Document Type : Research Paper

Author

Abstract

The overall objective of this study was to investigate the relationship between the process of motivation (motivation factors) and the ethical behavior of employees in the Sports and the Youth Organization, West Azerbaijan. Through Cochran's formula, 154 men and women of West Azerbaijan youth sports administrators were randomly selected. Data collections instruments consisted of two highly reliable questionnaires, namely, Clifford taxes and colleagues (2007) (α = .81) questionnaire of motivating factors and Lussier's (1993) questionnaire measuring ethical behavior (α = .78). Data submitted to a series of statistical analysis performed through IBM SPSS Ver.19 showed a significantly negative correlation between motivating factors and the ethical behavior of the staff in the organization.. This means that increase in the motivating factors may lead to a kind of flattery decision by the individual in terms of adhering to the ethical morals of behavior.

Keywords

1. افخمی، مهرداد؛ اعتباریان، اکبر؛ رحیمی، قاسم؛ (1389)، شناسایی عوامل مهم انگیزشی کارمندان به منظور رعایت و تعهد نسبت به اخلاقیات (منشور اخلاقی) و ارزش‌های سازمانی در ادارات تربیت بدنی استان اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
2. تولایی، روح ا... (1388). عوامل تأثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان. دو‌ماهنامۀ توسعۀ انسانی پلیس. 4(25): 64ـ45.
3. صفورا (1387). مقایسۀ تعهد سازمانی و عجین‌شدن با شغل درکارکنان و داوطلبین دانشکده‌های تربیت‌بدنی شهر تهران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشکدۀ تربیت‌بدنی دانشگاه تهران.
4. خلجی، حسن. (1375). اصول و مبانی تربیت‌بدنی. تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.
5. خلجی، حسن. (1385). اصول و مبانی تربیت‌بدنی. ویرایش اول. چاپ سوم. تهران: انتشارات سمت.
6. صمدی، عباس؛ مهدوی خو، رضا. (1388). بررسی تأثیر اخلاق مدیریتی بر تعهد سازمانی کارکنان ادارۀ کل امور مالیاتی استان همدان. نشریۀ مالیات. 7(4، م 52): 71ـ45.
7. فرهنگی، عل اکبر؛ رستگار، عباس­علی. (1385). ارائه و تبیین مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان. نشریۀ دانشور رفتار. 13: 25ـ1.
8. کریمی، مهدی. رجایی پور، سعید، هویدا، رضا. (1389). بررسی رابطۀ بین ابعاد جو سازمانی و رفتار اخلاقی در بین کارکنان دانشگا ه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان. فصلنامۀ رهبری و مدیریت آموزشی. 4(1): 102ـ83.
9. کونتز، هرولد؛ ‌اودانل، سیریل، و ویهریخ، هاینز (1378). اصول مدیریت (جلد دوم). محمد علی طوسی، سید امین ا... علوی، علی اکبر فرهنگی و اکبر مهدویان ، مترجم. چاپ چهارم، تهران: ‌انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
10. معیدفر، سعید. (1389). اخلاق کار و عوامل مؤثر بر آن در میان کارکنان ادارات دولتی. فصلنامۀ رفاه اجتماعی. 6 (23): 341ـ321.
11. Bevins W J. (2006). An Investigation of gender differences in motivation of senior administrators in Virginia community colleges using Hertzberg’s Two-Factor Theory. PhD Theses. East Tennessee State University.  Johnson City, Tennessee.
12. Booth, P. Schulz, A K-D. (2004). The impact of an ethical environment on managers’ project evaluation judgments under agency problem conditions. Journal of Accounting, Organizations and Society. 29(‌5-6): 473-488.
13. Hersey, P. Blanchard K, H. (2004). Management of organizational behavior, utilizing human resources. 4th ed. India: Prentice Hall.
14. Lagace R R, Dahlstrom R, Gassenheimer J B. (1991). The relevance of ethical salesperson behavior on relationship quality: The pharmaceutical industry. Journal of Personal Selling & Sales Management. 11: 39.
15. Lennick D, Kiel F. (2005). Linking strong moral principles to business success. Pennsylvania: Wharton School of the University of Pennsylvania. The Aspen Institute Center for Business Education. online business analysis journal
16. Mallett C, Kawabata M, Newcombe P R, Otero F, Andres J S. (2007). Sport motivation scale-6 (SMS-6): A revised six – factor sport motivation scale. Psychology of Sport and Exercise. 8(5):600-614.
17. Plantinga, M., Plantenga, J and Siegers, J. (2010). The relation between market forces and employee motivation: Consequences of the introduction of market forces in the Dutch childcare sector. European Sociological Review. 26‌ (4): 401–414.
18. Lussier, R.N., (1993). Human relations in organizations. A skill-building approach.2 end Edition Homewood, Boston: IRWIN.
19. Roman S. (2003). The impact of ethical sales behaviour on customer satisfaction, trust and loyalty to the company: An empirical study in the financial services industry. Journal of Marketing Management. 19 (9/10): 915–939.
20. Schwepker J r, Charles H, Hartline, M, D. (2005). Managing the ethical climate of customer-contact service employees. Journal of Service Research. 7‌(4): 377-397.
21. Sims, R. (1992). The challenge of ethical behavior in organizations. Journal of Business Ethics. 11:503-513.
22. Tahmasebi, Z., Dibavar, A., Pirsemsari, N. (2010). Factors affecting ethical behavior of employees. AIMS International Conference on Value-based Management. pp: 11-13.
23. Thomas J L, Vitell S J, Gilbert F W, Rose G M. (2012). The impact of ethical cues on customer satisfaction with service. Journal of Retailing. 78: 167–173.
24. Trawick I F, Swan J E, McGee G W, Rink D R. (1991). Influence of buyer ethics and salesperson behavior on intention to choose a supplier. Journal of the Academy of Marketing Science. 19: 17–23.
25. Ydemir, M. Egilmez, Ö. (2010). An important antecedent of ethical‌/unethical behavior: Religiosity. Eurasian Journal of Business and Economics. 3‌(6):71-84.
26. Weichun Zhu; Douglas R May; Bruce J Avolio. (2004). The impact of ethical leadership behavior on employee outcomes: The roles of psychological empowermeqnt and Authenticity. Journal of Leadership & Organizational Studies, 11(1): 16-26.