پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Presentation of Effective Factors on the Decisions to Use Smartphones in the Field of Exercise: Applying the Technology Acceptance Model and Flow Theoryارائة مدل عوامل مؤثر در تصمیم به استفاده از گوشیهای هوشمند در زمینة ورزش: کاربرد مدل پذیرش فناوری و تجربة خوشایند1740156910.22089/smrj.2019.6410.2314FAسردارمحمدیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان0000-0001-7078-956Xعلیقائدیدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی و رسانه، دانشگاه کردستانJournal Article20181007Due to the rapid growth of smartphones and their capabilities, these phones have become an essential personal medium for searching information, social communication, economic activities, and advertising, especially in sports. The purpose of this study was to investigate the factors affecting the use of smartphones in sport. The research method was descriptive correlational. The statistical population included physical education students of Kurdistan University (280 students) in undergraduate, postgraduate and postgraduate studies, all of them selected as samples. A total of 201 complete questionnaires (72 women and 129 male) were used for analysis. In order to achieve the goals of the research, the history of the initial questionnaire was defined proportionate to the purpose of the research. The face and content validity of it was evaluated by experts (7) using the carcass model (CVR = 0.84) and its construct validity was verified using confirmatory factor analysis. Also, the internal consistency of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha. To analyze the data, descriptive statistics and structural equation model were used to examine the fit of the research model. The results of the study showed that the perceptions of the technology acceptance model, special characteristics of sport and flow theory have a significant effect on the decision to use smartphones in sport. Therefore, sports marketers can use it in various sports fields considering these factors and the capabilities of this valuable technology.<strong>با توجه به رشد سریع گوشیهای هوشمند و قابلیتهای آنها، این گوشیها به یک رسانة شخصی ضروری برای جستوجوی اطلاعات، ارتباطات اجتماعی، فعالیتهای اقتصادی و تبلیغاتی بهخصوص در زمینة ورزش تبدیل شدهاند. با توجه به نبود پژوهش در این زمینه، هدف از انجامدادن پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر در استفاده از این ابزار ارزشمند در ورزش بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعة آماری دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه کردستان (280 نفر) در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری در سال 1397 بودند که همة آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. درمجموع، از 201 پرسشنامة کامل (72 زن و 129 مرد) برای تجزیهوتحلیل استفاده شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، با بررسی پیشینه، پرسشنامة اولیه متناسب با هدف پژوهش تعریف شد. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر هفت کارشناس و متخصص بهوسیلة مدل لاشه (84/0 = </strong><strong>CVR</strong><strong>) و روایی سازة آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. همچنین، همسانی درونی پرسشنامه با آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده شد. براساس نتایج پژوهش، ادراکات مدل پذیرش فناوری، ویژگیهای خاص ورزش و نظریة جریان، تأثیر معناداری بر تصمیم به استفاده از گوشیهای هوشمند در ورزش داشتند؛ بنابراین، بازاریابان ورزشی میتوانند با مدنظر قراردادن این عوامل و قابلیتهای این فناوری ارزشمند، از آن در زمینههای گوناگون ورزشی استفاده کنند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Identifying Components and Levels of Knowledge-Based Economy in Sport (A Qualitative approach)شناسایی مؤلفهها و سطوح اقتصاد دانشبنیان در ورزش (رویکردی کیفی)4160153610.22089/smrj.2019.6764.2403FAمریمامینیکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانناهیداتقیادانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانرسولنوروزی سید حسینیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-0575-6811Journal Article20181203Because of Knowledge is the most important source of knowledge-based economy, Economy in sports is influenced by the evaluation of the knowledge-based economy. The aim of this study is Identifying and levels of knowledge-based economy in sport which was conducted through qualitative research method with fundamental-exploratory nature. Research data was collected through snowball sampling method and based on in-depth interviews with experts. Data were analyzed after coding according to grounded theory and data constructivist approach. The results indicated that knowledge-based economy is categorized into three levels: individual-dependent knowledge-based economy, organization-dependent knowledge-based economy and society-dependent knowledge-based economy. Institutionalizing of knowledge along with knowledge management in individual-dependent knowledge-based economy, requirements and substrates of the knowledge-based economy in organization-dependent knowledge-based economy, scientific development in society-dependent knowledge-based economy and holism in definitions of the knowledge-based economy in sport had the most agreement among the interviews. As a conclusion of findings, in knowledge-based economy in sport, production and distribution is based on application of information and knowledge. Regarding importance of levels and components of knowledge-based economy in sport, policymaker in sport must to prepare implements and practices.