پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722The Effect of Passive Leadership on Staff Cyberlofing with the Role of Mediating Workplace Ostracism (Lorestan Sports and Youth Department)اثر رهبری منفعلانه بر سایبرلوفینگ کارکنان با نقش میانجی انزوای کاری (مورد مطالعه: ادارة کل ورزش و جوانان استان لرستان)1732171610.22089/smrj.2019.6837.2421FAرضاسپهونداستاد مدیریت، دانشگاه لرستانمحسنعارف نژاداستادیار مدیریت، دانشگاه لرستانفریبرزفتحی چگنیدانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه لرستانمسعودسپه ونددانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه لرستانJournal Article20181231Today’s the Internet has become an integral part of the organization and has led to increased productivity and improved communication. Meanwhile, something that has become a concern for the managers of organizations and become their main concern, staff's Personal use of the Internet is referred to as cyberloafing. This research investigates the effect of passive leadership on staff cyberloafing with the role of mediating of workplace ostracism in Department of Sports and Youth of Lorestan Province. The research is a descriptive correlation in terms of its purpose and in terms of research type. The statistical population of the study consisted of all employees of the department of Sports and Youth of the Province, numbering 158 people. Due to the limited number of communities, the total number method has been used. In order to measure the variables of the research, standard questionnaire was used. Validity and reliability of the questionnaire were confirmed by using the content validity and AVE validity method (passive leadership, 0.804, workplace ostracism, 0.836, Cyberlofing 0.819) and Cronbach's alpha (passive leadership, 0.811, workplace ostracism, 0/863, Cyberlofing 0.752). For data analysis, structural equation modeling and PLS software have been used. The results of the research show that passive leadership is both directly and through workplace ostracism as the main cause of the cyberlofing of employees and exacerbate this misconduct.<strong>امروزه اینترنت بخشی جداییناپذیر از سازمانها شده است، اما در این میان چیزی که باعث نگرانی مدیران سازمانها شده و به دغدغة اصلی آنها تبدیل شده است، استفادههای شخصی کارکنان از اینترنت است که از آن به «سایبرلوفینگ» یاد میشود. در این پژوهش به بررسی تأثیر رهبری منفعلانه بر سایبرلوفینگ کارکنان با نقش میانجی انزوای کاری در ادارة کل ورزش و جوانان استان لرستان پرداخته میشود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث نوع پژوهش، همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارمندان ادارة کل ورزش و جوانان استان به تعداد 158 نفر بود که با توجه به محدودبودن جامعة آماری از روش نمونهگیری تمامشماری استفاده شده است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامة استاندارد بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن بهترتیب با استفاده از روش روایی صوری و روایی همگرا (رهبری منفعلانه برابر با 804/0، انزوای کاری برابر با 836/0 و سایبرلوفینگ برابر با 819/0) و آلفای کرونباخ (رهبری منفعلانه برابر با 811/0، انزوای کاری برابر با 863/0 و سایبرلوفینگ برابر با 752/0) تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار پی.ال.اس. استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری منفعلانه هم بهصورت مستقیم و هم از طریق انزوا در محل کار، زمینهساز اصلی سایبرلوفینگ کارکنان است و این سوءرفتار را در آنان تشدید میکند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1716_a66d81cc23ff2b3a00bbda0441140167.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Develop of Indicators for the Selection of Coaches and Athletes of the Weightlifting Team with a 360 Degree Approachتدوین شاخصهای انتخاب مربیان و ورزشکاران تیم ملی وزنهبرداری با رویکرد 360 درجه3358172010.22089/smrj.2019.3864.2251FAحمیدرودباریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمینجفآقاییدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی0000-0003-1429-4647Journal Article20181008Today, it's important to select coaches and athletes for national teams so that the success of the national teams depends on the performance of these people. As a result, this study aimed to develop indicators for the selection of coaches and athletes of the national team of weightlifting and the degree of importance of each of these indicators. The statistical population of the study was knowledgeable individuals in the field of weightlifting and the statistical sample was divided into two sections, which were compiled in the section for the development of indicators for reaching theoretical saturation with 20 knowledgeable interviewers and indicators. In the section on determining the importance of indicators, the indexes were compiled by a questionnaire to 70 people who were informed about weightlifting to determine the importance of these indicators. The tool was also divided into two sections: (a) Interviews with individuals through the 360 degree technique and a library study for compiling indicators that was semi-structured. B) In the survey section, the indexes were compiled by questionnaires. The TOPSIS method was used to analyze the data and prioritize the identified items. The results of the research show that the indicators of the selection of educators in order of importance were individual characteristics, management characteristics, technical and tactical characteristics, social characteristics, personality traits and communication and motivational characteristics. In the athletes' section, individual characteristics, technical and tactical characteristics, personality traits, managerial characteristics, communication and motivational characteristics, and social characteristics were most important, respectively. As a result, the Weightlifting Federation is recommended to focus on the selection of coaches and athletes.