پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923Analysis of the Dominance of Human Resource Risks in Weakening Human Capital in Sports and Youth Organization Using the Interpretative Ranking Processتحلیل تسلط ریسکهای منابع انسانی در تضعیف سرمایة انسانی در سازمان ورزشوجوانان با استفاده از فرایند رتبهبندی تفسیری1742154410.22089/smrj.2019.6515.2343FAمحسنعارف نژاداستادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستانعلیشریعت نژاددکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستانمهدیامیدزاده منفردکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و کارشناس دانشگاه لرستانJournal Article20181106The aim of this study was to analyze the dominance of human resource risks in weakening human capital using the Interpretative Ranking Process (IRP). The statistical population is 22 experts who selected using purposive sampling. To confirm the validity, the questionnaire was distributed among experts and they were approved. Reliability of the questionnaires was confirmed by using Cronbach's alpha coefficient, which was equal to 0.83. The results of the research show that weakness in talent management more than other human resources risks weakens human capital. The second most important risk in human capital weakening is the risk of unethical behaviors. Similarly, the lack of transparency in the performance evaluation system and the lack of replacement systems are other human resource risks that undermine human capital in the organization. In addition, the IRP methodology analyzes how HRMs impact on human capital weaknesses. For sample, the risk of weakness and the lack of talent management system are the cause for the weakening of human capital by leaving the organization, reducing commitment, lack of organizational creativity, job burnout, job dissatisfaction, reduced organizational trust, unwillingness to learn and unwillingness of individuals sharing knowledge in the organization.<strong>پژوهش حاضر با هدف تحلیل تسلط ریسکهای منابع انسانی در تضعیف سرمایة انسانی در سازمان ورزشوجوانان با استفاده از فرایند رتبهبندی تفسیری انجام شد. جامعة آماری پژوهش 22</strong><strong>نفر از خبرگان و صاحبنظران در</strong><strong>سازمان ورزشوجوانان استان لرستان بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن برابر با 83/0 بود، تأیید شدند. یافتههای پژوهش مشتملبر شناسایی ریسکهای منابع انسانی، نتایج مرتبط با تضعیف سرمایههای انسانی و تحلیل تسلط ریسکهای منابع انسانی در تضعیف سرمایههای انسانی بود. نتایج پژوهش نشان داد که ضعف در مدیریت استعداد بیشتر از دیگر ریسکهای منابع انسانی موجب تضعیف سرمایة انسانی شد. دومین ریسک تأثیرگذار بر تضعیف سرمایة انسانی، ریسک بروز رفتارهای غیراخلاقی بود. همچنین، رابطهگزینی، نبود شفافیت در نظام ارزیابی عملکرد و نبود سیستم جانشینپروری، بهترتیب دیگر ریسکهای منابع انسانی تضعیفکنندة سرمایة انسانی در سازمان ورزشوجوانان بودند. علاوهبر نتایج کلی، با استفاده از روش فرایند رتبهبندی تفسیری به تحلیل چگونگی اثرگذاری ریسکهای منابع انسانی در تضعیف سرمایههای انسانی پرداخته شد؛ بهعنواننمونه، ریسک ضعف و نبود سیستم مدیریت استعداد ازطریق نبود خلاقیت سازمانی، تمایلنداشتن افراد به تسهیم دانش، فرسودگی شغلی، نارضایتی شغلی، کاهش اعتماد سازمانی، خرابکاری، تمایلنداشتن به یادگیری و ترک سازمان موجب تضعیف سرمایة انسانی در سازمان ورزش و جوانان شدند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923Providing a Good Electronic Governance Model at the Ministry of Sports and Youthارائة مدل حکمرانی خوب الکترونیک در وزارت ورزشوجوانان4362154310.22089/smrj.2019.6168.2244FAنادررستم زادهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانمصطفیافشاریاستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی، تهران، ایران0000-0001-8378-8312زهراعلماستادیار مدیریت ورزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانسعیدقربانیاستادیار رفتار حرکتی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانJournal Article20180727The purpose of this study is to present a model of good electronic governance in the Ministry of Sports and Youth. The present research is applied in a descriptive-survey method in terms of data collection method and is mixed according to research approach. The statistical population of this research is divided into two qualitative sections (12 interviews) and a quantity sections (89) that is some experts in various departments of the Ministry of Sport and Youth such as: Academic professors aware of the issue of good governance, some past and present managers of the Ministry of Sport and Youth. Stratified random sampling method was used. In the qualitative section, an open, axial and selective coding method was used based on the Strauss and Corbin Paradigm model, and in the quantity sections of the structural equation method (Smart-PLS software). The research findings were investigated in each of the five dimensions of the underlying conditions, causal conditions, interventional conditions, strategy and outcomes. The results showed that the strategies resulting from the model that were influenced by contextual and confounding conditions included: designing a mechanism for reforming e-government factors in the Ministry of Sport; Change management. Therefore, it is recommended to use the results of this study to improve the performance of the Ministry of Youth and Sports.