پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522The Consequences of Endorser’s Doping Scandal in Sport Marketingپیامدهای رسوایی دوپینگ صحهگذار در بازاریابی ورزشی1754282510.22089/smrj.2019.6875.2438FAجاسممنوچهریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20181227One of the marketing communications strategies for promoting a brand is sport celebrities' endorsement, however, sponsors are always concerned of experiencing doping related consequences for their brands and products due to the consumers' believes and beliefs on the endorsed product which may be changed by those consequences. The main purpose of the present research was to modeling the consequences of endorser’s doping scandal in sport marketing. 56 items were used and 224 men and women students of bachelor program of physical education and sport sciences of the Iranian universities participated in measuring the research variables and model the causal relations. The research data were analyzed by confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modeling (SEM). The results of SEM showed acceptable model fit indexes and significant relationships between variables. Results also revealed that reasoning strategy of moral rationalization has a moderating effect on the relationship between moral emotions and attitude change toward doped athlete. Finally, regarding to the personal differences as cultural, social, personality and livelihood, the manner of responding to the questionnaire can be consider as a research limitation. However, moral emotions negative dimensions (Contempt, Anger, Disgust) were analyzed as significant variables in predicting consumer’s behavior and attitude in the current research, other positive dimensions (Gratitude, Awe, Admiration) should be explored in the future studies.یکی از راهبردهای ارتباطات بازاریابی استفاده از مشاهیر ورزشکار صحهگذار در جهت ترویج برند میباشد هرچند حامیان مالی همواره از تجربه پیامدهای منفی مرتبط با دوپینگ در خصوص محصول و برند خود نگران هستند چراکه ایده و عقیده مصرفکنندگان در خصوص برند حمایت شده نیز ممکن است از طریق پیامدهای مذکور تغییر یابد. هدف اصلی تحقیق حاضر مدلسازی پیامدهای رسوایی دوپینگ صحهگذار در بازاریابی ورزشی بود. تعداد 56 سوال برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق در نظر گرفته شد و مجموعاً 224 نفر دانشجویان زن و مرد مقطع کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاههای کشور در تحقیق به منظور مدلسازی روابط عِلی بین متغیرهای تحقیق به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. دادههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل عاملی تائیدی و نهایتاً مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان از برازش مناسب مدل روابط بین متغیرهای تحقیق داشت. همچنین یافتهها نشان داد متغیر توجیه عقلانی- اخلاقی اثر تعدیلگر در رابطه بین احساسات اخلاقی و نگرش به ورزشکار داشته است. در نهایت با توجه به تفاوتهای فردی پاسخدهندگان از جمله فرهنگی، اجتماعی، شخصیتی و معیشتی، نحوه پاسخدهی به سوالات میتواند به عنوان یک محدودیت مورد توجه باشد. احساسات اخلاقی به عنوان متغیری مهم در پیشگویی نگرش و رفتار مصرفکننده در تحقیق حاضر تنها در ابعاد منفی آن (تحقیر، خشم، انزجار) مورد مطالعه بود و ابعاد مثبت آن نظیر قدردانی، هیبت و تحسین می تواند مورد توجه محققان آتی باشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522Designing a Model of Cynicism in Sports Teams from Social Perspective (a Qualitative Approach)طراحی مدل شکلگیری بدبینی در تیمهای ورزشی از دیدگاه اجتماعی(رویکردی کیفی)5582282610.22089/smrj.2019.7259.2536FAرسولنوروزی سید حسینیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-0575-6811Journal Article20190408Understanding and analyzing negative behaviors sport teams could be useful in team management. The aim of this study is designing a model of cynicism in sports teams from social perspective. this research was conducted through qualitative research method with the fundamental-exploratory nature. Research data were collected through snowball sampling method and based on in-depth interviews composed of experts. According to grounded theory and Classic approach data were analyzed after coding. The results showed that cynicism in sports teams has three levels include: behavioral, emotional and cognitive. Causes and driver forces of creation cynicism in sports teams are behavioral, Structural and contextual. Consequences of cynicism in sports teams are individual and collective. In order to optimal management of sports teams there must well understand of cynicism in sports teams. Therefor must be taken to account causes and driver forces of creation cynicism in sports teams, cynicism and its consequences. Based on this understanding, key decisions are made and practices to be taken.