<strong>امروزه، انتخاب مربیان و ورزشکاران برای تیمهای ملی بسیار مهم است؛ بهگونهایکه موفقیت تیمهای ملی به عملکرد این افراد وابسته است؛ بنابراین، این پژوهش با هدف تدوین شاخصهای انتخاب مربیان و ورزشکاران تیم ملی وزنهبرداری و درجة اهمیت هرکدام از این شاخصها انجام شد. جامعة آماری پژوهش افراد آگاه به رشتة وزنهبرداری</strong><strong>(مانند مربیان و ورزشکاران وزنهبرداری، مدیران و مسئولان فدراسیون وزنهبرداری، داوران وزنهبرداری و اصحاب رسانه) بودند. نمونة آماری در دو بخش بود: در بخش تدوین شاخصها، برای رسیدن به اشباع نظری با 20 نفر از افراد آگاه مصاحبه شد و شاخصها تدوین شد؛ در بخش تعیین درجة اهمیت شاخصها نیز شاخصهای تدوینشده بهصورت پرسشنامه به 70 نفر از افراد آگاه به وزنهبرداری داده شد تا درجة اهمیت این شاخصها مشخص شود. ابزار کار نیز در دو بخش بود: الف- مصاحبه با افراد از طریق تکنیک 360 درجه و مطالعة کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای برای تدوین شاخصها که مصاحبه بهصورت نیمهساختارمند انجام شد؛ ب- در بخش پیمایشی نیز شاخصهای تدوینشده بهصورت پرسشنامه به افراد داده شد.</strong><strong>برای تجزیهوتحلیل دادهها و اولویتبندی گویههای شناساییشده از روش تاپسیس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای انتخاب مربیان به ترتیب اهمیت، ویژگیهای فردی، ویژگیهای مدیریتی، ویژگیهای فنی و تاکتیکی، ویژگیهای اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای ارتباطی و انگیزشی بودند. در بخش ورزشکاران نیز ویژگیهای فردی، ویژگیهای فنی و تاکتیکی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای مدیریتی، ویژگیهای ارتباطی و انگیزشی و ویژگیهای اجتماعی، بهترتیب بیشترین اهمیت را داشتند؛ درنتیجه، به فدراسیون وزنهبرداری پیشنهاد میشود در انتخاب مربیان و ورزشکاران به این شاخصها توجه ویژه داشته باشد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1720_d2561e965afc29b60e4d8b539c448a01.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Developing the Succession Management Pattern Based on Knowledge Management in the Ministry of Sport and Youth Based on Grounded Theoryتدوین الگوی مدیریت جانشینپروری مبتنی بر مدیریت دانش در وزرات ورزش و جوانان براساس نظریة داده بنیاد5984172710.22089/smrj.2019.7053.2485FAمریمکریمیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-4790-7035صدیقهحیدری نژاداستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-8631-2851یداللهمهرعلیزادهاستاد علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20190131Today the main goal of any organization is to achieve knowledge management and human resource development .Therefore, in today's competitive environment, the need for its managerial frameworks, especially in the field of succession, is felt more than ever. The purpose of this study was to design a model of succession management based on knowledge management in the Ministry of Sport which was carried out with qualitative research method with fundamental exploratory nature. The research data were collected through a snowball sampling method based on deep and semi-structured interviews with 21 academic experts and individuals with managerial experiences in the Ministry of Sport. Based on Grounded theory and with classical approach, data was coded and analyzed and finally the model was designed based on the classic approach of Glaser (1992). The results showed that for implementation of Succeeding knowledge for initial context, a set of requirements, including culture, support and commitment of senior managers, transparency in affairs of management of human resources,legal requirements, economic support, technology development and establishment of a meritocracy system is required; In addition, the necessary executive measures were classified in7stages, respectively, including Establishment of knowledge management system, identification of incentives, the determination of succession committee, the identification of key posts, the determination of the entering of individuals to the succession plan, assessment and selection of candidates, and enablers of candidates. Finally, it was determined that modeling could be used to determine the indicators for the establishment of a knowledge succession system in Ministry of Sports and Youth.<strong>امروزه، اصلیترین هدف هر سازمان دستیابی به مدیریت دانش و توسعه منابع انسانی است؛ بنابراین، در محیط رقابتی امروز نیاز به چارچوبهای مدیریت دانش بهویژه در بحث جانشینپروری بیشازپیش احساس میشود. پژوهش حاضر</strong><strong> با هدف طراحی مدل مدیریت جانشینپروری </strong><strong>برمبنای مدیریت دانش</strong><strong> در وزرات ورزش و جوانان</strong><strong>، با روش پژوهش کیفی و با ماهیت اکتشافی بنیادی انجام شد. با روش نمونهگیری گلولهبرفی و براساس مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با</strong><strong> 21 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد دارای</strong> <strong>تجربیات</strong> <strong>مدیریتی</strong> <strong>در وزارت ورزش، دادههای پژوهش جمعآوری شد </strong><strong>و براساس نظریة دادهبنیاد و با رویکرد کلاسیک، دادهها کدگذاری و تجزیهوتحلیل شد. درنهایت، مدل زمینه</strong><strong></strong><strong>ای براساس </strong><strong>رویکرد کلاسیک گلیزر</strong><strong> (1992) طراحی شد. نتایج پژوهش نشان داد که برای پیادهسازی جانشینپروری دانشی، در ابتدا برای بسترسازی اولیه به مجموعهای از الزامات شامل فرهنگسازی، حمایت و تعهد مدیران ارشد، شفافسازی در امور مدیریت منایعانسانی، الزامات قانونی، پشتیبانیهای اقتصادی، بسط فناوری و استقرار نظام شایستهسالاری نیاز است. همچنین، اقدامات اجرایی لازم </strong><strong>بهترتیب در هفت مرحله شامل استقرار نظام مدیریت دانش، </strong><strong>شناسایی مشوقها، تعیین کمیتة جانشینپروری، شناسایی پستهای کلیدی، </strong><strong>تعیین شاخصهای ورود افراد به طرح جانشینی، </strong><strong>ارزیابی و انتخاب کاندیداها و توانمندسازی کاندیداها، دستهبندی شدند.