<strong>ازآنجاکه دانش مهمترین منبع در اقتصاد دانشبنیان است، اقتصاد در ورزش نیز تحتتأثیر این روند تکاملی، ماهیتی دانشبنیان به خود گرفته است. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفهها و سطوح اقتصاد دانشبنیان در ورزش، با روش پژوهش کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام شده است. با روش نمونهگیری گلولهبرفی و براساس مصاحبههای عمیق با متخصصان، دادههای پژوهش جمعآوری شدند. براساس نظریة دادهبنیاد و با رویکرد ساختگرا دادهها کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که اقتصاد دانشبنیان در ورزش به سه سطح اقتصاد دانشبنیان معطوف به فرد، اقتصاد دانشبنیان معطوف به سازمان و اقتصاد دانشبنیان معطوف به جامعه دستهبندی میشود. در اقتصاد دانشبنیان معطوف به فرد مؤلفههای نهادینهسازی دانش و مدیریت دانش، در اقتصاد دانشبنیان معطوف به سازمان مؤلفة الزامات و بسترهای اقتصاد دانشبنیان، در اقتصاد دانشبنیان معطوف به جامعه مؤلفة توسعة علمی و همچنین در تعریف اقتصاد دانشبنیان در ورزش مؤلفة کلاننگری بیشترین تأکید را داشتند. بهصورتکلی، میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که در اقتصاد دانشبنیان در ورزش، تولید و توزیع مبتنیبر کاربرد دانش و اطلاعات در عرصة ورزش است و با توجه به اهمیت آن برای سیاستگذاران ورزش، باید اقدامات و پیشنیازهای لازم با درنظرگرفتن سطوح و مؤلفههای آن فراهم شود. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Designing the Model of the Development of Adventure Sports Tourism: Grounded Theoryطراحی مدل توسعة گردشگری ماجراجویانة ورزشی براساس نظریة دادهبنیاد6182156710.22089/smrj.2019.6327.2288FAجوادکریمیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی0000-0001-9809-2502لیلاسلطانیاندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازیابوالفضلبجانیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران0000-0002-2749-3146Journal Article20180904The purpose of this study was to design the Model of the Development of Adventure Sports Tourism via Grounded Theory. This research conducted using qualitative method with semi-structured interviews with 16 people including professors and experts in sport management (6 people), experienced and elite sports and youth departments (5 people) and experts from the Department of Cultural Heritage and Tourism (3 people) ) And active people in adventure sports (2 people) who were selected using purposeful sampling. Data were collected by reviewing the previous researches and semi-structured interviews. For face and content validity, the findings of the research were presented to the participants and their points of view was applied to the theory. The method used to examine reliability was an intra-subject agreement method. The average agreement within the subject was 0.79. Based on the findings, the needs and challenges in this research include social and cultural, entrepreneurship-based employment, excitement management, communications management and infrastructure; barriers including administrative management, facilities, personal, financial and economic, security, infrastructure, information; The basics include rules and regulations, cultural and informational, academic and human resources specialists; solutions include safety management, education and culture, event management and quality management, and innovation, including economic, social and cultural impacts. Therefore, it is suggested that, in order to develop adventure sports tourism, based on the identified factors, management policies should be established to promote adventure sports tourism<strong>.</strong><strong>پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل توسعة گردشگری ماجراجویانة ورزشی براساس نظریة دادهبنیاد انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی با اجرای مصاحبههای نیمهساختاریافته با 16 نفر شامل اساتید و خبرگان مدیریت ورزشی (شش نفر)، افراد باتجربه و نخبة ادارات ورزش و جوانان (پنج نفر)، کارشناسان ادارة میراث فرهنگی و گردشگری (سه نفر) و افراد فعال در ورزشهای ماجراجویانه (دو نفر) که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، انجام شد. روش ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت از طریق ﻣﻄﺎلعة پژوهشهای پیشین و اجرای مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ صوری و محتوایی، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ به ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ شد و آنها ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪکردند و سپس، ﻧﻈﺮهای آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. روش استفادهشده برای بررسی پایایی، روش توافق درونموضوعی بود. میانگین میزان توافق درونموضوعی 79/0 گزارش شد. برمبنای یافتهها، ضرورتها و چالشها در این پژوهش شامل اجتماعی و فرهنگی، اشتغال مبتنیبر کارآفرینی، مدیریت هیجان، مدیریت ارتباطات و زیرساختها بودند. موانع شامل اداری-مدیریتی، امکانات و تجهیزات، فردی، مالی و اقتصادی، امنیتی، روساختها و اطلاع رسانی بودند. بسترها شامل قوانین و آییننامه، فرهنگی و اطلاعاتی، آکادمیک و نیروی انسانی متخصص بودند. راهکارها شامل مدیریت ایمنی، آموزش و فرهنگسازی، مدیریت اماکن و رویداد و مدیریت کیفیت و نوآوری بودند. همچنین، اثرات شامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بودند؛ بنابراین، پیشنهاد میشود بهمنظور توسعة گردشگری ماجراجویانة ورزشی، با توجه به عوامل