پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120The Effect of Exchange Rate Volatility on Trade Balance Sports Sector in Selected Countries in the MENAتأثیر بیثباتی نرخ ارز بر تراز تجاری بخش ورزش در کشورهای منتخب منا1732210210.22089/smrj.2020.8573.2930FAرقیهسرلاباستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیهمیرحسنسیدعامریاستاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیهJournal Article20200304This study examined the effect of exchange rate volatility on trade balance sports sector in selected countries in the MENA. For this purpose, the export and import data of sports goods of 11 selected countries of Mena were collected during the period 2000-2018, which was from the website of the World Trade Center. The purpose of this study is applied research and descriptive-analytical in terms of research method. Data on exports and imports of goods and MENA selected countries of the World Trade Center site were collected. The statistics of variables related to countries GDP per capita, world GDP per capita and real exchange rate are also collected from the World Bank. Then, panel data methods such as fixed effects techniques, random effects and flexible squares were tried to select the best estimation model to interpret and present the results. Finally, after reviewing the necessary statistics, the final model was selected to interpret the results with the help of EViews version 9 software. The results showed that variables of real exchange rate logarithm, per capita GDP and world GDP logarithm have significant effect on logarithm of sport trade balance in MENA countries. Therefore, formulating appropriate policies to reduce dependence on imports of sports products and proper planning to improve the industry is necessary.<strong>در این مطالعه اثر بی ثباتی نرخ ارز بر تراز تجاری بخش ورزش در کشورهای منتخب منا بررسی شده است. بدینمنظور از داده های صادرات و واردات کالاهای ورزشی 11 کشور منتخب منا در طی دورة 2018- 2000 که از سایت </strong><strong>مرکز تجارت جهانی </strong><strong>جمع آوری شد، استفاده شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و به لحاظ روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-تحلیلی بود. گردآوری آمار و داده های پژوهش بهصورت اسنادی و کتابخانه ای بود. همچنین آمار متغیرهای مربوط به تولید ناخالص داخلی سرانة کشورها، تولید ناخالص داخلی سرانة کل دنیا و نرخ واقعی ارز از بانک جهانی گردآوری شد. </strong><strong>سپس با استفاده از روش</strong><strong>ه</strong><strong>ای مبتنیبر داده </strong><strong></strong><strong>های پانلی ازجمله تکنیک</strong><strong> </strong><strong>های اثرات ثابت، اثرات تصادفی و حداقل مربعات وزنی انعطاف </strong><strong></strong><strong>پذیر سعی شد بهترین مدل برآوردی برای تفسیر و ارائة نتایج انتخاب شود. پس از بررسی آماره های لازم، مدل نهایی برای تفسیر نتایج </strong><strong>با کمک نرمافزار ایویوز نسخة نُه</strong><strong> انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای لگاریتم نرخ ارز واقعی، لگاریتم تولید ناخالص داخلی سرانه و لگاریتم تولید ناخالص داخلی جهان اثر معناداری بر لگاریتم تراز تجاری ورزشی در کشورهای منتخب منا داشتند. لذا تدوین سیاست های مناسب در جهت کاهش وابستگی به واردات محصولات ورزشی و برنامه ریزی مناسب در جهت بهبود صنعت لازم و ضرروی است. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2102_9d673f315720fb928cb9118bba4bf448.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120Pathology of Factors that Affecting on Attitude of Individuals to Online Betting in Sports and the Presentation of a Strategyمطالعۀ عوامل مؤثر بر گرایش افراد به شرطبندی اینترنتی در ورزش و ارائة راهکار3356219210.22089/smrj.2020.8787.2992FAعلیساجدی سابقدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی، مدرس مدعو در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه رجا، قزوین، ایرانسیدعمادحسینیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایرانفرشادامامیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی، آمل، ایران0000-0001-5334-8658Journal Article20200513The increasing spread of betting on the Internet and the creation of many individual and social problems have caused concerns in the community for people involved in this factor. Therefore, the purpose of this study was to study the factors affecting the tendency of people to bet online in sports and provide a solution. The method of the present study was applied in terms of type, correlation and purpose, and in the qualitative method of interview with open coding method and in quantitative method by questionnaire. The statistical population of the qualitative section was 12 elites by snowball method and 367 people in the quantitative method. According to Cochran's formula, the number of statistical samples included 188 relevant specialists and experts in the field of religious, social, sports and economics in 2019. Also, the sampling method was simple random field and field sampling. In this study, a researcher-made questionnaire (sports betting) was used to evaluate the variables and its content and face validity were confirmed by 12 elites and its reliability was obtained by using Cronbach's alpha test of 0.83. SPSS software and structural equation modeling in PLS software were used for data analysis. Results: The results showed that according to t values greater than 1.96, the most important components in the tendency of people to bet online were economic need with a correlation of 0.85 and the impact of environment and society with a correlation of 0.82. Also, more monitoring of Internet sites with 0.82 correlation was identified as the most important factor. According to the research results, economic needs and environmental impacts are the most important factors in the intellectual orientation of young people towards generating income through betting sites, and the weakness of the country regarding these sites is low monitoring.