</strong><strong>درنهایت، مشخص</strong> <strong>شد</strong> <strong>که</strong> <strong>میتوان</strong> <strong>با</strong> <strong>الگوسازی</strong> <strong>این مدل</strong> <strong>به</strong> <strong>تعیین شاخصهای</strong> <strong>استقرار</strong> <strong>نظام جانشینپروری دانشی در وزارت ورزش و جوانان</strong> <strong>اقدام</strong> <strong>کرد. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1727_d0dac08e63aca3872a7e5620a06525bf.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Presenting the Development Paradigmatic Model of Sport for All in Islamic Azad Universityارائة مدل پارادایمی توسعۀ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی85108171010.22089/smrj.2019.6991.2466FAجوادطاهرزاده نوش آبادیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)رسولنظریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)0000000218539712جمشیدهمتیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهانJournal Article20190210The purpose of this study was to present a sport for all development model in Islamic Azad University that was carried out using systematic theory of foundation data theory. The participants in the present study were experts and clear-sighted persons in the field of sport for all, working in physical education and sports sciences faculties. Twenty of them were selected as theoretical sampling for deep and exploratory interviews and interviews continued until theoretical saturation stage. The credibility of the findings was determined by the members matching methods, peer reviews and trial interviews. For data analysis, open, axial and selective coding was used. The results indicate that 450 initial conceptual propositions with 14 categories and 38 meanings in the form of six dimensions of the paradigmatic model including: causal factors (1 categories); the main phenomenon (increase participation of students, staffs and faculty members); strategy (2 category); the underlying features (5 categories); environmental conditions (4 categories); outcomes (1 category) were identified. The results of the research model showed improvement in attitude and awareness, increasing motivation and interest and increasing vitality and happiness can attract the participation of students, staff and faculty members in university sport for all activities. Therefore, it is essential for the development of sport for all and increasing the participation of individuals, sport for all development policies based on the model in the Islamic Azad University.<strong>هدف از انجامدادن پژوهش حاضر، ارائۀ الگوی توسعۀ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی بود که با استفاده از طرح نظاممند نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران ورزش همگانی بودند که 20 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری نظری برای مصاحبة عمیق انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحلۀ اشباع نظری ادامه یافت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. 450 گزارة مفهومی اولیه با 14 مقوله و 38 مفهوم در قالب ابعاد ششگانۀ مدل پارادایمی شامل شرایط علّی (یک مقوله)، پدیدۀ اصلی (افزایش مشارکت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئتعلمی)، راهبرد (دو مقوله)، شرایط زمینهای (پنج مقوله)، شرایط محیطی (چهار مقوله) و پیامد (یک مقوله) شناسایی شد.</strong><strong>نتایج حاصل از مدل </strong><strong>پژوهش </strong><strong>نشان داد که </strong><strong>بهبود نگرش و آگاهی، افزایش انگیزه و علاقه و افزایش نشاط و شادابی میتواند باعث جلب مشارکت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئتعلمی در فعالیتهای ورزش همگانی دانشگاه شود؛ بنابراین، ضرورت دارد برای توسعۀ ورزش همگانی و افزایش مشارکت افراد، خطمشیهای توسعۀ ورزش همگانی در دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر مدل طراحیشدۀ پژوهش حاضر باشد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1710_53371585ba4198b7a3407697e7c3a571.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Determination of Sport Sciences Institute' Brand Personality Through Architypesتعیین شخصیت برند پژوهشگاه علوم ورزشی از طریق کهنالگوها109128172610.22089/smrj.2019.7002.2470FAمهدیرسولیاستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی0000-0001-9959-2031امنهبیاتکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشیJournal Article20190122Nowadays it’s the aim of many organizations and industries, especially service base organizations, to build a strong brand. The aim of this study was to determine the sport sciences institute's brand personality through architypes. The study method was qualitative and applying. It was a grounded study base on implementation. The statistic population of the study was includes all experts who were aware of sport sciences institute and its affairs. The study samples were 51 people. This group was consist of 18 faculty member, 13 SSRI staff, 5 students and 15 faculty members of other universities who were a scientific group member of SSRI. Data was gathered through semi structural interviews objectively. Interviews were analyzed with content analysis method. In the first level of coding 138 codes was found and in the second level 9 concepts designed which included physical resources, innovation, financial resources, human resources, digital environment, public relation, organization identity, external factors and management. Eventually, these 9 concepts affect brand personality through3 categories of 1. Experience, attribute and organization identity, 2. In control and out of control, 3. Direct and indirect. Also, current brand personality of sport sciences institute was found to be “seeker” and suitable brand personality of football league organization was “creator”. Identifying now and suitable brand personality helps developing future visions of the organization. Also, sources of brand personality perceptions can help developing marketing strategies.