پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522Relationship Marketing in Sport Industryبازاریابی رابطه مند در صنعت ورزش1534152FAسیدرضاسیدجوادیندانشگاه تهرانمجتبیبراریدانشگاه تهرانوحیدساعت چیاندانشگاه خوارزمیJournal Article20111008Relationships are among the most important and powerful aspects of sports marketing. In other that, one of the most important approaches in relationship marketing is relational benefits that indicate success or fault in relationship marketing implementation. Thus the present article has studied effect of relational benefits includes confidence, social, special treatment and respect benefits on customer loyalty. Also this paper presents a framework for understanding how and why consumers engage in relationship marketing. This study is a descriptive study was conducted through a survey and its population of research was made up of whole customers of bodybuilding centers in Rasht city (N=210). The data gathering instrument was questionnaire and its validity was investigated via exploratory and confirmatory factor analysis. The result of exploratory factor analyze indicate relational benefit include confidence, social and special treatment benefit. Indeed in this present study underpinning of relational benefit are three, confidences, social and special treatment benefit. Furthermore, result indicates that relational benefit (confidence, social and special treatment benefit) had significant and positive effect on customer loyalty.ارتباطات از جمله جنبههای مهم و قوی در بازاریابی ورزشی است. از طرفی، یکی از رویکردهای مهم در زمینهی بازاریابی، رویکرد مزایای رابطهای است که بیانگر موفقیت یا شکست سازمان در ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان است. بر همین اساس، این تحقیق به بررسی تأثیر مزایای رابطهای شامل مزایای اطمینان، اجتماعی، رفتار ویژه و احترام بر وفاداری مشتریان پرداختهاست. همچنین تحقیق حاضر چارچوبی از درک چرایی و چگونگی بهکارگیری مشتریان در ارتباط با بازاریابی رابطهمند فراهم میکند. روش تحقیق حاضر توصیفی - پیمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش را نیز همهی مشتریان مراکز پرورش اندام شهرستان رشت تشکیل داده است (N=210). ابزار جمعآوری داده ها، پرسشنامهای متشکل از ادبیات تحقیق بودهاست که در ادامه برای بررسی روایی پرسشنامهی تحقیق، از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر آن است که مزایای رابطه تنها شامل سه عامل مزایای اطمینان، اجتماعی و رفتار ویژه میشود و متغیرهای مزایای اجتماعی و احترام بهصورت یک عامل پدیدار گردیدهاند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از تأیید پرسشنامهی تحقیق است. نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان میدهد که مزایای اطمینان، اجتماعی و رفتار ویژه، تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان داشتهاست.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522Why Strategies lose in Implementation? A Qualitative Study in Iranian Sport Systemچرا استراتژیها در عمل با شکست مواجه میشوند؟ مطالعهای کیفی در نظام ورزش ایران3552153FAمحمد حسنپیمان فردانشگاه خوارزمیعلیرضاالهیدانشگاه خوارزمی0000000248101949مهرزادحمیدیدانشگاه تهران0000-0002-0425-8936Journal Article20120203One of the main concerns of the strategists and top managers of organizations is effective implementation of formulated strategies. According to Byger`s (2001) statements 90 percent of strategies do not implemented timely. Iran sport system also has the same status. a number of strategic plan at the sport level in country formulated in recent decade, but The studies of current status suggest the lack of complete implementation, achievement their goals and expected results. <br />these research used a qualitative study and Grounded Theory to identify barriers to effective implementation strategies in iran sport system. To this and, this research performed of qualitative interviews with experts (n = 28), after study of literature and the subject background. <br />qualitative interviews findings as open coding, axial and selective text were analyzed. The results identified 24 major barriers to the implementation strategies of the sport in Iran. The titles of these barriers in the form of four components: Infrastructural barriers (6obstacles), The barriers of strategies formulation stage (6 obstacles). The barriers of strategies transition stage (5 obstacles) The barriers of strategies implementation stage (7 obstacles) were classified. <br />clearly, in order to optimize the implementation of strategic programs in Iran at first, these barriers must be eliminated. So that identified barriers in this research can be useful for top manager and strategists of iran`s sport system before, during and after the formulation of strategic plans.