شناخت و تحلیل رفتارهای نامطلوب در تیمهای ورزشی به مدیریت صحیح تیمها کمک خواهد کرد. هدف از انجام این تحقیق، تحلیل و طراحی مدل شکلگیری بدبینی در تیمهای ورزشی از دیدگاه اجتماعی است. این تحقیق با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام شد. از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی و بر اساس مصاحبههای عمیق دادههای تحقیق جمعآوری شد. بر اساس نظریه داده بنیاد و با رویکرد کلاسیک دادهها مورد کدگذاری و تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بدبینی در تیمهای ورزشی دارای سه سطح بدبینی رفتاری، بدبینی عاطفی و بدبینی شناختی است. عوامل و پیشرانههای به وجود آورنده بدبینی در تیمهای ورزشی شامل عوامل زمینهای، عوامل ساختاری و عوامل رفتاری هستند. درنهایت پیامدهای بدبینی در تیمهای ورزشی دارای دو سطح فردی و جمعی هستند. برای مدیریت بهینه تیمهای ورزشی باید شناخت مطلوبی از پدیده بدبینی وجود داشته باشد؛ یعنی عوامل و پیشرانههای آن، خود ماهیت بدبینی و پیامدهای آن بهصورت سیستمی و کلنگر در نظر گرفته شود و بر اساس شرایط موجود تصمیمات کلیدی گرفته و اقدامات لازم انجام شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136606210323Role of Managing the Characteristics of the Athlete Brand in Psychological Commitment and Behavioral Loyalty to Athletes (Case Study: Cristiano Ronaldo)نقش مدیریت ویژگیهای برند ورزشکار در تعهد روانی و وفاداری رفتاری به ورزشکار(مطالعه موردی: کریستیانو رونالدو)83114282710.22089/smrj.2019.7056.2486FAعابدمحمودیاندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0002-9853-6270سعیدصادقی بروجردیاستاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article19700101Brand, branding and its management are not new in sports management, but the concept of athlete brand and its management is a topic that has recently attracted the attention of researchers. Therefore, the purpose of this descriptive and correlational study was to examine the role of managing the characteristics of the athlete brand in psychological commitment and behavioral loyalty to the athlete. All students of the University of Kurdistan who are Crist Ronaldo fans were selected as the statistical population. The measurement tools included athlete brand image questionnaire with 30 questions (Arai et al, 2013), psychological commitment questionnaire with 3 questions (Väätäinen & Dickenson, 2018), and behavioral loyalty questionnaire with 4 questions (Bauer et al, 2008). The content validity of the questionnaires was confirmed by experienced professors and their internal conformity was approved by Cronbach's alpha test. In addition, a structural equation model was used to test the hypotheses. The results showed that the athlete brand characteristics: Athletic expertise (0.81), Relationship effort (0.75), Role model (0.70), Sportsmanship (0.71), Lifestyle (56.5), Physical attractiveness (0.52), Competition style (0.44), Rivalry (0.40), Symbol (0.39) and Body fitness (32) had the most effect on fans' psychological commitment directly, and their behavioral loyalty indirectly. Moreover, psychological commitment with a regression coefficient of 0.71 affected behavioral loyalty. This research can provide a coherent insight into the management of athlete brand characteristics, for sports team managers, athlete program managers, sports marketers and the athletes themselves. It also provides a wide range of management actions necessary for better managing athletes' brand, creating a strong brand, creating a desirable image and its desirable association, and finally developing fans' psychological commitment and loyalty to athletes and enjoying the benefits and results from them.هدف از مقاله حاضر بررسی نقش مدیریت ویژگیهای برند ورزشکار در تعهد روانی و وفاداری رفتاری نسبت به ورزشکار است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و کلیه دانشجویان طرفدار کریستیانو رونالدو در دانشگاه کردستان بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه 30 سوالی تصویر برند ورزشکار از (آرایی و همکاران، 2013)، پرسشنامه 3 سوالی تعهد روانی از واتانین و دیکنسون (2018) و پرسشنامه 4 سوالی وفاداری رفتاری از بائر و همکاران(2008) بود. روایی صوری پرسشنامهها به وسیله اساتید مجرب و همسانی درونی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. همچنین برای بررسی آزمون فرضیات از روش مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد؛ ویژگیهای برند ورزشکار به ترتیب؛ خبرگی ورزشی(81/0)، روابط عمومی(75/0)، نقش الگو(70/0)، جوانمردی(71/0)، داستان زندگی(56/0)، جذابیت جسمانی(52/0)، سبک رقابت(44/0)، هماوردی(40/0)، سمبل(39/0) و تناسب اندام(32) بیشترین تأثیر را در تعهد روانی طرفداران به صورت مستقیم و همچنین بر وفاداری رفتاری آنان به صورت غیر مستقیم داشتند. همچنین تعهد روانی با ضریب رگرسیونی برابر با 71/0 بر وفاداری رفتاری اثر دارد. این پژوهش برای مدیران تیمهای ورزشی، مدیران برنامههای ورزشکاران، بازاریابان ورزشی و خود ورزشکاران میتوانند فراهم کننده دیدگاهی منسجم در مدیریت ویژگیهای برند ورزشکار باشد و همچنین طیف وسیعی از اقدامات لازم مدیریتی را برای مدیریت هرچه بهتر برند ورزشکار، ساخت برند قوی، ایجاد تصویر مطلوب و تداعی مطلوب از آن، و نهایتاَ توسعه و گسترش تعهد روانی و وفاداری طرفداران نسبت ورزشکار و بهرهمندی از مزایا و پیامدهای آن است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522Developing a Theoretical Model of Strategies and Consequences of Applying Sports Influencers on Social Media with Emphasis on Iranian Product Consumption (with the foundation's data approach).