<strong>امروزه ساخت برندی قدرتمند، هدف بسیاری از صنایع و سازمانها و بهویژه سازمانهای خدماتی است. این پژوهش نیز با هدف تعیین شخصیت برند پژوهشگاه علوم ورزشی با استفاده از کهنالگوها انجام شد. </strong><strong>روش پژوهش از نوع کیفی، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ اجرا، میدانی بود. </strong><strong>همة صاحبنظرانی جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند که با پژوهشگاه علوم ورزشی آشنایی کافی داشتند. کل نمونة پژوهش 51 نفر بودند که شامل گروههایی به این شرح بود: 18 نفراز اعضای هیئتعلمی پژوهشگاه، 13 نفر از کارکنان پژوهشگاه، پنج نفر از دانشجویان و 15 نفر از اعضای هیئتعلمی سایر دانشگاهها که در گروههای پژوهشگاه سابقة عضویت داشتند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد</strong><strong>. نمونهگیری بهصورت هدفمند صورت پذیرفت و پس از انجام 51 مصاحبه از مصاحبهشوندگان مدنظر، با استفاده از روش تحلیل محتوا دادههای گردآوریشده بررسی شد. در مرحلة اول تحلیل، 138 نشان بهدست آمد. نشانهای مرحلة اول در مرحلة دوم کدگذاری در نُه مؤلفة</strong><strong> امکانات فیزیکی، نوآوری، منابع مالی، منابع انسانی، فضای دیجیتال، روابط عمومی، ماهیت سازمانی، عوامل خارج از سازمانی و مدیریتی، </strong><strong>بهتفکیک تعداد تکرار دستهبندی شدند.</strong><strong> سپس، براساس نزدیکی و تطبیق بیشتر، هریک از مؤلفهها به سه مقولة </strong><strong>تقسیم شدند: 1- </strong><strong>«تجربه»، «رفتار» و «ماهیت سازمانی»، 2- «در کنترل»، «خارج از کنترل» و 3- نقش «مستقیم» و «غیر مستقیم». همچنین، کهنالگوی در حال حاضر این سازمان «جستجوگر» بود و کهنالگوی مطلوب و شایسته برای این سازمان «آفرینشگر» بود. شناسایی شخصیت برند ادارکشدة کنونی و شخصیت برند مطلوب میتواند به ترسیم چشمانداز پژوهشگاه کمک کند. همچنین، برای دستیابی به این چشمانداز و بهمنظور تدوین راهبردهای لازم، منابع ادارک شخصیت برند میتواند بهعنوان راهنما باشد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1726_e9ecfa2e9aecb36173d109fff8391dc9.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Designing an Effect Model for Occupational Safety and Political Behaviors on Organizational Pessimism and Prestige (Case Study of Sports Federations)طراحی مدل اثر امنیت شغلی و رفتارهای سیاسی بر بدبینی و منزلت سازمانی (مورد مطالعه: فدراسیونهای منتخب ورزشی)129146173810.22089/smrj.2019.7049.2484FAشبنمعابدیان دهاقانیدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانسید صلاح الدیننقشبندیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-2588-3677علی محمدصفانیااستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20190208The purpose of this study was to determine the effect of occupational safety and political behaviors on organizational pessimism and Prestige in sports federations. The statistical population of the study was all staff of the selected federations. Sampling method was purposive sampling. The selection of federations was based on their medal potential in the Olympic and Asian Games, with 181 people selected as Morgan's table. It is worth noting that this research is descriptive and is a type of correlation study. Data were collected from four organizational pessimistic questionnaires (1998), Mill's and Asfour organization (1992), political behavior of Naghshbandi and Mirani (2018), Nissi et al (2000). The factual and content validity of the research tools was confirmed by a group of professors. Cronbach's alpha coefficient was also used for instrument reliability. SPSS and Smart-PLS software were used to analyze the data. The results showed that direct effect in the research model of the effect of political behaviors on organizational dignity, job security effect on organizational dignity and organizational pessimism was significant. However, the effect of political behaviors on organizational pessimism and the effect of organizational pessimism on organizational dignity is irrelevant, as well as the indirect effect of the research on the effect of political behaviors and job security through organizational pessimism on organizational dignity. It can be said that the managers will be more transparent with the staff and decrease their political behavior; as a result, the organizational prestige of the selected sports federations will be increased.<strong>این</strong> <strong>پژوهش</strong> <strong>با</strong> <strong>هدف</strong> <strong>بررسی اثر</strong> <strong>امنیت شغلی و رفتارهای سیاسی بر بدبینی و مـنزلت سازمانی در فدراسیون</strong><strong>های ورزشی انجام</strong> <strong>شد. همة کارکنان فدراسیونهای ورزشی منتخب جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. در این پژوهش از روش نمونه</strong><strong>گیری هدفمند استفاده شد. انتخاب فدراسیونها براساس قدرت مدالآوری آنها در بازیهای المپیک و آسیایی </strong><strong>بود</strong><strong>که براساس جدول کرجسی و مورگان </strong><strong>۱۸۱</strong><strong> نفر بهعنوان نمونه درنظر گرفته شدند. این</strong> <strong>پژوهش</strong> <strong>توصیفی</strong> <strong>و</strong> <strong>از</strong> <strong>نوع</strong> <strong>مطالعات</strong> <strong>همبستگی</strong> <strong>بود. برای گردآوری داده</strong><strong>ها از چهار پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامة «بدبینی سازمانی» (دین و همکاران، 1998)، پرسشنامة «منزلت سازمانی» (میل و آشفورث، 1992)، پرسشنامة «رفتار سیاسی» (نقشبندی و میرانی، 2018) و پرسشنامة «امنیت شغلی» (نیسی و همکاران، 2000). روایی صوری و محتوایی ابزارهای پژوهش</strong> <strong>توسط</strong> <strong>گروهی</strong> <strong>از</strong> <strong>اساتید</strong> <strong>صاحبنظر</strong> <strong>تأیید</strong> <strong>شد. همچنین، برای پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرم</strong><strong>افزارهای اس.