پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723Gap Analysis of Sport Industry from Bidding Sport Mega-Events Perspectiveتحلیل شکاف صنعت ورزش ایران ازمنظر میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی1536113010.22089/smrj.2017.4347.1834FAمحمدکوشاکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه رازیحسینعیدیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی0000-0002-6039-7826بهرامیوسفیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازیJournal Article20170615The gap in sports industry main the difference between customers' expectations and their perceptions of the real situation. Basic steps to bridging these gaps are to identify current situation and desired status and amount of the gap. The aim of this study is to identify the current situation, the ideal situation, and the gaps in the sports industry in terms of hosting major sporting events. a combination of quantitative and qualitative research method was followed to identify the gap factors. To find out qualitative data a Simi- structure interwove with 16 member and for quantitative data 120 member of sports manager of sports federations, Olympic committee, sports ministry and sport management masters were conducted, then 120 gap analysis questionnaires for quantitative data used. The questionnaire validity was confirmed by 25 of the sports management and measurement reliability Cronbach's alpha was 0.76. Delphi method was used for analyzing qualitative data. For quantitative data, descriptive statistics, mean, SD, analysis of variance and t-test was used. Friedman test was used to rank the factors and identify the gaps. The resulting analysis of data indicates that the current situations are the Social dimension, operational, legal, financial, marketing, science and technology and environmental conditions. Main gaps were identified in the knowledge and technology dimensions. To improve the gap some indications proposed.<strong>منظور از شکاف صنعت ورزش، اختلاف بین انتظار مشتریان ورزش از وضع مطلوب و ادراک آنها از وضع موجود است. گام اساسی برای جبران این شکاف، شناخت وضعیت موجود و مطلوب و میزان شکاف میان آن دو است. هدف این پژوهش، شناسایی وضع موجود، وضع مطلوب و میزان شکاف در صنعت ورزش کشور ازمنظر میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی است. روش پژوهش، آمیختة کمی و کیفی، با استفاده از ابزار مصاحبة نیمههدایتشده و ترکیب با پرسشنامة تحلیل شکاف است. نمونة آماری این پژوهش، 16 نفر برای مصاحبة نیمههدایتشده و 120 نفر از مدیران ارشد ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی بودند. پرسشنامة طراحیشده به تأیید 25 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و روایی آن تأیید شد و همچنین، در سنجش پایایی آن آلفای کرونباخ 76/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادههای کیفی از روش دلفی و برای دادههای کمی از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار، آزمونهای مقایسة میانگین تی تکگروهی و زوجی و آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل و شناسایی میزان شکاف استفاده شد.</strong><strong> </strong><strong>نتیجة تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش بیانگر آن است که وضع موجود بهترتیب در ابعاد فرهنگ- اجتماعی، عملیاتی، قانونی، مالی، بازاریابی، دانش و فناوری و زیستمحیطی وضع نامطلوبی ارزیابی شد و بیشترین شکاف برای بهبود ابعاد یادشده در بعد دانش و فناوری، زیستمحیطی، مالی، بازاریابی، قانونی، فرهنگی و عملیاتی مشاهده شده است</strong><strong>.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1130_e5b3cf76c8d64b671beae5c7addcc7a4.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723Investigation of Scientific Productivity and Co-authorship Network of Iranians' Researchers on Physical Education and Sport Science in Web of Science during 2006-2016بررسی وضعیت تولیدات علمی و شبکة همتألیفی پژوهشگران ایران در حوزة تربیت-بدنی و علوم ورزشی در پایگاه استنادی وبآفساینس طی سالهای 2016-20063758113610.22089/smrj.2018.4690.1900FAسپیدهفهیمی فراستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهرانبهزادغلام پوردانشجوی کارشناسیارشد علمسنجی، دانشگاه تهرانسجادغلامپوردانشجوی کارشناسیارشد مدیریت رویدادهای ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20170825The purpose of this study was to investigate of scientific productivity and co-authorship network of Iranians' researchers on physical education and sport science in Web of Science during 2006-2016. The scientometrics approach and Network Analysis Method were used and deals with mapping co-authorship networks. For analysis and visualization of co-authorship networks, Histcite, Nodexl and VOSviewr Softwares were used. The data consists of all scientific productivity of Iranians' researchers in mentioned field which was