تحلیل داده­ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص‌های کیفی یک وب سایت ورزشی بر استقبال الکترونیکی کاربران تأثیر مثبت و مستقیم داشت و مهم‌ترین عامل تبیین‌کنندة کیفیت وب‌سایت ورزشی ، نظام‌مندبودن وب‌سایت بود. با توجه به یافته­های حاصل از این مدل به مدیران و بازاریابان وب‌سایت‌های ورزشی پیشنهاد می­شود، اطلاعات دقیقی نسبت به فهم رفتار هواداران ورزش در فضای آنلاین کسب کنند و با شناخت و تأمین هرچه‌مطلوب‌تر نیازهای کاربران، برای جذب مخاطبان بیشتر و حفظ مخاطبان فعلی سعی کنند تا از حضور گستردة کاربران آنلاین ورزشی بهره­مند شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a Model on the Effects of Qualitative Elements of One Sport Website on the Appetite of Users

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Kalateh Seifari 1
  • Nazanin Rasekh 2
  • Masoud Fereydoni 3

1 Associate Professor of Sport Management, University of Mazandaran

2 Assistant Professor of Sport Management, Sport Science Research Institute

3 Ph.D. in Sport Management, University of Mazandaran

چکیده [English]

The aim of this study is presenting a model on the effects of qualitative elements of one sport website on the appetite of users. The method was correlational and this study was done as a field survey. The study population were all users of this sport website. Due to the restrictions on access, the research instrument was distributed among Premier League spectators that they were users of this sport website. The questionnaires were distributed at 3 stadiums, Yadegar Imam in Tabriz, Naghsh Jahan in Isfahan and Azadi in Tehran. These three cities are from the greatest number of spectators in football primer league. By using literature review of recent researches about web sites field, especially sport web sites, the survey questionnaire was designed that were confirmed face and content validity by 9 of the instructors. The reliability of the study was done by a pilot study. The results showed that the quality elements of this sport website have direct and positive impact on the electronic appetite of users that systematic aspect was the most important quality elements of this sport website. Finally, according to the results of this model, was suggested to the managers to gain detailed information about understanding sport fans behaviors in online business and by identifying and providing online user needs perfectly, try to attract more audiences and maintain their current audience to benefit from the widespread presence Sport Online users.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sport Web Site
  • Qualitative Elements
  • The Appetite of Users
  1. Afsar, A., Nasiri, Z., & Ostad Zadeh, M. (2013). E-loyalty model in e-commerce, Mediterranean. Journal of Social Sciences MCSER Publishing Rome-Italy, 4(9),  547-53.
  2. Akbari Tabar, A., & Eskandari Pour, E. (2013). Social media and virtual social networks. Center for Study and Planning, Strategic Studies Group. Available at: (https://www.saramad.ir/Content/media/image/2015/03/88323_orig.pdf). 
  3. Al-Dweeriet, R. M., Obeidat1, Z., M., Al-dwiry, M., A., Alshurideh1, M., & Alhorani, A. M. (2017). The impact of e-service quality and e-loyalty on online shopping: Moderating effect of e-satisfaction and e-trust. International Journal of Marketing Studies, 9(2), 92-103.
  4. Alonso-Dos-Santos, M., Moreno, F. C., Rios, M. F., & Alguacil, M. (2016). Online sport event consumers: Attitude, e-quality and e-satisfaction. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 12(2), 54-70.
  5. Argan, M., Argan, M. T., Kose, H., & Gokee, S. (2012). E-CRM applications of soccer teams as a strategic tool: A content analysis of English Premier League and Turkish Super League. Paper presented at the International Conference on Global Sport Management, Tamsui, Taiwan.
  6. Datta, K, S., & Vardhan, S. (2017). A SERVQUAL-based framework for assessing quality of international branch campuses in UAE. SAGE OPEN, January-March 2017: 1–9.
  7. Fantasy Sports Industry Grows to a $800 Million Industry with 29.9 Million Players.(2008). Available at: http://www.prweb.com/pdfdownload/1084994.pdf (July 10,2008)
  8. Filo, K., Funk, D. C., & Hornby, G. (2009). The role of web site content on motive and attitude change for sport events. Journal of Sport Management, 23, 21–40.
  9. Hur, Y., Ko, Y., & Valacich (2011). A Structural Model of the Relationships between SportWebsite Quality, E-Satisfaction, and E-Loyalty. Journal of Sport Management, 25, 458-73.
  10. Jovović, M., Femić-Radosavović, B., & Lipovina-Božović, M. (2017). Comparative analysis of results of online and offline customer satisfaction & loyalty surveys in banking services in Montenegro. Journal of Central Banking Theory and Practice, 6(2), 65-76.
  11. Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-10.
  12. Li, Y. N., Tan, K. C., & Xie, M. (2002). Measuring web-based service quality. Total Quality Management, 13, 685–700.
  13. Lorenzo-Romero C, Alarcón-del-Amo M-d-C and Gómez-Borja M-Á (2016) Analyzing the User Behavior toward Electronic Commerce Stimuli. Front. Behav. Neurosci. 10:224. doi: 10.3389/fnbeh.2016.00224.
  14. Negash, S., Ryan, T., & Igbaria, M. (2003). Quality and effectiveness in Web-based customer support systems. Information & Management, 40, 757–68.
  15. Razzaghei, M., Mehrabi, E., & Soltani Moghadam, P. (2015). Comparison of customer relationship management with Iran Football Clubs, Spain and England. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 2(5), 21-9.
  16. Sahi, G. K., Sehgal, S., & Sharma, R. (2017). Predicting customers’ recommendation from co-creation of value, customization and relational value. The Journal for Decision Makers, 42(1), 19-35.
  17. Sharifi Moghadam, M., Sharifian, E., & Sayadei, E. (2011). A study of the structural and content features of the Iranian sports organizations website. Paper presented at the Sixth National Conference of Physical Education Students in Iran, Tehran.
  18. Sungsoo, K., & Matila, A. (2016). An exploratory study about developing electronic service quality measure for visual components. Tourism Travel and Research association: Advancing Tourism Research Globally Tourism Research Globally.56, 151-8.
  19. Thimm, H. H., Rasmussen, K. B., & Gohout, W. (2016). Website quality and performance indicators including ratio numbers: A study of German and Danish SME companies. Journal of Business, 1(3), 14-25.
  20. Tsuji, Y., Bennett, G., & Leigh, J. H. (2009). Investigating factors affecting brand awareness of virtual advertising. Journal of Sport Management, 23, 511–44.
  21. Zhang, X., & Prybutok, V. R. (2005). A consumer perspective of e-service quality. Journal of Marketing, 52, 461–77.
  22. Zhou J. (2017). Exploring the factors affecting learners’ continuance intention of MOOCs for online collaborative learning: An extended ECM perspective. Australasian Journal of Educational Technology, 33(5), 123-35.