شناساییشده، سیاستهای مدیریتی در راستای پیشبرد گردشگری ماجراجویانة ورزشی تعیین و اجرا شوند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Sustainable Development Through Sport: Barriers and Strategiesتوسعة پایدار از طریق ورزش: موانع و راهبردها83102200310.22089/smrj.2020.8198.2808FAمحمدحسینقربانیاستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی0000-0002-9380-9735حمیدرضاصفری جعفرلواستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرم، گروه علوم ورزشیمحمدرضااسماعیلیدکتری مدیریت ورزشی، دبیر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورشJournal Article20191208The purpose of this study was to qualitatively analyze sustainable development through sport and identify its barriers and strategies. The method of the present study was qualitative research in terms of purpose and type of strategy which used the grounded theory approach to present the results. The research participants included 21 elites (including faculty members, senior managers in the Ministry of Sport and Youth and Sports Federations, experts, sports coaches and former national team players). The data were collected through exploratory interviews. The criterion for completing the data collection was theoretical saturation. In order to data analysis, Glaser's (1992) Emergent approach was used and this process was performed through three open, axial and selective coding processes. In examining the barriers to sustainable development through sport, 47 independent codes and 11 concepts that formed three general categories (cognitive-knowledge, structural and legal-managerial barriers) were identified and classified. Also, in the Strategies 35 codes and 10 concepts were extracted and categorized into three general categories (Perceptual-Communication, Economic-Structural, and Functional Strategies). The results of this study can be taken into consideration in the macro planning of the country as well as the development plans of the sports sector. Also, by focusing on removing the barriers and adopting strategies derived from this research, we can pave the way for achieving the country's sustainable development goals.<strong>پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی توسعة پایدار از طریق ورزش و شناسایی موانع و راهبردهای آن انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع راهبرد، کیفی بود که از رویکرد گراندد تئوری (نظریة برخاسته از دادهها) برای ارائة نتایج بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان در پژوهش 21 نفر از نخبگان (شامل اعضای هیئتعلمی، مدیران ارشد در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی، کارشناسان خبره، مربیان ورزشی و بازیکنان گذشتة تیم ملی) بودند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبة اکتشافی گردآوری شدند. ملاک اتمام گردآوری دادهها رسیدن به اشباع نظری بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از رهیافت ظاهرشوندة مربوط به اثر گلیزر (1992) بهره گرفته شد که از طریق اجرای سه فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. در بررسی موانع توسعة پایدار از طریق ورزش، 47 کد مستقل و 11 مفهوم که شکلدهندة سه مقولة کلی (موانع شناختی-دانشی، ساختاری و قانونی-مدیریتی) بودند، شناسایی و طبقه-بندی شدند. همچنین، در بخش راهبردها 35 کد و 10 مفهوم استخراج شدند و در سه مقولة کلی (راهبردهای ادراکی-ارتباطی، اقتصادی-ساختاری و عملکردی) دستهبندی شدند. نتـایج این پژوهش می-تواند در برنامهریزیهای کلان توسعة کشور و همچنین برنامههای توسعة بخش ورزش موردتوجه قرار گیرد و با تأکید بر رفع موانع و اتخاذ راهبردهای مستخرج از این پژوهش، میتوان مسیر دستیابی به اهداف توسعة پایدار کشور را هموار کرد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Factors Affecting the Attendance of Iran National Football Team Fans in the 2018 FIFA World Cup Based on the Consumed Values Theoryعوامل مؤثر در حضور هواداران فوتبال تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی 2018 براساس نظریة ارزشهای مصرفشده103124156410.22089/smrj.2019.6731.2401FAمهدیسلیمیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان0000-0003-4566-6490محمدسلطان حسینیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان0000-0003-2803-8265محسنطیبیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان0000-0001-9197-9493امیرحسامرحیمیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهانJournal Article20181201The present study aims at investigating the factors affecting the attendance of Iran National Football Team fans in 2018 FIFA World Cup based on the “consumed values” theory. The method was analytically descriptive and applied from objective perspective which was conducted in the field. The population included all Iranian fans attending the Russia during the 2018 FIFA World Cup. Due to lack of accurate statistics on them, 384 persons were selected randomly by accessible sampling technique based on the table developed by Krejcie and Morgan for unknown population. The measurement tools included a researcher-made questionnaire of which the validity and reliability was confirmed through taking the professors and experts (10 persons) opinions while reviewing closely the context and literature. Its reliability was also calculated by Cronbach’s alpha (0.84). To analyse the data, descriptive statistics (mean, SD) and inferential statistical methods (Pearson correlation coefficient, exploratory factor analysis and second order confirmatory factor analysis) were used. Results showed that the most important reason for attendance of fans in stadiums are emotional, social, cognitive, conditional and functional factors with load factors of 0.98, 0.94, 0.91, 0.85, 0.64, respectively. Emotional values and nationalism are among the factors that explain the presence of fans in national team matches globally, far more than other values used by fans at lower levels. This has led fans to neglect obstacles such as distance, economic size, weather conditions, ticket prices and housing conditions, and to attend the stadium to attend the World Cup in these places is synonymous with pride national and social image.