پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Study of Promoting corporate Social Responsibility Goals based on portfolio of Sports Sponsorsمطالعۀ پیشبرد اهداف مسئولیت اجتماعی شرکتی مبتنی بر پرتفوی حامیان مالی ورزشی1752337510.22089/smrj.2021.10202.3341FAفاطمهوزیریدانشگاه الزهراژالهمعماریدانشگاه الزهراعباسرضایی پندریدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20210228This study aimed to explore corporate social responsibility goals based on the portfolio of sports sponsors and the support, which was done by using qualitative method and systematic review with grounded theory. In the 62 identified documents, we achieved 356 open codes, 59 concepts, and 11 categories. The results showed that to achieve the desired results based on the sponsor portfolio, including "achieve communication" and "transfer of different and required features", it is necessary to select criteria including "fit", "sponsors personality", "management", "sponsor portfolio size". Also, sponsors need to set goals in the selection process and select according to the relevant criteria. The promotion of social responsibility in sponsorship programs takes place in three stages: "planning", "implementation and development", and "evaluation". The results of social responsibility activities include "impact on the organization", "impact on the Sponsors image", and "effects on consumer behavior and attitudes". The right sponsor selection, the features of the sponsorship portfolio consideration, and the design and implementation of social responsibility programs are the factors that facilitate the effectiveness and achievement of sponsorship goals. The providing and strengthening a positive image of the sponsor to the consumer and increase the commercial value of the sponsor and sponsored company.حمایت مالی و مسئولیت اجتماعی دو بخش مهم و تاثیرگذار در دنیای ورزش است. بهطوریکه انجام فعالیتهای مسئولیت اجتماعی نشاندهنده اهمیت جامعه و رخدادهای آن برای حامیان و حمایتشوندهها است. هدف از انجام این تحقیق، مطالعۀ پیشبرد اهداف مسئولیت اجتماعی شرکتی مبتنی بر پرتفوی حامیان مالی ورزشی بود که برای انجام آن از روش کیفی و نوع مرور نظاممند با رویکرد دادهبنیاد استفاده شد. از 62 سند شناسایی شده 356 کدباز، 59 مفهوم و 11 مقوله شناسایی شدند. نتایج نشان داد، برای دستیابی به نتایج مطلوب مبتنی بر پرتفوی حامی شامل«دستیابی به ارتباطات» و «انتقال ویژگیهای مختلف » لازم است معیارهای انتخاب شامل «تناسب»، «شخصیت حامی»، «مدیریت»، «اندازه پرتفوی حامی» باشند. همچنین، لازم است حامیان مالی در فرآیند انتخاب ابتدا به تعیین اهداف پرداخته و سپس انتخاب را بر اساس معیارهای مربوطه انجام دهند. علاوهبراین، پیشبرد مسئولیت اجتماعی در برنامههای حمایت مالی طی سه مرحله «برنامهریزی»، «اجرا و توسعه» و «ارزیابی» صورت میگیرد. نتایج فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شامل«تاثیرگذاری آن بر سازمان»، «تاثیرگذاری بر تصویر حامی» و «تاثیرگذار بر رفتار و نگرش مصرفکننده» هستند. رعایت اصول انتخاب حمایتشونده و مدنظر قراردادن ویژگیها و مشخصات پرتفوی حامی کمک میکند تا طراحی برنامههای مسئولیت اجتماعی و اجرای آنها، بهطور موفقیتآمیزی صورت گرفته و منجر به افزایش اثربخشی و سهولت در دستیابی به اهداف حمایت مالی، ارائه و تقویت تصویر مثبت از حامی به مصرف کننده و افزایش ارزش تجاری شرکت حامی و حمایتشونده گردد.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3375_b5405a476d9615439ae1ae5fb7f9dcf6.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Designing a quality model of factors affecting the development of sports knowledge-based companiesطراحی مدل کیفی عوامل موثر بر توسعه شرکتهای دانشبنیان ورزشی5376270310.22089/smrj.2021.10408.3388FAهالهحمیدپوردانشجوی دکتری ، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد شوشتر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شوشتر ، ایرانمحمد حسنفردوسیاستادیار، گروه مدیریت ورزشی ، دانشگاه پیام نور، ایرانامیرندریاستادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد ایذه ، دانشگاه آزاداسلامی،ایذه، ایرانمحسناسمعیلیاستادیار، گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی ، تهران، ایرانJournal Article20210424This study aimed to provide a qualitative model of factors affecting the development of sports knowledge-based companies. The research method is qualitative and based on data theorizing of the foundation. The statistical population included faculty members, Ph.D. students in sports management, and managers of knowledge-based companies, science and technology parks, sports and non-sports growth centers. The sampling method was initially targeted and then snowball. 14 in-depth and semi-structured exploratory interviews were conducted until the stage of theoretical saturation. Data analysis was performed by Strauss and Corbin (1998). By using the open coding technique, 205 initial concepts were identified. By categorizing these concepts, 86 subcategories were formed. In the axial coding phase, the final 28 categories were integrated into a data-based paradigm model. In the form of a paradigm model, causal conditions (trained workforce, entrepreneurial sports opportunity, personal characteristics, environmental relations), underlying factors (public culture, administrative system, economic, political, university conditions) Interventional factors (nature of sports industry, sports disorder of the country, target market situation, business environment, production, capability), strategies (globalization, transfer of clubs to the private sector, reform of laws, Empowerment of technology parks, promotion of marketing and branding capabilities), outcomes (sustainable development, development of the country's sports industry, economic growth) were identified. It is suggested that by introducing and physical education graduates and sports coaches to growth centers and science and technology parks and attracting government support, sports knowledge companies' development is provided so that with the development of the sports industry, the country's economic growth also be upgraded.هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل کیفی عوامل موثر بر توسعه شرکتهای دانشبنیان ورزشی بود. روش پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد میباشد. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی، مدیران شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد ورزشی و غیر ورزشی بود. روش نمونهگیری در ابتدا هدفمند و در ادامه به صورت گلوله برفی بود. 14 مصاحبة اکتشافی عمیق و نیمهساختاریافته اجرا شد و تا مرحلة اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین(1998) صورت گرفت. با استفاده از تکنیک کدگذاری باز، 205 مفهوم اولیه تعئین شد. با دستهبندی این مفاهیم، 86 مقوله فرعی شکل گرفت. در مرحله کدگذاری محوری، 28 مقوله نهایی در قالب مدل پارادایمی دادهبنیاد یکپارچه شد. در قالب مدل پارادایمی، شرایط علّی(نیروی کار آموزشدیده، فرصت کارآفرینانه ورزشی، ویژگیهای فردی، منابع مالی، ارتباطات محیطی)، عوامل زمینهای(فرهنگ عمومی، نظام اداری کشور، شرایط اقتصادی، سیاسی، دانشگاهها)، عوامل مداخلهگر(ماهیت صنعت ورزش، نابسامانی ورزش کشور، وضعیت بازار هدف، فضای کسبوکار، توانمندی تولیدی و فنی)، راهبردها(جهانیسازی، واگذاری باشگاهها به بخش خصوصی، اصلاح قوانین، توانمندسازی پارکهای علم و فناوری، ارتقای توانمندی بازاریابی و برندسازی)، پیامدها(توسعه پایدار، توسعه صنعت ورزش کشور، رشد اقتصادی) شناسایی شدند. پیشنهاد میشود از طریق آشناسازی و هدایت فارغالتحصیلان تربیتبدنی و مربیان ورزشی به مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری و جلب حمایت دولت، موجبات توسعه شرکتهای دانشبینان ورزشی فراهم گردد، تا از این رهگذر با توسعه صنعت ورزش رشد اقتصادی کشور نیز ارتقاء یابد.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2703_867052ae9544d3f9b69cce36715f6026.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Strategic development of professional volleyball club management in Iran (Case study: Payam Mashhad Volleyball Club)توسعه راهبردی باشگاهداری حرفهای در والیبال ایران (مورد مطالعه: باشگاه والیبال پیام مشهد)77112211510.22089/smrj.2020.8557.2927FAرضاحیدریمدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران0000-0002-2690-7669محمدکشتی داردانشگاه فردوسی مشهدکیانوششجیعدکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهدرضارجبیدانشکده علوم ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20200301The purpose of this study was to apply Meta SWOT technique in competitiveness and development of professional volleyball club in Payam Mashhad. The study was mixed. The research method was descriptive-analytical and the data collection method was documentary and survey. Meta SWOT analytical technique was used to formulate the strategy of development and to describe goals, resources, capabilities and macro environmental factors. The statistical sample in the qualitative part of the research consisted of 10 persons and in the quantitative part of the research 35 managers, officials and experts in the field of sport tourism were selected, who were purposefully selected.The results showed that severe exchange rate fluctuations, rising inflation rates, government regulations, power of executive agencies, technology and technology, and social culture are the major environmental barriers to the development of Mashhad Payam Volleyball Professional Club. Also among the factors contributing to the development of professional club memberships include attracting sponsors, the presence of the private sector, the availability of appropriate equipment and facilities, the support of government institutions, media coverage, the availability of technical staff and national and international players, research and development programs, Planning for a ticket, paying attention to talent and having a specialized academy, consistent and efficient appraisal programs have the highest strategic fit. Having the right equipment and facilities, research and development programs, the presence of the private sector, attention to talent, the use of specialized and indigenous human resources, media coverage of volleyball and geographic location should be top priority.