یکی از دغدغههای اصلی استراتژیستها و مدیران عالی سازمانها، پیادهسازی مؤثر استراتژیهای تدوینشده است. بهگونهای که بیگر (2001) بیان میکند، 90 درصد استراتژیهای تدوینشده در زمان معین خود پیادهسازی نمیشوند. در نظام ورزش ایران نیز وضعیت به همین منوال است. در دههی گذشته، برنامههای استراتژیک متعددی در سطح ورزش کشور تدوین شدهاست، ولی مطالعهی وضع موجود، حاکی از عدم اجرای کامل و دستیابی به اهداف و نتایج مورد انتظار آنهاست. در پژوهش حاضر با کاربرد یک مطالعهی کیفی و به روش گرندد تئوری به شناسایی موانع پیشروی پیادهسازی مؤثر استراتژیها در نظام ورزش ایران پرداختهشد. به این منظور، پس از مطالعهی مبانی نظری و پیشینهی موضوع، به مصاحبههای کیفی با صاحبنظران (n=28) پرداختهشد. یافتههای حاصل از مصاحبههای کیفی بهصورت کدبندی باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل متنی قرار گرفتند. نتایج حاکی از شناسایی 24 مانع اصلی در برابر پیادهسازی استراتژیها در نظام ورزش ایران بود. این موانع در قالب 4 مؤلفه با عناوین 1. موانع زیربنایی (6 مانع)، 2. موانع مرحلهی تدوین استراتژیها (6 مانع)، 3. موانع مرحلهی انتقال استراتژیها به عمل (5 مانع)، و 4. موانع مرحلهی اجرای استراتژیها (7 مانع) دستهبندی شدند. بدیهی است بهمنظور اجرای بهینهی برنامههای استراتژیک در نظام ورزش ایران، باید در مرحلهی اول موانع موجود را از پیش رو برداشت. بنابراین موانع شناساییشده در پژوهش حاضر میتواند به تدوینکنندگان و مدیران عالی ورزش ایران قبل، در حین و بعد از تدوین برنامههای استراتژیک کمک شایانی داشتهباشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522The relationship between emotional intelligence and leadership effectiveness of sport managersرابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی رهبری مدیران ورزشی5366154FAمریممختاری دینانیدانشگاه تربیت مدرسهاشمکوزه چیاندانشگاه تربیت مدرسمجتبیامیریدانشگاه تهرانمحمداحسانیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20120430Leadership effectiveness is a factor of successful in any organizations. Hence, it is important to identification of factors that can be related to this factor. Therefore, the purpose of this research was to investigate the relationship between emotional intelligence and leadership effectiveness of sport managers. The Statistical popularly was all managers of Sport and Young's Ministry, National Olympic committee, National Paralympics committee, National Olympic Academy, and Sport Federations (N=331). Base on Morgan table, 180 people were selected to this research. Research madeLeadership effectiveness questionnaire, based on Parsons Model, and SiberyaShring (1998) emotional intelligence questionnaire was used to collect data. Data analysis was performed by the multivariate regression. The results of present study showed that there was significant relationship between self- motivation and empathy with leadership effectiveness (p<0/05). Generally, this study showed that emotional intelligence is important factor in leadership effectiveness of sport managers.It seems that, control of emotional attends and understanding of feelings and emotions of other peoples in work place by sport managers can attend as an effective factor to leadership effectiveness.اثربخشی رهبری، یکی از عوامل موفقیت هر سازمانی محسوب میشود. بنابراین شناخت عواملی که میتواند با این عامل ارتباط داشتهباشد، بسیار ارزشمند است. از این رو، هدف اصلی این تحقیق تعیین رابطهی بین هوش هیجانی و اثربخشی رهبری از دیدگاه مدیران ورزشی بود. جامعهی آماری این پژوهش، شامل کلیهی مدیران وزارتخانهی ورزش و جوانان، کمیته ملیالمپیک و پاراالمپیک، آکادمی ملیالمپیک و فدراسیونهای ورزشی (331 N=) بود که با استناد به جدول مورگان، 180 نفر جهت انجام این تحقیق انتخاب شدند. در این تحقیق، از پرسشنامهی 33 سؤالی هوش هیجانی سایبریا شرینگ (1998) و پرسشنامهیمحققساختهی 36 سؤالی اثربخشی رهبریبر اساس مدل تالکوت پارسونز جهت جمعآوری دادهها و از روش آماری رگرسیون چندمتغیره، جهت تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که اثربخشی رهبری با هوش هیجانی رابطهی معنی داری دارد (05/0p<) و در بین خردهمقیاس های هوش هیجانی، دو خردهمقیاس خودانگیختگی و همدلی با