پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522The Evaluation of Iran’s Sport Marketing Development Obstaclesارزیابی موانع توسعۀ بازاریابی ورزشی در ایران1336428FAمهدیسلیمیاصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی0000-0003-4566-6490محمدسلطان حسینیاستادیار دانشگاه اصفهان. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی0000-0003-2803-8265مسعودنادریان جهرمیدانشیار تربیتبدنی و علوم ورزشیJournal Article20120929Today, development in champion sport is a symbol of power in countries and undoubtedly sport marketing causes survival and growth in champion sport in all levels. Therefore the object of this study was to evaluate the obstacles of Iran’s sport marketing development. The obstacles were classified in four groups: 1- Political obstacles, 2- Obstacles are relevant to rules, 3- Scientific, specialty and research obstacles, and 4- Technical, managerial and organizational obstacles; after library studies and conversation by eminent masters of sport management. The research’s statistics samples were 14 people of eminent masters of sport management; 19 people of top-level managers in NOC and sport & youth ministry; 18 people of top-level managers in federations and professional clubs; and 14 people of top-level managers in economical companies. For gathering the information used of two questionnaires: 1- seven scales (by 20 questions) and 2- dual comparison between obstacles (by 47 questions) and for analyzing them used of AHP& TOPSIS methods in Fuzzy Environment. The research’s results indicated that no believing to sport marketing for accessing to income among industrial companies’ top-level managers, no giving attention to sport within other economic sectors, no compatibility between financing in sport and policy in development, no economic laws that encourage financiers to invest in sport marketing, and no possibility in indication of sport marketing’s accurate income for investors, are the most important of Iran’s sport marketing development obstacles.در عصر حاضر، توسعه در ورزش حرفهای بهعنوان نمادی از قدرت یک کشور محسوب میگردد و بدونشک بازاریابی ورزشی، ضامن بقا و رشد ورزش حرفهای میباشد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی موانع توسعۀ بازاریابی ورزشی در ایران بود. پس از انجام مطالعات کتابخانهای و نظرسنجی از اساتید برجستۀ مدیریت ورزشی، موانع توسعۀ بازاریابی ورزشی کشور در چهار گروه:1. موانع سیاسی، 2. موانع حقوقی و قانونی، 3. موانع علمی، تخصصی و پژوهشی و 4. موانع فنی، مدیریتی و سازمانی طبقهبندی گردیدند. نمونۀ آماری پژوهش را 14 نفر از اساتید برجستۀ مدیریت ورزشی، 19 نفر از مدیران ورزش کشور در وزارت ورزش و جوانان و کمیتۀ ملی المپیک، 18 نفر از مدیران ارشد فدراسیونها و باشگاههای مطرح ورزشی کشور و 14 نفر از مدیران عالی شرکتهای تجاری تشکیل میدادند. نتایج پژوهش نشان میدهد عدم وجود اعتقاد به بازاریابی ورزشی در بین مدیران عالیرتبۀ بخش صنعتبهعنوان یک منبع درآمد، عدم توجه ویژه به ورزش در کنار سایر بخشهای صنعتی، عدم همسویی سرمایهگذاری در ورزش با سیاستهای توسعهای کشور، عدم وجود قوانین اقتصادی مناسب جهت تشویق سرمایهگذاران بخش صنعتی در سرمایهگذاری در ورزش و عدم امکان تشخیص دقیق میزان سود بازاریابی ورزشی برای سرمایهگذاران از مهمترین موانعی هستند که باید مورد توجه مسئولان و مدیران ورزشی کشور قرار گیرند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522Influential factors on athletic performance in Iranعوامل مؤثر بر عملکرد ورزش قهرمانی در ایران3750429FAفریباعسگریاندانشگاه تبریزافشارجعفریدانشگاه تبریزفرنازفخریدانشگاه تبریزJournal Article20121216Based upon conflicting of economic, social, cultural, and ecological indices role on sports medals, this study was conducted to identify influential factors of athletic performance in Iran. The present study was performed as a descriptive-analytical field design during 2005 to 2009. The statistical sample was equal to population and consisted of 30 the Youth and Sports Organization of Iran. The number of world and Asia Sport medals was determined as the championship performance of each province. The Gross Domestic production, population, life expectancy, Gini coefficient, educational rate and Climate condition were determined by a questionnaire from statistical center of Iran. The normal data was analyzed by the multiple regression method. The total sport medals in 2005 were about 62 percent higher than in 2009. GDP, life expectancy, climate conditions and Gini coefficient in interaction together have effect on the championship sport performance. According to the results, it can conclude that the increase of GDP, improve income distribution and health indicators (life expectancy) in the provinces of Iran have effect on improvement of the championship sport performance. Therefore, the essential planning is recommended to improve the influential factors and eliminate impediments of sports performance in international fields.