نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش‌های توسعه ورزش الکترونیک بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پژوهشهای اکتشافی می‌باشد و از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی به شمار می‌آید. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه ورزش‌های الکترونیک، بازیکنان ورزش‌های الکترونیک، مدیران باشگاه‌های ورزش‌های الکترونیکی و مدیران و کارشناسان انجمن ورزش‌های الکترونیک بودند و از روش نمونه‌گیری هدفمند در پژوهش استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته‌ای با شرکت‌کنندگان انجام گرفت و با 27 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون جهت کسب اطلاعات این پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش چالش‌های توسعه ورزش الکترونیک نشان می‌دهد که چالش‌های توسعه ورزش الکترونیک از شش مقوله اصلی تشکیل شده است که شامل چالش‌های زیرساختی، چالش‌های اقتصادی، چالش‌های ساختاری، چالش‌های فرهنگی-اجتماعی، چالش‌های آموزشی و چالش‌های سلامتی و تندرستی می‌شود. چالش‌های توسعه ورزش الکترونیک از شانزده مقوله فرعی تشکیل شده است که شامل زیرساخت فیزیکی محدود، زیرساخت آنلاین نامناسب، دسترسی محدود به فناوری، کمبود بودجه و منابع، فقدان حمایت مالی، سازماندهی نامناسب، عدم رسمیت، موانع فرهنگی، کلیشه ها و برچسبها، مسائل نژادی و جنسیتی، آموزش و آگاهی نامناسب، کمبود محتوا، فقدان پرورش استعداد، فشار جسمانی، سلامت روان و سلامت اجتماعی می‌باشد. در نهایت با توجه به نتایج و چالش‌های توسعه ورزش الکترونیک نیاز است برای مدیریت چالشهای این حوزه برنامه‌های مناسبی تدوین کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the challenges of Esports development in Iran

نویسندگان [English]

  • Khaled Badr Dahdouh 1
  • Ahmad Mahmoudi 2
  • mohammad hosein Ghorbani 3

1 MA of Sports Management, Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan) Branch

2 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.

3 PHD Student

چکیده [English]

The current research aimed to identify the challenges of esports development. The method of the current research is qualitative and exploratory, and in terms of its purpose, it is considered as part of applied research. The participants in this research included experts and experienced people in the field of esports, esports players, managers of esports clubs, and managers and experts of the esports association. The purposeful sampling method was used in the research. To collect information, in-depth and semi-structured interviews were conducted with the participants, and theoretical saturation was achieved with 27 interviews. To analyze the data, the thematic analysis method was used to obtain the information for this research. The results of the research on the challenges of e-sports development show that the challenges of e-sports development consist of six main categories: infrastructural, economic, structural, socio-cultural, educational, and health and wellness. The challenges of eSports development consist of sixteen subcategories, which include limited physical infrastructure, inappropriate online infrastructure, limited access to technology, lack of funding and resources, lack of financial support, inadequate organization, informality, cultural barriers, stereotypes, and labels, issues of race and gender, inappropriate education and awareness, lack of content, lack of talent development, physical pressure, mental health, and social health. Finally, according to the results and challenges of the development of esports, it is necessary to formulate appropriate plans to manage the challenges of this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Esports
  • Inadequate infrastructure
  • Structure challenges
  • Limited technology