<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة مدل حکمرانی خوب الکترونیک در وزارت ورزشوجوانان بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی، ازنظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و براساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری این پژوهش در دو بخش کیفی</strong><strong>(12 مصاحبه) و کمی</strong><strong>(تعداد: 89 نفر)، صاحبنظران در بخشهای مختلف وزارت ورزشوجوانان نظیر اساتید دانشگاهی آگاه به مسئلة حکمرانی خوب و برخی از مدیران گذشته و حال وزارت ورزشوجوانان بودند. از روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی استفاده شد. در بخش کیفی از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی براساس مدل پارادایمی استراوس و کوربین (1998) استفاده شد و در بخش کمی نیز از روش معادلات ساختاری (نرمافزار اسمارت پی. ال. اس.) استفاده شد. یافتههای پژوهش در هر پنج بعد شرایط زمینهای، شرایط علّی، شرایط مداخلهگر، راهبرد و پیامدها بررسی شدند. نتایج نشان داد که راهبردهای منتج از مدل که تحت تأثیر شرایط زمینهای و مداخلهگر قرار گرفتهاند شامل: طراحی مکانیزم اصلاح فاکتورهای دولت الکترونیک در وزارت ورزش، ایجاد سند راهبردی حکمرانی خوب الکترونیک در وزارت ورزش، مهندسی مجدد فرایندها، مدیریت منابع انسانی و مدیریت تغییر میباشد. بنابراین توصیه میشود که از نتایج حاصل از این پژوهش به منظور بهبود عملکرد وزارت ورزش و جوانان استفاده گردد. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923The Impact of Advertising on the Consumers’ Behavior of Sports Books through Public Relations and Personal Salesتأثیر تبلیغات بر رفتار مصرفکنندگان کتابهای ورزشی ازطریق روابطعمومی و فروش شخصی6378154210.22089/smrj.2019.6856.2430FAلیلاایزدپرستدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی و رسانههای ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیمحمدرضااسماعیلیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیجاسممنوچهریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20181226Among all the marketing tools, advertising has an important impact on customers’behavior because it is more exposed. The purpose of this study was to determine the impact of advertising on the consumers’ behavior of the sports books through public relations and personal sales.The present research is a descriptive correlation study conducted on the field. The statistical population of this study included all publishers of the book, all book sellers and all buyers of sports books. 456 people were selected randomly as a research sample. The research tool was a questionnaire of two questionnaires: public relations, personal sales and advertising of Duncan (2005) and consumer behavior of Lermen (2006). Regarding the fact that the questionnaires were validated in non-governmental organizations, they were tested for formal and content validity and structure and after the necessary changes were approved. Public relations questionnaire, personal sales and advertising included 27 items and advertising components (11 items), public relations (9 items) and personal sales (7 items) and customer behavior questionnaire including 16 items and characteristics of personal characteristics, psychological characteristics, cultural characteristics, Social features. Cronbach's alphatest was used to calculate the reliability of the instrument on a 30-member sample. The Cronbach's alpha coefficient for the questionnaires and the components above 0.7 was obtained. In this research, descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The statistical methods of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation, regression were used and structural equations were used for fitting the model. To analyze the information and calculate the results, the SPIAS and IMOS software version 23 was used. The results showed that research findings showed that there is a positive relationship between all the components of advertising, public relations and personal sales with consumer behavior. Therefore, it can be stated that public relations and personal sales can serve as a mediator variable in the relationship between Advertising and consumer behavior of sports books have a positive role<strong>.</strong> Also, the role of public relations and personal sales as a mediator in advertising related to consumer behavior was significant. It seems that paying attention to public relations and personal sales simultaneously with advertising can have more positive effects on consumers’ behavior.<strong>ازبین تمامی سلاحهای بازاریابی، بهدلیلاینکه تبلیغات بیشتر درمعرضدید قرار میگیرد، تأثیر مهمی بر مشتریان میگذارد؛ برایناساس، هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تبلیغات بر رفتار مصرفگنندگان کتابهای ورزشی ازطریق روابطعمومی و فروش شخصی بود. پژوهش حاضر جزو مطالعات توصیفی- همبستگی</strong><strong>است که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش همة ناشران کتاب، همة فروشندگان کتاب و همة خریداران کتابهای ورزشی بود. تعداد 456 نفر به روش تصادفی سهمیهای بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامة روابطعمومی، فروش شخصی و تبلیغات دانکن (2005) و رفتار مصرفکنندة لرمن (2006) بود.</strong><strong>با توجه به اینکه این پرسشنامهها در سازمانهای غیرورزشی اعتباریابی شده بودند، ازنظر روایی صوری و محتوا و سازه آزمون شدند و پس از انجام تغییرات لازم تأیید شدند. پرسشنامة روابطعمومی، فروش شخصی و تبلیغات شامل 27 گویه و مؤلفههای تبلیغات (11 گویه)، روابطعمومی (نُه گویه) و فروش شخصی (هفت گویه) بود. پرسشنامة رفتار مصرفکننده نیز شامل 16 گویه و مؤلفههای ویژگیهای شخصی، ویژگیهای روانشناختی، ویژگیهای فرهنگی و ویژگیهای اجتماعی بود. برای محاسبة ضریب پایایی ابزار از آزمون آلفای کرونباخ در یک نمونة اولیة 30 نفری استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامهها و مؤلفهها بیشتر از 7/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها از روش</strong><strong></strong><strong>های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. همچنین، از روش</strong><strong></strong><strong>های آماری آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و برای برازش مدل از معادلات ساختاری استفاده گردید. برای تحلیل اطلاعات و محاسبة نتایج از بستة نرم</strong><strong></strong><strong>افزاری اس</strong><strong></strong><strong>.