پژوهش حاضر با هدف ارائه راهبردهای رقابت پذیری و توسعه باشگاهداری حرفهای والیبال پیام مشهد با استفاده از تکنیک متاسوات (یک رویکرد از جزء به کل) انجام گرفته است. پژوهش به صورت آمیخته صورت گرفت. جهت انجام این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شد و روش گردآوری دادهها به صورت اسنادی و پیمایشی میباشد. جهت تدوین استراتژی توسعه و تشریح اهداف، منابع، تواناییها و عوامل کلان محیطی از تکنیک تحلیلی Meta SWOT استفاده شد. نمونه آماری در بخش کیفی پژوهش را 15 نفر و در بخش کمی پژوهش 35 نفر از مدیران باشگاهها، مسئولان فدراسیون و هیئتهای والیبال، مربیان، پیشکسوتان، بازیکنان و اساتید دانشگاهی تشکیل دادند، که به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد که نوسانات شدید نرخ ارز، افزایش نرخ تورم، قوانین و مقررات دولتی، توان دستگاههای اجرایی، تکنولوژی و فناوری و فرهنگ اجتماعی به عنوان بزرگترین موانع کلان محیطی جهت توسعه باشگاهداری حرفهای باشگاه والیبال پیام مشهد محسوب میشود. همچنین در بین عوامل موثر بر توسعه باشگاهداری حرفهای باشگاه والیبال پیام مشهد به ترتیب جذب حامیان مالی، حضور بخش خصوصی، در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات مناسب، حمایت نهادهای دولتی، پوشش رسانهای، در اختیار داشتن کادر فنی و بازیکنان ملی و بینالمللی، تحقیقات و برنامههای توسعهای، داشتن برنامهریزی برای بلیط فروشی، توجه به استعدادیابی و داشتن آکادمی تخصصی، برنامههای ارزیابی منسجم و کارآمد از بالاترین تناسب راهبردی برخوردارند.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2115_3bb42834c49c8cf414dbb90309c8131b.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Providing a marketing model for swimming pools in the post-Corona era with a futures research approachارائه الگوی بازاریابی استخرهای آبی در دوران پسا کرونا با رویکرد آیندهپژوهی113148337710.22089/smrj.2022.11704.3532FAفریباحافظیدانشجوی دکتری دانشجوی دکترا، گروه تربیت بدنی، واحد قزوین، دانشگاه ازاد اسلامی، قزوین، ایرانفریبامحمدیاناستادیار استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد قزوین، دانشگاه ازاد اسلامی، قزوین، ایرانزهرانوبخت رمضانیاستادیار استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد قزوین، دانشگاه ازاد اسلامی، قزوین، ایرانJournal Article20211106Swimming pools during the Corona lost many of their customers, and the process of returning these customers in the post-Corona period requires an executive and operational model based on sports marketing. The present article aims to provide a marketing model of water pools in the post-corona era. This article is from the perspective of the purpose of a fundamental research that has been done by a mixed research method based on deductive, inductive reasoning. The statistical population of this research includes theoretical experts (professors of marketing management) and experimental experts (managers of swimming pools). Sampling was done in a non-probabilistic and purposeful manner. Data collection tools are interviews and questionnaires. For the analysis of specialized interviews, the prospective research method has been used. The identified indicators have also been validated by fuzzy Delphi method. Finally, the final model of the research is presented with a structural, interpretive method. Research data analysis was performed in the qualitative phase with ATLAS TI software and in the quantitative phase with Matlab software. According to the research results, economic, legal, political, subsidies, construction and rental, environmental, health as effective variables, location, social, personnel, shower and locker room as autonomous variables, cultural drivers, special services, competitors, ticket prices, services Planning as influential variables and drivers of heroism, strategy, physical services, direct advertising, children, the elderly, the Young customers also resulted in influential variables.استخرهای شنا در دوران کرونا بسیاری از مشتریان خود را از دست دادهاند و فرایند بازگرداندن این مشتریان در دوران پساکرونا نیازمند الگویی اجرایی و عملیاتی مبتنی بر بازاریابی ورزشی است. مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی بازاریابی استخرهای آبی در دوران پسا کرونا انجام شده است. این مقاله از منظر هدف یک پژوهش بنیادی است که با روش پژوهش آمیخته و مبتنی بر استدلالی قیاسی، استقرایی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان نظری (اساتید مدیریت بازاریابی) و خبرگان تجربی (مدیران استخرهای شنا) است. نمونهگیری به روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه میباشد. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، روش آیندهپژوهی بکار گرفته شده است. همچنین شاخصهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی شده است. در نهایت به ارائه مدل نهایی پژوهش با روش ساختاری، تفسیری پرداخته شده است. تحلیل دادههای پژوهش در فاز کیفی با نرمافزار ATLAS TI و در فاز کمی با نرمافزار Matlab انجام شده است. براساس نتایج پژوهش، پیشرانهای اقتصادی، قوانین، سیاسی، یارانهها، ساخت و اجاره، محیطی، بهداشتی بهعنوان متغیرهای تاثیرگذار، پیشرانهای مکان، اجتماعی، پرسنل، دوش و رختکن بهعنوان متغیرهای خودمختار، پیشرانهای فرهنگی، خدمات ویژه، رقبا، بهای بلیط، خدمات برنامه ریزی بهعنوان متغیرهای پیوندی و پیشرانهای تاثیرپذیر قهرمانی، استراتژی، خدمات فیزیکی، تبلیغات مستقیم، کودکان، سالمندان، مشتریان جوان نیز بهعنوان متغیرهای تاثیرپذیر نتیجه شدند.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3377_117118846c15cb509fd5c3ce47a9bd4d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Investigating the role of the four temperaments of sportswear customers on Impulse purchase behaviorبررسی نقش مزاج های چهارگانه مشتریان پوشاک ورزشی بر رفتار خرید آنی149170336710.22089/smrj.2022.11277.3479FAسجادغلامی ترکسلویهگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، موسسه غیر انتفاعی آپادانا، شیراز، ایران0000-0003-1294-6023محمدحسنعبداللهیعضو هیات علمی دانشگاه شیراز