published in Web of Science. The results show that in this period, there are 604 scientific document related to Iranian researchers in the field, of which 487 papers are in the article formats in 82 journals. The majority of collaborations of the Iranian researchers has been with United States, Britain and Canada. As well as the most productive organizations are related to Islamic Azad universities, medical sciences Tehran and Guilan and The most productive authors were Rahnama, Salavati and Mazaheri Moreover. Arazi From the University of Guilan, Asadi from Payame Noor University, Gaeini from University of Tehran, Mohebbi from University of Guilan and Rahnama from University of Isfahan have had the most cooperation with their counterparts.<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت تولیدات علمی و شبکة همتألیفی پژوهشگران ایران در حوزة تربیتبدنی و علوم ورزشی در پایگاه استنادی وبآفساینس، طی سالهای 2016-2006 بود. این پژوهش با رویکرد علمسنجی و با روش تحلیل شبکه با استفاده از نرمافزارهای هیست سایت، نودایکس ال و ووس ویور انجام شد. جامعة پژوهش همة تولیدات علمی پژوهشگران ایران در حوزة تربیت بدنی و علوم ورزشی بود که در مجلات پایگاه استنادی وبآفساینس طی بازة زمانی موردبررسی نمایه شدهاند. یافتههای این پژوهش نشان داد که در طول سالهای موردبررسی، تعداد 604 مدرک علمی مربوط به پژوهشگران ایران در حوزة تربیتبدنی و علوم ورزشی در پایگاه استنادی وبآفساینس وجود دارد که ازاینمیان، 487 مدرک درقالب مقاله در 82 مجله منتشر شدهاند. همچنین، پژوهشگران ایرانی بیشترین همکاری را با پژوهشگرانی از کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا داشتند و همچنین، دانشگاههای آزاد اسلامی، علوم پزشکی تهران و گیلان و نویسندگانی چون رهنما، صلواتی و مظاهری، پرتولیدترین دانشگاهها و نویسندگان در حوزة تربیتبدنی و علوم ورزشی بودهاند. اراضی از دانشگاه گیلان، اسدی از دانشگاه پیامنور، گائینی از دانشگاه تهران، محبی از دانشگاه گیلان و رهنما از دانشگاه اصفهان، بیشترین همکاری را با همتایان خود داشتهاند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1136_e4b43f8e2f1a30b81d848ffe240da48c.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723Identify the Challenges of Implementing the Resilient Economy in The Country's Sport Industryشناسایی چالشهای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش کشور5978113210.22089/smrj.2017.4610.1886FAعلیخزاییدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانحبیبهنریدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران0000-0002-1279-427Xجوادشهلایی باقریدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانJournal Article20170806The purpose of this research was identify the challenges of implementing the resilient economy in the country's sport industry. The qualitative research method was used and the required research information was obtained using documentary studies and interviews with experts. The statistical population of the research consisted of the university professors who specialized in sports management and economic of the country. The sampling method was Purposeful and interviews with experts had been continuing to reach the theoretical saturation (14 interviews). In total,16 factors were identified for implementing the resilient economy in the country's sport industry which were categorized into five general factors; the weakness of law and legal factors, lack of axial program, disregard for research and development, economic factors and disregard for upstream documents. According to the findings of the research, challenges were identified which have to be eliminated to develop the country's sport industry.<strong>هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالش های پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش کشور بود. روش پژوهش کیفی بود و اطلاعات موردنیاز با استفاده از</strong><strong>مطالعات اسنادی و مصاحبه با خبرگان بهدست آمد. جامعة آماری پژوهش اساتید دانشگاهی با</strong><strong>تخصص درزمینة مدیریت ورزشی و اقتصاد ورزش کشور بودند. روش نمونه گیری بهصورت هدفمند بود و مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع</strong><strong>نظری ادامه یافت (14 مصاحبه.) درمجموع، تعداد 16 عامل چالشهای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش کشور شناسایی شد</strong><strong>ند</strong><strong> که این عوامل درقالب پنج عامل کلی ضعف عوامل حقوقی و قانونی، فقدان برنامة محوری، بیتوجهی به پژوهش و توسعه، عوامل اقتصادی و بیتوجهی به اسناد بالادستی دستهبندی میشوند. با توجه به یافته های پژوهش، چالشهایی شناسایی شدند که میتوان با برطرفکردن آنها موجب توسعۀ صنعت ورزش کشور شد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1132_99a2ff4f2ed807e9f10d6b72e88dbac7.