پی.اس.اس. نسخة </strong><strong>23 </strong><strong>و ایموس نسخة 23 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین تمامی مؤلفههای تبلیغات، روابطعمومی و فروش شخصی با رفتار مصرفکننده رابطة مثبتی وجود داشت؛ بنابراین، میتوان بیان کرد که روابطعمومی و فروش شخصی میتوانند بهعنوان متغیر میانجی در رابطة بین تبلیغات و رفتار مصرفکنندگان کتابهای ورزشی نقشی مثبت داشته باشند. همچنین، نقش میانجی روابطعمومی و فروش شخصی در رابطه بین تبلیغات و رفتار مصرفکنندگان معنادار بود. بهنظر میرسد که توجه به روابطعمومی و فروش شخصی همزمان با تبلیغات، میتواند تأثیرات مثبت بیشتری بر رفتار مصرفکنندگان بگذارد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923The Role of Fan Identity and the Importance of Winning in Relation with Schadenfreude: A Case Study of the Esteghlal Team Fansنقش هویت هوادار و اهمیت برندهشدن در خوشحالی از ناراحتی دیگران: مطالعة موردی هواداران تیم استقلال7998154110.22089/smrj.2019.6532.2346FAنسیمصالحیدانشجوی دکترای تخصصی مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجکورشویسیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجخیدانحاتمی خیبریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجJournal Article20181028The purpose of this study was to investigate the role of the fan identity and the importance of winning with Schadenfreude. Structural equation model of a descriptive study was carried out in the Esteghlal team supporters (n = 450). To determine the variables of the research, fan identity questionnaire (Dalakas & Melanekan, Van & Bronsmek, 1993) with 4 questions, schadenfreude (Dalakas & Melanekan, 2012; Angel & et al, 2016; Grebing & Anderson, 1988) 3 questions and the importance of winning(Grebin & Anderson,1988) with 3 questions on the five values Likert scale. The content validity of the carcass model (CVR = 0.62), the validity of the confirmatory factor analysis was used to assess the face validity of the questionnaire from the opinions of experts (sports management and marketing professors). In order to evaluate the formal validity of the questionnaire, experts' opinions (Professors of sports management and marketing), content validity of the Lavosh model (CVR = 0.62), and structural validity as confirmatory factor analysis were used. For data analysis, descriptive and inferential statistics (CFA and SEM) were used. The findings showed that the fan identity and the importance of winning affected by schadenfreude and the research model have a fitting. Finally, one can say that the fan identity (with intraocular focus and distance), the importance of winning, and schadenfreude (with outsider focus and lack of recognition) must complement each other. Therefore, the strength of the specified relationships (whether positive or negative) between them increases the outcomes of sponsorship.<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش هویت هوادار و اهمیت برندهشدن در خوشحالی از ناراحتی دیگران در هواداران تیم استقلال بود. این مطالعه، پژوهشی توصیفی ازنوع مدل معادلات ساختاری بود که دربین هواداران تیم استقلال انجام شد (تعداد = 450). برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای هویت هوادار (وان و برانسکام، 1993؛ دالاکاس و ملانکن،</strong><strong>2012</strong><strong>) با چهار سؤال، خوشحالی از ناراحتی دیگران (گربینگ و آندرسون، 1988؛ دالاکاس و فلیپ ملانکن، 2012؛ آنجل و همکاران، 2016) با سه سؤال و اهمیت برندهشدن (گربینگ و آندرسون، 1988) با سه سؤال در مقیاس پنجارزشی لیکرت استفاده شد. برای بررسی روایی صوری پرسشنامه از نظرهای متخصصان (اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی)، برای بررسی روایی محتوایی از مدل لاشه (62/0 = </strong><strong>CVR</strong><strong>) و برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافتهها نشان داد که هویت هوادار و اهمیت برندهشدن بر خوشحالی از ناراحتی دیگران اثر داشتند و مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. میتوان گفت که هویت هوادار (با تمرکز درونگروهی و دوری از سوگیری)، اهمیت برندهشدن و خوشحالی از ناراحتی دیگران (با تمرکز برونگروهی و دوری از بدنامکردن) باید یکدیگر را کامل کنند؛ بنابراین، قدرت روابط مشخصشدة (چه مثبت چه منفی) بین آنها، پیامدهای حامیگری را افزایش میدهد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923Construction and Validation of the Neuromarketing Questionnaire in Sport Clubs in the Northwest of the Countryساخت واعتباریابی پرسشنامة بازاریابی عصبی در باشگاههای ورزشی شمال غرب کشور99120153910.22089/smrj.2019.6715.2392FAحسینمیکائیلیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران0000-0003-3989-8260مهوشنوربخشاستاد مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایرانمهدیکهتدلدانشیار مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانJournal Article20181222The purpose of this study was to construct and determine the factor structure and reliability of neuromarketing questionnaire in sport club services in the northwest of the country in 1397. To achieve this goal, scientific documentation, multiple essays, 7 neurosciences and 9 marketing experts, by the use of snow bullet in the field of neuromarketing 87 questions were found. Then, with