بخش علوم ورزشیعبدالرضاعبودیدانشکده تربیت بدنی و علومورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20210928The purpose of this study was to Investigating the role of the four temperaments of sportswear customers on Impulse purchase behavior. The research method was descriptive-correlational and in terms of purpose, it was an application that was performed in the field and the users of sportswear were the statistical population. 556 people who were randomly selected answered the standard six-item instant purchase questionnaire of Sarah et al (2021). And the twenty-six-item temperament questionnaire of Sheikh Roshandel et al (2015). Formal and content validity was confirmed by several professors and PhD students in management. Also, the reliability of the questionnaire was estimated to be favorable. The results of analysis of variance showed that there is a significant difference between the four temperaments of people in terms of instant buying behavior. According to the results, it is suggested that store managers increase their chances of immediate purchase by considering the mood of customers.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مزاج های چهارگانه مشتریان پوشاک ورزشی بر رفتار خرید آنی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بود که به شکل میدانی انجام و استفادهکنندگان از پوشاک ورزشی جامعه آماری بود. 556 نفر که بهصورت تصادفی ساده انتخابشده بودند به سؤالات پرسشنامه استاندارد شش سؤالی خرید آنی ساراح و همکاران (2021) و پرسشنامه بیست و شش سؤالی مزاج سرشتی شیخ روشندل و همکاران (2015) پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی به تائید چند تن از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت رسید. همچنین مقدار پایایی پرسشنامه مطلوب برآورد شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد بین مزاج های چهارگانه افراد از نظر رفتار خرید آنی تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج پیشنهاد می شود مدیران فروشگاه ها با مد نظر قرار دادن حالت های روحی مشتریان شانس خرید آنی آنها را افزایش دهند.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3367_0a9087187c294e314a0680a57ddfc84a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Presenting a mental model in the production sector of Iran's sports industryارائه مدل ذهنی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران171202220510.22089/smrj.2020.9211.3128FAالهامسعیدیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایرانمهدیکهندلدانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانعلیزارعیدانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000000337538325عباسخدایاریدانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20200709The purpose of this study was present the mental model, identifying and ranking the mental model components of the sports companies managers in manufacturing sector of Iranian sports industry, using fuzzy Delphi technique. The present study is a combination (qualitative and quantitative), descriptive-analytic, and time-based research, which is applied in terms of purpose and is a field research, in terms of data collection. The statistical population of the study includes the managers of companies producing Iranian sports equipment, according to statistics announced through the official website of the Ministry of Industry, Mines and Trade of the country, 255 people (236 men and 19 women). The statistical sample was selected purposefully in the qualitative part and in the quantitative part by the total number method. In the qualitative part, fuzzy Delphi method was used and in the quantitative part, exploratory factor analysis and structural equations were used. Findings showed that the components of mental ability, mental involvement, mental history and psychological characteristics have an explanatory role in shaping the mental model of managers. Other findings showed that the highest rank is related to mental ability and the lowest rank is related to mental conflict. Therefore, managers can use their mental ability to solve the company's problems.هدف این پژوهش ارائه مدل ذهنی، شناسایی و رتبهبندی مولفههای مدل ذهنی مدیران شرکتهای ورزشی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران با استفاده از تکنیک دلفی فازی میباشد .پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای ترکیبی (کیفی و کمی)، بر اساس زمان حالنگر، از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ جمعآوری اطلاعات میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران شرکتهای تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) میباشند. نمونه آماری در بخش کیفی به صورت هدفمند، و در بخش کمی به روش کل شمار انتخاب شد. در بخش کیفی از روش دلفی فازی و در بخش کمی از تحلیل عامل اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مولفههای توانایی ذهنی، درگیری ذهنی، سوابق ذهنی و ویژگیهای روانشناختی نقش تبیینکننده در شکلگیری مدل ذهنی مدیران دارند. سایر یافتههای پژوهش نشان داد که بالاترین رتبه مربوط به توانایی ذهنی و پایینترین رتبه مربوط به درگیری ذهنی میباشد. بنابراین مدیران با استفاده از توانایی ذهنی می-توانند به حل مشکلهای شرکت دست پیدا کنند.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2205_eb58fa1e79b90376499493c0e1262cb8.