اثربخشی رهبری رابطهی معناداری داشتند (05/0p<). بهطور کلی، نتایج این تحقیق نشان داد که هوش هیجانی عاملی مهم و پیشبینیکننده در اثربخشی رهبری مدیران ورزشی است. به نظر میرسد کنترل تمایلات عاطفی خود و درک احساسات و عواطف سایر افراد حاضر در محیط کاری از جانب مدیران بتواند بهعنوان مؤلف های تاثیرگذار بر اثربخشی رهبری مدنظر قرار گیرد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522Constraints related to leading traditional wrestling (choke) tourisms toward tourism attractions (city Esfarayen)بررسی موانع گرایش گردشگران ورزشی کشتی باچوخه به جاذبه های طبیعی ورزشی و گردشگری شهرستان اسفراین6778155FAحامدحسین پورکارشناسی ارشد تربیت بدنیحسنفهیم دویندانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدریحانهادیال باف مقدمتربیت معلم سبزوارJournal Article20120430The present study by describing the attraction sites in sport tourism of Esfarayan a City in northern Khorasan Province tries to investigate the constraints in leading traditional wrestling (choke) spectators toward tourism attractions of the city. For this purpose a statistical sample of 70 experts of sport management and tourism industry responded to a researcher’s made questionnaire with an overall Cranach’s alpha of 0.89. Statistical analyses were conducted by using confirmatory factor analysis. The result of the study revealed. Organizational constraint was the first constraint with 0.81 Significal factor. lack of allocating appropriate financial support with & 0.78 significant factor was the second confront and lack of support by authorities of sport tourism was the third constraint with 0.75 significant factor and lack of specializes human resource with 0.73 significant factor was the fourth and lack of a Unfiled center decision making was the fifth significant factor with 0.70 significant factor. Was the fifth significant factor with 0.70 significant factors. تحقیق حاضر ضمن توصیف جاذبههای گردشگری شهرستان اسفراین به بررسی موانع گرایش گردشگران ورزشی به جاذبههای طبیعی گردشگری این شهرستان پرداختهاست. در این پژوهش، 70 نفر از کارشناسان ورزشی و گردشگری شهرستان، استان و همچنین ورزشکاران و مربیان کشتی باچوخه شهرستان که دارای سابقهی گردشگری ورزشی بودند، بهعنوان آزمودنی انتخاب شدند. بهعلت محدودبودن جامعهی آماری، نمونه با جامعه برابر بود. اطلاعات لازم بهوسیلهی: 1.پرسشنامهی محققساختهی مشخصات فردی؛ 2. پرسشنامهی محققساختهی 17 سؤالی که با مقیاس لیکرت اندازهگیری شدهبود، گردآوری شد. برای ارزیابی روایی این پرسشنامه به افراد صاحبنظر در حوزهی مدیریت ورزشی و گردشگری مراجعه شد و با استفاده از دیدگاههای آنان اصلاحات لازم در پرسشنامه انجام شد و برای بررسی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ (89/0) توسط آمارگر تأیید شد. از آمار توصیفی برای مشخصات آزمودنیها مانند سن، میزان تحصیلات و سابقهی کاری استفاده شد و در آمار استنباطی، از روش تحلیل عاملی تأییدی با چرخش واریماکس برای تعیین مهمترین موانع گرایش گردشگران ورزشی شهرستان به جاذبههای طبیعی از دیدگاه کارشناسان حوزهی ورزش و گردشگری استفاده شد. با توجه به یافتههای پژوهش، "عدم وجود برنامهای جامع و هماهنگ برای توسعهی گردشگری ورزشی شهرستان" با بار عاملی 81/0 مهمترین مانع از دیدگاه کارشناسان ورزشی و گردشگری انتخاب شدهاست و "عدم تخصیص منابع مالی مناسب و کافی برای برنامههای گردشگری ورزشی" با بار عاملی 78/0 بهعنوان دومین مانع و "عدم حمایت مسئولین گردشگری استان" با بار عاملی 75/0 بهعنوان سومین مانع تشخیص دادهشدهاست.چهارمین مانع، "کمبود نیروی متخصص گردشگری" با بار عاملی 73/0 و پنجمین مانع، "عدم وجود یک مرکز واحد تصمیمگیری و برنامهریزی" با بار عاملی 70/0 تشخیص دادهشدهاست.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522Interaction with fans through club website as a marketing tool: study and comparison of professional football clubs of Iran, Asia and Europeتعامل با هوادارن از طریق اینترنت بهعنوان ابزاری برای بازاریابی: بررسی و مقایسهی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران، آسیا و اروپا79102156FAمهرانمیزانیپردیس بین المللی کیش دانشگاه تهرانمیثمرحیمی زادهدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسید نصرالهسجادیدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانJournal Article20120512This study was conducted to explore and compare official websites of professional soccer clubs of Europe, Asia and Iran in regard of providing media contents for fans and using online marketing strategies. For this purpose, official websites of all existing clubs of