<strong>این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر در حضور هواداران فوتبال تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی 2018، براساس نظریة ارزشهای مصرفشده انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف، کاربردی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری پژوهش شامل همة هواداران ایرانی حاضر در جام جهانی فوتبال 2018 روسیه بودند که با توجه به نبود آمار دقیق از تعداد آنها، براساس جدول کرجسی و مورگان برای جامعة نامعلوم، 384 نفر بهعنوان نمونة پژوهش به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش پرسشنامة پژوهشگرساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن علاوهبر بررسی دقیق متون و ادبیات پژوهش، پس از نظرخواهی از اساتید و متخصصان (10 نفر) تأیید شد. همچنین، پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (84/0) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین علل حضور هواداران در ورزشگاه، بهترتیب شامل عامل احساسی با بار عاملی 98/0، عامل اجتماعی با بار عاملی 94/0، عامل شناختی با بار عاملی 91/، عامل شرطی با بار عاملی 85/0 و عامل عملکردی با بار عاملی 64/0 بودند. درمورد عوامل حضور هواداران در مسابقات تیم ملی در سطوح جهانی نسبت به سطوح پایینتر باید گفت که ارزشهای احساسی و ملیگرایی بهمراتب از دیگر ارزشهای مصرفشده توسط هواداران مؤثرتر بودند. این امر موجب میشود تا هواداران موانعی همچون بُعد مسافت، بُعد اقتصادی، شرایط آبوهوایی، قیمت بلیت و شرایط اسکان را نادیده بگیرند و همواره حضور در ورزشگاه برای تماشای مسابقات جام جهانی در آنها موجب ایجاد غرور ملی و وجهة اجتماعی شود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Providing a Framework for Systematic Analysis of the Production Process to the Consumption of Iranian Sports Goodsارائة چارچوب تحلیل سیستماتیک فرایند تولید تا مصرف کالاهای ورزشی ایرانی125150158510.22089/smrj.2019.6737.2397FAعلینظریاندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلانمهرعلیهمتی نژاد طولیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلاننوشینبناراستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلانJournal Article20181129The aim of this study was to provide a framework for systematic analaysis of the production process to the consumption of Iranian sports goods. the research methodology was performed in terms of quality, process strategy and the objective was applied. The statistical population was selected two parts consists of human community (Directors of sports production companies<strong>,</strong> Professors in Economics and Sport Marketing, and ect) and the information community. the statistical sample was surveyed for targeted available selection (22 people and 54 documents) based on theoretical saturation and you will be considered. Research tools included systematic library study and the exploratory interview structure. the validity of tools using qualitative narrative methods was evaluated at a desirable level (Content validity, Kappa coefficient). The method of conceptual coding and frameworks were used for analyze the findings. The presented analytical framework consists of six phases of management, production, distribution, consumption, and outcomes. So that nine total view of the international environment, the internal environment, strategic management, production efficiency, organization of domestic distribution, export development, domestic consumption development, field-Identify external consumption and sustainable development. The conceptual model derived from the code strings is depicted as a process system from production to consumption (environment to the outcome). totally results showed that the factors determining the boom of the Iranian sports products market are not limited to a specific area, such as the production system, marketing or consumer culture, but in the process of production to consumption, and each stage requires a special strategy<strong>.</strong><strong>این پژوهش با هدف ارائة چارچوبی برای تحلیل سیستماتیک فرایند تولید تا مصرف کالاهای ورزشی ایرانی انجام شده است. روش پژوهش از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک بود. جامعة آماری شامل دو بخش جامعة انسانی (مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی، اساتید اقتصاد و بازاریابی ورزشی، فروشندههای فروشگاههای ورزشی، مدیران بازاریابی و بازاریابهای محصولات ورزشی) و جامعة اطلاعاتی بود. نمونة آماری به تعداد قابلکفایت برمبنای اشباع نظری و بهصورت هدفمند و در دسترس، نمونهگیری شدند و از آنها نظرخواهی شد (22 نفر و 54 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعة کتابخانهای نظاممند و مصاحبة نیمهساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده شد. چارچوب تحلیلی ارائهشده شامل شش فاز محیط، مدیریت، تولید، توزیع، مصرف و پیامد بود؛ بهطوریکه دربرگیرندة نُه منظر کلی شامل محیط بینالملل، محیط داخلی، مدیریت راهبردی، کارآمدسازی تولید، سازماندهی توزیع داخلی، توسعة صادرات، توسعة مصرف داخلی، زمینهیابی مصرف خارجی و توسعه پایدار بود. مدل مفهومی برخاسته از چارچوب کُدها بهصورت یک سیستم فرایندی از تولید تا مصرف (از محیط به پیامد) ترسیم شد. بهطورکلی، نتایج پژوهش نشان داد که عوامل تعیینکننده در رونقبخشی بازار محصولات ورزشی ایرانی به حوزة خاصی مانند سیستم تولید، بازاریابی یا فرهنگ مصرفکنندگان محدود نیست؛ بلکه در فرایند تولید تا مصرف جاری است و هر مرحله نیازمند راهبردی ویژه است.