<strong>گسترش روزافزون شرطبندی در فضای اینترنت و ایجاد مشکلات فردی و اجتماعی فراوان به نگرانیهای جوامع برای افراد درگیر در این عامل منجر شده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مطالعة عوامل مؤثر بر گرایش افراد به شرطبندی اینترنتی در ورزش و ارائة راهکار انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که در روش کیفی از مصاحبه با روش کدگذاری باز و در روش کمّی از پرسشنامه استفاده شد. جامعة آماری بخش کیفی با روش گلولهبرفی 12 نفر از نخبگان و در روش کمّی 367 نفر بودند که با فرمول کوکران تعداد نمونة آماری 188 نفر محاسبه شد. این تعداد با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی از متخصصان و کارشناسان در حوزۀ علوم دینی، اجتماعی، ورزشی و اقتصاد در سال 1398 بودند. در این پژوهش از پرسشنامة پژوهشگرساخته یعنی «شرطبندی در ورزش» برای</strong><strong> ارزیابی متغیرها استفاده شد. دوازده نفراز نخبگان روایی محتوایی و صوری پرسشنامه را تأیید کردند و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برابر با 83/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس. و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار پی.ال.اس. استفاده شد.</strong><strong> نتایج پژوهش نشان داد با توجه به مقادیر </strong><strong>t</strong><strong> بیشتر از 96/1، مهمترین مؤلفهها در گرایش افراد به شرطبندی اینترنتی، نیازمندی اقتصادی با همبستگی 85/0 و تأثیر محیط و جامعه با همبستگی 82/0 بودند. همچنین نظارت بیشتر بر سایتهای اینترنتی با همبستگی 82/0، مهمترین عامل مشخص شد. با توجه به نتایج پژوهش، نیازهای اقتصادی و تأثیرات محیطی از مهمترین عوامل در جهتگیری فکری جوانان بهسمت درآمدزایی از طریق سایتهای شرطبندی هستند و نقطهضعف موجود در کشور دربارة این سایتها نظارت کم بر آنهاست.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2192_bff93eee1f01f3a57e8b8aee25a9aad7.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120Structural Analysis of Key Factors Affecting the Future Status of Elderly Exercise in Iranتحلیل ساختاری عوامل کلیدی مؤثر بر وضعیت آیندة ورزش سالمندی در ایران5790219510.22089/smrj.2020.8838.3009FAصبیحههمدمی خطبه سرادانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ایرانعلی اصغردرودیاناستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ایرانزهراسادات مشیر استخارهاستادیار جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایراناحدرضائیان قیه باشیپژوهشگر پسا دکتری آیندهپژوهی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20200502One of the issues that affect the lives of the elderly is exercise, which plays an important role in the physical and mental health of the elderly. The aim of this study is to analyze the key factors affecting the situation of senior sports in Iran for the next 20 years. This research is applied in terms of purpose, in terms of descriptive-analytical method of futures research. Theoretical data were prepared by documentary method and experimental data by survey-Delphi method. The statistical population is experts and specialists in the field of geriatric sports, 20 of whom have been selected by purposive sampling. Delphi methods, cross-sectional analysis and Mic Mac software were used to analyze the obtained information. The results of this study showed that the distribution of key variables affecting the future status of senior sports in Iran have an unstable system and among the 49 factors studied, 10 long-term planning factors in line with the changes and population pyramid, more attention to the position of the elderly, Elderly sports, development of senior sports culture, Iran's economic situation (sanctions), modeling of successful countries in the field of senior sports, support of public and private bodies, planning and providing human resources for senior sports, creating an organ for the elderly and developing the organization NGOs and social support networks have been selected as key factors influencing the state of senior sports in Iran for the next 20 years. Most of these key factors were in the group of independent and influential variables.<strong>ورزش یکی از موضوعاتی است که بر زندگی سالمندان تأثیر میگذارد و نقش مهمی در سلامتی بدنی و روانی آنها دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری عوامل کلیدی مؤثر بر وضعیت ورزش سالمندی در ایران برای افق 20 سال آینده انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، </strong><strong>کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی از نوع آیندهپژوهی است. دادههای نظری به روش اسنادی و دادههای تجربی به روش پیمایشی-دلفی جمعآوری شدهاند. جامعة آماری خبرگان و متخصصان صاحبنظر در حوزة ورزش سالمندی بودند که 20 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از روشهای دلفی، تحلیل اثرات متقاطع و از نرمافزار میکمک استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که پراکندگی متغیرهای کلیدی مؤثر بر وضعیت آینده ورزش سالمندی در ایران، سیستمی ناپایدار دارند و از میان 49 عامل بررسی شده، 10 عامل </strong><strong>برنامهریزی بلندمدت و متناسب با تغییرات و هرم جمعیتی کشور</strong><strong>، </strong><strong>توجه بیشتر به جایگاه سالمندان</strong><strong>، </strong><strong>اختصاص بودجه به ورزش سالمندان</strong><strong>، </strong><strong>توسعة فرهنگ ورزش سالمندی</strong><strong>، </strong><strong>وضعیت اقتصادی ایران (تحریمها)</strong><strong>، </strong><strong>الگوگیری از کشورهای موفق در زمینة ورزش سالمندی</strong><strong>، </strong><strong>حمایت ارگانهای دولتی و خصوصی</strong><strong>، </strong><strong>برنامهریزی و تأمین منابع انسانی برای ورزش سالمندان</strong><strong>، </strong><strong>ایجاد یک ارگان برای سالمندان</strong><strong> و </strong><strong>توسعة سازمانهای مردمنهاد و شبکههای حمایت اجتماعی،</strong><strong> به عنوان عوامل کلیدی مؤثر بر وضعیت ورزش سالمندی در ایران برای افق 20 سال آینده انتخاب شدهاند. بخش عمدهای از این عوامل کلیدی در گروه متغیرهای مستقل و تاثیرگذار قرار داشتند. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2195_d0e1130691e5f506964508b6519d6f5a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120Investigating Short and Long Run Impacts of inflation Uncertainty on Sport Production: GARCH and ARDL Approachبررسی اثرات کوتاهمدت و بلندمدت نااطمینانی تورمی بر تولید بخش ورزش: رویکردهای گارچ و ای.آر.دی.ال109132222810.22089/smrj.2020.9174.3115FAمحمد رضاپورقرباناستادیار، گروه علمی اقتصاد، دانشگاه پیامنور، تهرانJournal Article20200702Inflation uncertainty is one of the important economic variables which affects macroeconomic variables including growth and production. So, the aim of this research is to study inflation rate uncertainty and its short and long run effects on the sport production during the years 1991-2017. On the other hand, the study population was Iran and we used the ARCH and GARCH model to obtain inflation uncertainty and Johansen Juselius cointegration test to determine the long run relationship among variables. The model was estimated using autoregressive distributed lag method. The eviews 10 was used to analyze data. The results show that inflation uncertainty has a negative small effect on sport production in the short run and a negative larger effect in the long run. In addition, government sport expenditures both in the short run and in the long run have had the most impact on the sport production compared with other variables, consistently with expectations. This shows the high importance of fiscal policy in the sport sector and policy makers should pay more attention to it. The liquidity variable has also had a negative impact on the sport production both in the short run and in the long run with less impact compared with other variables. Household sport expenditures have had significant negative and positive effects on the sport production in the short run and in the long run respectively. Cointegration test results show that there has been a long run equilibrium relationship among variables.<strong>تورم و نااطمینانی تورمی یکی از متغیرهای مهم اقتصادی و از موضوعات مهم در حوزۀ اقتصاد کلان است. همچنین بر متغیرهای کلان اقتصادی ازجمله رشد و تولید تأثیرگذار است؛ برایناساس این پژوهش با هدف بررسی نااطمینانی نرخ تورم و اثرات کوتاهمدت و بلندمدت آن بر تولید بخش ورزش</strong><strong>طی سالهای 1991 تا 2017 انجام شد. جامعة مطالعهشده در این پژوهش کشور ایران بود و برای بهدستآوردن نااطمینانی تورمی از مدلهای آرچ و گارچ و بهمنظور بررسی رابطة بلندمدت میان متغیرها از روش همانباشتگی جوهانسن و جوسیلیوس استفاده شد. رویکرد اقتصادسنجی مدل خودتوزیع با وقفههای گسترده (ای.آر.دی.ال.) نیز برای تخمین الگو بهکار گرفته شد. برای تحلیل و بررسی دادهها از نرمافزار ایویوز نسخة 10 استفاده شد. </strong><strong>نتایج پژوهش نشان داد که نااطمینانی تورمی بر تولید بخش ورزش اثر منفی داشت که این تأثیر در دورة کوتاهمدت ناچیز بود، ولی در بلندمدت اثر آن بیشتر بود. بهعلاوه مخارج ورزشی دولت هم در کوتاهمدت و هم در بلندمدت در مقایسه با سایر متغیرها بیشترین تأثیر را بر تولید بخش ورزش داشت که با انتظارات سازگاری دارد. این موضوع بیانگر اهمیت زیاد سیاست مالی در حوزة ورزش است که باید سیاستگذاران و دولت توجه بیشتری به آن کنند. متغیر نقدینگی نیز در هر دو دوره اثر منفی بر تولید بخش ورزش داشت و میزان اثرگذاری آن در مقایسه با دیگر متغیرها کمتر بود. بهعلاوه مخارج ورزشی خانوار در کوتاهمدت اثر منفی و در بلندمدت اثر مثبت و معناداری بر تولید بخش ورزش داشت. </strong><strong>نتایج پژوهش همانباشگی نیز بیانگر وجود رابطة تعادلی بلندمدت میان متغیرها بود. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2228_7d4415d55a5a6d91d491ea9c10560cbb.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120Prioritizing New Usable Technologies in Sports Facilities with an Emphasis on Reducing Energy Consumptionاولویتبندی فناوریهای نوین قابلاستفاده در اماکن ورزشی با تأکید بر کاهش مصرف انرژی133150212710.22089/smrj.2020.8367.2867FAامیندهقان قهفرخیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8696-0894بهارهپورشریف سورکوهیکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانامیرانصاری اردلیکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0333-372Xمجیدجلالی فراهانیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200120This research aims to prioritizing new usable technologies in sports facilities with an emphasis on reducing energy consumption. Mixed research method (qualitative and quantitative) has used in this study. The population of the study was 50 of experts that had studies in areas of sport facilities, energy engineering, Civil Engineering and the environment. Sample was equal with population. In the qualitative section, qualitative interviews have conducted with 11 experts. In quantitative section, AHP