تدوین مدل نظری راهبردها و پیامدهای به کارگیری ایفلوئنسرهای ورزشی در رسانه های اجتماعی با تاکید بر مصرف کالاهای ایرانی (با رویکرد داده بنیاد)115140282810.22089/smrj.2019.7623.2634FAزهرهشجاعدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، واحد مشهد، مشهد، ایرانحسینپیمانی زاددانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، واحد مشهد، مشهد، ایرانمحمدکشتی داردانشیار مدیریت ورزشی،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایرانحسنفهیم دویندانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، واحد مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20190629Objective: The purpose of the current research is to identify the Strategies and Consequences of Utilization of Sport influencers on the consumption of the Iranian sport products with the social media approach<br />Methodology: In order to achieve this goal, qualitative methodology and research method of grounded theory) Strauss and Corbin( was used and in terms of purpose. The research population included professors, experts and experts in sport marketing, Internet and economics and Sampled subjects were targeted and based on the criteria.<br />The data collection tool was a semi-structured interview, and the data from the interviews were analyzed and coded in a context-based way.<br />Results: The results of the grouping of codes represent 10 main categories, 62 sub categories that are presented in the form of a paradigmatic model including strategies (Informing and cognition, governance, innovation and cognition, culture making, rules and regulations and new marketing) and consequences (Cultural and ethical development, technology development, social development and personal branding development) emerged.<br />Conclusion: The use of Sport influencers is the source of brand differentiation. Given the range of target groups and social media audiences that have no limits on age and gender, Also, attractive sports influencers in the sports environment, if sports marketers can not afford to use these valuable human resources, choose the right strategies and provide cultural and moral development, technology development, social development and personal branding development, will not be satisfy The audience.هدف: هدف تحقیق، شناسایی راهبردها و پیامدهای بهکارگیری اینفلوئنسرهای ورزشی در رسانههای اجتماعی بر مصرف کالاهای ورزشی ایرانی است. <br />روششناسی: بهمنظور تحقق هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شد. جامعه تحقیق شامل اساتید، کارشناسان و صاحبنظران بازاریابی ورزشی و اینترنتی و اقتصاد بود و نمونهگیری آزمودنیها هدفمند و مبتنی بر معیار صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و دادههای حاصل از مصاحبهها به روش زمینهای، کدگذاری شده، تجزیه و تحلیل گردید.<br />یافتهها: نتیجه گروهبندی کدها، نشاندهنده 10 مقوله اصلی و 62 مقوله فرعی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل؛ راهبردها (اطلاعرسانی و شناخت، نگاه حاکمیتی، نوآوری و شناخت، فرهنگسازی، قوانین و مقررات و بازاریابی نوین) و پیامدها (توسعه فرهنگی و اخلاقی، توسعه فناوری، توسعه اجتماعی و توسعه برندینگ شخصی) پدیدار شد.<br />نتیجهگیری: استفاده از اینفلوئنسرها، منبع تمایز برند محسوب میشود. با توجه به طیف گروههای هدف و مخاطبان رسانههای اجتماعی و همچنین اینفلوئنسرهای جذاب موجود در محیط ورزش؛ اگر بازاریابان ورزش کالاهای ایرانی نتوانند با تکیه بر این منابع ارزشمند انسانی، راهبردهای مناسبی را برگزینند و زمینه توسعه فرهنگی و اخلاقی، توسعه فناوری، توسعه اجتماعی و توسعه برندینگ شخصی را فراهم کنند، قادر به جلب رضایت مخاطبان در مصرف کالاهای ایرانی نخواهد بود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522Designing the Model of Sustainable Knowledge based sports Companies in Iranطراحی مدل شرکت های ورزشی دانش بنیان پایدار در ایران141170284510.22089/smrj.2019.7752.2683FAسحرپیرجمادیدانش آموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران0000-0002-2541-036xحبیبهنریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران0000-0002-1279-427Xغلامعلیکارگردانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایرانغلامرضاشعبانی بهاراستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایرانJournal Article20190807In the post-industrial era, one of the elements of sustainable development in anything country is knowledge-based corporations. In Iran country, special attention to the growth and prosperity of these companies, especially knowledge-based sports companies among policy makers has been paid too. One of the challenges for these companies to succeed in the field of sports is their continued growth and sustainability. In this regard, the qualitative approach and Grounded Theory, Strauss and Corbin method to identify the growth and sustainability factors of knowledge-based sports companies in Iran have been used. The study population consisted of faculty members, PhD students, knowledge-based companies, science and technology parks, sports and non-sport development centers, and industry experts consisting of 16 individuals who were selected using purposive sampling and snowball sampling. Finally, based on research findings, structural, governmental, Hard infrastructure, public-private cooperation policy making, were the main factors. Knowledge based sports Companies skills, political factors, financial and managerial factors including contextual factors and sports startup exhibitions and conferences to create creative ideas, corporate integrity, consultants, branding such as interferer factors were in this study. Facilitating regulation, expert manpower, and the creation of a specialized maternal institute were such procedures of this study that can help to employment creation, development and improvement of sport and the country's economic Sustainable growth under sanction.