با توجه به تناقضات مربوط به نقش شاخصهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی در کسب مدالهای ورزشی، پژوهش حاضر بهمنظور تعیین عوامل مؤثر بر عملکرد ورزش قهرمانی کشور و بهصورت توصیفی ـ تحلیلی و میدانی طی سالهای 1385 تا 1388 انجام شد. جامعه و نمونۀ آماری، برابر و شامل سازمانهای ورزش و جوانان 30 استان کشور بودند. تعداد مدالهای کسبشدۀ جهانی و آسیایی استانهای کشور بهعنوان شاخص عملکرد ورزش قهرمانی تعیین شد. میزان تولید ناخالص داخلی، جمعیت، امید به زندگی، ضریب جینی، نرخ باسوادی و شرایط آب و هوای هریک از استانها جمعآوری و با استفاده از رگرسیون چندمتغیره بررسی شد. تعداد مدالهای ورزشی سال 1388 نسبت به سال 1385 در حدود 62% بیشتر بود. میزان تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی، شرایط آب و هوایی و ضریب جینی در تعامل با هم بر عملکرد ورزش قهرمانی مؤثر بودند.با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان نتیجهگیری کرد که افزایش تولید ناخالص داخلی، بهبود توزیع درآمد و شاخص سلامت (امید به زندگی) استانهای کشور در بهبود عملکرد ورزش قهرمانی مؤثر است؛ بنابراین توصیه میشود در راستای بهبود عوامل مؤثر و رفع موانع رشد عملکرد ورزش قهرمانی در میادین بینالمللی ـ جهانی، برنامهریزی لازم انجام شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522Developing the sport volunteer management patent for Iran sportتدوین الگوی مدیریت نظام داوطلبی ورزش ایران5166430FAمهدیرسولیپژوهشگاه تربیت بدنی0000-0001-9959-2031فریدههادویدانشگاه ازاد واحد اسلامشهروحیدساعتچیاندانشگاه خوارزمیJournal Article20130127Happening of lots of major sport event and survival of many sport organizations depends on volunteers. Many countries use volunteers for improvement of their official plans as well as lots of sport organizations for organizing their major events like Olympic and universal games. So, the aim of this research is developing a patent for sport volunteering management of Iran. To this extent, qualitative research method was conducted through Delphi interviews with experts of sport volunteering management. Theoretical sampling method was used and 12 experts were interviewed. Through Grounded theory and with open coding process, different elements of sport volunteer management were found. Then, these elements formed 6 categories which were managerial, organizational, cultural-social and economic factors, type of event and type of volunteers. Eventually these categories placed in coding paradigm and relation between them was connected. This paradigm includes core phenomena, casual condition, context condition, strategies and consequences. So sport volunteering management patent of Iran was developed.برگزاری بسیاری از رویدادهای مهم ورزشی و بقای بسیاری از سازمان ها در حیطه ورزش بستگی به حضور داوطلبان دارد. بسیاری از کشورها برای توسعه برنامه های بنیادی و رسمی خود و بسیاری از سازمان های ورزشی برای برگزاری رویدادهایی مثل المپیک و بازی های جهانی به داوطلبان وابسته اند. از این رو، هدف از انجام این مقاله، تدوین الگوی نظام مدیریت داوطلبی ورزش ایران بود. بدین منظور روش تحقیق کیفی از طریق فرایند مصاحبه دلفی با متخصصان و خبرگان حیطه مدیریت داوطلبی ورزش مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا بوسیله نمونه برداری نظری و بر اساس کفایت نظری تحقیق تعداد 12 مصاحبه انجام شد. در ادامه طبق روش نظریه پردازی داده بنیاد و از طریق فرایند کدگذاری باز ، نشانه های متعدد موثر در مدیریت داوطلبی ورزش ایران شناسایی گردید و این نشانه ها در 6 مقوله جایابی شدند که شامل عوامل مدیریتی، ساختاری، فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی، نوع رویداد و نوع داوطلبان می باشد. در ادامه و طی فرایند کدگذاری محوری و انتخابی مقوله های شناسایی شده در پارادایم حاصل از کد گذاری محوری قرار گرفته و روابط بین آن ها تعیین گردید. این پارادایم شامل پدیده محوری، شرایط علی، شرایط زمینه، شرایط مداخله گر ، راهبردها و پیامدها می باشد. بدین طریق الگوی نظام مدیریت داوطلبی ورزش ایران تدوین گردید.