پی.اس.اس. و اسمارت پی.ال.اس. استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اثر مستقیم رفتارهای سیاسی بر منزلت سازمانی و امنیت شغلی بر منزلت و بدبینی سازمانی معنادار بود؛ درحالیکه اثر رفتارهای سیاسی بر بدبینی سازمانی و اثر بدبینی سازمانی بر منزلت سازمانی معنادار نبود. همچنین، اثر غیرمستقیم رفتارهای سیاسی و امنیت شغلی از طریق بدبینی سازمانی بر منزلت سازمانی معنادار نبود. میتوان نتیجه گرفت که هرچه مدیران با کارکنان رفتاری واضحتر داشته باشند و رفتارهای سیاسی خود را کمرنگ کنند، منزلت سازمانی فدراسیونهای ورزشی منتخب نیز افزایش مییابد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1738_4d754a8fef697f09a073b5076b30c2a2.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Analysis and Prioritizing the Barriers of Presence of Women as Spectators in Football Stadiums in Iranتحلیل و اولویتبندی موانع حضور زنان در استادیومهای ورزشی فوتبال بهعنوان تماشاگر در ایران147170172910.22089/smrj.2019.7266.2541FAاکرمفراهانیکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اراکعزت الهشاه منصوریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اراکزینبمندعلی زادهاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک0000-0003-1422-514XJournal Article20190414The purpose of the research is to analyze and prioritize the barriers of presence of women as the spectators in sports stadiums in the field of football.The research method was qualitative and the Delphi approach was used. The qualitative section included collaborators in the Delphi panel. In the Delphi panel, 23 people in the first round and 16 in the second and third rounds participated in the research, of which 9 were university professors, 7 clerics, and 7 police personnel. Purposeful sampling method was used. After collecting the data from the Delphi approach, a hierarchical analysis questionnaire was used to prioritize the barriers. Based on the agreement of experts, political, security, cultural-social, infrastructure and management components were among the obstacles for the presence of women in sports complexes. Political barriers with an average weight of 0.525 had the highest priority and then management barriers with an average weight of 0.249, socio-cultural barriers with an average weight of 0.104 infrastructure barriers with an average weight of 0.886 and security barriers with an average weight of 0.035 arranged. It seems that even women's issues in the field of sport have been politically motivated, which places sport in opposition to education, and given that sport is a topic that can be considered an opportunity and a threat, it is better to separate it from political affairs, because the health of the urban community and citizens is about to engage in sport in a safe environment.<strong>این پژوهش</strong><strong> با هدف</strong><strong> تحلیل و اولویتبندی موانع حضور زنان بهعنوان تماشاگر در استادیومهای ورزشی فوتبال در ایران انجام شد.</strong><strong>روش پژوهش کیفی بود و از رویکرد دلفی استفاده شد.</strong><strong>در</strong><strong>بخش کیفی مشارکتکنندگان در پنل دلفی بررسی شدند</strong><strong>. </strong><strong>در بخش پنل دلفی 23 نفر در دور اول و 16 نفر در دورهای دوم و سوم در پژوهش مشارکت کردند که از این تعداد، نُه نفر استاد دانشگاه، هفت نفر روحانی و هفت نفر کارکنان نیروی انتظامی بودند. روش نمونهگیری هدفمند بود. پس از جمعآوری دادههای حاصل از رویکرد دلفی، برای اولویتبندی موانع از پرسشنامة تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شد. براساس توافق خبرگان</strong><strong>، </strong><strong>مؤلفههای </strong><strong>سیاسی</strong><strong>، </strong><strong>امنیتی</strong><strong>، </strong><strong>فرهنگی-اجتماعی</strong><strong>، زیرساختی و مدیریتی ازجمله موانع حضور زنان در استادیومهای ورزشی </strong><strong>بودند. </strong><strong>موانع</strong><strong> سیاسی با میانگین وزن 525/0 در بالاترین اولویت و سپس موانع مدیریتی با میانگین وزن 249/0، موانع فرهنگی-اجتماعی با میانگین وزن 104/0، موانع زیرساختی با میانگین وزن 086/0 و موانع امنیتی با میانگین وزن 035/0، بهترتیب در اولویتهای بعد قرار گرفتند.</strong><strong>بهنظر میرسد حتی مسائل زنان در حوزة ورزش نیز سیاستزده است که این امر </strong><strong>ورزش را در تقابل با تربیت</strong><strong>بدنی قرار می</strong><strong>دهد و با توجه به اینکه ورزش ازجمله موضوعاتی است که هم میتواند یک فرصت و هم یک تهدید تلقی شود، بهتر است که آن را از امور سیاسی جدا کرد؛ زیرا، سلامت جامعة شهری و شهروندان درگرو پرداختن به ورزش در محیطی ایمن است.