در عصر فرا صنعتی، یکی از ارکان پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشوری شکوفایی شرکت های دانش بنیان است. در کشور ایران نیز اخیرا توجه ویژه ای به رشد و شکوفایی این شرکت ها علی الخصوصی شرکت های ورزشی دانش بنیان در بین سیاست گذاران شکل گرفته است. یکی از چالش های موفقیت این شرکت ها در حوزه ورزش، تداوم رشد و پایداری آنهاست. در این راستا از رویکرد کیفی و از نظریه برخاسته از داده ها روش استراوس و کوربین، جهت شناسایی عوامل رشد و پایداری شرکت های ورزشی دانش بنیان در ایران بهره گرفته شده است. جامعه آماری مورد بررسی اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد ورزشی و غیر ورزشی و کارشناسان صنعت متشکل از 16 نفر است که از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی و گلوله برفی استفاده شده است. درنهایت بر اساس یافته های پژوهش، عوامل ساختاری، دولتی، زیر ساخت های سخت، سیاست گذاری همکاری بخش خصوصی و دولتی از علل اصلی، مهارت های شرکت های ورزشی دانش بنیان، عوامل سیاسی، عوامل مالی و مدیریتی از جمله عوامل زمینه ای و نمایشگاه ها و همایش های استارتاپی ورزشی جهت خلق ایده های خلاقانه، یکپارچگی شرکت ها، مشاوران، برند سازی از جمله عوامل مداخله گر در این پژوهش بود. تسهیل مقررات، نیروی انسانی متخصص و ایجاد موسسه تخصصی مادر از جمله راهبردهای این پژوهش بود که می تواند به اشتغال زایی، توسعه و پیشرفت ورزش و رشد پایدار اقتصادی کشور در شرایط تحریم کمک شایانی نماید.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522Analyzing the key success factors behind of the construction of the sports facilities projects (Case study: The Sports Complex of Naghsh-e-Jahan in Isfahan)تحلیل عوامل کلیدی موفقیت ساخت پروژههای اماکن ورزشی (مطالعه موردی: مجموعه ورزشی بزرگ نقش جهان اصفهان)171206284610.22089/smrj.2019.7170.2509FAمحمدسلطان حسینیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمهدیسلیمیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-4566-6490محسنطیبیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-9197-9493Journal Article20190304Either success or failure of sports projects as one of the most important urban public utilities, which has a variety of impacts on the environment and society. Unfortunately, it has failed in many cases in our country and has led to the loss of huge budgets. The aim of this study is to analyze the key success factors behind of the construction of sports facilities projects. The statistical population of this study includes all employers, consultants and contractors who participated in designing, constructing, monitoring and exploiting the second phase of the Naghsh-e-Jahan Stadium in Isfahan. In this matter, about 200 people are chosen among them, as the statistical sample by random sampling. The research measuring tool is a researcher-made questionnaire whose formal and content validity was confirmed by experts after careful examination of the texts and literature of the research. Moreover, its reliability is calculated using Cronbach's alpha (0.873). In addition to the descriptive statistics, the Pearson correlation coefficient, exploratory factor analysis, and the second order confirmatory factor analysis were utilized to investigate the data. The computational results showed that the most important key success factors of sport projects were management factors (0.95), environmental factors (0.83), project characteristics (0.81) and organizational factors (0.78) respectively.موفقیت یا شکست پروژههای ورزشی به عنوان یکی از مهمترین کاربریهای عمومی شهری، اثرات مختلفی بر محیط و جامعه دارد که متاسفانه این مقوله در کشور ما در موارد متعددی با شکست مواجه شده و موجب هدررفت بودجههای عظیم شده است. هدف از انجام این تحقیق تحلیل عوامل کلیدی موفقیت ساخت پروژههای اماکن ورزشی بود. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل ﻛﻠﻴﺔ کارفرمایان، مشاوران و پیمانکارانی بود که در طراحی، ساخت، نظارت و بهرهبرداری فاز دوم ورزشگاه نقش جهان اصفهان همکاری داشتند که از بین آنها تعداد 200 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن ضمن بررسی دقیق متون و ادبیات تحقیق، پس از نظرخواهی از متخصصین تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (873/0) محاسبه شد. جهت تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی، از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد مهمترین عوامل کلیدی موفقیت پروژههای ورزشی به ترتیب عوامل مدیریتی (95/0)، عوامل محیطی (83/0)، ویژگی-های پروژه (81/0) و عوامل سازمانی (78/0) بودند. در مجموع می توان اذعان نمود که موفقیت پروژههای ورزشی مرهون عوامل متعددی است که هماهنگی بین آنها بسیار حائز اهمیت بوده و مدیریت پروژه با درایت و تواناییهای خود باید بین این عوامل ارتباط برقرار کرده، به گونهای که تیمهای کاری به وظایف خود اعتقاد و باور لازم را داشته و موفقیت کلی پروژه را موفقیت خود بدانند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522Determining the Strategies of Innovation in the Sport clubs Based on the Blue Ocean Approachتعیین استراتژیهای نوآوری در باشگاههای ورزشی بر اساس رویکرد اقیانوس آبی207234282910.22089/smrj.2020.8425.2880FAمحمودپاپیاستادیار مدیریت ورزشی دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانزینبمندعلی زادهاستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0003-1422-514Xکریمزهره وندیاناستادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0002-5914-8734Journal Article20200201The purpose of this paper was to determine the innovation strategies in sports clubs based on the Blue Ocean approach. The study was a qualitative and purposeful one. For data collection, library studies, interviews and Delphi questionnaires were used. The statistical population was professors of sport management of universities, sport specialists and sport entrepreneurs in Khuzestan province. Using purposive sampling method, 17 person in the first round, 29 in the second round and 27 in the third round of Delphi panel participated in the study. Due to the degree of convergence, the Delphi approach ended in the third round. The findings showed that according to the decision-making model of the four actions in the Blue Ocean approach, including strategies of creation, incremental strategy, reduction strategy and elimination strategy, activities that sports clubs did not address and should be based on strategy creation, included charitable social partnerships and the creation of advertising campaigns. Based on the incremental strategy, the activities that sports clubs should invest in and compete with included increasing use of creative exercise approaches. According to the downsizing strategy, activities that the sports clubs had to reduce included reducing financial costs by using creative approaches and retaining former sports club customers, and ultimately eliminating strategies, including activities that sports clubs should not to do including wrong training activities and training mistakes in sports clubs and eliminating delays in providing services to sports club stakeholders.هدف مقاله حاضر، تعیین استراتژیهای نوآوری در باشگاههای ورزشی بر اساس رویکرد اقیانوس آبی بود. پژوهش حاضر کیفی و ازنظر هدف، کاربردی بود. جهت گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه دلفی استفاده شد. جامعه آماری، اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها، متخصصان ورزشی و کارآفرینان ورزشی استان خوزستان بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد ۱۷ نفر در دور اول، ۲۹ نفر در دور دوم و تعداد 27 نفر در دور سوم پانل دلفی در تحقیق مشارکت کردند. با توجه به میزان درجه همگرایی، رویکرد دلفی در دور سوم خاتمه یافت. یافتهها نشان داد که بر اساس الگوی تصمیمگیری چهار اقدام در رویکرد اقیانوس آبی که شامل استراتژیهای ایجاد، استراتژی افزایشی، استراتژی کاهشی و استراتژی حذف است؛ ازجمله فعالیتهایی که باشگاههای ورزشی به آنها نپرداختهاند و باید بر مبنای استراتژی ایجاد، به وجود آید شامل مشارکت اجتماعی خیرخواهانه و ایجاد کمپینهای تبلیغاتی بود. بر مبنای استراتژی افزایشی، فعالیتهایی که باشگاههای ورزشی بایستی روی آنها سرمایهگذاری و رقابت کنند شامل افزایش استفاده از رویکردهای تمرینی خلاق بود. بر مبنای استراتژی کاهشی، فعالیتهایی که باشگاههای ورزشی بایستی کمتر شود شامل کاهش هزینههای مالی با استفاده از رویکردهای خلاقانه و حفظ مشتریان قبلی باشگاههای ورزشی بود و درنهایت بر اساس استراتژی حذف، ازجمله فعالیتهایی که باشگاههای ورزشی نباید انجام شود عبارت بود از: حذف فعالیتهای تمرینی غلط و اشتباهات تمرینی در باشگاههای ورزشی و حذف تأخیر در ارائه خدمات به ذینفعان باشگاههای ورزشی.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522Validation of pride questionnaire in athletes of selected team fieldsاعتبار سنجی پرسشنامه غرور در ورزشکاران رشتههای منتخب تیمی235262284810.22089/smrj.2020.7836.2712FAفاطمهجعفری سیاوشانیدکترای مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانرضانیک بخشدانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی محمدصفانیااستاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190904The concept of pride is closely related to the sport environment and one of the characteristics of an athlete is humility and humility. The aim of present research is to normalize pride questionnaire in athletic society. The research method is correlational. Statistical population in this study was athletes in one of futsal, volleyball, basketball, water polo leagues. In order to examine data, exploratory and confirmatory factor analyses and for data gathering Tracy and Robins 2007 pride questionnaire with two factors of authentic (7 questions) and heuristic pride (7 questions) were used. The reliability of the