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522Exploratory and Confirmatory Factor Analysis of Organizational Capital Case study (Sports Federations)تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی سرمایههای سازمانی مطالعۀ موردی: فدراسیونهای ورزشی6784431FAمحمدحسینقربانیپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی0000-0002-9380-9735حسناسدیاستاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20140405The aim of the present study was to exploratory and confirmatory factor analysis of organizational capital model of Iranian sports federations. This study was descriptive-correlation and an applied research. Questionnaire Validity evaluated by the content and construct validity and reliability was assessed through Cronbach's alpha reliability coefficient. The population included presidents, vice presidents, general secretaries, committee’s managers, coaches and experts in sports federations of Islamic Republic of Iran. From this population, 312 people selected by the targeted sampling method. In order to data collection a researcher made questionnaire was used and in order to data analyses, exploratory and confirmatory factor analysis was applied. The result of exploratory factor analysis of organizational capital indicators shows that this concept consists of seven factors named organizational culture, organizational learning and knowledge management, management systems and processes, organizational structure, financial systems, research and development, and inter organizational relations. The reliability of the instrument was 0.87. The result of testing the factorial structure and confirmatory factor analysis of organizational capital model show that the model had a good fit and its factorial structure is acceptable. Model and tools derived from this study can be served as a supplement to the financial reporting system, decision making, performance reporting system, and also in developing strategic plans, benchmarking, and compensation system in the sports federation. <br /> <br /><br /><br />هدف از پژوهش حاضر، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی سرمایههای سازمانی در فدراسیونهای ورزشی ایران بوده است. این پژوهش، توصیفی ـ همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است و دادههای موردنظر با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و روایی سازه و پایایی ازطریق ضریب پایایی آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش شامل: رؤسا، نایبرئیسان، دبیران کل، مدیران کمیته¬ها، مربیان و کارشناسان فدراسیون-های ورزشی بوده است و از این جامعه، تعداد 312 نفر با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقه¬ای و هدفمند بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شده است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی منجر به شناسایی هفت عامل فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، سیستمها و فرایندهای مدیریت، ساختار سازمانی، نظام مالی، پژوهش، توسعه و تعاملات درونسازمانی گردید و یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل سرمایههای سازمانی در فدراسیونهای ورزشی قابلبرازش و کاربرد میباشد. مدل و ابزار سنجش سرمایههای سازمانی تدوینشده در این پژوهش میتواند بهعنوان بخشی از سیستم ارزیابی و گزارش¬دهی عملکرد در فدراسیون¬های ورزشی و همچنین در تدوین برنامه¬های راهبردی، سنجش میزان پیشرفت و نیل به برنامه¬ها، بهینهکاوی، تصمیم-گیری و جبران خدمات مورد استفاده و کاربرد قرار گیرد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522Feasibility of comprehensive Total Quality Management system in PE officesبررسی امکانسنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت جامع در ادارههای تربیت بدنی8598432FAسجادیگانهکارشناس ارشد مدیریت تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزمحمدباقرفرقانی اوزرودیآموزگار تربیت بدنی/آموزش و پرورش بابل0000-0003-1683-3106سید جعفرموسویاستادیار، عضو هیأت علمی گروه تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهرJournal Article20130127The purpose of this study was to feasibility of implementing TQM in the physical education department has Mazandaran province. The research method was descriptive survey of 125 employees selected. Results were analyzed using SPSS statistical software, t-test and Friedman test univariate. The results showed that all six factors: senior management commitment, responsibility and service, employee training, employee participation, physical, tangible data significant is the average score. The highest responsibility and employee training in quality management had lower ranks. The findings suggest that a comprehensive quality management system in all six variables in the physical education department of the province and is enforceable.