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723Designing a Model for the Role of Clubs’ Evangelists in Iranian Football Premier Leagueطراحی مدل نقشهای بشارتدهندگان باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران7994131310.22089/smrj.2017.4450.1854FAمعصومهکلاته سیفریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندراننازنینراسخاستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی0000000245682916مسعودفریدونیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانJournal Article20170708The purpose of this study was designing a model for the role of clubs’ evangelists in Iranian football premier league. This research was descriptive, correlational based on structural equation modeling that was done as a field survey method. Due to the limited access to all fans of football premier league in the country, the researchers chose two elected clubs, Esteghlal and Persepolis. These clubs are two of the most popular clubs in Iranian football premier league. The statistical population consisted of the fans of Esteghlal and Persepolis clubs in the 16th Persian Gulf Premier League. Based on the number of statistical population was unknown, according to the Morgan table, 384 individuals were considered for sample size and in the Derby game, 192 correct questionnaires were collected equally from the fans of each team. The research method was available random. The base of the research instrument was Dwyer et al. questionnaire (2015) that has been modified to be used in the culture and community of the country. For face and content validity, the translation of the questionnaire were confirmed by some sports marketing experts and sports management professors and the final edition was corrected by fixing the difficulties and ambiguities. The reliability of the study was done by a pilot study. The results of running the model in Amos software were shown the fans as Esteghlal and Persepolis evangelists played four roles of Advocator, Advertiser, Antagonize and Assimilator. Today, sports team marketing executives, through the formation and strengthening of fan club communities, thrive through promotion and marketing, so that their teams could benefit from the financial and intellectual capital through maximized supporter participation.<strong>هدف این پژوهش، طراحی مدل نقشهای بشارتدهندگان باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش توصیفی، ازنوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود که به روش میدانی اجرا شد. بهدلیل محدودیت در دسترسی به همة هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال کشور، پژوهشگران دو تیم منتخب استقلال و پرسپولیس را برگزیدند. این دو تیم از محبوبترین تیمهای حاضر در لیگ برتر هستند. جامعة آماری این پژوهش، هواداران دو باشگاه ذکرشده در شانزدهمین دورة مسابقات لیگ برتر خلیج فارس بودند. ازآنجاییکه تعداد جامعة آماری نامعلوم بود، طبق جدول مورگان، 384 هوادار برای تعیین حجم نمونه درنظر گرفته شدند و در بازی شهرآورد بهطور مساوی از هواداران هر تیم، 192 پرسشنامة سالم جمعآوری شد. روش نمونهگیری، تصادفی دردسترس بود. مبنای ابزار پژوهش، پرسشنامة دیور و همکاران (2015) بود که برای استفاده در فرهنگ و اجتماع کشور تعدیل و اصلاح شد. برای روایی ظاهری و محتوایی، ترجمة پرسشنامه دراختیار تعدادی از متخصصان بازاریابی ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی قرار داده شد و نسخة نهایی با رفع ایرادها و نقاط ابهام، اصلاح و ویرایش شد. پایایی اولیه ابزار پژوهش توسط یک مطالعة راهنما انجام شد. نتایج حاصل از اجرای مدل در نرمافزار ایموس نشان داد که هواداران بهعنوان بشارتدهندگان باشگاههای استقلال و پرسپولیس، چهار نقش مدافع، مبلغ، ضدانتقادات و مقلد را ایفا میکنند. امروزه، مدیران بازاریابی تیمهای ورزشی میتوانند با تشکیل و تقویت کانونهای هواداری، ترویج و بازاریابی را ازطریق آنان رونق دهند تا تیمها از سرمایههای مادی و معنوی حاصل از حضور حداکثری آنان بهرهمند شوند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1313_c6f41c47739d242b728f256bb5208633.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723Parameters Conceptual and Qualitative of Wall Paintings and Writings Primary Schools of the Education and Encourage Students to Physical Activity and sportتعیین مؤلفههای مفهومی و کیفی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانشآموزان به تحرکبدنی و ورزش95114113810.22089/smrj.2018.4493.1866FAسعیدیوسفیدانشجوی دکتری بازاریابی و رسانههای ورزشی، دانشگاه تبریزیعقوببدری آذریندانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریزJournal Article20170716One of the ways to educate and encourage children to do physical activity and exercise through schools. The present study was conducted to investigate the functional role of the madman and the writings of primary schools in Tabriz. The method of this research is descriptive. Content analysis was performed and the data were collected