questionnaire was calculated as 0.93 by Cronbach's alpha. For normalize questionnaires confirmatory and exploratory factor analyses and LISREL were used. The results of factor analysis of the Pride Questionnaire indicated that the reliability of the two components of Authentic and Heuristic pride was 0.88 and 0.90. Results obtained confirmed the reliability of questionnaire. Results of behavior questionnaire factor analysis indicated that questionnaire has acceptable relevance. And two questions with a factor load less than 0.9 were removed from the false pride factor, Furthermore, research final showed that heuristic pride, it promotes a moral behaviors such as ignoring athletic spirit and resorting to deception and offense in order to achieve success. Therefore, considering the utility of the tool, the Pride Questionnaire can be a useful tool for identifying the type and amount of pride, reinforcing positive pride and moderating the negative pride of athletes in different sports fields.مفهوم غرور ارتباط نزدیکی با محیط ورزش دارد و یکی از ویژگیهای یک ورزشکار، تواضع و فروتنی است و غرور بیجا، آفت پیروزی و توانایی او است. هدف از تحقیق حاضر، اعتبار سنجی پرسشنامه غرور در جامعه ورزشی ایران است. روش تحقیق از نوع همبستگی است و جامعه آماری در این مطالعه، ورزشکاران زن و مرد (200 نفر) در لیگهای فوتسال، والیبال، بسکتبال، واترپلو است. برای بررسی دادها، از پرسشنامه غرور تریسی و رابینز (2007) با دو عامل غرور واقعی (7 سؤال) و غرور کاذب (7 سؤال) استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد. برای نرمسازی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی و از نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی پرسشنامه غرور نشـان داد، پایایی دو مؤلفه غرور واقعی و کاذب 88/0 و 90/0 است و پرسشنامه از برازش خوبی برخوردار است و دو سؤال با بار عاملی کمتر از 0/9 از عامل غرور کاذب حذف شد. همچنین، یافتهها نشان داد که غرور کاذب برخلاف غرور واقعی موجب ترویج رفتار غیراخلاقی مانند نادیده گرفتن روحیه ورزشکاری و توسل به تقلب، خطا جهت دستیابی به موفقیت را افزایش خواهد داد؛ بنابراین، با توجه به مطلوبیت ابزار، پرسشنامه غرور میتواند ابزاری مفید برای شناخت نوع و میزان غرور و تقویت غرور مثبت و تعدیل غرور منفی ورزشکاران در میادین مختلف ورزشی باشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522The Modeling of Soft Power Implementation throughout Sport Diplomacyطراحی مدل اعمال قدرت نرم از طریق دیپلماسی ورزشی263296284910.22089/smrj.2020.7571.2618FAکامبیزعبدیفارغ التحصیل دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمهدیطالب پوردانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمد جوادرنجکشاستادیار روابط بینالملل، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانهادیجباری نوقابیدانشیار آمار، دانشکدۀ علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20190613As we enter the 21st century, sports are becoming an essential part of the toolbox of a country’s public diplomacy. The aim of this study was at modeling of soft power implementation throughout sport diplomacy. This was a fundamental study, a qualitative one that held in survey. The statistical population included the international experts in the fields of public and sports diplomacy. By review of the literature, 200 experts were identified, and 30 experts were selected as sample using purposive sampling method. A semi-open researcher-made questionnaire was designed to collect the experts’ opinions. Fuzzy Delphi method was used for data analysis using Excel 2013 software. The results of two fuzzy Delphi round analyzes led to the confirmation of the model of soft power implementation throughout sport diplomacy. Hence, sports diplomacy resources were classified into three categories, including sporting events, sports human capitals, and sports producers and products. The conversion Tools of sports diplomacy resources to diplomatic outcomes were identified as official and sports diplomacy solidarity, competent cultural ambassadors, high performance, and mass media coverage. The outcomes of sport diplomacy endeavors were categorized into two groups of explicit/special outcomes and implicit/general outcomes. The main outcome of the implementation of sport diplomacy initiatives and plans is to create peace through the reduction/elimination of tension between hostile states/nations and the development of peace between friendly states/nations.همزمان با ورود به قرن 21، ورزش به بخش مهمی از جعبه ابزار دیپلماسی کشورها تبدیل شده است. هدف مطالعه حاضر طراحی مدل اعمال قدرت نرم از طریق دیپلماسی ورزشی است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای بنیادی، که به صورت کیفی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان بین المللی در حوزههای دیپلماسی و دیپلماسی ورزشی بود. با مرور ادبیات تحقیق، 200 خبره شناسایی و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،30 خبره به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه محقق ساخت به صورت نیمه باز طراحی شد. روایی و پایایی پرسشنامه از طریق یک مطالعه پایلوت کسب شد. همچنین، از روش دلفی فازی برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دو راند دلفی فازی منجر به تایید مدل اعمال قدرت نرم از طریق دیپلماسی ورزش شد. از این رو، منابع دیپلماسی ورزشی در سه گروه شامل رویدادهای ورزشی، سرمایههای انسانی ورزشی، و تولیدکنندگان ورزشی طبقه بندی شد. استراتژیهای ماهرانه تبدیل شامل انسجام بین دیپلماسی رسمی و ورزشی، سفیران فرهنگی شایسته، عملکرد بالا و پوشش گسترده رسانه ای شناسایی شد و برآمدهای دیپلماسی ورزشی به دو گروه برآمدهای صریح/ویژه و برآمدهای ضمنی/عمومی طبقه بندی شد. اصلی ترین برآمد مورد انتظار اجرای ابتکارات دیپلماسی ورزشی، ایجاد صلح از طریق کاهش/رفع تنش بین دولتها/ملتهای متخاصم و توسعه صلح بین دولتها/ملتهای دوست می باشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522Business Management in Crisis Period: Factors, Challenges and Strategies