این پژوهش به بررسی امکانسنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت جامع در ادارات تربیتبدنی استان مازندران پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی و پیمایشی بود و تعداد 125 نفر از بین کارکنان ادارات تربیتبدنی استان مازندران انتخاب شدند. یافته¬ها با بکارگیری نرم¬افزار آماری اس پی اس اس و آزمون تی تک متغیره و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که در هر شش متغیر تعهد مدیریت ارشد سازمان، مسئولیتپذیری و خدمترسانی، آموزش کارکنان، مشارکت کارکنان، آمار و اطلاعات و عوامل فیزیکی و محسوس سازمان، تفاوت معناداری بین میانگین نمرات وجود دارد. همچنین مسئولیتپذیری، بالاترین و آموزش کارکنان، پایینترین رتبه را در استقرار مدیریت کیفیت دارا بودند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سیستم مدیریت کیفیت جامع در همۀ متغیرهای ششگانه در ادارههای تربیتبدنی استان مازندران قابلاجرا و استقرار است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522The Environmental Factor Affecting on Sport Entrepreneurshipبررسی عوامل محیطی مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی در ورزش کشور99116433FAزینبمندعلی زادهkashan university0000-0003-1422-514Xمحمداحسانیاستاد/ دانشگاه تربیت مدرسهاشمکوزه چیاناستاد/ دانشگاه تربیت مدرسحبیبهنریدانشیار/ دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1279-427XJournal Article20121213The purpose of this study was to the survey of environmental factors affecting on sport entrepreneurship and developing a model.The research was descriptive analytical one and was conducted as a survey. Statistical population consisted of sport clubs managers, top managers in sport organization, PhD students and professors at sport management. On the basis of regression analysis, there was significant relationship between structure and educational planning with entrepreneurship development, but it about elements such as technology and developmental policies was not significant. So, can be said that fortifying and developing structural factors influence development entrepreneurship in sport and elements including technology and developmental policies didn’t have any effect on sport entrepreneurship in Iran. It seems considering policies without application and ineffective training and unsuitable technology regarding society needs didn’t have any significant effect on sport entrepreneurship.هدف این مقاله، بررسی عوامل محیطی مؤثر بر توسعۀ¬ کارآفرینی در ورزش کشور و ارائۀ الگوی مناسب است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل مدیران باشگاه¬های ورزشی، مدیران ستادی سازمان ورزش و جوانان، دانشجویان دکتری و اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی و مدیریت کارآفرینی بود. نتایج نشان داد ارتباط معنا¬داری بین زیرساخت¬های کسب وکار و برنامه¬های آموزشی با توسعۀ کارآفرینی ورزشی وجود دارد؛ ولی عناصری مانند فناوری و سیاست¬گذاری¬ها با توسعۀ کارآفرینی ارتباطی ندارند.. در نتیجه تقویت و توسعۀ عوامل زیرساختی در توسعۀ کارآفرینی ورزشی در کشور نقش زیادی دارد و عواملی مانند سیاست¬گذاری¬های توسعه و برنامه¬های آموزشی برای کارآفرینی در سطح جامعه و توسعۀ فناوری¬ها در ایران، تأثیری در توسعۀ کارآفرینی ورزشی ندارند. به نظر می¬رسد اتخاذ سیاست¬هایی که در عمل، قابلیت اجرایی نداشته و آموزش¬های ناکارآمد و عدم توسعۀ فناوری¬ها با نیازهای افراد جامعه، تأثیر معنا¬داری بر توسعۀ کارآفرینی در ورزش کشور ندارد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522Relation between communication skill with management skill and the effect of that on organizational culture in sport organization: Structural equation modelingرابطۀ مهارت های ارتباطی با مهارت های مدیریتی و اثر آن بر فرهنگ سازمانی سازمان های ورزشی: مدل معادلات ساختاری117138434FAرسولنظریاستادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)0000000218539712فاطمهامامی نسبکارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اسلام شهرمظفریکتایاردانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج0000000244906774Journal Article20130302The purpose of this study was Structural equation modeling of relation between communication skill with management skill and the effect of that on organizational culture in sport organization. Descriptive study was conducted through a survey. The study population consisted of Islam Shahr city’s Sport Managers. Statistical society of this research was 127. As the samples was same Statistical society. Measuring instruments consisted of demographic questions, communication skills, management skill and organizational culture questionnaire. Statistical methods included analysis of both descriptive and inferential statistics using SPSS software and software LISREL and structural equation modeling was performed to assess the relationships between variables. The results show that the communication skills and management skills and organizational culture, there is significant relationship, the output shows the application of structural equation model is appropriate. So planning for improve communication skills and management skills in sport mangers is one of the most important factor for sport organizations.