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Codifying the Professional Competencies Model among Iranian Football Premier League Refereesتدوین مدل شایستگیهای حرفهای داوران لیگ برتر فوتبال ایران203228277710.22089/smrj.2021.10105.3318FAفرشادامامیآیت الله آملیعلیرضافغانیآیت الله آملیسیدحسینعلویاستادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فنی و حرفه ای ، تهران، ایران0000-0002-0461-7345محمدحسینقربانیپژوهشگاه تربیت بدنیJournal Article20210131The aim of this study was to develop a model of professional competencies of referees in the Iranian Football Premier League. The present study was a qualitative research in which the qualitative part of the data theory theory approach (grounded theory) with Glaser (1992) approach was used in the form of interviews and content and structural analysis of the interviews. The statistical population of this research in the qualitative part consisted of 5 coaches with A Asia coaching degree, 1 sports reporter, 8 international football and futsal referees, 10 international assistant referees and 9 referee veterans in total of 33 people. The sampling method was continued in the form of snowballs until theoretical saturation (up to 13 interviews). Maxquda software was used to analyze the data and the determined codes were analyzed through this software and the final model of professional competencies of the referees of the Iranian Football Premier League was represented. The most important indicators of professional competence of the referees of the Iranian Football Premier League were: sociological competence dimension including 2 central codes and 10 open codes, managerial competence dimension including 2 central codes and 16 open codes, psychological competence dimension including 2 central codes And 16 open codes, physical competencies dimension including 2 pivotal codes and 7 open codes, basic competencies dimension including 2 pivotal codes and 8 open codes, technical competencies dimension including 11 open codes, knowledge competencies dimension including 2 pivotal codes and 7 The code was open.پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل شایستگیهای حرفهای داوران لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد. تحقیق حاضر یک پژوهش کیفی بود که در بخش کیفی از رویکرد نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) با رهیافت گلیزری (1992) استفاده شد که در قالب مصاحبه و تحلیل محتوایی و ساختاری مصاحبهها انجام شد. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی را 5 مربی دارای مدرک مربیگری A آسیا، خبرنگار ورزشی 1 نفر، داور بینالمللی فوتبال و فوتسال 8 نفر، کمک داور بینالمللی 10 نفر و پیشکسوت داوری 9 نفر در مجموع 33 نفر تشکیل دادند. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری (تا 13 مصاحبه) ادامه یافت. جهت تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار Maxquda استفاده شد و کدهای تعیین شده از طریق این نرم افزار تجزیه تحلیل شد و مدل نهایی شایستگی های حرفه ای داوران لیگ برتر فوتبال ایران بازنمایی شد. مهمترین شاخصهای شایستگی حرفه ای داوران لیگ برتر فوتبال ایران عبارت بودند از: بعد شایستگی جامعه شناختی شامل 2 کد محوری و 10 کد باز، بعد شایستگی های مدیریتی شامل 2 کد محوری و 16 کد باز، بعد شایستگی های روانشناختی شامل 2 کد محوری و 16 کد باز، بعد شایستگی های جسمانی شامل 2 کد محوری و 7 کد باز، بعد شایستگی های زمینه ای شامل 2 کد محوری و 8 کد باز، بعد شایستگی های تکنیکی شامل 11 کد باز، بعد شایستگی های دانشی شامل 2 کد محوری و 7 کد باز بود.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2777_7f1858f93e9cbbe2060f84fbdedd6cdb.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Valuation of sport as a public goods With the CVM approach(case study: Iranian Premier League clubs)ارزش گذاری فوتبال به عنوان کالای عمومی با رویکرد ارزیابی احتمالی( مطالعه موردی: باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران )229254213410.22089/smrj.2020.8464.2892FAمعصومهبخیتدانشجو دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاهعلی اشرفخزاییاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاهبهرامیوسفیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20200209The purpose of this study was to evaluate sport as a public good with the CVM approach (Case Study: Iranian Premier League clubs). The research method was descriptive and was in the category of applied research. The statistical population of this study consisted of all the population of Tehran, Isfahan and Tabriz with unlimited number. Based on Morgan table and random stratified, the sample size was 385 for each team in each city and 1540 in total. To investigate the research variables, Humphres et al. (2018) questionnaire was used, which consisted of 15 questions with two values of yes and no. Inferential statistical methods of logistic regression and diagnostic logistic regression were used for data analysis by SPSS software. The findings showed that the variables of honor, encouragement, satisfaction, performance and interest as general components of soccer sport were more important than other factors in the tendency to pay for the community. Age groups younger than 30 and 45-31 and income groups of 5 million and 3-5 million are more likely to pay more for the title than other age and income groups. Overall, 0.40% were willing to pay for the title of football teams in the Premier League, with 0.60% reluctant to pay. The relevant authorities can help improve the performance of these teams with the full support of the country's soccer teams in terms of finances, technology, facilities, equipment, etc., and increase the overall impact of the soccer sport on various dimensions and components. To increase people.