researcher-made questionnaire by Behingostar software have used to data collection. Findings of the qualitative analysis showed that the new usable technologies used in sports facilities with the emphasis of the reduction of energy consumption have divided into the three main indexes of the new technologies reducing water (6 item), power (9 item) and Gas (9 item) consumption. Building management system was the most important technology in reducing power and gas consumption (relative weight 0.30 and 0.29) in sport facilities. Future bath showers (relative weight 0.32) were most important technology in reducing water consumption. Therefore, due to the limited availability of energy resources in the country, managers of sports facilities have to step in order to benefit these technologies to develop sustainable sports facilities in the future.<strong>این پژوهش با هدف اولویتبندی فناوریهای نوین قابلاستفاده در اماکن ورزشی با تأکید بر کاهش مصرف انرژی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی ابتدا با مرور پیشینة پژوهش و مصاحبه با نخبگان آگاه از موضوع، تا حد رسیدن به اشباع نظری (مصاحبه با 11 نفر از افرادی که سابقة پژوهشی یا اجرایی در حوزة انرژی در صنعت ساخت و ساز و ورزش داشتند)، فناوریهای نوین کاهش مصرف انرژی در سه مؤلفة آب (شش فناوری)، برق (نُه فناوری) و گاز (نُه فناوری) شناسایی و دسته بندی شدند. سپس فناوریهای شناساییشده در قالب پرسشنامة مقایسههای زوجی در اختیار نمونة آماری در بخش کمّی قرار گرفتند. جامعة آماری در بخش کمّی 50 نفر بودند که شامل اساتید مدیریت اماکن ورزشی، اساتید دانشکدههای فنی، مدیران اماکن ورزشی پیشرفته، کارشناسان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و کارشناسان دفتر محیطزیست وزارت ورزش و جوانان میشدند. نمونة آماری با جامعة آماری برابر بود و 50 پرسشنامه برگشت داده شد. از روش تحلیل سلسلهمراتبی در محیط نرمافزار بهینگستر برای مقایسة دوبهدوی فناوریها و اولویتبندی فناوریهای کاهش مصرف انرژی در اماکن ورزشی استفاده شد. «دوش آینده» در کاهش مصرف آب (با وزن نسبی 32/0) و «سیستم مدیریت ساختمان»</strong><strong>در کاهش مصرف برق و گاز (با وزن نسبی 30/0 و 29/0) مهمترین فناوریها شناخته شدند؛ بنابراین با توجه به محدودبودن منابع انرژی در کشور، مدیران اماکن ورزشی باید در راستای بهرهوری از فناوریهای برتر بهمنظور توسعة پایدار اماکن ورزشی گام بردارند. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2127_17d2ef64c66195684722c73cb4d53222.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120Meta-Analysis of Studies of the Causes of Football Spectator’s Riots in Iranفراتحلیل مطالعات دلایل اغتشاش تماشاگران فوتبال در ایران151172208810.22089/smrj.2020.8681.2960FAولیرحیمیکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایرانمحمدنصیریاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران0000-0002-5727-4411Journal Article20200403The present study was conducted with the aim of analyzing the studies of the factors and reasons affecting the riots of Iranian football spectators. The research method was a meta-analysis. The statistical population included all reported research in the field of investigating the factors influencing the aggression and disturbances of football fans from 2004 to 2019. Among the statistical population, 17 studies that had criteria for entering the meta-analysis were selected through a census method as a research sample. A total of 97 research hypotheses were extracted from research samples and categorized in three categories: individual, football and environmental-managerial factors, and entered the process of meta-analysis. CMA2 and SPSS software were used to analyze the collected data separately. The results using the random effects model showed that the overall effect size of all the effective factors in soccer disturbances is r = 0.252 (p <0.05). Also, according to the results, the effect size of the management factors was r =0.32, the individual factors r = 0.2 and the factors related to soccer were r = 0.169. All effects were moderately evaluated according to Cohen.<strong>پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات عوامل و دلایل مؤثر بر اغتشاشات تماشاگران فوتبال ایران انجام شد. روش پژوهش از نوع فراتحلیل بود. جامعة آماری شامل همة پژوهشهای گزارششده در زمینة بررسی عوامل مؤثر بر زمینة پرخاشگری و اغتشاشات تماشاگران فوتبال از 1382 تا 1397 بود. از بین جامعة آماری، 17 پژوهش که معیارهای ورود به فراتحلیل را داشتند، از طریق روش سرشماری بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. نودوهفت فرضیة پژوهشی از مطالعات نمونة پژوهش استخراج شدند و در سه طبقة عوامل فردی، فوتبالی و محیطی مدیریتی طبقهبندی شدند و در فرایند فراتحلیل وارد شدند.</strong><strong>برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده بهصورت جداگانه از نرمافزارهای فراتحلیل و اس.پی.اس.