using a researcher made scribble sheet whose agreement coefficient (91.5) and validity were verified as acceptable. The statistical population of this study was wall paintings and writings of elementary boys and girls in the four district of Tabriz city, the census method was used for sampling. The results of the analysis of wall paintings and writings showed that among 219 wall papers and observation papers, 46.57% of the total was related to sports components. The results indicated that the elements of sport were undesirable in the elementary school walls. This is while wall paintings and writings in the school environment can be encouraged, informing about the benefits of sports activities, create a culture of doing sports activities and promote action and motor Literacy. Most schools also have long-lived walls that are left unused, while they can create attractive environments at the lowest cost, drawing pictures and writings, and train the desired behavioral goals. Regarding the results of the functional status of the wall paintings and the writings of primary schools in education and encouraging students to exercise and exercise is not optimal and needs to be reviewed.<strong>یکی از روشها برای آموزش و علاقهمندکردن کودکان به انجام فعالیتهای جسمانی و ورزش، ازطریق مدارس است که پژوهش حاضر به بررسی نقش عملکردی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی شهر تبریز پرداخت. روش پژوهش حاضر ازنوع توصیفی بود که بهصورت تحلیل محتوا انجام شد و دادهها با استفاده از برگة کدگذاری پژوهشگرساخته که ضریب توافق و روایی آن درحد قابلقبولی بود، جمعآوری شدند. جامعة آماری این پژوهش دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه منطقة چهار شهر تبریز بودند که برای نمونهگیری از روش سرشماری استفاده شد. نتایج بهدستآمده از تحلیل دیوارنگارهها و نوشتهها نشان داد که ازمیان 219 دیوارنگاره و نوشتة تحلیلشده، 57/46 درصد از کل مطالب، مرتبط با مؤلفههای ورزشی هستند. نتایج حاکی بود که در دیوارهای مدارس ابتدایی مطالب مرتبط با مؤلفههای ورزش نامطلوب بوده است. این درحالی است که دیوارنگارهها و نوشتهها در محیط مدارس میتوانند به تشویق، آگاهکردن از فواید فعالیتهای ورزشی، ایجاد فرهنگ انجام فعالیتهای ورزشی و ارتقای عمل و سواد حرکتی کمک کنند. همچنین، بیشتر مدارس دارای دیوارههایی با متراژهای طولانی هستند که بدون استفاده ماندهاند؛ درصورتیکه مدیران و مسئولان میتوانند با کمترین هزینهها با ترسیم تصاویر و نوشتهها هم محیط جذابی را بهوجود آورند و هم اهداف رفتاری موردنظر را آموزش دهند. با توجه به نتایج، وضعیت عملکردی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانشآموزان به تحرک بدنی و ورزش درحد مطلوب نیست و به بازنگری نیاز دارد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1138_3e44a09b2af0f0537ed4403083da666c.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723Determining strategy of Winter sports tourism development in Province of Chaharmahal and Bakhtiariتدوین راهبرد توسعة گردشگری ورزش زمستانی در استان چهارمحالوبختیاری115138113110.22089/smrj.2017.4129.1795FAسلیمعباسیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران (فارابی)قدرت اللهباقریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران (فارابی)0000-0003-0603-4634روح اللهعسگریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران (فارابی)Journal Article20170511Todays, tourism and attract tourists is as one of the most important issues in recognition of the potential of a region and attract domestic and foreign investment all around the world. In fact, tourism has become one of the main pillars of the world trade economy. The purpose of this study was to identify factors that influence the development of sports tourism of Chaharmahal and Bakhtiari, strategy formulation and prioritize these strategies. In this study, the research is functional, based no objective and type, the research is descriptive – analytic. The study population consisted of 68 high and middle managers, sports managers, investors and experts that are active in the tourism sector. Combining AHP with SWOT was used to data analysis. The results of data analysis revealed that among the developed strategies, “Providing investment fields for winter sports”, “introduced Chaharmahal and Bakhtiari Province as a tourism hub for winter sports” and “summer tourist centers to attract tourists in all seasons” are most important investment strategies for the development of tourism in the province of Chahar Mahal and Bakhtiari.