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1729_23933e72d903fb1c301c200c4d98a00a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Studying the Hope Status for Employment of Students and Graduates in Physical Education and Sport Sciencesبررسی وضعیت امید به اشتغال دانشجویان و دانشآموختگان رشتة تحصیلی تربیتبدنی و علوم ورزشی171190180510.22089/smrj.2019.7470.2584FAسید محمدحسینرضویاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانمحمد رضابرومنداستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتیعادلهعظیمی دلارستاقیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شمالJournal Article20190519The purpose of this study was studying the hope status for employment of students and graduates in physical education and sport sciences. This research was applied in terms of applied and descriptive-survey method. The statistical population consisted of all students and graduates of physical education and sport sciences in Tehran's public universities. According to the Krejcie & Morgan (1970). The highest number of samples was 384 cases, and finally, 350 unconfirmed questionnaires were obtained. To collect the data, Querishi Rad'S hope for Employment Questionnaire (2008) was used. The reliability of the questionnaire was 0.83. However, in order to confirm the construct validity, a confirmatory factor analysis using the statistical software "Laserl" was used. Finally, to investigate the status of each of the components and main structural variables, a single group t test was used with the help of the statistical software "SPSS". The results of the research showed that in general, the status of job-hope for students and graduates of physical education and sport sciences in all aspects was significantly lower than the optimal level. Meanwhile, little hope of finding a post-graduate career can lead to dissatisfaction, feelings of frivolity, the phenomenon of brain drain and migratory emigration in educated young people in the university. Hence, strengthening job expectation index is one of the components that can play a very effective role in the skills and achieve the results of the career path.<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت امید به اشتغال دانشجویان</strong> <strong>و دانشآموختگان رشتة تحصیلی تربیتبدنی و علوم ورزشی انجام شد. این پژوهش از نظر</strong> <strong>هدف،</strong> <strong>کاربردی</strong> <strong>و از لحاظ روش،</strong> <strong>توصیفی-</strong> <strong>پیمایشی بود که همة دانشجویان و دانشآموختگان رشتة تحصیلی تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران جامعة آماری آن را تشکیل دادند. براساس جدول تعیین حجم نمونة آماری</strong> <strong>کرجسی و مورگان</strong> <strong>(1970)، بیشترین تعداد نمونه به میزان 384 نفر ملاک قرار گرفت و درنهایت 350 پرسشنامة غیرمخدوش بهدست آمد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة «امید به اشتغال» (قریشیراد، 2008) استفاده شد که پایایی آن توسط سازندة پرسشنامه 83/0 گزارش شد؛ بااینحال، بهمنظور تأیید روایی سازه، از تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرمافزار آماری </strong><strong>لیزرل </strong><strong>استفاده شد و برای بررسی وضعیت هریک از شاخصهای اصلی سازه از آزمون تی تکگروهی با کمک نرمافزار آماری </strong><strong>اس.پی.اس.اس. </strong><strong>بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که بهطورکلی وضعیت امید به اشتغال دانشجویان و دانشآموختگان رشتة تحصیلی تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور در تمامی ابعاد موردبررسی بهطور معناداری در وضعیت پایینتر از حد مطلوب قرار داشت. این در حالی است که امید ناچیز به یافتن شغل پس</strong> <strong>از</strong> <strong>اتمام</strong> <strong>دورة</strong> <strong>تحصیل میتواند به نارضایتی، احساس بیهودگی، پدیدة فرار مغزها و مهاجرتهای درخور تأمل در جوانان تحصیلکردة دانشگاهی منجر شود؛ ازاینرو، تقویت شاخص</strong> <strong>امید به</strong> <strong>اشتغال یکی از مؤلفههایی</strong> <strong>است</strong> <strong>که</strong> <strong>می</strong><strong>تواند نقشی</strong> <strong>بسیار</strong> <strong>مؤثری</strong> <strong>در</strong> <strong>مهارتها</strong> <strong>و</strong> <strong>دستیابی</strong> <strong>به</strong> <strong>نتایج</strong> <strong>مسیر</strong> <strong>شغلی</strong> <strong>ایفا</strong> <strong>کند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1805_33351c342fd041acfe758350d9147f44.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Establishing an Assessment Recommender System to Measure Athletes' Satisfaction with Insurance Services Using Data Mining Techniquesایجاد یک سیستم توصیهگر ارزیاب بهمنظور تعیین میزان رضایتمندی ورزشکاران از خدمات بیمهای با استفاده از تکنیک دادهکاوی191216194810.22089/smrj.2020.7544.2607FAطاهرهنداییاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه قم0000-0002-4638-6426زهرایزدانیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه قمعفتگلپر رابوکیاستادیار ریاضیات، دانشگاه قمJournal Article20190605The purpose of the present study was to Establishing an assessment recommender system to measure athletes' satisfaction with insurance services using Data Mining techniques. The method of this research is descriptive and is of survey type which is objective and applied in terms of collecting field information. The statistical population of the present study was athletes who regularly participated in sports in different sports in 2018, using Morgan and krejcie table 384 as a sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by 12 Sport management andinsurance specialists and its reliability was α = 0.86. The Kolmogorov-Smirnov test was used to normalize the data and Association Rules and apriori algorithm for classification and clustering of the algorithm. Data analysis was performed using SPSS version 23 and WEKA version 3.9.2. The findings showed that the most common injuries among athletes were upper limbs and dislocation. There is also a higher rate of injury in team disciplines. Results of satisfaction and ease of reimbursement of damages to insured athletes showed that athletes had moderate satisfaction with sports insurance services. as well as ensuring the most important component and accountability was the least important component in improving the satisfaction of athletes from insurance services. The results indicate that the number of athletes referring to the use of sports insurance plays an important role in the satisfaction of athletes with the services of the Sports Medical Federation.