اس. استفاده شد. نتایج با استفاده از مدل اثرات تصادفی نشان داد که اندازة اثر کلی همة عوامل مؤثر بر اغتشاشات فوتبال ایران برابر با 252/0 = </strong><strong>r</strong><strong> است (05/0 </strong><strong>></strong><strong>p </strong><strong>). همچنین برطبق نتایج، اندازة اثر عوامل مدیریتی برابر با 320/0 = </strong><strong>r</strong><strong> ، عوامل فردی برابر با 20/0 = </strong><strong>r</strong><strong> و عوامل مرتبط با فوتبال برابر با 169/0 =</strong><strong>r </strong><strong> بهدست آمد که همة اندازة اثرات بر طبق نظر کوهن در حد متوسط ارزیابی شد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2088_91752cd541c20337ba93e2582a31aa5d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120Identifying Effective Solutions to Exit from the Financial Helplessness of Sports Delegations of Khorasan Razavi Provinceشناسایی راهکارهای مؤثر بر برونرفت هیئتهای ورزشی استان خراسان رضوی از درماندگی مالی173206211310.22089/smrj.2020.8931.3036FAرضاحیدریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-2690-7669احساناسداللهیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، گلبهار، ایران0000-0003-1409-1006ریحانهسالاریدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت اوقاتفراغت، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20200515The aim of the present study was to identify effective solutions to exit from the financial helplessness of sports delegations of Khorasan Razavi province. The present study is a qualitative research with an analytical nature and is a type of applied research that was performed by interpretive structural method. The data collection tools were research, documentary studies, interviews and Delphi Questionnaire. The statistical population of the study included experts in this field, of which 25 people were selected as the target in each part of the study as a sample. An interpretive structural model (ISM) was also used to analyze the data. Finally, 33 indicators affecting the financial helplessness of Khorasan Razavi sports delegations were identified and in 5 dimensions of management solutions, economic activities, legal solutions, marketing activities and educational and executive activities were placed in 3 levels is identified That The legal solution was identified as the third level of the model. As a result, in order to get out of financial helplessness, sports delegations must pay special attention to the legal solution to provide the ground for the emergence and realization of other factors at the top levels of the model, Also, paying attention and focusing on the leveled solutions in the present study can be an effective move in solving the financial problems of sports delegations.<strong>پژوهش حاضر براساس رویکرد ساختاری-تفسیری، با هدف شناسایی راهکارهای مؤثر بر برونرفت هیئتهای ورزشی استان خراسان رضوی از درماندگی مالی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی با ماهیت تحلیلی بود و از نوع م</strong><strong>ط</strong><strong>العات کاربردی است که به روش ساختاری-تفسیری انجام شده است. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامۀ دلفی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل صاحبنظران در این حوزه بود که از این تعداد 25 نفر به شیوۀ هدفمند در هر بخش از پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل ساختاری-تفسیری استفاده شد. درنهایت 33 شاخص موثر بر برونرفت هیئتهای ورزشی استان خراسان رضوی از درماندگی مالی شناسایی شدند و در پنج بعد </strong><strong>راهکار مدیریتی، فعالیتهای اقتصادی، راهکار قانونی، فعالیتهای بازاریابی و فعالیتهای آموزشی و اجرایی و در سه سطح قرار گرفتند که راهکار قانونی </strong><strong>بهعنوان سطح سوم مدل شناسایی شد</strong><strong>؛ درنتیجه هیئتهای ورزشی برای خروج از درماندگی مالی باید توجه ویژهای به راهکار قانونی داشته باشند تا زمینۀ ظهور و تحقق سایر عوامل در سطوح بالای مدل فراهم شود. همچنین </strong><strong>توجه به سایر راهکارهای سطحبندی شده در پژوهش حاضر و تمرکز بر آنها میتواند حرکت مؤثری در راستای رفع مشکلات مالی هیئتهای ورزشی باشد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2113_f1c2de2a3fdcf4e461941210721e4542.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120Identifying and Ranking Factors Affecting Co- Branding between Manufacturers of Sports Equipment and Football Clubs of Iran Premier Leagueشناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر برندسازی مشترک بین تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی و باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران233254214610.22089/smrj.2020.8489.2900FAحسینعبدالملکیاستادیار مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران0000-0002-2248-5753مهدیباباییدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانJournal Article20200216The purpose of this research was to identify and rank the factors influencing co- branding between Manufacturers of sports equipment and Football Clubs of Iran Pro League. The present study was a qualitative-quantitative research. The statistical population of this study consisted of sports marketing management experts, CEO of Football Clubs and CEO of manufacturers of sports equipment. Of these, 16 persons collaborated with the researcher and made the Delphi Research Panel. In this study, Fuzzy Delphi method was used to identify the factors affecting co-branding between clubs and sports equipment manufacturers. According to the Delphi Panel, the identified factors were categorized into 4 main factors with 19 components as follows: brand management (enhancing brand value, utilizing the knowledge and experience of partner brands in the area of brand management, brand positioning, brand identity, brand equity and brand image), relationship between partners (satisfaction, mutual trust, commitment, shared interests, reliability to creative and innovative product and strategies), marketing factors (marketing mix, market positioning, competitive advantage and entry into new domestic markets) and supportive factors (copyright law, contracts and social media). Hierarchical decision making (AHP) and Expert Choice software were used to prioritize the factors co- branding. Accordingly, among the components of the research, marketing with a relative weight of 0.441, is the most important influencing factor and after that, the relationship between partners (0.29), brand management (0.152) and support factors (0.172), respectively. Also, according to the obtained compatibility rate (0.05), the validity of this information has been confirmed. Therefore, it can be inferred from the results that the use of the results obtained in this research can be a way for future management of football clubs.