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Study of Factors Influencing on Capacity Improvement of Sport Spaces for the Development of Urban Securityبررسی عوامل مؤثر در بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری151168156310.22089/smrj.2019.6059.2214FAپونهقنبریدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایرانمیناحکاک زادهاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20180714This study was aimed at investigating the factors influencing capacity improvement of sport spaces for the development of urban security. The study method adapted was a field survey. The study sample includes all university professors and managers of some private and public sports complexes in Tehran. A researcher-made questionnaire was used and designed according to the theory of crime prevention through environmental design and expert opinion. The exploratory factor analysis and group hierarchy process analysis were used for analysis of data. Data analysis was done in SPSS software and superdecision. The results showed that totally 7 factors included 842.42% of the total variance of the questions. The results of the ranking showed that the factors related to the monitoring sports spaces with a normal score of 0.398 are the most important factors concerning sport spaces for the development of urban security. The results also showed that the factors related to programs and activities in sport spaces with a normal score of 271/0 and factors related to access to sports spaces with a normal score of 234/0 are other factors concerning sports spaces for the development of urban security. The results also showed that the factors related to visual and environmental comfort with a normal score of 045/0 are the least important factor compared to other factors related to sports spaces for the development of urban security.<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر در بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش همة اساتید دانشگاهی و مدیران برخی مکانهای ورزشی خصوصی و دولتی شهر تهران بودند. ابزار پژوهش پرسشنامة پژوهشگرساختهای بود که با توجه به نظریة پیشگیری از جرم ازطریق طراحی محیطی و نظرهای خبرگان طراحی شد. روش آماری شامل آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین فرایند تحلیل سلسلهمراتبی</strong><strong>گروهی بود. همة تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. و سوپردسیژن انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که درمجموع، هشت عامل 482/84 درصد از واریانس کل سؤالها را در برگرفتند. نتایج رتبهبندی نشان داد که عوامل نظارتی با نمرة نرمال 318/0، مهمترین عامل برای بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری بودند. همچنین، براساس نتایج، عوامل برنامه ای-فعالیتی با نمرة نرمال 271/0 و عوامل دسترسی مربوط با نمرة نرمال 234/0، دیگر عوامل برای بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری بودند. افزونبراین، عوامل آسایش بصری و محیطی با نمرة نرمال 045/0 کماهمیتترین عامل در مقایسه با سایر عوامل برای بهبود قابلیتهای فضاهای ورزشی در راستای توسعة امنیت شهری بود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621A Structural Model for Customers Switching from the Sports Shopsمدل ساختاری رویگردانی مشتریان از فروشگاههای ورزشی169192156610.22089/smrj.2019.6399.2306FAمیثمنوری خان یوردیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانمهدیبشیریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0003-0514-2772مرتضیدوستیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران0000-0001-6806-4535Journal Article20181002The Survival of the sports shops depends on attracting and maintaining a sufficient number of customers. The recognition of the reasons for attracting and switching customers is very important<strong>.</strong> The purpose of this study was to introduce a structural model for customers switching from sports shops. The research method was descriptive-survey. The statistical population of this research was the customers of Tehran sports shops, who bought from the region of Moniriyeh. Among which 337 individuals were selected with a simple random method based on the Morgan's table. The standard questionnaire designed by Emadi et al (2014) was used to collect data. The content validity of the questionnaire was approved by ten sports management experts. In a pilot study to calculate the reliability of the questionnaire 30 questionnaires were distributed and Cronbach's alpha of 0.93 was obtained. The data were analyzed using SPSS and AMOS software. The results showed that the functional dimension of the factor load of 0.87<strong>، </strong>the indifference dimensions with the factor load of 0.85, the basic dimension of the factor load of 0.68, and the motivational dimension with the factor load of 0.59 had the most effect on customers switching. Also, in the fundamental aspect, poor quality of the goods of the shop with the factor load of 0.82; in functional dimension, the lack of convenient and convenient access to the store with the factor load of 0.94; in the motivational dimension, unreasonable price of the goods of the shop with the factor load of 0.86 and in the indifferent dimension, Inappropriate advertising for the store in the city with the factor load of 0.87 were the most important component of customer loss from sports shops. Overall, we conclude that managers must always understand the factors affecting their customer switching and try to reduce them in order to compete with other competitors to achieve competitive advantage and have more loyal customers.