<strong>پژوهش حاضر با هدف ایجاد یک سیستم توصیهگر ارزیاب برای تعیین میزان رضایتمندی ورزشکاران از خدمات بیمهای با استفاده از تکنیک دادهکاوی انجام شد. رو</strong><strong>ش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که بهلحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش جمعآوری اطلاعات، میدانی بود. </strong><strong>جامعة آماری پژوهش حاضر ورزشکارانی بودند که بهصورت منظم در رشتههای گوناگون ورزشی در سال 1397 به ورزش میپرداختند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة پژوهشگرساخته بود که روایی آن به تأیید 12 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و بیمه رسید و پایایی آن 86/0 = </strong>α<strong> به دست آمد. از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی چگونگی توزیع دادهها و از قواعد انجمنی و الگوریتم اپریوری برای طبقهبندی و خوشهبندی الگوریتم استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. نسخة 23 و وکا نسخة 2</strong>.<strong>9</strong>.<strong>3 انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین آسیبدیدگی در بین ورزشکاران در اندام فوقانی و از نوع دررفتگی بود. همچنین، میزان آسیبدیدگی در رشتههای تیمی بیشتر بود. نتایج مربوط به رضایتمندی و میزان سهولت از بازپرداخت خسارات به ورزشکاران بیمهشده نشان داد که ورزشکاران رضایت متوسط از خدمات بیمة ورزشی داشتند. همچنین، تضمین، مهمترین مؤلفه</strong><strong>و </strong><strong>پاسخگویی، کماهمیتترین مؤلفه در بهبود رضایتمندی ورزشکاران از خدمات بیمه بود. نتایج پژوهش بیانگر این است که تعداد مراجعة ورزشکاران برای استفاده از بیمة ورزشی نقش مهمی در رضایتمندی ورزشکاران از خدمات بیمة فدراسیون پزشکی ورزشی دارد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1948_a67950b8996d3e573bab06063ba8b6e3.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Understanding Lived Experience of Iranian Professional Athletes from COVID-19 Pandemic (A Phenomenological Approach)درک تجربة زیستة ورزشکاران حرفهای ایرانی از پاندمی کوید-19: رویکردی پدیدارشناسانه217240208610.22089/smrj.2020.8854.3014FAرسولنوروزی سید حسینی1. استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-0575-6811Journal Article20200503Epidemics create a lot of social and behavioral changes in all areas, Sport is no exception. The aim of this study is Understanding Lived Experience of Iranian Professional Athletes from COVID-19 pandemic. The research was carried out by the qualitative method and through a phenomenological approach. The participants were 19 Iranian Professional Athletes that were selected from the purposeful sampling. Through deep and unstructured interviews, data were collected. data were analyzed by using the seven-step Diekelman et al`s (1989) approach. According to the data analysis, five categories of meanings were identified about the Lived Experience of Iranian Professional Athletes from the COVID-19 pandemic. They are: a) Mood swings and changes in personal habits, b) Change in lifestyle, c) revision in career, d) find Opportunities for activism, e) redefining the Social-economical functions. These concepts of experience in the life-world of Iranian Professional Athletes from COVID-19 pandemic are Constitutions of their social action. In the case of proper analysis and application, they can be helpful in better managing Professional sport in Epidemics situations.<strong>اپیدمیها تغییرات رفتاری و اجتماعی زیادی را در تمامی عرصهها بهوجود میآورند، ورزش نیز از این قاعده مستثنا نیست. این پژوهش با هدف درک تجربة زیستة ورزشکاران حرفهای ایرانی از پاندمی کوید-19 انجام شد که از طریق روش پژوهش کیفی و با استفاده از استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 19 ورزشکار حرفهای ایرانی بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند و از طریق مصاحبههای عمیق و بدون ساختار دادهها جمعآوری شدند. با استفاده از رویکرد هفت مرحلهای دیکلمن و همکاران (1989) دادهها تجزیهوتحلیل شدند. براساس تجزیهوتحلیل انجامشده، پنج دسته معانی برای تجربة زیستة ورزشکاران حرفهای ایرانی از پاندمی کوید-19 شناسایی شد که عبارتاند از: الف- درهمریختگی خلقیات و عادات شخصی، ب- تغییر سبک زندگی، ج- بازنگری شیوة طیکردن مسیر شغلی، د- فرصتیابی برای کنشگری و ه- بازتعریف کارکرد اجتماعی و اقتصادی. این معانی تجربهشده در زیست جهانهای ورزشکاران حرفهای ایرانی در فضای پاندمی کوید-19، برساختهایی از کنش اجتماعیشان هستند که در صورت تحلیل صحیح، مدنظر قراردادن و بهکارگیری آنها میتوان شاهد مدیریت بهتری در ورزش حرفهای کشور در وضعیت وجود اپیدمیها بود. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2086_3d15fb2cab5eadcfea6a9e555f59d4cc.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Identify the Mental Patterns of Experts about Consumers of Mimicry and Fake Brands of Sports Productsشناسایی الگوهای ذهنی خبرگان دربارة مصرف کنندگان برندهای مقلد و جعلی محصولات ورزشی241264170610.22089/smrj.2019.7174.2510FAمحمدکشتی داردانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهدمهدیطالب پوردانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهدمسعوددارابیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهداحمدنظری ترشیزیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-2949-5708Journal Article20190305Today, the production, distribution, and consumption of mimicry and fake goods in sport are one of the global trends that are growing alarmingly and have become an income-generating industry. The purpose of the present study was to identify the mental patterns of experts about consumers of mimicry and fake brands of sports products. The research method was an interpretative paradigm, and in terms of data certainty, it is a combination