امروزه، گردشکری و جذب گردشگر بهعنوان یکی از مسائل مهم در شناساندن پتانسیلهای یک منطقه و جذب سرمایههای داخلی و خارجی در کشورهای جهان مطرح است. درواقع، گردشگری درحال تبدیلشدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است. دراینراستا، هدف از انجام این پژوهش، بررسی و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعة گردشگری ورزش زمستانی استان چهارمحالوبختیاری و تدوین راهبردهای مطلوب و همچنین، اولویتبندی این راهبردها است. در پژوهش حاضر، روش پژوهش براساس نوع هدف، کاربردی و براساس نوع روش، توصیفی- تحلیلی است. 68 نفر از مدیران عالی و میانی، اساتید مدیریت ورزشی و سرمایهگذاران و صاحبنظران فعال بخش گردشگری جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند که از این تعداد، 50 پرسشنامه تکمیل و تجزیهوتحلیل شدند. برای تحلیل دادهها از روش ترکیبی ای.اچ.پی. و سوات استفاده شده است. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که ازمیان راهبردهای تدوینشده، «فراهمکردن زمینههای جذب سرمایهگذاری برای ورزشهای زمستانی»، «معرفی چهارمحالوبختیاری بهعنوان قطب گردشگری ورزشی زمستانی» و «ایجاد مراکز گردشگری تابستانی برای جذب گردشگر در تمام فصول سال»، از مهمترین راهبردها برای توسعة سرمایهگذاری گردشگری در استان چهارمحالوبختیاری هستند.https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1131_76eba8863bbefd393cceb488f61afc77.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723Codification a Strategy Map of student sports federation with the approach BSCتدوین نقشة راهبرد فدراسیون ورزش دانشآموزی با رویکرد کارت امتیازی متوازن139158113410.22089/smrj.2018.4681.1897FAمهرزادحمیدیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران0000-0002-0425-8936حسینرجبی نوش آبادیاستادیار مدیریت ورزشی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهرانابراهیمعلیدوست قهفرخیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران0000-0002-8909-7122مهوشزینی زادهدکتری مدیریت ورزشی ، دانشگاه فرهنگیانJournal Article20170823The purpose of this study was to designing a strategy map of student sport federation by Balance Score Card . Research method was descriptive survey and applied. The research population was consisted of 65 persons including managers, professionals in the area of student sport federation were selected as statistical population and sampleand they were surve. Strategic goals were 12 goals determined in strategic council meeting and was set in the matrix in the form of a questionnaire, then was given to research samples. To designing a strategy map was used method Balance Score Card (BSC). The final model showed relationship between strategic goals in five levels and four perspectives: growth and learning, internal processes, productivity, and customer and has 27 strategic objectives, 27 measures and 77 measures. Ultimately it can be concluded that, suggested model has potentiality of being applied in practicing strategies due to the relationship between the prospects and strategies with strategic goals, the measures and initiatives of the federation in different perspectives, in addition to implementing the strategy, are capable of creating the ground for the realization of the goals of the federation.<strong>هدف این پژوهش، تدوین نقشة راهبردی فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور با استفاده از کارت امتیازی متوازن بود. روش پژوهش حاضر، بر مبنای فرایند مطالعات راهبردی با استفاده از روشهای کیفی و کمی بود. جامعة آماری شامل 65 نفر از مدیران و متخصصان آشنا با ورزش دانشآموزی بود که تعداد 65 نفر بهعنوان جامعه و نمونة</strong><strong></strong><strong> آماری انتخاب شدند و از آنها نظرسنجی شد. اهداف راهبردی فدراسیون در جلسات شورای راهبری مشتمل بر 12 هدف بود که در جدولی ماتریسی بهصورت پرسشنامه تنظیم </strong><strong>شد</strong><strong> و دراختیار نمونههای پژوهش قرار گرفت. برای طراحی نقشة راهبردی از مدل کارت امتیازی متوازن استفاده شد. مدل نهایی، بیانگر چگونگی ارتباط بین اهداف راهبردی و تسهیلگر پیادهسازی راهبردها در چهار سطح و چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، بهرهوری و مشتری است که دارای 27 هدف راهبردی، 27 سنجه و معیار و 77 مورد اقدامات ابتکارات است. میتوان نتیجه گرفت که مدل ارائهشده</strong><strong>بهدلیل ارتباط بین چشمانداز و راهبردها با اهداف راهبردی، سنجهها و ابتکارات فدراسیون در منظرهای مختلف این قابلیت را دارد که در ایجاد زمینة اجرایی نقشة راهبردی بهکار گرفته شود.</strong><strong> </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1134_127c59882214bf2470dbae460d71e2db.