<strong>حیات فروشگاههای ورزشی به جذب و نگهداری تعداد کافی مشتریان وابسته است. شناخت دلایل جذب و رویگردانی مشتریان بسیار اهمیت دارد. هدف اصلی از انجام این پژوهش، طراحی مدل ساختاری رویگردانی مشتریان از فروشگاههای ورزشی بود. </strong><strong>روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود.</strong><strong> جامعة آماری مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تهران بودند که از منطقة منیریه خرید کرده بودند و 337 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. </strong><strong>از پرسشنامة استاندارد عمادی و همکاران (1393) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. </strong><strong>روایی محتوایی آن به تأیید 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید. </strong><strong>برای محاسبة پایایی، در مطالعهای مقدماتی 30 پرسشنامه توزیع شد </strong><strong>که ضریب آلفای کرونباخ برابر با 93/0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس. و ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد تک بعدی با بار عاملی 87/0، بعد بیتفاوت با بار عاملی 85/0، بعد اساسی با بار عاملی 68/0 و بعد جذاب با بار عاملی 59/0 بیشترین تأثیر را بر رویگردانی مشتریان از فروشگاه های ورزشی داشتند. همچنین، در بعد اساسی، وجود کیفیت نامناسب اجناس فروشگاه با بار عاملی 82/0، در بعد عملکردی، نبود دسترسی مناسب و راحت به فروشگاه با بار عاملی 94/0، در بعد انگیزشی، قیمت نامناسب اجناس فروشگاه با بار عاملی 86/0 و در بعد بیتفاوت، تبلیغات نامناسب فروشگاه در سطح شهر با بار عاملی 87/0، بهعنوان مهمترین گویههای رویگردانی مشتریان بودند؛ برایناساس،</strong><strong> میتوان بیان کرد که مدیران همواره باید عوامل تأثیرگذار بر رویگردانی مشتریان خود را بهخوبی درک کنند و برای کاهش این عوامل سعی کنند تا بتوانند در رقابت با سایر رقبا به مزیت رقابتی دست یابند و مشتریان وفادارتری داشته باشند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Study on Improvement of Green Information System in Sport Facility and Organizations of Islamic Azad Universityبررسی بهبود نظام اطلاعاتی سبز در اماکن و سازمانهای ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی193216157010.22089/smrj.2019.6398.2308FAبابکداودیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانعلیزارعیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانفریدهاشرف گنجوییدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20180919The purpose of this study was to study the improvement of the green information system in sports facilities and sports organizations of Islamic Azad University. This research was mix method that was done on the field. The statistical population of this study consists of all managers and staff members of sport affairs of free universities throughout the country. In order to select a sample at the National Sports Association of the Islamic Azad University, in the year 1395, with the participation of all sports officials of the Azad University of the country and employees of the Sports Department of the Central Organization, the total number of people attending the gathering (340 of 114 academic units). The questionnaire was distributed to the researcher, of which 320 questionnaires were returned to the researcher. The present research tool was a questionnaire of staff's maturity status for the green information system and a questionnaire on the factors affecting the improvement of the green information system in the department of sports of Islamic Azad University. The statistical analysis method in this study included statistical methods of Smironom colomograf, T-test and exploratory factor analysis. The results of this study showed that the maturity level of Islamic Azad University's sports departments regarding the name of the green information in all areas including the data center (mean = 2.55; P= 0.001); administrative environment (mean = 59.2; P=0.001), the method of work (mean= 2.56; P=0.001), logistics (mean = 2.60; P=0.001) and organizational citizenship laws (mean=2.52; P=0.001) was an unfavorable level. In general, in order to improve the green information system, some cultural, educational and individual aspects are needed to improve the field of maturity of Islamic Azad University sports departments.