a survey of experienced professors in the field of marketing the questionnaire lessens to 42 questions. After that, the questionnaire for analyzing exploratory factor was distributed among 620 people who utilized the sporting services of the team clubs in the centers of 4 provinces of Western Azerbaijan, East Azerbaijan, Ardebil and Kurdistan in the summer 1397-98. Then the final questionnaire was distributed among 620 of statistical sample by using of Relative random clustering method for analyzing confirmatory factor. Having passed through qualitative and quantity stages, the final questionnaire containing 37 questions with 6 factors named; positioning, stimulating emotions, the role of all senses, visiting sense, communication and advantages were designed. The confirmatory factor analysis was performed for the neuromarketing questionnaire and showed the model fitted to the root estimate of the variance was estimated to be 0.68, which indicates that the fit of the model is appropriate. This research led to the development of appropriate tools in sports services. In order to assess the increase in sales of sports services, a reliable questionnaire should be used.<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر، ساخت و تعیین ساختار عاملی و پایایی پرسشنامة بازاریابی عصبی در خدمات باشگاههای ورزشی در شمال غرب کشور در سال 1397 بود. برای نیل به این هدف، با بررسی مستندات علمی و مقالات متعدد و هفت نفر از متخصصان نوروساینس و نُه نفر از متخصصان بازاریابی، به روش گلولهبرفی درزمینة بازاریابی عصبی 87 گویه بهدست آمدند. سپس، با نظرخواهی دوباره از اساتید مجرب درزمینة بازاریابی و بازاریابی ورزشی، پرسشنامه به 42 گویه تقلیل یافت. پس از طی مراحل کیفی، پرسشنامة مقدماتی برای تحلیل عامل اکتشافی، به روش خوشهای تصادفی نسبتی بین 620 نفر از استفادهکنندگان از خدمات ورزشی باشگاههای ورزشی در مراکز چهار استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان در تابستان سال 98-1397 توزیع شد. پس از طی مراحل کمی و کیفی، پرسشنامة نهایی با 37 گویه و شش عامل جایگاهسازی، تحریک احساسات، نقش جمیع حواس، حس دیداری، ارتباطات و مزایا طراحی شد. تحلیل عاملی تأییدی برای پرسشنامة بازاریابی عصبی اجرا شد و برازش مدل با توجه به جذر برآورد خطای واریانس تقریب بهدست 68/0 بدست آمد که نشاندهندة مناسببودن برازش مدل است. این پژوهش به استخراج ابزار مناسبی برای بازاریابی عصبی در خدمات ورزشی منجر شد. برای سنجش افزایش فروش خدمات ورزشی باید از یک پرسشنامة قابلاعتماد استفاده کرد. پرسشنامة طراحیشده در این مطالعه میتواند ابزاری مناسب برای رعایت عوامل فروش و بازاریابی در خدمات ورزشی باشد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923The Role of Directors’ Board of Football Clubs from a Governance Perspectiveنقش هیئتمدیرة باشگاههای فوتبال از منظر حکمرانی121140153510.22089/smrj.2019.6131.2233FAقاسممهرابیدکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانمحمدنامورکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانJournal Article20180720The present study was conducted to investigate the role of directors’ board of football clubs from a governance perspective. The study was of an applied purpose and of an analytical and descriptive methodology. The study population, totaling a number of 165 individuals, was comprised of all board members, chairpersons as well as all administrative staff of the current football clubs in the Premium League of 2017. The index yielded by Muyeh, Taylor, & Hoye (2007) was employed for data collection. CVR forms were also utilized for assessment of content validity for which a questionnaire was submitted to 10 expert assessors. The conceptual model of the study was evaluated through the Structural Equation Modeling as per the Partial Least Squares method using Smart PLS (V 3). The obtained results were then analyzed in two parts: the measurement model, and appropriateness of the model. The yielded findings of the study exhibited that the collected experimental data supports the theoretical model of the study, and thus, the roles evaluated in this study can be employed in the directors’ board of Iranian football clubs. As yielded by the study, the two-tier structure of leadership-supervision is recommended for the directors’ board of football clubs.<strong>این پژوهش با هدف بررسی نقش هیئتمدیرة باشگاههای فوتبال از منظر حکمرانی انجام شده است. روش پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و بهلحاظ روش،</strong><strong>تحلیلی و توصیفی بود.</strong><strong>همة اعضای هیئتمدیره، رئیس هیئتمدیره و کادر اداری باشگاههای ورزشی فوتبال حاضر در لیگ برتر در سال 1396 جامعة آماری پژوهش را </strong><strong>تشکیل دادند که 165 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خروجی مطالعة میویه و همکاران (2007) استفاده شد. از فرمهای </strong><strong>«</strong><strong>ضریب نسبی روایی محتوا</strong><strong>»</strong><strong> برای بررسی روایی محتوایی استفاده شد و پرسشنامه دراختیار 10 نفر از ارزیابان خبره قرار گرفت. مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. نسخة سه ارزیابی شد و نتایج در دو بخش مدل اندازهگیری و مطلوبیت مدل تحلیل شد. یافتهها نشان داد که دادههای تجربی جمعآوریشده در این مطالعه از مدل نظری موجود حمایت کردند و نقشهای بررسیشده در این مطالعه در هیئتمدیرة باشگاههای ورزشی فوتبال کشور قابلاستفاده هستند. با توجه به یافتههای پژوهش، استفاده از ساختار دو لایه (راهبری و سرپرستی) در هیئتمدیرة باشگاههای ورزشی فوتبال توصیه میشود. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923Evaluating the Explanatory Factors for Favorable Language for Managers of Iran's sports organizationsبررسی عوامل تبیینکنندة زبان مطلوب مدیران سازمانهای ورزشی ایران141158153810.22089/smrj.2019.6054.2211FAمریممیرزاپور خلیلی زادهدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانمیناحکاک زادهاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان،Journal Article20180702The purpose of this study is to evaluate the explanatory factors for favorable language for managers of Iran's sports organizations. The present study is a cross-sectional research carried out in qualitative and quantitative methods. In the qualitative section of the statistical sample, 14 experts including sports management professors and some sports organization managers were informed about the research topic. In the quantitative section, the statistical community included 140 federal governors, managers of the Ministry of Sport and Youth, as well as, sports management professors who were aware of sports issues in the country, identified by selecting all of them as the sample of the study. The research instrument is a questionnaire consisting of 37 questions. Some university professors review and approve the validity of this questionnaire. The reliability of this questionnaire is equal to 0.88. SPSS and PLS software are used to analyze the data. The results of this study show that the determinants of the language of desirable language for managers include: transparency, motivation, accountability, attention to society, respect for religious values, attracting public contributions, presenting facts, adoring and respecting, observing justice and identity. Meanwhile, the response rate is considered the most important with the effect of 791.0. These results indicate that sports organizations managers should improve all the language explanatory factors, including responding to communication with their environment.<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تبیینکنندة زبان مطلوب مدیران سازمان های ورزشی طراحی شد. مطالعة حاضر ازجمله پژوهشهای آمیخته بود که بهصورت روشهای کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، نمونة آماری 14 نفر از خبرگان آگاه به موضوع پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و برخی مدیران سازمانهای ورزشی بودند. در بخش کمی نیز جامعة آماری رؤسای فدراسیونها، مدیران وزارت ورزشوجوانان و اساتید مدیریت ورزشی آگاه به مسائل ورزشی کشور به تعداد 140 نفر بودند که براساس انتخاب تمامشمار تمامی آنان بهعنوان نمونة پژوهش مشخص شدند. ابزار پژوهش مصاحبه و پرسشنامة پژوهشگرساختة 37 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه ازطریق نظرهای برخی اساتید دانشگاهی بررسی و تأیید شد. پایایی این پرسشنامه نیز برابر با 88/0 بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. و پی.ال.اس. استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عوامل تبیینکنندة زبان مطلوب مدیران ورزشی شامل شفافیت، ایجاد انگیزش، پاسخگویی، توجه به جامعه، رعایت ارزشهای دینی، جلب مشارکتهای عمومی، ارائة حقایق، ادب و احترام، رعایت عدالت و هویتدهی بودند که دراینبین بعد پاسخگویی با میزان تأثیر 791/0 بیشترین اهمیت را داشت. نتایج نشان میدهد که مدیران سازمانهای ورزشی با بهبود تمامی عوامل تبیینکنندة زبان مطلوب ازجمله پاسخگویی، ارتباطات خود با محیطشان را تقویت کنند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923Model of Volleyball Player’s Turnover Intention Based on Coach Behavioral Support, Club’s Support and Organizational Commitmentالگوی تمایل به جابهجایی والیبالیستها براساس سبک حمایت رفتاری مربی، حمایت و تعهد باشگاهی159180154010.22089/smrj.2019.6259.2270FAحمیدرضاقزلسفلواستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گنبد کاووسJournal Article20180813Presence of supportive atmosphere in the form of organizational variables and coach- athletic relationships, while making an optimal executive commitment, had significant effect on athlete's turnover. Therefore, the main purpose of research was designing model of volleyball player’s turnover intention based on coach behavioral support, club’s support and organizational commitment. Sample size consist of N= 90 volleyball players and coaches, that selected with snowball and cognitive sampling method. To collect data, Kim (2007) turnover intention questionnaire, modified version of Eisenberger (1996) perceived organizational support and perceived supervisor support and Meyers (1993) organizational commitment questionnaire used. The results showed that all three variables, perceived organizational support (β=0.86), perceived supervisor Support (β=0.88) and organizational commitment (β=0.78) had significant effect on turnover intention. Also, the results of the regression test indicated that organizational factors (β=0.86) were the main predictor of volleyball player's turnover. So, with consider to destructive outcomes of the turnover in elite athletes, necessity for attention in applying supportive styles by coach and top managers of the organization, for retain of volleyball players are recommended.