نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پیام نور

2 استاد دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف از پژوهش حاضر که از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی می‌باشد، بررسی استعداد‌یابی و نقش تجارب حرکتی داوطلبان در موفقیت آن‌ها در آزمون‌های ورودی رشتۀ تربیت‌بدنی ‌بود. نمونۀ آماری را 710 نفر از داوطلبان سال تحصیلی 90ـ89 دانشگاه پیام‌نور که به‌صورت تصادفی‌‌ طبقه‌ای انتخاب شدند، تشکیل دادند. شایان‌ذکر است که از آزمون‌ کلموگروف ـ اسمیرنوف ‌جهت بررسی نرمال‌بودن داده‌ها‌، آزمون لون ‌برای بررسی تجانس واریانس‌، آزمون یو‌من ویتنی ‌جهت بررسی تفاوت بین میانگین رتبه‌ها و آزمون تی مستقل به‌منظور بررسی تفاوت بین میانگین‌ها استفاده گردید. نتایج نشان می‌دهد که در وضعیت استقامت عضلات کمربند شانه‌ای و عضلات شکم و چابکی داوطلبان با دیپلم تربیت‌بدنی نسبت به داوطلبان با دیپلم غیر‌تربیت‌بدنی‌ تفاوت معنا‌داری به‌لحاظ آماری مشاهده نمی‌شود و تنها نیروی عضلانی داوطلبان دیپلم تربیت‌بدنی نسبت به سایر دیپلم‌ها تفاوت معنا‌داری داشته و بالاتر می‌باشد. یافته‌های پژوهش حاضر از این جهت حائز اهمیت و تحلیل می‌باشند که محدود‌کردن زمینه‌های پذیرش دانشجوی تربیت‌بدنی در مقاطع بالاتر (به‌ویژه کارشناسی‌ارشد) به دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی نمی‌تواند ایدۀ قابل‌قبولی باشد و ممانعت از ورود آن دسته از داوطلبانی که دارای علاقۀ واقعی به تحصیل در رشتۀ تربیت‌بدنی هستند؛ اما سوابق تحصیلی آن‌ها در رشتۀ غیر‌همنام می‌باشد، فاقد توجیه علمی بوده و استمرار روند فعلی مبنی بر آزاد‌گذاشتن ورود به این رشته از سایر رشته‌های تحصیلی، زمینۀ جذب بهتر استعدادهای ورزشی در این رشته را ‌فراهم خواهد آورد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Talent Identification and the Role of Volunteer Motor Experience in their Success in Entrance Exams for Physical Education

نویسندگان [English]

  • sara seraj 1
  • sara seraj 2

2 Professor Payame Noor University

چکیده [English]

The purpose of this research was Talent Identification and the Role of Volunteer Motor Experience in their Success in Entrance Exams for Physical Education. The present study is a descriptive and survey and the sample is contains 710 subjects 89-90 years of PNU that have been selected as a stratified random. For data analysis was used from Kolmogorov-Smirnov, Leven, Mann-Whitney U and independent t-test. The results showed that volunteers with high school education in physical education have higher Motor- physical ability and talent than other. There is no statistically significant difference about endurance of the shoulder girdle muscles and abs, agility of volunteers with high school education in physical education than other but muscular force of volunteers with high school education is higher than other. The results of this analysis are important in terms of limiting the acceptance of physical education students in higher levels is not an acceptable idea and continuation of the current trend of free entry to physical education discipline from other disciplines provides better absorption of sports talents in this discipline.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motor Experiences
  • Talent Identification
  • Entrance Exams
  • Physical Education
  1. Alijani, & E. (2002). Assess the current situation and develop talent in track and field indices. Winter Sports Science Research, 1‌(‌4‌), 1-23. (Persian).
  2. Ahmad, A.‌ A., &‌Farahani, A. (2010)‌. The role of social capital in improving talent management in physical education organization. Sports Management Studies, 4‌(‌13‌), 237-‌60. (Persian).
  3. Amir Tash, M. A. (2005). Current status and indicators of teacher talent elite men‌'‌s handball hall‌. Science of Movement, 3‌(‌6‌)‌, 25-51. (Persian).
  4. Farahani‌, A. (2003‌). Effect of a scientific background and experience academic success of students in physical education. Olympic Movement, 11(‌3/4), 41-52. (Persian).
  5. Farokhi, A. (2010). Review the current status and development of indicators of talent in the field of badminton. Journal of Motor Behavior‌, 3‌(‌9‌), 111-‌24. (Persian).
  6. Hadavi‌, F. (1996‌). Check the physical condition and mobility of applicants to undergraduate physical education. Faculty of Physical Education and Sport Sciences; Tehran University.75-6. (Persian).
  7. Haywood, K. M. H. (2008‌). Growth and motor development in a lifetime (M. Namazizadeh & M. Aslani Khani, Trans). Samt publication. 439.
  8. Khalaji‌, H., & Emad, M‌. (2002). The effect of the activity on cognitive function in children 4-6 years of motor. Movement Publication‌.1(1): 30-42. (Persian).
  9. Leahey, E., Keith, B., & Crockett, J. (2010). Specialization and promotion in an academic discipline. Research in Social Stratification and Mobility, 28(2), 135-55.
  10. Norvell, N‌., & Martin, P. (1996). Psychological and psychological benefits passive and aerobic exercise in middle‌–‌aged women‌. Journal of Nervous and Mental Disease‌, 32(3)‌, ‌29-36.
  11. Phillips, N. (2009). Postgraduate specialisation in sports physiotherapy‌–‌Academic or clinical expertise? Physical Therapy in Sport, 10(3): ‌83.
  12. Plant, J.R. (1994). Physical fitness and enhanced psychological health‌. Current Psychology‌ Research and Review, 9(1). 3-24.
  13. Tahmasby‌, M., Pezeshkirad‌, G. R., Shaban, A., & Qomi‌, H. (2010‌). Factors affecting the ability of agricultural students to enter the labor market in the era of globalization. Journal of Higher Education in Iran‌,12 (‌4‌)‌: 20-29. (Persian).
  14. Tondnevis‌, F. (2001). Demographic characteristics‌, educational background‌, professional sports and physical education graduate students. University of Tehran scientific Journals Databases.7(7), 5-13. (Persian).
  15. Gaeini, A. A‌. (2006). Check the status quo and develop indicators of talent in swimming‌. Institute of Physical Education and Sport Sciences. Psychological research.9(1-2), 45-55. (Persian).