(Study of the sports industry in record conditions caused by Coronavirus)مدیریت کسبوکار در دورۀ بحران: عوامل، چالشها و راهبردها (مطالعۀ صنعت ورزش در شرایط رکود ناشی از ویروس کرونا)297326285010.22089/smrj.2020.8874.3024FAحسینبراخاصدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان،گیلان، ایران0000-0002-3459-6856محمد رضابرومنداستادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایرانصلاحدستومدکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان،گیلان، ایران0000-0003-3637-5675بینشبزرگپوردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان،گیلان، ایرانJournal Article20200506The purpose of this study was Business management in crisis period caused by the coronavirus and to provide the factors, challenges and strategies. The qualitative research method was selected with a systematic exploratory approach. The statistical population consisted of two parts: human resources (professors, managers and analysts) and information resources (books, articles, documents, media, etc.). Adequate sampling was performed by judging based on theoretical saturation (18 and 48 documents). The research tools included the study of systematic libraries and structured exploratory interviews. The validity of the instrument was evaluated and approved based on the legal validity of the sample, the opinion of the experts and the agreement between the proofreaders. To analyze the findings, multi-stage conceptual coding method with system analysis approach was used. The final conceptual framework included 77 components, 22 dimensions, 8 perspectives and 3 identified levels. The three levels of the model include contextual-environmental, structural-functional and process-functional levels, the sub-variables of which are sequentially effective-effective against each other. Finally, the most important challenges and strategies in and out of the system for business management efficiency in crisis situations and Corona's economic record were presented based on the conceptual framework. Based on the general findings, it can be said that the management of sports businesses in times of crisis and economic recession requires the use of change and innovation strategy along with technology-based environmental networking.هدف از این پژوهش مدیریت کسب و کار در دوره بحران ناشی از بروز ویروس کرونا و ارائه عوامل، چالش ها و راهبردها بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران و تحلیلگران) و منابع اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، رسانه ها، و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر و 48 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبه های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل یافته ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. چارچوب مفهومی نهایی شامل 77 مولفه، 22 بُعد، 8 منظر و 3 سطح شناسایی شده بود. سه سطح مدل شامل سطوح زمینهای-محیطی، ساختاری-قابلیتی و فرایندی-کارکردی است که متغیرهای زیرمجموعه آنها به صورت متوالی نسبت به هم اثرگذاری-اثرپذیری دارند. در انتها مهم ترین چالش ها و راهبردها درون و برون سیستمی برای کارآمدسازی مدیریت کسب وکار در شرایط بحران و رکورد اقتصادی کرونا براساس چارچوب مفهومی ارائه گردید. براساس کلیات یافته های می توان گفت که مدیریت کسب و کارهای ورزشی در شرایط بحران و رکود اقتصادی نیازمند بکارگیری استراتژی تغییر و نوآوری به همراه شبکه سازی محیطی مبتنی بر فناوری است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522Identify the implications of global talent management with an emphasis on human capital development in Iranian sports organizationsتبیین عوامل موثر بر مدیریت استعداد جهانی با تأکید بر توسعه سرمایه انسانی در سازمان های ورزشی ایران327362284710.22089/smrj.2020.7959.2750FAکیوانموسوی چشمه کبودیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانمحمدحکاکدانشیار مدیریت استراتژیک، دانشکدۀ علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانرضاسپهونددانشیار مدیریت استراتژیک، دانشکدۀ علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانامیرهوشنگنظرپوریدانشیار مدیریت استراتژیک، دانشکدۀ علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانJournal Article20191009Global talent management can have significant positive impacts on the performance of organizations. Identification of processes, substrates and agents of global talent management can