<strong>این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر برندسازی مشترک در بین تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی و باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی- کمّی بود. جامعة آماری خبرگان مدیریت بازاریابی ورزشی، مدیران باشگاهها و مدیران شرکتهای تولیدکنندة تجهیزات ورزشی بودند. شانزده نفر در این پژوهش مشارکت کردند و پنل دلفی پژوهش را تشکیل دادند. </strong><strong>در این مطالعه برای شناسایی عوامل مؤثر بر </strong><strong>برندسازی مشترک در بین باشگاهها و تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی، </strong><strong>از روش دلفی فازی استفاده شد.</strong><strong> بنا بر نظر پنل دلفی، عوامل شناساییشده در قالب چهار عامل اصلی با 19 مؤلفه به شرح زیر دستهبندی شدند: مدیریت برند (تقویت ارزش برند، استفاده از دانش و تجربة برندهای شریک در حوزة مدیریت برند، جایگاه برند، هویت برند، ارزش ویژة برند و تصویر برند)، ارتباط بین شرکا (رضایتمندی، اعتماد متقابل، تعهد، منافع مشترک، قابلیت اطمینان به محصول و راهبردهای خلاق و نوآورانه)، عوامل بازاریابی (آمیختة بازاریابی، موقعیت بازار، مزیت رقابتی و ورود به بازارهای جدید داخلی) و عوامل حمایتی (قانون کپیرایت، قراردادها و رسانههای اجتماعی). بهمنظور اولویتبندی عوامل مؤثر بر برندسازی مشترک از روش تصمیمگیری سلسلهمراتبی و نرمافزار اکسپرت چویس استفاده شد؛ برایناساس از بین مؤلفههای پژوهش، بازاریابی با وزن نسبی 441/0 مهمترین عامل تأثیرگذار بود و بعد از آن بهترتیب ارتباط بین شرکا (290/0)، مدیریت برند (152/0) و عوامل حمایتی (117/0) قرار داشتند. همچنین با توجه به نرخ سازگاری بهدستآمده برابر با 05/0، اعتبار مناسب این اطلاعات تأیید شد؛ بنابراین میتوان از نتایج اینگونه استنباط کرد که برای راهبری آیندهنگر باشگاههای فوتبال استفاده از موارد بهدستآمده در این پژوهش میتواند راهگشا باشد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2146_4fb24a36f06eae67ffb0f659b8427ad7.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120Explaining the Mediating Role of Social Loafing in the Effect of Abusive Supervision on the Club Turnover Intention in Professional Athletesتبیین نقش میانجی طفرهروی اجتماعی در تأثیر سرپرستی تحقیرآمیز بر تمایل به ترک باشگاه در ورزشکاران حرفهای255276211410.22089/smrj.2020.8809.2997FAمحمدامراییاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نورنصرالهمحمدیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نورمحمدسیاوشیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نورJournal Article20200426The general purpose of this study was to explain the mediating role of social loafing in the effect of abusive supervision on the club turnover intention in professional athletes. This descriptive-correlational study was conducted in a sample including 317 men from professional athletes. To collect data, the Eschleman et al. abusive supervision, the Høigaard et al. Social Loafing, and the Bothma & Roodt club turnover intention questionnaires were used. Analyze of data and confirmatory factor analysis were done in PLS and descriptive statistics were done in SPSS software's.The results showed that abusive supervision directly and significantly explained changes in social loafing (64%) as well as the club turnover intention (54%); and also, the social loafing directly and significantly explained changes in the club turnover intention (61%). Also, the abusive supervision indirectly and significantly-through the mediation of social loafing variable- explained changes in the club turnover intention (39%); it is concluded that the social loafing variable mediates the relationship between abusive supervision and the club turnover intention in professional players. According to the results of the present study, the style of leadership and management of sports clubs have a significant impact on the players' behavior. Therefore, paying attention to the style of the club's supervision can prevent the players from having unfavorable behaviors such as social loafing, improve their performance, and prevent them from leaving the club.<strong>پژوهش حاضر با هدف </strong><strong>تبیین نقش میانجی طفرهروی اجتماعی در تأثیر</strong><strong>سرپرستی</strong><strong>تحقیرآمیز</strong><strong>بر</strong><strong>تمایل</strong><strong>به</strong><strong>ترک</strong><strong>باشگاه در ورزشکاران حرفهای </strong><strong>انجام شد.</strong><strong>این پژوهش به روش توصیفی-همبستگی در نمونهای شامل 317 نفر از ورزشکاران حرفهای مرد انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة اشلمن و همکاران (2014) بهمنظور ارزیابی سرپرستی تحقیرآمیز، پرسشنامة طفرهروی اجتماعی هوگارد و همکاران (2010) و پرسشنامة بوثما و روث (2013) برای ارزیابی تمایل به ترک باشگاه استفاده شد که همگی از حیث روایی و پایایی تأیید شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها و اجرای تحلیل عاملی تأییدی به کمک نرمافزار پی.ال.اس. و بررسی پایایی و آمار توصیفی به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. انجام شده است.