نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای مدیریت و برنامهریزی تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه
2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه
3 استادیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه پیامنور کرج
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین الگوی شایستگی مدیران ادارات کل ورزش و جوانان کشور بود. روش این پژوهش کاربردی بوده و بهصورت آمیخته انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی را افراد صاحبنظر در امور انتخاب و انتصاب مدیران اجرایی کشور تشکیل دادند. نمونهگیری در بخش کیفی نیز بهصورت ترکیبی از روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی صورت گرفت. علاوهبراین، در مرحلۀ تأیید الگو، جامعۀ آماری شامل کلیۀ افراد شاغل در حوزۀ ستادی مدیریت کل ورزش و جوانان استانها، مدیران تربیتبدنی دانشگاهی و اساتید منتخب مدیریت ورزشی دارای سابقۀ مدیرت در حوزۀ ادارۀ ورزش و جوانان بودند. دادههای پژوهش از طریق بررسى اسناد و مدارک طى مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان، مسئولان، متخصصان و مدیران حوزۀ ورزش انجام گرفت. در قسمت کیفی نیز با استفاده از روش دادهبنیاد، الگوی شایستگی مدیران با 91 مفهوم، 11 مقوله و سه طبقه تبیین گشت و درنهایت، پس از تجزیهوتحلیل نهایی درقالب "الگوی شایستگی مدیران کل ورزش و جوانان" ارائه گردید و درادامه، با استفاده از نرمافزار پی.ال.اس مورد آزمون و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که شایستگیها میتوانند بهعنوان زبانی مشترک برای کارکردهای مختلف منابع انسانی مطرح باشند و در نیازسنجی آموزشی افراد، تهیه و ارزشیابی برنامۀ آموزشی، ارزشیابی کارایی و اثربخشی آموزشی و برنامهریزی برای رشد و پیشرفت فرد بهکار روند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Codification of Sports Administrators Job Competency Model (Case Study: Administrative Director of Youth and Sports Provinces)
نویسندگان [English]
- Morteza Fattahpour Marandi 1
- Seyed Mohammad Kashef 2
- Mirhasan Seyed Ameri 2
- Reza Shajie 3
1 Ph.D. of Management and Planning of Physical Education, University of Urmia
2 Professor of Sport Management, University of Urmia
3 Assistant Professor of Sport Management, University of Karaj Payam-noor
چکیده [English]
The aim of the current research was to identify and explain the competency pattern of the managers of the sport and youth administration of Iran. The research method of this research was applied and it has been done through a mixed method. Research population of qualitative section was consisted of the experts of the selection and appointment of the executives of the country. Sampling of the qualitative section was done through a mixture of two methods of theoretical sampling and snowball sampling. The population of the model validation phase included all the employees of the staff section of the sport and youth administration management of provinces, physical education managers of universities, and elected physical education management professors who have had management experience at sport and youth administration. The data for this research was collected through literature review and analysis of documents and also through interviewing with the experts, officials, specialists and managers of the sports. In the qualitative section, using a data based method, competency pattern of managers was stated in 91 concepts, 11 categories, and 3 classes. At the end after final analysis, the results were provided in the form of competency model of sport managers of sport and youth administration. Then it was tested and approved by PLS software. Competencies can be presented as the common language for various functions of human resources. The competencies can be used for educational needs analysis of individuals, curriculum preparation and evaluation, evaluation of educational efficiency and effectiveness, and finally growth and progress of individuals.
کلیدواژهها [English]
- Competency Model
- Sports and Youth Departments
- Managers