هدف از انجام این تحقیق، ارزش گذاری ورزش به عنوان کالای عمومی با رویکرد ارزیابی احتمالی (مطالعه موردی: باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران ) بود. روش تحقیق توصیفی کاربردی است. جامعه آماری شامل اقشار مردم شهرهای تهران، اصفهان و تبریز به تعداد نامحدود بودند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه لازم در مجموع 1540 نفر تعیین شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه هومفریز و همکاران (2018) بود. از روش های آماری رگرسیون لجستیک و رگرسیون لجستیک تشخیصی به کمک نرم افزار اس پی اس اس جهت تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که، متغیرهای افتخار، تشویق، رضایت، عملکرد و علاقه جهت تمایل به پرداخت افراد جامعه از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار بودند. گروه های سنی کمتر از 30 سال و 31-45 سال و گروه های درآمدی 5 میلیون به بالا و 3-5 میلیون نسبت به گروه های سنی و درآمدی دیگر، حاضر بوده اند مبلغ بیشتری را در زمینه کسب عنوان قهرمانی پرداخت نمایند. در مجموع 40/0 درصد حاضر به پرداخت جهت کسب عنوان قهرمانی تیم های فوتبال در لیگ برتر بوده اند، مسئولان مربوطه می توانند با حمایت های کامل از تیم های فوتبال کشور از لحاظ مالی، فنی، امکانات، تجهیزات و غیره، به بهبود عملکرد این تیم ها کمک کنند تا تاثیرگذاری عمومی ورزش فوتبال در ابعاد و مولفه های مختلف بیشتر شود و تمایل به پرداخت مردم را افزایش بدهد.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2134_2ebbddda54d9a506fa4a549bef954e86.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Identifying and investigating the drivers of Iranian women's physical activityشناسایی و بررسی سوقدهندههای فعالیتبدنی زنانایرانی255286337610.22089/smrj.2022.11350.3491FAآمنهاسدالهیدکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-4407-0647رحیمخسرومنشدکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-7967-1901جبارسیف پناهی شعبانیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران0000-0001-6294-8217Journal Article20210913Identifying and intelligently influencing the drivers of women's physical-activity is one of the requirements of the country's sports-cultural directors. Therefore, the purpose of the present study was to identify, categorize and survey the trend of changes in the most important drivers of Iranian-women for physical-activity at different stages of their lives. The research method was Grounded Theory, systematic approach. Sampling was theoretical. Data analysis was performed through continuous "questioning" and "comparison". In-order-to achieve saturation while reviewing specialized texts, semi-structured interviews were conducted with 136 Iranian-women aged 7-78 who were regularly participate in physical-activity in addition to 17 mothers and 6 fathers. The findings indicate that there are four general categories of driving physical-activity for Iranian-women at different-stages-of-life, which are: promoters, personal-motivations, individual-characteristics, and health-challenges. Of course, each of these categories has many important subcategories and concepts. Importantly, the findings showed that although the drivers of Iranian-women's physical-activity are nominally similar at different stages of their lives, they are very different in terms of priority and intensity of impact. According to the findings, the effectiveness of women's physical-activity promoters in adolescence, youth and middle-age is far from the desired situation and the country's cultural-sports managers should seek to increase the impact of various promoters on the physical-activity of Iranian-women in these stages. Also, stimulating the identified personal-motivations in different-stages-of-life in those women of the society who do not have serious and continuous physical-activity is another necessary measure to develop the physical-activity of Iranian-women in different-stages of their lives.شناسایی و اثرگذاری هوشمندانه بر سوقدهندههای فعالیتبدنی زنان از الزامات مدیران ورزشی و فرهنگی کشور است. از همین رو هدف تحقیقحاضر شناسایی، دستهبندی و بررسی روند تغییرات مهمترین سوقدهندههای زنانایرانی برای فعالیتبدنی در مراحل مختلف زندگی آنان بود. روشتحقیق، نظریهدادهبنیاد رویکرد نظاممند بود. نمونهگیری از نوع نمونهگیرینظری بود. تحلیلدادهها به روش «پرسش» و «مقایسه» مستمر انجام شد. بهمنظور رسیدن به اشباعنظری ضمن بررسی متون تخصصی، با 136 خانم 7-78 ساله ایرانی که به طور مرتب به فعالیتبدنی میپرداختند بعلاوه 17 مادر و 6 پدر، مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد. یافتهها نشانداد چهار دسته کلی سوقدهنده فعالیتبدنی برای زنانایرانی در مراحل مختلف زندگی وجود دارند که عبارتند از: (1) مروجان، (2) انگیزههایشخصی، (3) ویژگیهایفردی و (4) چالشهایسلامتی. البته هر کدام از این مقولات دارای زیرمقولات و مفاهیم مهم فراوانی هستند. مهمتر اینکه یافتهها نشان داد اگرچه سوقدهندههای فعالیتبدنی زنانایرانی در مراحل مختلف زندگی آنان بهطور اسمی شبیه هم هستند اما از لحاظ اولویت و شدت اثرگذاری بسیار متفاوت هستند. باتوجهبه یافتههایتحقیق وضعیت تاثیرگذاری مروجان فعالیتبدنی زنان در مراحل نوجوانی، جوانی و میانسالی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و مدیران فرهنگی و ورزشی کشور باید به دنبال افزایش تاثیرگذاری انواع مروجان بر فعالیتبدنی زنانایرانی در این مراحل باشند. همچنین تحریک انگیزههایشخصی شناساییشده در مراحل مختلف زندگی در آن دسته از زنان جامعه که فعالیتبدنی جدی و مستمر ندارند یکی دیگر از اقدامات ضروری برای توسعه فعالیتبدنی زنانایرانی در مراحل مختلف زندگی آنان است.