</strong><strong>نتایج نشان داد که سرپرستی تحقیرآمیز بهطور مستقیم و معناداری تغییرات طفرهروی اجتماعی (64 درصد) و تمایل به ترک باشگاه (54 درصد) را تبیین میکند. طفرهروی اجتماعی نیز بهطور مستقیم و معناداری تغییرات تمایل به ترک باشگاه را (61 درصد) تبیین میکند. همچنین سرپرستی تحقیرآمیز بهطور غیرمستقیم و معناداری، با میانجیگری متغیر طفرهروی اجتماعی، تغییرات تمایل به ترک باشگاه را (39 درصد) تبیین میکند و نتیجهگیری میشود که متغیر طفرهروی اجتماعی رابطة بین سرپرستی تحقیرآمیز و تمایل به ترک باشگاه را در بازیکنان حرفهای وساطت میکند.</strong><strong> براساس نتایج پژوهش حاضر، ﺷﯿﻮة رﻫﺒﺮی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﺎن باشگاههای ورزشی از تأثیر درخور توجهی بر</strong><strong>رﻓﺘﺎر بازیکنان برخوردار است؛ بنابراین ﺑﺎ مهمشمردن سبک ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ باشگاهها ﻣﯽﺗﻮان از ﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺮب بازیکنان ازجمله تکروی و طفرهروی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﺮد، ﻋﻤﻠﮑﺮد آنها را ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﯿﺪ و مانع از هدایت آنها بهسمت ترک باشگاه شد. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2114_2e031c3d9e3db99d2c2a6de00597d921.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120Designing Performance Assessment Model for Contractors of Sports Complex Construction Projects with Integrated Balanced Scorecard (BSC) and Fuzzy VIKOR Approachطراحی مدل ارزیابی عملکرد پیمانکاران پروژههای ساخت مجموعههای ورزشی با رویکرد تلفیقی کارت امتیازی متوازن (BSC) و ویکور فازی277304192210.22089/smrj.2019.7176.2511FAمیرابراهیمحسینیدانشگاه تهرانابراهیمعلی دوستگروه تربیت بدنی دانشگاه تهران0000-0002-8909-7122طاهرجباریدانشگاه ارومیهحسینگنجی ایمچهکارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدهی تربیت بدنی، دانشگاه تهران،رضاشهبازیدانشجوJournal Article20190306The aim of this study is designing the performance assessment model for sports complex building projects contractors. The method is practical of the correlation-descriptive type. In this study the effective parameters on the performance of sports complex building contractors were identified based on the dimensions of the balanced scorecard (financial section, costumer section, internal affairs, learning and growth), through library research and Delphi method. In the second stage, in order to gather data from experts (sports complex building projects contractors), field research was utilized. Then, the weight of each criterion (balanced scorecard dimension) was determined using the FAHP method based on the viewpoint of the construction managers and experts and sports complex building projects contractors, and was considered to be the input for the Fuzzy VIKOR method. Finally, using the fuzzy VIKOR method and implementation in MATLAB software, the weight for each factor was determined. The results of the factor weight determination and the prioritizing of effective factors shows that among the factors, skill and adequate knowledge in estimating the actual cost in the initial contract, contractor previous experience and performance, making use of an expert technical force, abiding by quality and technical principals, using up to date tools and facilities in the project, were ranked one to five.هدف این پژوهش طراحی مدل ارزیابی عملکرد پیمانکاران پروژههای ساخت مجموعه های ورزشی می باشد. روش تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانهای و روش دلفی عوامل موثر بر ارزیابی عملکرد پیمانکاران پروژههای ساخت مجموعههای ورزشی بر مبنای ابعاد کارت امتیازی متوازن (حوزه مالی، حوزه مشتری، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد) شناسایی گردید. در مرحله دوم برای جمعآوری دادهها از خبرگان (پیمانکاران پروژههای ساخت مجموعههای ورزشی) از روش میدانی استفاده شد. سپس وزن هر یک از معیارها (ابعاد کارت امتیازی متوازن) با استفاده از روش FAHPو بر مبنای نظر مدیران و کارشناسان عمرانی و پیمانکاران پروژههای ساخت مجموعههای ورزشی تعیین و به عنوان ورودی روش ویکور فازی درنظر گرفته شد. در نهایت با استفاده از روش ویکور فازی و پیادهسازی در نرمافزار متلب وزن هر یک از عوامل تعیین گردید. نتایج حاصل درخصوص تعیین وزن معیارها و اولویتبندی عوامل موثر بیانگر این است که در بین عوامل، مهارت و دانش کافی در برآورد اولیه پیمان با هزینه واقعی، تجربه و عملکرد پیشین پیمانکار، استفاده از نیروهای متخصص و فنی، رعایت اصول کیفی و ایمنی، استفاده از تجهیزات و امکانات بهروز در پروژه در رتبههای اول تا پنجم قرار گرفتند.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1922_05de1d258bfc05431986d1635a2e4a45.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120The analysis of sponsors participation in the sports events based on sponsorship motivation matrix (case study, football Primer ligue of Iran)تحلیل مشارکت حامیان در رویدادهای ورزشی بر مبنای مدل ماتریس انگیزه حمایت مالی(مطالعه موردی: لیگ برترفوتبال ایران)207232216110.22089/smrj.2020.9124.3091FAزهراپیمان1. گروه تربیت بدنی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمصطفیافشاریاستادیار پژوهشگاه تربیت بدنی0000-0001-8378-8312Journal Article20200621Sports sponsorship is one of the important methods of investment in sports. It is also one of the main axes of sports marketing, under which the events are organized and supported. This study aimed to investigate and analyze the participation of sponsors in football events based on the model of financial support motivation matrix. This is a qualitative study based on Glaser's grounded theory. Therefore, semi-structured interviews and purposeful snowball sampling were used to collect data. In total, 15 university professors, experts in the sports sponsorship, and