<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی بهبود نظام اطلاعاتی سبز در اماکن و سازمانهای ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. این مطالعه از نوع پژوهشهای آمیخته است که بهصورت میدانی انجام شد. همة مدیران و کارمندان ادارات ورزش دانشگاههای آزاد سراسر کشور جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه، در گردهمایی سراسری مسئولان ورزش دانشگاه آزاد اسلامی کل کشور که در سال 1395 با حضور همة مسئولان ورزش واحدهای دانشگاه آزاد کشور و شاغلان در معاونت ورزش سازمان مرکزی برگزار شد، به تعداد کل افراد حاضر در گردهمایی (340 نفر از 114 واحد دانشگاهی) پرسشنامه بهصورت حضوری توزیع شد. ابزارهای پژوهش حاضر، پرسشنامة «وضعیت بلوغ کارکنان در جهت نظام اطلاعاتی سبز» و پرسشنامة «عوامل مؤثر در بهبود نظام اطلاعاتی سبز در ادارات ورزش دانشگاه آزاد اسلامی» بودند. روش تجزیهوتحلیل آماری شامل روشهای آماری کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون تی تکنمونهای و تحلیل عاملی اکتشافی بود. نتایج پژوهش نشان داد که میزان بلوغ ادارات ورزش دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نام اطلاعاتی سبز در در تمامی حیطهها ازجمله مرکز داده (55/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری)، محیط اداری (59/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری)، روش کاری (56/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری)، تدارکات (60/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری) و قوانین شهروندی سازمانی (52/2 = میانگین، 001/0 = سطح معناداری) در سطح نامطلوبی قرار داشت. همچنین، موانع فرهنگی، آموزشی و فردی جزو موانع مستقل کلیدی بودند که سبب تأثیرگذاری بر سایر موانع شدند. بهصورتکلی، برای بهبود نظام اطلاعاتی سبز نیاز است برخی جنبههای فرهنگی، آموزشی و فردی بهبود یابند تا بتوان زمینة بلوغ ادارات ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص را هموار کرد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Predicting Spectators' Involvement in Professional Football: The Role of Core Product Quality and Service Qualityپیشبینی مشارکت تماشاگران در فوتبال حرفهای: نقش کیفیت محصول اصلی و کیفیت خدمات217236157110.22089/smrj.2019.6888.2445FAبهزادسهیلیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، تهرانجاسممنوچهریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهرانJournal Article20181230The present study aimed to examine the relationships among core product quality, service quality and spectators’ involvement, in the context of professional football. 840 spectators from ten teams of Iranian pro league of football were selected through stratified-random sampling, and they completed the scales of study, voluntarily. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to evaluate and test hypotheses. The results of the test showed that the research model has appropriate fitness and can be used to evaluate the involvement of football spectators. The effect of the core product quality on the involvement of the spectators was significant, while the quality of services did not have a significant effect on their involvement. Results showed that there is not enough creativity in response to the needs and demands of the spectators from the managers and sports organization. Therefore, if conditions are provided that, along with factors affecting the quality of the core product, the factors that affect the quality of services can also be creatively strengthened, we will undoubtedly see more involvement of consumers.<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین </strong><strong>کیفیت محصول اصلی</strong><strong>، کیفیت خدمات و مشارکت تماشاگران در فوتبال حرفهای انجام شده است. 840 نفر از تماشاگران 10 تیم لیگ برتر فوتبال ایران بهصورت نمونهگیری طبقه ای-تصادفی انتخاب شدند و مقیاسهای پژوهش را داوطلبانه تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری برای ارزیابی و آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتههای آزمون نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای بررسی مشارکت تماشاگران فوتبال استفاده کرد. اثر کیفیت محصول اصلی بر مشارکت تماشاگران معنادار بود؛ درحالیکه کیفیت خدمات بر مشارکت آنها تأثیر معناداری نداشت. </strong><strong>نتایج نشان داد </strong><strong>که مدیران و سازمانهای ورزشی خلاقیت کافی در پاسخ به نیازها و خواستههای تماشاگران ندار</strong><strong>ند؛ بنابراین، اگر شرایطی فراهم شود که در کنار عوامل مؤثر در کیفیت محصول اصلی بتوان عوامل مؤثر در کیفیت خدمات را نیز بهصورت خلاقانهای تقویت کرد، بدونشک شاهد مشارکت بیشتر مصرفکنندگان خواهیم بود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621Determining the Validity and Reliability of Volunteers Function Questionnaire in Sportاعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش»237250156210.22089/smrj.2019.6541.2349FAحسینپورسلطانی زرندیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نورسیده طاهرهموسوی راداستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نورJournal Article20181018The aim of this study was to Validation and standardization of Volunteers Function Questionnaire in Sport. The research method is descriptive and is a type of structural equation that has been implemented fieldly. The statistical population of this study was the athletes in the Iran out of which 392 questionnaires were collected. Measurement Instrument was a questionnaire of 18-item used Volunteers Function (Kim, 2010) with six subscales (Enhancement, Protective, Career, Social, Understanding, Values). Statistical methods were descriptive indexes for describing data, Cronbach`s alpha for determining validity, analysis of an accepting factor to determine the structures validity was used. Analytical results showed (α=0.89) reliability for Volunteers Function questionnaire. All questions had a significant relationship with their agent in reliability of Structure, the amount of relationship and T-value, and they could be a good predictor for their agent. X2/df=3.13, RMSEA=0.095 indexes and NFI=0.91, CFI=0.90, IFI=0.90 and GFI=0.97 also confirmed the goodness of models. Also, the results about the relations of factors with the meaning of Volunteers Function showed that all factors could be a good predictor for the concept of Volunteers Function. Questionnaire Volunteers Function reliable and valid measure that can be used to evaluate Volunteers Function in the field of sports and reliable and consistent results are achieved.