<strong>وجود فضای حمایتی درقالب متغیرهای سازمانی و روابط مربی- ورزشکار، علاوهبر ایجاد تعهد اجرایی، تأثیر بسزایی در جابهجانشدن ورزشکارن دارد؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی الگوی جابهجایی والیبالیستها براساس رفتارهای حمایتی ادراکی مربی، حمایت و تعهد سازمانی بود. نمونة آماری پژوهش 90 والیبالیست و مربی بودند که بهصورت نمونهبرداری قضاوتی و گلولهبرفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادها، از نسخة اصلاحشدة پرسشنامة تمایل به جابهجایی کیم (2007)، پرسشنامة حمایت سازمانی و حمایت اداراکی استنبرگ و همکاران (1996) و پرسشنامة تعهد سازمانی مایر و همکاران (1993) استفاده شد (05/0 </strong><strong>≥</strong><strong>P</strong><strong>). نتایج تجزیهوتحلیل عاملی نشان داد که هر سه مؤلفة حمایت باشگاهی ادراکی (<strong>0/86</strong><strong> = <strong>β</strong></strong></strong><strong> </strong><strong>)، رفتارهای حمایتی مربیان (0/88</strong><strong> = <strong>β</strong></strong><strong>) و تعهد باشگاهی (<strong>0/78</strong><strong> = <strong>β</strong></strong></strong><strong>) تأثیر معناداری بر جابهجایی ورزشکاران داشتند. همچنین، نتایج آزمون رگرسیون حاکی از آن بود که عامل سازمانی (<strong>0/86</strong><strong> = <strong>β</strong></strong></strong><strong>) ملاک پیشبین اصلی جابهجایی والیبالیستها بود؛ بنابراین، با توجه به پیامدهای مخرب جابهجایی ورزشکاران نخبه، لزوم توجه مربی و مدیران عالی سازمان در بهکارگیری سبکهای حمایتی برای ماندگاری والیبالیستها پیشنهاد میشود.</strong><br /> <br /> <strong> </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923Designing Model of Effective Marketing Chaotic Management in Environment of Development of Athletic Sport of Iran by ISM Modelطراحی مدل مدیریت آشوبگونة بازاریابی اثربخش بر محیط توسعة ورزش قهرمانی ایران به روش ساختاری _ تفسیری181204156810.22089/smrj.2019.6676.2383FAمجیدخرسندی فرددانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانحسینپیمانی زاددانشیار مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانمحمدرضااسماعیل زاده قندهاریاستادیار مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران0000-0002-1575-7466محمدکشتی داردانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000000217054940Journal Article20181120The purpose of this study was to designing model of effective marketing chaotic management in environment of development of athletic sport of Iranby ISM model. The present research is qualitative research with a descriptive-analytical nature and in type of applied research that has been carried out through interpretive structural method. The statistical population of the study consisted of 15 faculty members and sport management and sports experts in sports federations selected by selective sampling. Firstly, through the Delphi process, interviews with experts and library research, research items were identified as 78 items. Subsequently, the components were compiled by the experts and finally, 12 components were identified for the items. Then interpretive structural process was implemented and the MICMAC analysis of the power of influence and dependence of components of the model was determined. The findings showed that the components have 5 levels and the first level includes chaotic points and creativity and innovation, the second level involves change management and evaluation performance, the third level includes structural design, team work and organizational learning, the fourth level includes the recognition of the environment and the fifth level is the economic and cultural-religious factors, information technology and social media. According to the findings, it is recommended that sport organizations for develop of athletic sport by accurately understanding the environment and community structure design the organization in such way that will be provide developing market share through managing and impacting on critical and chaotic points.<strong>پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت آشوبگونة بازاریابی اثربخش بر محیط توسعة ورزش قهرمانی ایران به روش ساختاری </strong><strong>_ </strong><strong>تفسیری انجام شد. پژوهش حاضر ازنوع مطالعات کیفی با ماهیت توصیفی- تحلیلی و نیز ازنوع پژوهشهای کاربردی بود که به روش ساختاری _ تفسیری انجام شد. جامعة آماری پژوهش 15 نفر از اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی و مدیران ورزشی خبرة فدراسیونهای ورزشی بودند که بهصورت نمونهگیری انتخابی انتخاب شدند. ابتدا ازطریق فرایند دلفی و مصاحبه با خبرگان و پژوهشهای کتابخانهای، گویههای پژوهش شامل 78 گویه شناسایی شدند. در مرحلة بعد، خبرگان مؤلفههای پژوهش را شناسایی کردند که درنهایت، 12 مؤلفه برای گویهها شناسایی شدند. سپس، فرایند ساختاری _ تفسیری اجرا شد و با تجزیهوتحلیل میکمک، نمودار</strong><strong>قدرت</strong><strong>نفوذ</strong><strong>و</strong><strong>وابستگی</strong><strong>اجزای</strong><strong>مدل</strong><strong>تعیین شد. یافتهها نشان داد که مؤلفهها دارای پنج سطح بودند که سطح اول شامل نقاط آشوبگونه و خلاقیت و نوآوری، سطح دوم شامل مدیریت تغییر و عملکرد ارزیابی، سطح سوم شامل طراحی ساختار، کار تیمی و یادگیری سازمانی، سطح چهارم شامل شناخت محیط و سطح پنجم شامل عوامل اقتصادی، فرهنگی و مذهبی، فناوری اطلاعات و رسانهها بودند. با توجه به یافتهها توصیه میشود که سازمانهای ورزشی برای توسعة ورزش قهرمانی با شناخت دقیق از محیط و ساختار جامعه، طراحی سازمان را بهگونهای انجام دهند که زمینة توسعة سهم بازار ازطریق اثرگذاری و مدیریت نقاط حساس و آشوبگونه فراهم شود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923Validation and Reliability of Competitive advantage Scale in Sportاعتباریابی و رواییسنجی پرسشنامة مزیت رقابتی در ورزش205226153710.22089/smrj.2019.6612.2365FAحسینکردلوکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-2395-2031احمدتاریوردیکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسینپورسلطانی زرندیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20181108In the early 21st century, rapid change has transformed so much the working environment of the managers are obliged to find new ways for their actions to adapt to evolution so that they can survive in the domestic and competitive arena. In fact, an organization will be successful that can achieve a competitive advantage. The purpose of the present study was to questionnaire determine validity and reliability of Competitive advantage Scale in the sport. This study was a kind of correlation analysis. The population of the study includes all male customers club sports (fitness and bodybuilding) Zanjan`s gave up. The sample according to the criterion of minimum required sample size for collecting data in the factor analysis, 260 customers were selected as sample.