organizations sponsoring sports event (football) were interviewed. The theoretical pattern of this study was obtained from the responses to the 9-question interview and after completing open, selective, and theoretical coding stages. The study defined four external, internal, opportunistic, and humanitarian dimensions of motivational components, and data were inserted in a two-dimensional matrix based on an analytical process. Data analysis indicated that factors being studied and the motivations questioned in the interviews had two or more priorities, so that motivations related to external and opportunistic dimensions were mentioned as the first priority, and internal and humanitarian motivations were considered as the second priority. Thus, the sports managers and political-economic leaders of Iran are recommended to pay special attention to the development and targeting of financial support in order to strengthen the relationship between sponsors and sports.حمایت مالی ورزشی یکی از شیوههای مهم سرمایهگذاری در ورزش و از محورهای اصلی بازاریابی ورزشی است که در سایه آن رویدادها سازماندهی شده و موردحمایت قرار میگیرند. این پژوهش باهدف بررسی و تحلیل مشارکت حامیان در رویدادهای ورزشی بر مبنای مدل ماتریس انگیزه حمایت مالی صورت گرفته است. روش این پژوهش کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد گلیزر است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونهگیری هدفمند به روش گلوله برفی استفاده گردید و درمجموع با 15 نفر از خبرگان و اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی و همچنین شرکت های حامی ورزش (فوتبال) مصاحبه صورت پذیرفت. الگوی نظری این تحقیق از پاسخهای مصاحبه 9 سؤالی و پس از انجام مراحل کدگذاری باز، انتخابی و نظری، حاصل گردید. در این مطالعه در چهار بعد خارجی، داخلی، فرصتطلبانه و بشردوستانه مؤلفههای انگیزشی تعریف گردید و بر اساس فرآیندی تحلیلی، دادههای بهدستآمده در یک ماتریس دوبعدی جای گرفت. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که عوامل موردبررسی تحقیق و انگیزههای مورد پرسش قرارگرفته در مصاحبهها دارای دو یا چند اولویت است که در مرتبه اول اولویت، انگیزههای مرتبط با ابعاد خارجی و فرصتطلبانه و در اولویت ثانویه انگیزههای داخلی و بشردوستانه مشاهده گردیدند. به سبب این مطالعه توصیه میشود مدیران ورزشی و سردمداران سیاسی اقتصادی کشور برای تقویت ارتباط حامیان و ورزش توجهی ویژه در جهت توسعه و هدفمندی حمایت مالی داشته باشند.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2161_4af96cd47d2bf5d62ee9d205ca12034b.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126420210120The Relationship between the Service Quality in Scientific Journals of Sport Sciences and the Researcher Satisfaction by Path Analysisارتباط بین کیفیت خدمات مجلات علمی- پژوهشی علوم ورزشی و رضایت مندی پژوهشگران با استفاده از تحلیل مسیر91110274310.22089/smrj.2020.4423.1848FAبهمنعسگریدانشجو دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورحمیدقاسمیعضو علمی دانشگاه پیام نورابوالفضلفراهانیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نور0000-0002-0417-5858Journal Article20170702The purpose of this study was to investigate the relationship between the service quality in scientific journals of sport sciences and the researcher satisfaction by path analysis. Also, 345 researchers were selected as the statistical sample by systematic random sampling. In this research, researcher-made questionnaires of the service quality in scientific journals and researcher satisfaction were used as data collection tool whose validity has been confirmed and their reliability was 0.91 and 0.94, respectively. Descriptive and inferential statistical methods (Spearman correlation coefficient and structural equation model) were used for data analysis. The results showed that service quality of scientific journals has positive and significantly effects on the researcher satisfaction. Also, the subscales of response speed, executive structure, trustworthiness and updating had significant effect on the researcher satisfaction, but personnel did not have a significant effect on the researcher satisfaction. According to the results of this research, the increase in the service quality of scientific journals leads to researcher satisfaction which can have positive consequences for the journals such as receive more quality article.هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین کیفیت خدمات مجلات علمی- پژوهشی علوم ورزشی و رضایت مندی پژوهشگران با استفاده از تحلیل بود. همچنین، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک، 345 پژوهشگر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش، پرسش نامههای محققساخته کیفیت خدمات مجلات علمی- پژوهشی و رضایتمندی پژوهشگران به عنوان ابزار گردآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند که روایی آنها مورد تایید قرار گرفته است و پایایی آنها به ترتیب برابر 91/0 و 94/0 به-دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت خدمات مجلات علمی- پژوهشی علوم ورزشی تاثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی پژوهشگران دارد. همچنین مولفههای سرعت پاسخگویی، ساختار اجرایی، اعتمادپذیری و روزآمدی تاثیر معناداری بر رضایتمندی پژوهشگران داشت و تنها مولفه کارکنان تاثیر معناداری بر رضایتمندی پژوهشگران ندارد. بر اساس نتایج این پژوهش، افزایش کیفیت خدمات مجلات علمی- پژوهشی منتج به رضایتمندی پژوهشگران میشود که میتواند پیامدهای مثبتی از جمله دریافت مقالات با کیفیت را برای مجله در پی داشته باشد.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2743_2b4eb021fc8c6303b546cc7bf28d28ae.pdf