<strong>هدف از انجام این پژوهش اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش» بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود که بهصورت میدانی اجرا شد. ورزشکاران رشتههای ورزشی متفاوت در سطح ایران جامعة آماری این پژوهش را تشکیل دادند که از بین آنها 392 پرسشنامه جمعآوری شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش» ساختة کیم و همکاران (2010) استفاده شد که حاوی 18 سؤال بود و دارای مؤلفههای پیشرفت، ارزش، اجتماعی، حرفه، درککردن و حفاظت بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان پایایی پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش» برابر با 89/0 بود. در مورد روایی سازه و براساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی سؤالها رابطة معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخصهای نسبت خیدو به درجه آزادی (13/3)، ریشة میانگین مجذور خطای تقریبی (095/0)، </strong><strong>شاخص برازندگی نرم شده برای مقایسه مدل مورد نظر با مدل بدون رابطههایش </strong><strong>(91/0)، </strong><strong>شاخص برازندگی تطبیقی </strong><strong>(90/0)، </strong><strong>شاخص واریانس باقیمانده و کوواریانس</strong><strong>(90/0) و </strong><strong>شاخص برازندگی برای ارزیابی مقدار نسبی واریانس و کوواریانس </strong><strong>(97/0) برازش مدل را تأیید کردند. همچنین، درمورد روابط عاملها با مفهوم عملکرد داوطلبان، نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم عملکرد داوطلبان باشند؛ بنابراین، پرسشنامة «عملکرد داوطلبان در ورزش» مقیاسی قابلاطمینان و معتبری است که میتوان از آن برای ارزیابی میزان عملکرد داوطلبان در ورزش استفاده کرد و نتایج معتبری را مشاهده نمود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126020200621The Effect of the Website's Environmental Signs on the Fans' Intention for Revision: Emphasizing the Role of the Mediator of Inner and Emotional Statesتأثیر نشانههای محیطی وبسایت بر قصد بازدید مجدد هواداران، با تأکید بر نقش میانجی حالات درونی و احساسی251270156510.22089/smrj.2019.6470.2335FAسعیدصادقی بروجردیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان0000-0003-2531-2521کبریااقبالیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانحسینمنصوریدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشگاه کردستان0000-0002-7982-7478مرتضیمحمدیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علوم انتظامی امینJournal Article20181013The purpose of this study was to investigate Effect of the Website's Environmental Signs on the Fans' Intention for Revision: Emphasizing the role of the mediator of inner and emotional states the present research is purposeful and applied in terms of data collection as a descriptive survey research. The statistical community was formed by all fans of the Persepolis team. A total of 370 people participated in the study. The instrument for measuring the questionnaire was Karimi-al-Vicheh and Ali Talab (2017) and Sao et al. (2013). To examine and answer the questions, the questionnaire was studied by eight sports management professors. Convergence and convexity prove the reliability of the instrument. The results indicated that website design, content and website structure have a positive impact on the cognitive and emotional states of the fans. Also, Sobel test findings showed that the cognitive and emotional states of the fans provide a meaningful link between the dimensions of the website in order to re-visit the fans. As a general rule, soccer clubs can create an environment with standard web sites that allow them to create emotional and cognitive conditions for their fans and make them re-visit the web. They have made the website and thus achieve their desired goals.<strong>این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نشانههای محیطی وبسایت بر قصد بازدید مجدد هواداران با تأکید بر نقش میانجی حالات درونی و احساسی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها در زمرة پژوهشهای توصیفی-پیمایشی قرار داشت. همة هواداران تیم پرسپولیس جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. درمجموع، 370 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری، پرسشنامة از کریمی علویجه و علیطلب (1396) و پرسشنامة از سائو و همکاران (2013) بود. برای بررسی و مطابقت سؤالها با موضوع پژوهش، شش تن از اساتید مدیریت ورزشی پرسشنامهها را بررسی کردند. همچنین، روایی همگرایی و واگرا حاکی از برقراربودن پایایی ابزار بود.</strong><strong>نتایج نشان داد که طراحی وبسایت، محتوا و ساختار وبسایت بر حالات شناختی و احساسی هواداران تأثیر مثبت داشتند. همچنین، یافتههای آزمون سوبل نشان داد که حالات شناختی و احساسی هواداران بهصورت معناداری رابطة بین ابعاد وبسایت و قصد بازدید مجدد در هواداران را فراهم کردهاند. بهطورکلی، باشگاههای فوتبال میتوانند با وبسایتی مناسب که از نشانههای محیطی استاندارد برخوردار باشد شرایطی را فراهم کنند تا در هواداران خود حالات احساسی و شناختی ایجاد کنند و آن</strong><strong></strong><strong>ها را به بازدید مجدد از وبسایت وادار نمایند و از این طریق به اهداف مدنظر خود نیز دست یابند.</strong>