هدف این تحقیق ارائه مدل معادلات ساختاری رابطه مهارت های ارتباطی با مهارت های مدیریتی و اثر آنها بر فرهنگ سازمانی سازمان های ورزشی می باشد. از این رو این تحقیق از نوع تحلیلی و مدل یابی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان ورزشی شهر اسلام شهر تشکیل دادند. حجم جامعه آماری این پژوهش 127 نفر می باشد. 99 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق از بین جامعه آماری انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های اطلاعات فردی، مهارت¬های ارتباطی، پرسش¬نامه مهارت های مدیریتی و پرسشنامه فرهنگ سازمانی با بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری علوم اجتماعی و لیزرل جهت بررسی روابط بین متغیرها استفاده شد. نتایج نشان می¬دهد که بین مهارت¬های ارتباطی و مهارت¬های مدیریتی و فرهنگ سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد، ضمن اینکه خروجی نرم افزار نشان¬دهندة مناسب بودن برازش مدل معادلات ساختاری است. از این رو لازمة برنامه¬ریزی صحیح در این سازمان¬ها برای ارتقای مهارت¬های ارتباطی و مهارت¬های مدیریتی برای مدیران ورزشی به عنوان افراد اثر گذار در این سازمان ها ضروری است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522The Comparison service quality perspectives spectators in equestrian club and volleyballمقایسۀ کیفیت خدمات در تماشاگران باشگاههای سوارکاری و والیبال129140435FAجمال الدینبیرامی ایگدرکارشناس ارشد مدیریت ورزش دانشگاه تهرانبی بی گلبیرامی ایگدردانشجوی کارشناسی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور گنبدعبدالحکیمرژیمیکارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20121011The purpose of this research was to compare the dimensions of service quality perspectives spectators’ equestrian club (Private) and volleyball (public) in spectators of volleyball and championship course of Gonbad. The statistical population was all over 18 years old spectators who watching major sports in Gonbad sport facilities. Statistical samples based on the Morgan table were 384 for equestrian Spectators and 357 for volleyball Spectators Data collection was done from a stratified random sampling method. Data analysis was done by analytical and descriptive statistical the minimal level of significance was set at. The results showed that there was a Significant difference between the service quality of dimensions including program quality with (t=1/95), interaction quality (t=4/59), environmental quality (t=1/91,) and outcome quality with (t=2/31) in perspectives spectators equestrian club and volleyball club. In all the above aspects, the quality of services offered to the spectators in equestrian club, compared to volleyball club was better.<br /><br />هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسۀ کیفیت خدمات باشگاههای والیبال و سوارکاری از دیدگاه تماشاگران لیگ برتر والیبال و مسابقات ملی کورس اسبدوانی گنبد کاووس بود. ازآنجاکه حجم جامعۀ آماری بیش از 25000 نفر (20000 نفر مربوط به رشتۀ سوارکاری و 5000 نفر برای والیبال) بود، نمونۀ آماری براساس جدول مورگان 384 نفر برای سوارکاری و 357 نفر برای والیبال انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در کیفیت خدمات ارائهشده در باشگاه سوارکاری (خصوصی) و والیبال (دولتی) از دیدگاه تماشاگران این دو رشته وجود داشت (86/2). همچنین، تفاوت معناداری در ابعاد کیفیت خدمات ازجمله کیفیت برنامه با مقدار (95/1)، کیفیت تعامل با مقدار(56/4)، کیفیت محیط با مقدار(91/1) و کیفیت نتایج با مقدار ( 31/2) در باشگاه سوارکاری و والیبال از دیدگاه تماشاگران این دو رشته وجود داشت. در تمامی ابعاد مذکور، کیفیت خدمات ارائهشده به تماشاگران در باشگاه سوارکاری در مقایسه با باشگاه والیبال وضعیت بهتری داشت.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522Ethical decision-making based on position of coaching and coaching experienceتصمیم گیری اخلاقی مربیان ورزشی براساس پست و سابقۀ مربیگری141158436FAمیرحسنسید عامریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیهسید محمدکاشفAssociate Profgessor, Urmia Universityمرتضیفتاح پور مرندیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه0000-0002-3087-3158Journal Article20120722The purpose of present study is ethical decision-making based on position of coaching and coaching experience. The research method is descriptive and survey. The population of the study is coaches working in the East and West Azarbaijan. 