UEFA Champions League (16 teams), AFC Champions League (16 teams), and Iran's Premier League was carefully observed by using a researcher-made questionnaire which it's validity was approved by experts and faculty members in sport management area. The results showed that Iranian clubs websites had lowest media contents (4.74 out of 20) and lowest using of online marketing strategies (1.19 out of 20). According to our results, there were not significant relationship between providing media contents and using online marketing strategies with ranking of the team. There was a significant relationship between providing media contents and using online marketing strategies among European soccer clubs (P<0.035). In other words, providing media contents through club website was a prelude to marketing merchandises and services of club and obtaining financial benefits.تحقیق حاضر بهمنظور بررسی و مقایسهی وبسایت باشگاههای حرفهای فوتبال اروپا، آسیا و ایران از لحاظ ارائهی خدمات آنلاین به هواداران تیم، از طریق وبسایت رسمی باشگاه و اتخاذ استراتژی های بازاریابی آنلاین توسط این باشگاه ها انجام گرفت. به این منظور، وبسایت رسمی تمامی تیمهای حاضر در مراحل نهایی لیگ قهرمانان اروپا (16 تیم)، جام قهرمانان آسیا (16 تیم) و لیگ برتر ایران (18 تیم) مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق، چکلیست محقق ساختهای بود که روایی آن به تأیید متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی رسیدهبود. نتایج تحقیق نشان داد که باشگاههای ایرانی کمترین خدمات آنلاین را ارائه میکردند (میانگین 74/4 از 20) و کمترین استفاده را از وبسایت باشگاه برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود مینمودند (میانگین 19/1 از 20)؛ ارائه خدمات آنلاین و اتخاذ استراتژیهای بازاریابی آنلاین ارتباطی با نتایج کسب شده توسط باشگاههای فوتبال نداشت و در میان باشگاههای اروپایی، بین ارائه خدمات آنلاین و استفاده از استراتژیهای بازاریابی آنلاین ارتباط معنیداری وجود داشت (035/0>P). به عبارت دیگر، ارائهی خدمات آنلاین مقدمهای برای فروش محصولات و خدمات باشگاه و کسب درآمد بود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522Examination Use Ratio Physical Education and Sport Science Faculty Member of Information Technology in Education and Research Process with Regard Demography Factorsبررسی میزان بهره گیری اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی از فناوری اطلاعات در فرایند آموزش و پژوهش با توجه به عواملی دموگرافی103114157FAمحبوبهنقویدانشگاه شمالحبیبهنریدانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1279-427XغلامعلیکارگرJournal Article20120520The gold of study is investigating use rate faculty member of information technology in education and research process physical education field with regard demography factors. Statistical sample constituted from 83 members of scientific board in faculties of physical education and sport sciences who are teaching in complementary levels of education. Research’s tool was a questionnaire made by researcher. Reliability amount of the questionnaire was confirmed by specialists in information and communication technology, members of scientific boards and Construct validity of the Pearson correlation coefficient (r= 0/738) reported amount of validity of the questionnaire was calculated 0.88 based on α Cranach's. The results showed that there are correlation between information technology ratio use faculty member with record of service (r= - 0/59, p<0/01), science grad (r= -0/395, p<0/05) and research act (r= 0/279, p<0/05). The result show that the use of information technology research and training activities in the different trends in physical education and sport science disciplines there are significant differences. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان بهرهگیری اعضای هیأت علمی از فناوری اطلاعات در فرایند آموزش و پژوهش رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی با توجه به عوامل دموگرافی بود. نمونه آماری 83 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی که در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تدریس میباشند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی پرسشنامه توسط متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و متخصصان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی تأیید و میزان روایی سازه پرسشنامه از طریق ضریب همبستگی پیرسون(738/0r=) گزارش شده است. میزان پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمده است. نتایج نشان داد بین سابقه کار(0.59, P<0.05-r=)، رتبه علمی(,P<0.050.395-r=) و کارکردهای پژوهشی (05/0,p< 279/0r=) اعضای هیأت علمی با بهرهگیری از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج نشان میدهد بین میزان بکارگیری فناوری اطلاعات درفعالیتهای آموزشی و پژوهشی در گرایشهای متفاوت رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی تفاوت معناداری وجود دارد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522The presentation of a Model for the Relationship between Organizational Justice, Organizational Commitment and Job Involvement in the employees the Ministry of Sport and Youthارائه مدل ارتباط عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان115130158FAفریبرزظریفیدانشگاه رازیبهرامیوسفیدانشگاه رازی کرمانشاهسعیدصادقی بروجردیدانشگاه کردستان0000-0003-2531-2521Journal Article20120520The purpose of this study was to present a model for Relationship organizational justice and organizational commitment on job involvementinthe Ministry of Sport and Youth. According to the Morgan’s sample size table, 140 persons were selected randomly. Demographic information questionnaire, Organizational justice questionnaire Niehoff & Moorman (1993), organizational commitment questionnaire Allen & Meyer (1990), and and job involvement questionnaire Kanungo (1982) were used to collective data. Pearson correlation coefficient showed that there was a positive and significant relationship between organizational justice, organizational commitment and job involvement. The result of structural equations model (SEM) showed that organizational justice and organizational commitment determine 0.81 variance of job involvement, and the organizational commitment has more effect than organizational justice on job involvement.هدف این پژوهش، ارائه مدل ارتباط عدالت سازمانی و تعهد سازمانی بر دلبستگی شغلی درکارشناسان وزارت ورزش و جوانان بود<em>.</em> براساس جدول مورگان 140 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند<em>.</em> جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر (1990) و پرسشنامه دلبستگی شغلی کانونگو (1982) استفاده شد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. مدل ارائه شده براساس معادلات ساختاری دراین تحقیق نشان داد که تعهد سازمانی وعدالت سازمانی 81/0درصد تغییرات دلبستگی شغلی را تبیین میکردو تعهد سازمانی ضریب اثر بیشتری بر دلبستگی شغلی نسبت به عدالت سازمانی داشت(05/0P<) .پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522Comparative Study of Web-based Marketing of Football Clubs in Iran, England & Greeceمقایسه بازاریابی تحت وب باشگاههای فوتبال ایران، انگلستان و یونان131146194FAلیلاحیدریدانشگاه آزاد اسلامی، واحد داریون، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، داریون، ایراناسماعیلشریفیاندانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20120526Sport and economy are governmental in Iran. This issue had many problems with them.One of the methods for exit of this situation is attention to marketing. Sport marketing is one of challenging issues in today’s sports clubs. Sport marketing is not fully known true for the sport communities in Iran. Purpose of this article was study of web based marketing in six clubs: Sepahan, Esteghlal, Zobe Ahan, Perspolis, Saba Batry and Traktor Sazi. Then, the findings were compared with six clubs from England and six clubs from Greece. The research method was descriptive and research instrument was marketing web browsing kriemadis’s (2010) cheek list. The research findings showed that of 42 points related with information factor, British clubs earned 41 points; Greek clubs received 35 points and finally Iranian clubs gained 20 points. However, although the Iranian clubs have been partly considering to information factor but in all of the sales, promotion, communication and data collection features were weaker than England and Greece clubs. So, whit the growing web position in contemporary marketing, Iranian clubs require to wide and fundamental revision in their websites.ورزش و اقتصاد دولتی مشکلات زیادی برای کشور به همراه داشته است. یکی از راههای برون رفت از چنین وضعیتی توجه به بازاریابی است. بازاریابی ورزشی از جمله مسائل چالش برانگیز باشگاههای ورزشی در عصر حاضر است کههنوز مضامین واقعی آن برای جامعۀ ورزش ایران کاملاً شناخته شده نیست. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی بازاریابی تحت وب در شش باشگاه سپاهان، استقلال، ذوب آهن، پرسپولیس، صبا باطری و تراکتورسازی انجام شد و سپس یافتهها با شش باشگاه از انگلستان و شش باشگاه از یونان مقایسه شد. روش تحقیق از نوع توصیفی و ابزار آن سیاهۀ ارزیابی مرور وب سایت از نظر ویژگیهای بازاریابی کریمادیس (2010) بود. از 42 امتیاز مربوط به ویژگی اطلاعاتی، باشگاههای انگلستان 41 امتیاز و باشگاههای یونان 35 امتیاز کسب کردند و باشگاههای ایران با کسب 20 امتیاز در آخر قرار گرفتند. اگرچه باشگاههای ایران تا حدودی به ویژگی اطلاعاتی پرداختهاند، اما در تمام ویژگیهای فروش، ترویجی، ارتباطی و جمع آوری دادهها از باشگاههای انگلستان و یونان ضعیف تر بودند؛ بنابراین با توجه به ارتقای روز افزون جایگاه وب در بازاریابی معاصر، باشگاههای ایران بازنگری اساسی و گستردهای در وب سایتهای خود نیاز دارند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522The relationship between tourists' constraints and their satisfaction in Tehran's ski resortsرابطه ی محدویت های گردشگران با رضایتمندی آنان در پیست های اسکی استان تهران147162195FAعلیبنسبردیدانشگاه تهران0000-0003-3144-5400محمدرضامعین فرددانشگاه حکیم سبزواریاحمدمحمودیدانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-7579-2274Journal Article20120602The aim of this study is determining the relationship between tourists' constraints and theirsatisfaction in Tehran's ski resorts. The study was a descriptive study and correlation kind, and conducted as a field study. The statistical population was all tourists of Tehran's ski resorts, including: Tochal, Dizin, Shemshak and Abali. According to estimates from the managers of ski resorts, the statistical population approximately was considered ten thousand. 370 people selected as sample by using Morgan table. A total of 400 questionnaires was distributed and 362 acceptable questionnaires was returned. To gather information, Questionnaire of Wei-Ku Yeh (2008) was used. For data analysis, we used descriptive statistics to determine the frequencies, percentages and mean and standard deviations. Inferential statistics including confirmatory factor analysis, One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test, Pearson correlation and multiple regressions was used simultaneously. Survey findings showed that there is a negative significant relationship between tourists' constraints and satisfaction(r=0.31, P= 0.001). From Dimensions of tourist constraints, the intrapersonal constraints were stronger predictor for tourists' satisfaction.هدف از این پژوهش، تعیین رابطهی محدودیتهای گردشگران با رضایتمندی آنان در پیستهای اسکی استان تهران بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود که بهشکل میدانی اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش، تمامی گردشگران پیستهای اسکی استان تهران، شامل پیستهای اسکی دیزین، شمشک، توچال و آبعلی بودند. بر اساس برآوردهای صورتگرفته از مدیران پیستهای اسکی مذکور، جامعهی آماری پژوهش بهصورت تقریبی دههزار نفر در نظر گرفتهشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 370 نفر تعیین شد. تعداد400 پرسشنامه توزیع گردید که 362 پرسشنامهی قابل قبول بازگردانده شد. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامهی وی (2008) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی، از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین محدودیتها با رضایتمندی گردشگران پیستهای اسکی ارتباط منفی و معناداری وجود دارد (31/0-,r=01/0 P< ) از بین ابعاد محدودیتهای گردشگران، بعد محدودیتهای درون فردی، پیشبین قویتری برای رضایتمندی گردشگران بود.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522Relationship Organizational Learning whit Psychological Empowerment among Staff of Sport and Youth Head Office of Tehran Provinceارتباط یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران163178196FAبهمنعسگریدانشگاه پیام نور تهرانحسینپورسلطانی زرندیدانشگاه پیام نورکیوانمشیریدانشگاه خوارزمیJournal Article20120602The purpose of this research was study relationship organizational learning whit psychological empowerment among staff of sport and youth head office of Tehran province. Statistical population of this research was all of the staff (N=182) that 105 staff selected as statistical sample with use from Morgan table. In this research used two standard questionnaires including neefe organizational learning questionnaire (2001) and Spritzer psychological empowerment