<strong> </strong>The questionnaire was distributed randomly. To gather the Competitive advantage factors affecting the questionnaire, customers (Hosseini, 2011), which has five components, homogeneous advantage, visible advantage, dynamic advantage, complex advantage, and constant advantage were used the Scoring method based on a Likert scale questions were worth 5. The face and content validity of the questionnaire was determined with the help of ten experts in Sports Sciences. In order to analyze test statistical Cronbach's alpha coefficient and Composite Reliability to determine the reliability of self-test, KMO for sampling adequacy taking, exploratory factor analysis to identify the parameters and confirmatory factor analysis to determine the validity of the statistical software SPSS 18 version and LISREL was used. the results about the relationships of factors with the meaning of Competitive advantage showed that all factors could be a good predictor for the concept of Competitive advantage, finally, the internal and external validity of Competitive advantage model was accepted. According to the approved instrument mentioned in this study, future researchers aimed to determine the extent of advertising by Competitive advantage tool can be used in the exercise.<strong>در آغاز قرن بیستویکم، تغییرات سریع چنان محیط را دگرگون کردهاند که مدیران بهمنظور سازگاری با تحولات باید راههای نوینی را بیابند تا بتوانند در صحنة رقابت باقی بمانند. درواقع، سازمانی موفق خواهد بود که بتواند به مزیت رقابتی دست یابد. هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی و رواییسنجی ابزار پرسشنامة مزیت رقابتی در ورزش بود. این پژوهش ازنوع مطالعات همبستگی</strong><strong>بود. همة مشتریان مرد باشگاههای ورزشی (آمادگی جسمانی و بدنسازی) شهر زنجان جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. با</strong><strong>توجه</strong><strong>به</strong><strong>معیار</strong><strong>حداقل</strong><strong>حجم</strong><strong>نمونة</strong><strong>لازم</strong><strong>برای</strong><strong>گردآوری دادهها</strong><strong>در</strong><strong>تحلیل</strong><strong>عاملی، 260 نفر از مشتریان بهعنوان نمونة آماری</strong><strong>تعیین شدند. پرسشنامه بهصورت تصادفی دربین نمونهها توزیع شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة مزیت رقابتی (حسینی، 2011) با پنج مؤلفة مزیت متجانس، مزیت مشهود، مزیت پویا، مزیت مرکب و مزیت پایدار استفاده شد. روش امتیازگذاری به سؤالها برمبنای مقیاس پنجارزشی لیکرت بود. روایی صوری و محتوایی پرسش</strong><strong></strong><strong>نامه با کمک 10 تن از متخصصان علوم ورزشی تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی درونی، از آزمون کیسر- مییر- اوکلین برای تعیین کفایت نمونهگیری، از تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مؤلفهها و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافتهها نشان داد که پایایی مؤلفههای پرسشنامه از وضعیت قابلقبولی برخوردار بود. درخصوص روابط عاملها با مزیت رقابتی، نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند تبیینکنندة خوبی برای مفهوم مزیت رقابتی باشند؛ درنتیجه، روایی درونی و بیرونی مدل مزیت رقابتی تأیید شد. با توجه به تأیید ابزار یادشده در این مطالعه، پژوهشگران آینده میتوانند از ابزار حاضر برای تعیین مزیت رقابتی در ورزش استفاده کنند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923Effect of Perception on Determinants of Market Orientation on the Attitude Customers in Sports Clubs in Tehranتأثیر ادراک از عوامل تعیینکنندة گرایش بازار بر نگرش مشتریان باشگاههای ورزشی شهر تهران227244153410.22089/smrj.2019.5793.2160FAسیده طاهرهموسوی راداستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نورمهیارذالنوریکارشناسیارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورJournal Article20180621The purpose of this study was to investigate the role of perception as a determinant of market orientation on the attitude of customers in sports clubs in Tehran. The research method is correlation-survey and is a type of applied research that was carried out in field form. The statistical population of the study consists of all individuals who come to the sports clubs of Tehran. According to Morgan's table, 384 people were selected as the sample of the study. To collect data, a questionnaire on the determinants of Alert & Associates' market trends (2006) and customer attitude questionnaire (1391) Using Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the market orientation factors was 0.83 and the customer's attitude was 0.89. To analyze the data of this study, elongation and skidding, Pearson correlation and structural equation model were used. According to the results of the research, the components of market tendency with customer's attitude were significant. Based on the results, the structural equation model of market orientation factors was able to predict customer attitudes, which is part of the variance of this component among customers. According to the results of the study, it seems that the managers and officials of the club should pay more attention to the factors determining the market orientation and benefit from the positive effects of these tendencies on the customer's attitude.