206 cases were selected randomly. All the participants in this study had the experience of participating in sport events and competitions. Questionnaire was used to collect data. The Results showed that there was no statistical significant difference between the position of coaching (coach, head coach, fitness instructor and others) and ethical decision making. The results also showed that there was a significant difference between coaching experience and ethical decision.هدف پژوهش حاضر، بررسی تصمیم¬گیری اخلاقی مربیان ورزشی براساس پست و سابقۀ مربیگری آنها است. روش این پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را مربیان ورزشی شاغل در استانهای آذربایجان غربی و شرقی تشکیل میدادند. حجم نمونۀ پژوهش برابر با 206 نفر انتخاب گردید. تمامی افراد حاضر در پژوهش سابقۀ حضور در رویدادها و مسابقات ورزشی را داشته و به عناوین مختلف در کنار تیمها مشغول فعالیت بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین پست مربیگری (مربی، سرمربی، مربی بدنساز و سایر) و تصمیمگیری اخلاقی مربیان تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین، نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین سابقۀ مربیگری و تصمیمگیری اخلاقی مربیان ورزشی بود. ورزش محیطی بسیار جذاب و همراه با چالش¬های فراوانی در حوزه¬های مختلف از جمله اخلاق و مسائل اخلاقی است. از این¬رو نیازمند تحقیقات بیشتر در حوزه اخلاق و ورزش می باشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522Predicting organizational effectiveness base on spirituality at work on Sport and Youth`s offices employeesپیش بینی اثربخشی سازمانی براساس معنویت در کار کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ159174437FAزکیهحیدریکارشناس ارشد تربیتبدنی، مدرس دانشگاه پیام نور تربت حیدریهمحمدکشتی داردانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بیرجندعذرامیرکاظمیاستادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بیرجندJournal Article20121011Spirituality at work is one of the issues discuss about of behavioral sciences of personnel. The aim of current study is determining the relationship between spirituality at work and organizational effectiveness. The population included at the personnel worked at Sport and Youth offices of Khorasan provinces (440 cases). Data analysis was accomplished by descriptive and deductive statistics. The results of the regression analysis showed that spirituality at work plays a decisive role in the prediction of organizational effectiveness. The results of the Stepwise regression analysis showed that Among the Components of spirituality at work, only two factors, organizational and individual can explain 56% of the effectiveness variance with each other. Respectively each contribution is 55 and 1 percent. Considering the spiritual Dimension of personnel in sport and youth organizations are of important factors that can lead to increase the effectiveness.پدیدۀ معنویت در محیط کار، ازجمله موضوعات مطرحشده در زمینۀ علوم رفتاری کارکنان است. هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اثربخشی سازمانی براساس معنویت در کار کارکنان میباشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسانبزرگ بود (440 نفر). نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که معنویت در کار، نقش تعیینکنندهای در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که از بین مؤلفههای معنویت درکار، دو سطح فردیو سازمانی بهطور ترکیبی 56% از واریانس اثربخشی را تبیین میکنند که از این مقدار، سهم سطح سازمانی 55% و سطح فردی 1% میباشد. توجه به بعد معنوی کارکنان در ادارات ورزش و جوانان، از مسائل مهمی میباشد که میتواند افزایش اثربخشی را بهدنبال داشته باشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522Effect of social responsibility on team identification in Iran’s football pro leagueتأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر هویت تیمی در لیگ برتر فوتبال ایران175192438FAحسینبخشندهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشیمجیدجلالی فراهانیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانسید نصراللهسجادیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20130124The aim of this study was investigate the effect of club's social responsibility on the fan's team identification. Population of this study was consists of the fans of three teams that selected of the Iranian Football Pro League. By using the formula to determine the sample size, it for infinite population obtained 384. For data collection, the social responsibility questionnaire and team identification questionnaire were used. In order to verify the normality of data distribution, the Skewness, and Kurtosis indexes were used. For data analysis, statistical tests such as mean, standard deviation, factor analysis, Pearson correlation, and multiple regressions were used. Results showed that social responsibility have a positive effect on fans identification. It can be said activities such as participating in the games aimed at helping needy people, support of sport for all and activities such as these enhance the fan identification.هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر هویت هواداران تیم¬های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. جامعۀ پژوهش را هواداران 3 تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور¬سازی تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعۀ نامحدود، 384 نفر بهدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامۀ مسئولیت اجتماعی باشگاه و پرسشنامه هویت تیمی بود. روایی صوری پرسشنامهها با نظرخواهی از 6 نفر از اساتید و پایایی آن¬ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها آزمونهای آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بهروش گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مسئولیت اجتماعی، تأثیر مثبت و معناداری بر هویت تیمی هواداران دارد. براساس نتایج پژوهش، توجه به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی از قبیل انجام بازیهای دوستانه با هدف کمک به نیازمندان، حمایت از ورزش همگانی و فعالیتهایی از این قبیل باعث افزایش هویت هواداران نسبت به باشگاه میشوند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522The relationship between psychological empowerment and job satisfaction of premier league Soccer refereesرابطۀ توانمندی روان شناختی با رضایت شغلی داوران فوتبال193208439FAجوادبنی حسنکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریزیعقوببدری آذریندانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریزمحمدتقیاقدسیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تبریزJournal Article20130202The aim of this study was investigate the effect of club's social responsibility on the fan's team identification. Population of this study was consists of the fans of three teams that selected of the Iranian Football Pro League. By using the formula to determine the sample size, it for infinite population obtained 384. For data collection, the social responsibility questionnaire and team identification questionnaire were used. In order to verify the normality of data distribution, the Skewness, and Kurtosis indexes were used. For data analysis, statistical tests such as mean, standard deviation, factor analysis, Pearson correlation, and multiple regressions were used. Results showed that social responsibility have a positive effect on fans identification. It can be said activities such as participating in the games aimed at helping needy people, support of sport for all and activities such as these enhance the fan identification.هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین توانمندی روان¬شناختی با رضایت شغلی داوران لیگ برتر فوتبال کشور بود. 70 نفر از داوران لیگ برتر از جامعۀ 84 نفری انتخاب شدند. نتایج ضریب همبستگی بیان¬گر آن بود که بین رضایت شغلی و تمامی مؤلفه¬های توانمندی روان¬شناختی به جز خودکارآمدی و همچنین بین رضایت شغلی با توانمندی کل ارتباط مثبت و معنا¬داری وجود داشت. یافته¬های تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که متغیر توانمندی روان¬شناختی می¬تواند حدود 34% از تغییرات مربوط به متغیر رضایت شغلی را تبیین و پیش¬بینی کند. نتایج تحلیل رگرسیون گام¬به¬گام بیان¬گر آن بود که از بین مؤلفه¬های توانمندی روان¬شناختی، فقط 2 عامل احساس اعتماد و احساس تأثیر به طور ترکیبی 47% از واریانس رضایت شغلی را تبیین میکنند که از این مقدار سهم متغیر اعتماد 35% و سهم متغیر تأثیر 12% بود. با توجه به یافته¬ها می¬توان نتیجه گرفت افزایش و یا کاهش میزان توانمندی روان¬شناختی بهترتیب همراه با افزایش و کاهش رضایت شغلی در داوران خواهد بود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522Relationship between emotional intelligence with organizational socialization and group working in employees’ of physical educationرابطۀ هوش عاطفی با جامعهپذیری سازمانی و کار گروهی در کارشناسان تربیتبدنی209220440FAحسنفهیم دویناستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایراناحساناسداللهیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران0000-0003-1409-1006Journal Article20130206Emotional intelligence (EI) plays an important role in facilitating problem solving and efficiency of group members and sociability. Expanding positive emotions within the group facilitate