questionnaire (1995) whit likert 7 value scale (complete disagree=1to complete agree=7). In several studies, validity of the questionnaires has been approved. In pilot study on 40 cases from staff of sport and youth head office of Tehran province, reliability of organizational learning and psychological empowerment questionnaires using Cronbach's alpha coefficient, was 0.91 and 0.87 respectively. In order to evaluate and compare the descriptive data used from descriptive statistics and for analysis of inferential data used from Kolmogorov-Smirnov, Pearson correlation coefficient and regression tests in software SPSS And significant level p≤0/05. Finding showed a positive and significantly relationship between organizational learning with psychological empowerment (r=0.407) and autonomy (r=0.477), impact (r=0.306) and confidence (r=0.433) subscales in significant level p≤0/01. also, there not positive and significantly between organizational learning whit subscales of competence and meaning. in the end, being offer that sport organizations include of sport and youth head office of Tehran province for training empower, innovator, dynamic and useful staff Regard to organizational learning.هدف انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی در کارمندان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران است. جامعۀ آماری این پژوهش، تمام کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران (182N=) بود که با استفاده از جدول حجم و نمونۀ مورگان 105 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش دو پرسشنامۀ استاندارد یادگیری سازمانی نیف (2001) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) با مقیاس هفت ارزشی لیکرت (اصلاً موافق نیستم = 1 تا کاملاً موافقم = 7) بود. اعتبار پرسشنامهها در مطالعات متعدد داخلی و خارجی تأیید شده است. با مطالعۀ آزمایشی روی 40 نفر از کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران پایایی پرسشنامههای یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و 87/0 بهدست آمد. بهمنظور توصیف آماری دادهها از شاخصهای توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از آزمونهای کولموگروف - اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSSو در سطح معنیداری 05/0≥P استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد متغیر یادگیری سازمانی با متغیر توانمندسازی روانشناختی (407/0=r) و مؤلفههای احساس استقلال (477/0=r)، احساس مؤثر بودن (306/0=r) و احساس اعتماد (433/0=r) رابطۀ مثبت و معنیداری در سطح معنیداری 01/0P≤ دارد. همچنین، بین یادگیری سازمانی و مؤلفههای احساس شایستگی و احساس معنیداری رابطۀ معنیداری مشاهده نشد. پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی از جمله ادارات کل ورزش و جوانان استانها برای پرورش کارکنانی توانمند،خلاق، پویا و کارآمد به مسئلۀ یادگیری سازمانی توجه بیشتری داشته باشند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522Identify and Prioritize the Criteria of Performance Evaluation of Iranian Sport Federation Form Expert Point of View Sing the AHP Modelشناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد فدراسیونهای ورزشی ایران با استفاده از مدل AHP179192197FAسید احمدنژاد سجادیدانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجانجهانگیرسلیمانی دامنهدانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفتJournal Article20140604The purpose of the present study was to identify the performance evaluation and criteria of Iranian sport federation from expert view points. This is a descriptive- Analytical study. The statistical populate included all managers and specialists of the federations. In order to find the value of every considered criteria, the AHP model has been used .All the performed stages of the AHP technique were carried out by the expert choice software. In the initial stage, the primary questionnaire was administered by reviewing the literature, and interviewing experts.in the next stage the questionnaire was given to experts. Then after collecting opinions and observing considerations the final questionnaire was administered with 4 criteria and 43 sub divisions. In the third stage, in order to find the performance of the criteria and their subdivisions and their values, the questionnaires were administered to 60 experts. Result show that among the four general criteria for evaluating the performance of the Iranian Federation and program support and planning, development of sports infrastructure, technical issues and develop sports and physical resources and equipment are located respectively in the first and fourth priorities.هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد فدراسیونهای ورزشی ایران از دیدگاه صاحبنظران و با استفاده از مدل AHPاست. روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی و جامعۀ آماری شامل کلیۀ مدیران و کارشناسان فدراسیونهای ورزشی و همچنین استادان مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود (167 نفر) که با در نظر گرفتن تعداد نمونۀ مورد نیاز برای تصمیمگیری در مدل AHP، 60 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. در مرحلۀ اول تحقیق، برای شناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد،با مرور پیشینۀ تحقیق فهرستی از شاخصها تدوین و در اختیار صاحبنظران قرار داده شد. پس از دریافت و جمعبندی نظرات، چارچوب نهایی شاخصهای ارزیابی عملکرد فدراسیونهای ورزشی ایران در چهار معیار کلی و با 43 زیرمعیار تدوین شد. در مرحلۀ بعد، بهمنظور اولویتبندی این شاخصها و تعیین میزان اهمیت هر یک از معیارها و زیرمعیارهای تدوینشده از مدل AHP استفاده شد. بر اساس این اولویتبندی در میان چهار معیار کلی ارزیابی عملکرد فدراسیونها امور پشتیبانی و برنامهریزی، توسعۀ زیرساختهای ورزش، امور فنی و ورزشی و توسعۀ منابع کالبدی و تجهیزاتی به ترتیب در اولویتهای اول تا چهارم قرار گرفتهاند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321362320140522The skill & use rang by physical education teachers of information technologyمهارت و میزان استفادهی معلمهای تربیتبدنی از فناوری اطلاعات193204199FAسمیهحامدیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی ، آموزگار تربیت بدنی، دامغانفریدونتندنویسدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالمحمدباقرفرقانی اوزرودیآموزگار تربیت بدنی، بابل0000-0003-1683-3106Journal Article20130501The purpose of this study The skill & use rang by physical education teachers of information technology. This Descriptive study is applicable and pay attention to today situation and use some humanistic calculation. The statistics include all male and female physical education teachers and the right to a formal treaty was Semnan province. The sample consisted of 212 physical education teachers who have responded to the questionnaire. Measurement tools, hardware Kalate 2010 questionnaire (Cronbach's alpha 79%). Statistical methods used included two independent T-test and Pearson correlation coefficient was Smirnov Kalmvgraf and Pearson cooperation Coefficient . The research findings showed that physical education teachers' attitudes towards IT were positive And skills, the use of tools and information needed to their education about using of information technology, there is a significant relationship. And also between subjects' attitudes about the use of IT around research and education field and their require about training, on both sexes (female & male) there is no significant difference. Between skill level and use of information technology in teaching and research separately, there is significant difference in educational level.The purpose of this study The skill & use rang by physical education teachers of information technology. This Descriptive study is applicable and pay attention to today situation and use some humanistic calculation. The statistics include all male and female physical education teachers and the right to a formal treaty was Semnan province. The sample consisted of 212 physical education teachers who have responded to the questionnaire. Measurement tools, hardware Kalate 2010 questionnaire (Cronbach's alpha 79%). Statistical methods used included two independent T-test and Pearson correlation coefficient was Smirnov Kalmvgraf and Pearson cooperation Coefficient . The research findings showed that physical education teachers' attitudes towards IT were positive And skills, the use of tools and information needed to their education about using of information , there is a significant relationship. And also between subjects' attitudes about the use of IT around research and education field and their require about training, on both sexes (female & male) there is no significant difference. Between skill level and use of information technology in teaching and research separately, there is significant difference in educational level.