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی </strong><strong>تاثیر </strong><strong> ادراک از عوامل تعیینکنندة گرایش بازار بر نگرش مشتریان باشگاههای ورزشی شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر، همبستگی- پیمایشی و ازنوع مطالعات کاربردی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. تمام افرادی</strong><strong>که</strong><strong>به باشگاههای ورزشی شهر تهران</strong><strong>مراجعه</strong><strong>میکردند، جامعة</strong><strong>آماری</strong><strong>پژوهش</strong><strong>را</strong><strong>تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 384 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة عوامل تعیینکنندة گرایش بازار اوزر و پرسشنامة نگرش مشتری عبدالعلیزاده استفاده شد. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مقدار پایایی برای پرسشنامة عوامل گرایش بازار برابر با 83/0 و برای پرسشنامة نگرش مشتری برابر با 89/0 گزارش شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کشیدگی و چولگی، همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. براساس نتایج حاصل از پژوهش، مؤلفههای گرایش بازار با نگرش مشتری ارتباط معنادار داشتند. براساس نتایج، مدل معادلات ساختاری عوامل گرایش بازار قادر به پیشبینی نگرش مشتریان بودند؛ یعنی بخشی از واریانس این مؤلفه را دربین مشتریان تبیین کردند. با توجه به نتایج پژوهش بهنظر میرسد که مدیران و مسئولان باشگاه باید به عوامل تعیینکنندة گرایش بازار توجه بیشتری کنند و از اثرهای مثبت این گرایشها بر نگرش مشتری بیشتر بهرهمند شوند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213115620190923Impact of Sports Event Services Quality Features on Happiness and Loyalty of Athletes in 14th Sports Olympiad for University Students in Iran with Mediation of Satisfactionتأثیر ویژگیهای کیفیت خدمات رویداد بر شادی و وفاداری ورزشکاران چهاردهمین دورة المپیاد ورزشی دانشجویان کشور با نقش میانجی رضایتمندی245268154510.22089/smrj.2019.6968.2460FAسلیمانعبدالهیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمیسحرخانی زادهدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانمحمدحسنعبداللهیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شیرازJournal Article20190114The participation of students in high quality sports events may improve their satisfaction of life, health of soul, and health of body. However, this study aimed to investigate the impact of sport events services features on happiness and loyalty of athletes in 14th Sports Olympiad for University Students in Iran with mediation of satisfaction with event. For this purpose, 180 volunteers from among athletes in 14th Sports Olympiad for University Students in Iran were selected as sample. The research tools included Alexandris’s Sports Event Service Quality Questionnaire (2004), Brady et al.’s Satisfaction with Sports Events Scale (2006), Zeithaml et al.’s Loyalty Scale (1996), and Nicolas’s Happiness Scale (2009). At Smart PLS 3 software, the partial least squares structural equation model was used to test the hypotheses. The internal reliability, convergent validity, and divergent validity of all variables were confirmed. The results of structural model showed that the R2 indices of satisfaction, loyalty, and happiness variables were 0.630, 0.417, and 0.113, respectively. The Q2 indices of satisfaction, loyalty, and happiness variables were 0.465, 0.328, and 0.071, respectively. Also, the results of structural model showed that the satisfaction had a significant impact on happiness and loyalty of students. The loyalty also affected their happiness. And, results quality affected their satisfaction. Also, the results of significance-performance analysis indicated that the quality of results had the greatest impact on happiness of students. Therefore, holding a high-quality event may promote the happiness and life satisfaction of students.<strong>دانشجویان، قشر مهم جوانان شناخته میشوند و شرکت در رویدادهای ورزشی با کیفیت بالا میتواند باعث افزایش رضایت از زندگی، سلامت روح و جسم آنها شود؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای کیفیت خدمات رویداد بر شادی و وفاداری ورزشکاران چهاردهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور با نقش میانجی رضایتمندی است. تعداد 180 نفر از ورزشکاران حاضر در چهاردهمین دورة المپیاد ورزشی دانشجویان کشور، داوطلبانه بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مطالعه از پرسشنامههای کیفیت خدمات رویداد الکساندرس (2004)، مقیاس رضایتمندی برادی و همکاران (2006)، مقیاس وفاداری زیتسمال و همکاران (1996) و مقیاس شادی نیکلا (2009) استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. سه استفاده شد نتایج نشان داد که مدل اندازهگیری مناسب است؛ یعنی سازگاری درونی، روایی همگرا و روایی واگرا همة متغیرهای پژوهش تأیید شدند و در نتایج مدل ساختاری شاخص </strong><strong>R2</strong><strong> متغیرهای رضایتمندی، وفاداری و شادی بهترتیب برابر با 630/0، 417/0 و 113/0 و شاخص </strong><strong>Q2</strong><strong> متغیر رضایتمندی، وفاداری و شادی بهترتیب برابر با 465/0، 328/0 و 071/0 بودند. مدل ساختاری نشان داد که رضایتمندی تأثیر معناداری بر وفاداری و شادی داشت. وفاداری نیز بر شادی تأثیرگذار بود و درنهایت، کیفیت نتایج بر رضایتمندی تأثیرگذار بود. نتایج تحلیل اهمیت- عملکرد نشان داد که کیفیت نتایج بیشترین تأثیر را بر شادی داشت؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که با ارائة رویدادی با کیفیت بالا میتوان موجب افزایش شادی و متعاقب آن، رضایت از زندگی دانشجویان شد.</strong>