cooperation and participation in members, reduce conflicts and enhance the efficiency of group members. The purpose of this study is to investigate the relationship between emotional intelligence (EI) with organizational socialization (OS) and group work (GW) in employees’ of physical education department of Khorasan Razavi province. In this descriptive and correlative study 52 employees were selected as statistical sample. In this study employees responded to 3 standard questionnaires. The result of pearson’s correlation test reveald a significant positive relationship between EI and its subscales with OS and GW. No significant relationships were observed between demographic characteristics with EI, OS and GW. The result of step by step multiple regression showed that among emotional intelligence subscales self – management , self- awareness and self-motivation were predictors of GW and social skills & self – management were the only two subscales of EI which were the strongest predictor of OS. Based on the result of study it is recommended that organizational management pays special attention to the Emotional intelligence and sociability of employees in recruiting new staffs.هوش عاطفی (توانایی بهکارگیری احساسات و عواطف) برای تسهیل حل مسئله در کارایی اعضای گروه و جامعهپذیری نقش مهمی ایفا میکند. گسترش عواطف مثبت در داخل گروهها، همکاری و مشارکت اعضای گروه را تسهیل کرده و تعارض را کاهش میدهد و میزان کارایی اعضای گروه را بهبود میبخشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هوش عاطفی با جامعهپذیری سازمانی و کار گروهی در کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی است. نوع پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده و بهروش میدانی اجرا گردیده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بود که تعداد 52 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که رابطۀ معناداری بین هوش عاطفی و ابعاد آن با جامعهپذیری سازمانی و کار گروهی در کارشناسان تربیتبدنی وجود دارد. هیچگونه رابطۀ معناداری بین ویژگیهای جمعیتشناختی با متغیرهای اصلی پژوهش مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر وجود رابطۀ مثبت و معنادار بین هوش عاطفی و ابعاد آن با جامعهپذیری سازمانی و کار گروهی، پیشنهاد میشود که سازمانها در استخدام کارکنان علاوهبر هوش شناختی کارکنان، به عوامل هوش عاطفی و جامعهپذیری آنها توجه خاصی مبذول دارند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321372920150522The Relationship between the Aspects of Participative Management and Resistance to Change among the Executives of Educationalرابطۀ بین ابعاد مدیریت مشارکتی با مقاومت دربرابر تغییر در مسئولین تربیتبدنی221233441FAابوالفضلفراهانیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور0000-0002-0417-5858جوادآزموناستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانسیدمحسنموسویدبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان خدابندهJournal Article20121009The purpose of this study is to define the relationship between the aspects of participative management and resistance to change among the executives of educational office of Tehran province. The entire population of study was 376 executives among which 190 were selected.The results at the level of revealed that there is a negative relationship between participation in planning and setting the goal and resistance to change, between participating in decision-making and problem solving and resistance to change, between participating in controlling and supervising and resistance to change and between participating in implementing and resistance to change. It is, therefore, claimed that by using more participative management methods in Tehran province, resistance to change will decrease among the physical education executives.هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ بین ابعاد مدیریت مشارکتی با مقاومت دربرابر تغییر در مسئولین تربیتبدنی آموزش و پرورش استان تهران است. جامعۀ آماری پژوهش، 376 مسئول بود که 190 نفر از آنها انتخاب شدند. نتایج بهدستآمده در سطح نشان داد که بین مشارکت در برنامه¬ریزی و هدفگذاری با مقاومت در برابر تغییر، بین مشارکت در تصمیم-گیری و حل¬مسئله و مقاومت در برابر تغییر بین مشارکت در کنترل و نظارت و مقاومت در برابر تغییر و بین مشارکت در اجرا و مقاومت در برابر تغییر در مسئولین تربیتبدنی آموزش و پرورش استان تهران، رابطهای منفی و معکوس وجود دارد؛ بنابراین می¬توان گفت هرچه سبک مدیریت مشارکتی در تربیت¬بدنی آموزش و پرورش استان تهران بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، مقاومت مسئولین تربیت¬بدنی استان در برابر تغییر کاهش خواهد یافت.<br /><br />