of exploratory (qualitative-quantitative) approach and also it’s Q-methodology.The statistical population of this study consisted of sports marketing specialists, university professors of sports management and marketing, and sport goods retailers, who were selected by the purposeful method. Among the deep interviews with the experts and the research project, the set of Q's phrases was identified and endorsed in 29 phrases. Visual and conceptual narrative Q phrases and charts confirmed by the experts. By analyzing the factors, six mental patterns: price-orientation, service-oriented, figurative, value-oriented, empiricist, and challenges from experts were identified and interpreted. Finally, around the identified patterns discussed and the production of the main products with good quality and reasonable prices, as well as professional design in the shadow of the support of the operating system, as suggestions for the removal of the damages that mimicry and fake brands on the domestic market Are being introduced.<strong>امروزه تولید، توزیع و مصرف کالاهای مقلد و جعلی در ورزش یکی از روندهای جهانی است که بهصورت هشداردهندهای درحالافزایش است و به صنعتی درآمدزا تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوهای ذهنی خبرگان دربارة مصرف کنندگان برندهای مقلد و جعلی محصولات ورزشی انجام شد. روش پژوهش از نظر پارادایم، تفسیری و از حیث روششناسی، کیو بود و همچنین بهلحاظ قطعیت داده ها، آمیختة اکتشافی (کیفی-کمی) بود. متخصصان بازاریابی ورزشی، اساتید دانشگاهی رشتة مدیریت و بازاریابی ورزشی و فروشندگان کالاهای ورزشی به تعداد 25 نفر، جامعة آماری این پژوهش را تشکیل دادند که به روش هدفمند انتخاب شدند. از بین مصاحبه های عمیق با خبرگان و پیشینة پژوهش، مجموعة عبارات کیو در 29 عبارت شناسایی و تأیید شد. روایی صوری و محتوایی عبارات و نمودار کیو به تأیید خبرگان رسید. با تحلیل عوامل کیو شش الگوی ذهنی خبرگان شامل قیمت گرایان، خدمات گرایان، ظاهرگرایان، ارزش گرایان، تجربه گرایان و چالش گرایان، شناسایی، اولویت بندی و تفسیر شد. درنهایت، دربارة الگوهای شناساییشده بحث شد و تولید محصولات اصلی با کیفیت و قیمت مناسب و همچنین طراحی حرفه ای در سایة حمایت دستگاه های اجرایی، بهعنوان پیشنهادهای کاربردی برای برونرفت از آسیب هایی که برندهای مقلد و جعلی بر بازار داخلی وارد میکنند، ارائه شدند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1706_0bb3b3a71bd5ebafc7be260914255569.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213126120200722Examining the Challenges of Sport Business in COVID-19 Virus Period and Outlining Solutionsشناسایی چالشهای کسبوکارهای ورزشی در بحران کوید-19 و ارائة راهکار265288208510.22089/smrj.2020.8872.3026FAآیهریزوندیاستادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران0000-0002-5157-8107محمد صادقافروزهاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرمhttps://orcid.org/00محمدجلیلونداستادیار گروه رفتار حرکتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20200506The world is currently facing a much more serious crisis than in the past. COVID-19's crisis has seriously damaged many jobs and industries. Sports businesses are also among the most severely affected by the current crisis. Therefore, the aim of this study was to identify the challenges facing sports businesses. Methodologically, this research is qualitative research and its purpose is practical. The research population includes sports business owners. The results of the challenges were classified into two areas: structural and business. The structural level had two sub-branches, macro and micro. In the business challenges section, two sub-branches were infrastructure and human resources. Also, the solutions were presented by the research audience. Strategies for economic recovery in the post-Corona period were also identified, including political, structural, and economic solutions. Finally, sports authorities are encouraged to plan for business owners as soon as possible, taking into account the identified challenges, in order to prevent the closure and bankruptcy of most sports activists. Also, with the support of the government for sports businesses, to guide new investors, allow the growth of the price of sports services and amend the privatization laws in the current special circumstances.<strong>درحالحاضر، دنیا با بحرانی بسیاری جدیتر از بحرانهای گذشته روبهرو شده است. بحران کوید-19 به بسیاری از مشاغل و صنایع آسیبهای جدی وارد کرده است. کسبوکارهای ورزشی نیز ازجمله مشاغلی هستند که بهشدت تحتتأثیر بحران کنونی قرار گرفتهاند؛ ازاینرو، این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای پیش روی کسبوکارهای ورزشی انجام شده است. از حیث روششناسی، این پژوهش در زمرة مطالعات کیفی است و هدف آن کاربردی است. جامعة این پژوهش صاحبان کسبوکارهای ورزشی بودند. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل مضمون ارزیابی شدند. نتایج مربوط به چالشها به دو حوزة ساختاری و کسبوکاری طبقهبندی شدند که سطح ساختاری دارای دو شاخة فرعی کلان و خرد بود. بخش چالشهای کسبوکار نیز شامل دو شاخة فرعی زیرساختی و منابع انسانی بود. شرکتکنندگان در پژوهش نیز راهکارهایی متناسب با این چالشها ارائه کردند. همچنین، راهکارهایی بهمنظور ترمیم اقتصادی در دوران پساکرونا شامل راهکارهای سیاسی، ساختاری و اقتصادی شناسایی شد. در انتها به متولیان ورزش پیشنهاد میشود با مدنظر قراردادن چالشهای شناساییشده هرچهسریعتر به برنامهریزی برای صاحبان کسبوکارهای ورزشی بپردازند تا از تعطیلی و ورشکستگی بخش عمدهای از فعالان در حوزة ورزش پیشگیری کنند و همچنین با حمایت دولت از کسبوکارهای ورزشی به هدایت سرمایهگذاران جدید، اجازة رشد قیمت خدمات ورزشی و اصلاح قوانین خصوصیسازی در شرایط ویژه کنونی پرداخته شود.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_2085_4447c44d0bd3de0b0270ff8136d738d4.pdf