be effective in improving the performance of sports organizations. The aim of this study is to explain the factors influencing global talent management with emphasis on human capital development in Iranian sports organizations. this research was carried out by qualitative research with an exploratory- discriptive nature. Through a snowball targeted sampling and based on deep interviews, the research data was collected from experts and managers. According to the Grounded theory method, data was analyzed after encoding. The results of research have identified factors such as inter-organizational and intra-country factors, structural factors, environmental factors, behavioral factors, managerial factors, agents outside the organization and country, intelligence of human resources, intelligence of competitors, intelligence of customers and intelligence of the market as effective causes of global talent management. Based on the proposed model, it is recommended that the various role of effective global talent management be considered and considered to promote and develop this important system of measures.مدیریت استعداد جهانی می تواند تاثیرات مثبت قابل توجهی بر عملکرد سازمان ها داشته باشد. شناسایی فرایندها، بسترها و عوامل ایجاد کننده مدیریت استعداد جهانی می تواند در بهبود عملکرد سازمان های ورزشی موثر واقع شود. هدف از این تحقیق تبیین عوامل موثر بر مدیریت استعداد جهانی با تاکید بر توسعه سرمایه انسانی در سازمان های ورزشی ایران است. این تحقیق با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی- توصیفی انجام گرفت. از طریق نمونه گیری هدفمند گلوله برفی و بر اساس مصاحبه های عمیق، داده های تحقیق از متخصصان و مدیران سازمانها جمع آوری شد. بر اساس روش نظریه داده بنیاد سیستماتیک، داده ها پس از کد گذاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق عواملی همچون عوامل برون سازمانی و درون کشوری، عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل رفتاری، عوامل مدیریتی، عوامل خارج از سازمان و کشور، هوشمندی منابع انسانی، هوشمندی رقبا، هوشمندی مشتریان و هوشمندی بازار را بعنوان علل موثر مدیریت استعداد جهانی شناسایی نمود. بر اساس مدل طرح شده توصیه می شود که نقش عوامل مختلف موثر بر مدیریت استعداد جهانی مد نظر قرار گرفته و برای ترویج و رشد این مهم تدابیر نظام مندی اندیشیده شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213136620210522Designing the Role of the Mass Media Role in the Development of Public Sports of the Country and Its Strategiesطراحی الگوی نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش همگانی کشور و راهبردهای آن363392284410.22089/smrj.2020.8214.2813FAمهتابمشتاقیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد، بروجرد، ایرانحمیدقاسمیدانشیارگروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایراننازنینراسخاستادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد تهران، تهران، ایران0000000245682916Journal Article20191213The purpose of this study was to design a role model for the role of mass media in the development of public sport in the country and its strategies. The research method is qualitative and exploratory. The statistical population consisted of university professors and sports media experts and creators. The field of study and having academic backgrounds related to the subject, having managerial positions and executive experience in the field of public sport were among the criteria for selecting the top list of experts. The sampling method was non-probability sampling with purposeful selection with maximum diversity or heterogeneity. The sample size in this study was 16 persons based on theoretical saturation index. The interviewing tool was open-ended and based on three open, axial and selective coding steps that were analyzed with the help of Maxqda 2018 software. Based on the data analysis of the 145 primary concepts, 4 main categories were identified. Then, seven theoretical theories were developed based on a paradigm model for designing the role model of mass media in the development of national sport and its cognitive strategies. Identified indicators included development barriers, facilitation factors, development factors, development strategies, and consequences of the development of mass sport with respect to the role of the media.هدف از این پژوهش طراحی الگوی نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش همگانی کشور و راهبردهای آن است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاه و صاحب نظران و سازندگان برنامه های ورزشی در رسانه ها بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه ورزش همگانی از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزنینشی که کمک نرمافزار Maxqda نسخه 2018 تحلیل شد. بر مبنای تحلیل داده-ها 145 مفهوم اولیه، 4 مقوله اصلی شناسایی شد. سپس 7 قضیه نظری براساس مدل پارادایمی برای طراحی الگوی نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش همگانی کشور و راهبردهای آن شناختی مطرح شد. شاخص های شناسایی شده شامل موانع توسعه، عوامل تسهیل کننده، عوامل توسعه دهنده، راهبردهای توسعه و پیامدهای حاصل از توسعه ورزش همگانی با توجه به نقش رسانه ها بود.