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_3376_cef48841cc9f536854d13c60c17a190d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Metaphorical conceptualization in sports discourse of football in Iran through corpus approaches to critical metaphor analysisمفهومسازیهای استعاری در گفتمان ورزش فوتبال بر اساس رویکرد پیکره-بنیاد به تحلیل انتقادی استعاره287314299110.22089/smrj.2022.11802.3549FAمحمداسدیدانشجوی دکتری گروه زبانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانارسلانگلفامدانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعلی اصغرسلطانیدانشیارگروه زبانهای خارجی، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، قم، ایرانJournal Article20211122By examining the conceptual metaphors used in sports texts, one can understand the kind of view that subconsciously exists behind the minds of writers. To find such viewpoints, the metaphors used in the two newspapers, Khabar-e-Varzeshi and Abrar-e-Varzeshi in 2019 were examined to obtain conceptualization methods hidden behind the produced texts. To that end, the researcher used the critical analysis of metaphor suggested by Charteris-Black (2004) as the research method that is the result of a combination of cognitive approaches, critical discourse analysis, pragmatics and corpus, as well as the conceptual metaphors approach introduced by Lakoff and Johnson (1980) as a theoretical framework for data analysis. The main issue of this research is to address the issue of which areas of Source domain are used in the conceptualization of sports news in football? Why? To answer the question of the article, the articles related to the year 2019 and not all of them were collected then were saved in a Word file as a corpus and three steps of Charteris - Black were done. In this regard, we studied 400 news for the first and second six months of the 2019 that were included 94.955 words to recognize metaphors. Since one of the features of sport language is war metaphors and also spreading these metaphors in sport discourse but completely unlikely the studies were showed that football metaphors are less violent and even aesthetically is field of pleasing from human activities and nonviolent domains that can be structured by authors.با بررسی استعارههای مفهومی به کار رفته در متون ورزشی میتوان به نوع نگاهی که ناخودآگاهانه در پس ذهن نویسندگان وجود دارد پی برد. از این رو استعارههای به کار رفته در دو روزنامه خبر ورزشی و ابرار ورزشی در سال 1398 جهت دست یابی به شیوه-های مفهوم سازی و نگرشهای پنهان در پس متون تولید شده بررسی شدند. از دو رویکرد "تحلیل انتقادی استعاره" چارتریس بلک - 2004 که حاصل تلفیق رویکردهای شناختی، تحلیل انتقادی گفتمان، کاربردشناسی و پیکره ای است، به مثابه روش تحقیق، و همچنین رویکرد "استعارههای مفهومی" لیکاف و جانسون- 1980، به منزله چارچوب نظری، برای بررسی دادهها استفاده شدند. مسئله اصلی این تحقیق پرداختن به این موضوع است که از کدام حوزههای مبدا در مفهوم سازیهای مطبوعات ورزشی در ورزش فوتبال بیشتر استفاده میشود؟ چرا؟ برای پاسخ به سؤال مقاله از دادههای دو سایت ورزشی مقالات مربوط به سال 1398 و نه همه جمع آوری شدند در یک فایل وورد بصورت پیکره ذخیره و سه مرحله چارتریس بلک اجرا شد. در همین راستا 400 متن خبری در شش ماه اول و دوم سال 1398 متشکل از 94.955 کلمه بررسی گردید یکی از خصیصههای زبان ورزش ترویج استعاره-های جنگ است اما تحقیقات ما نشان میدهد تصویری کمتر خشونت آمیز و حتی به لحاظ زیبایی شناختی زمینهای لذت بخش از فعالیتهای انسان و قلمروهای غیر خشونت قابل ساختار بندی است.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2991_0492ef7b3c40e2cf54855d4d1918e0b8.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723The effect of organizational memory on performance management with the mediating role of organizational agility in physical education departments of medical universitiesاثر حافظه سازمانی بر مدیریت عملکرد با نقش میانجی چابکی سازمانی ادارات تربیت بدنی دانشگاه های علوم پزشکی کشور315334232910.22089/smrj.2021.9182.3118FAمژدهشکریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانغلامرضاشعبانی بهاراستاد دانشگاه علامه طباطبایی تهرانمجیدسلیمانیگروه تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران0000-0002-5170-0459Journal Article20200703The aim of thThe aim of the present study was to determine the effect of organizational memory on performance management with the mediating role of organizational agility of physical education departments of medical universities in the country. The research method is descriptive-survey and applied in terms of purpose. The statistics of this study include all senior managers and employees of physical education departments in the universities of medical sciences in the whole country. As a whole, a total of 216 people were selected as the statistical sample. Data collection tools were the Organizational Memory Questionnaire (Ant, 2010), the Standard Performance Management Standards Questionnaire, and Sharifi Zhang's Organizational Agility Questionnaire (2004). In order to analyze the research findings, path analysis and structural and software equations 20 pls and SPSS were used. The results showed that organizational memory and its dimensions have a significant effect on performance management with the mediating role of organizational agility of physical education departments in medical universities of the country. Therefore, in the management of new performance, the goals of the employees and the goals of the organization should be in the same direction, and by creating coordination and providing the necessary guidance by the supervisors, people will feel more and more attached to the organization.هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر حافظه سازمانی بر مدیریت عملکرد با نقش میانجی چابکی سازمانی ادارات تربیت بدنی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران ارشد و کارکنان ادارات تربیت بدنی در دانشگاههای علوم پزشکی کل کشور می باشدکه بهصورت تمام شما کل جامعه آماری به تعداد 216 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه حافظه سازمانی آنت، پرسشنامه استاتدارد مدیریت عملکرد بالدریج و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی ژانگ بود. به منظور تجریه و تحلیل یافته های پژوهش از تحلیل مسیر و معادلات ساختاری و نرمافزار 20 PLS و SPSS استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که حافظه سازمانی و ابعاد آن با نقش میانجی چابکی سازمانی ادارات تربیت بدنی بر مدیریت عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی کشور اثر معنی دار دارد. لذا در مدیریت عملکرد نوین، اهداف کارکنان و اهداف سازمان باید در یک راستا قرار گرفته و با ایجاد هماهنگی و ارائه راهنماییهای لازم توسط سرپرستان، افراد هرچه بیشتر به سازمان احساس تعلق خاطر می نمایند.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2329_00edb317c690e73a0b7d416202e7d7fd.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213147320220723Identify the factors influencing implementation strategic plans of Iranian sports organizationsشناسایی عوامل موثر در پیاده سازی برنامه های راهبردی سازمان های ورزشی ایران335362210810.22089/smrj.2020.8235.2821FAمحدثهشهرکیگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانمحمد رضااسماعیلیگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
( نویسنده مسئول)Journal Article20191217Implementation of strategic plans in the Iranian sport system requires conditions and environments that need to be prepared so that different organizations and institutions can move towards achieving their goals and vision. Therefore, the main purpose of this study is to huge analysis of the driving factors in propellants strategic plans of Iranian sports organizations. The present study is applied in terms of purpose and in terms of nature, analytical and exploratory using a combination of qualitative and quantitative models. The statistical population of the study consisted of executive and academic elites with sufficient expertise and experience on the issue of strategic programs in sports organizations. The sampling method was purposefully selected and the sample size was 13 persons. Qualitative data were obtained through open-ended questionnaire interview and quantitative analysis of documents and quantitative data used in this study. Final analysis was performed on 14 recursive matrices. The collected data were analyzed using the MICMAC software. The findings showed that the key driving forces of economic, technological, communication, political and organizational structure have the most influence on the future of participation in public sport. Among the economic and technological factors have had the largest share of direct impact. The findings of this study showed that what are the key variables in the implementation of sports organizations' strategic plans, the knowledge output of this information helps managers to formulate and implement a smarter operational plan for each alternative.پیاده سازی برنامه های راهبردی در نظام ورزش ایران نیازمند شرایط و محیطی است که باید مهیا باشد تا سازمان ها و نهادهای مختلف بتوانند در راستای تحقق اهداف و چشم انداز خود قدم بردارند. از این رو، تحلیل کلان عوامل پیش برنده در پیاده سازی برنامه های راهبردی سازمان های ورزشی ایران هدف اصلی این پژوهش است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی و اکتشافی است که با به کارگیری ترکیبی از مدل های کیفی و کمی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل نخبگان اجرایی و دانشگاهی بود که تخصص و تجربۀ کافی پیرامون مسئله برنامه های راهبردی در سازمان های ورزشی داشتند، روش نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب شد و حجم نمونه برابر با 13 نفر بود. داده های کیفی با پرسش نامۀ باز و از طریق مصاحبه و بررسی اسناد و داده های کمی به کار رفته در این پژوهش به صورت عددی و از طریق وزن دهی پرسشنامه های دلفی تهیه شد. تجزیه و تحلیل نهایی روی 14 ماتریس بازگشتی انجام شد. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار میک مک تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که نیروهای پیشران کلیدی اقتصادی، تکنولوژیکی، ارتباطات، سیاسی و ساختار سازمانی بیشترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را بر آینده مشارکت در ورزش همگانی دارند. در این بین عامل اقتصادی و تکنولوژیکی بیشترین سهم را در اثرپذیری مستقیم داشته اند.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2108_966b45fe30476fd78f77e1ef608e421c.pdf