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723The Effect of Cause-Related Marketing on the Perception and Preference of Sports Services, with an Emphasis on the Role of Moral Pleasure and Loyalty of Altruist Type Athletesاثر بازاریابی خیرخواهانه بر ادراک و ترجیح خدمات ورزشی با تأکید بر نقش لذت اخلاقی و وفاداری ورزشکاران نوعدوست159182113910.22089/smrj.2018.4778.1922FAعلیحمیدی زادهاستادیار مدیریت دولتی، دانشگاه تهرانعلی اصغررشیدکارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهراننیماسلطانی نژاددانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهرانhttps://orcid.org/00محمدرحیماسفیدانیاستادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهرانJournal Article20170914The present study proposes a proposed model to investigate the effect of Cause-related marketing on affection (brand Attractiveness and identity) and the preference of sport services: emphasizing the role of moral pleasure and loyalty of athletes of the kindred, charity sports complex. The method of this research is applied in terms of purpose and is descriptive based on a descriptive research method. By using the tool of the questionnaire, it has been collected and surveyed using the required data. The data needed to conduct the research using available sampling method from 400 athletes (customers) of charity sports activities complex in Tehran was obtained. Data analysis was performed using correlation analysis and structural equation modeling with Amos 24 software. The results of the study showed that the preference for Cause-related marketing services is directly affected by the moral pleasure, identity and loyalty of altruists, and because of the attractiveness of the brand, the preference of sports services is affected by Cause-related marketing activities.<strong>پژوهش حاضر با ارائة یک الگوی پیشنهادی، بهدنبال بررسی اثر بازاریابیخیرخواهانه بر ادارک (جذابیت برند و هویتیابی) و ترجیح خدمات ورزشی، با تأکید بر نقش لذت اخلاقی و وفاداری ورزشکاران نوعدوست مجموعة ورزشی خیریهعمل بود. روش پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی بود و برحسب روش، توصیفی بود که با بهکارگیری ابزار پرسشنامة بومیسازیشده و با روش پیمایشی، دادههای موردنیاز جمعآوری شدند. دادههای موردنیاز برای انجام پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، ازمیان 400 نفر از ورزشکاران (مشتریان) مجموعة ورزشی خیریه عمل در شهر تهران بهدست آمدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی و الگویابی معادلاتساختاری و با کمک نرمافزار آموس 24 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که ترجیح استفاده از خدمات بازاریابیخیرخواهانه، بهصورت مستقیم بهوسیلة لذتاخلاقی، هویتیابی و وفاداری ورزشکاران نوعدوست تحتتأثیر قرار میگیرد. همچنین، بهواسطة جذابیت برند، ترجیح خدمات ورزشی با فعالیتهای بازاریابیخیرخواهانه تحتتأثیر قرار میگیرد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1139_57443a72e14218d035cc3ee0a18819ec.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723The Impact of Personal Sales Indicators on the Behavior of Young Consumersتأثیر شاخصهای فروش شخصی بر رفتار خرید مصرفکنندگان جوان183204113310.22089/smrj.2017.4770.1918FAحسینمنصوریدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی و رسانه ورزشی، دانشگاه کردستان0000-0002-7982-7478ماهرخمدیریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیهبهزادایزدیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستانJournal Article20170912The purpose of this study was to analyze the indicators of personal sales on the behavior of youth shopping in sport products. The present research is purposeful and applied in terms of data collection as a descriptive survey research. The statistical population consisted of all young consumers in the country. 232 people were selected by random sampling method and the questionnaire was distributed online. The instrument for measuring the questionnaire adapted from Yousef (2016) was modified by the researchers. In order to present the model, convergence and divergence validity has been used with smart PLS2 software. The findings showed that personal characteristics, store features, product offerings and promotions provided by retailers have a significant impact on the behavior of young people. Generally, vendor's integrity, skill and ability, the quality of the goods offered alongside the favorite and fitted space of the store should be the main pillars to increase the sales.<strong>هدف این پژوهش، تحلیل تأثیر شاخصهای فروش شخصی بر رفتار خرید جوانان نسبت به کالای ورزشی بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ جمعآوری دادهها در زمرة پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار داشت. جامعة آماری همة مصرفکنندگان جوان در سطح کشور بودند. تعداد 232 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه بهصورت آنلاین پخش و جمعآوری شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه اقتباسشده از یوسف (2016) بود که پژوهشگران اصلاحاتی را در آن انجام دادند. برای ارائة مدل، برقراری روایی همگرایی و واگرایی از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. دو استفاده شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای شخصی، ویژگیهای فروشگاهی، ارائة کالا و ترویج ارائهشده توسط فروشندگان بر رفتار خرید جوانان تأثیر معناداری دارند. بهطورکلی، برای میزان افزایش فروش، صداقت فروشنده، مهارت و توانایی، کیفیت مناسب کالای ارائهشده درکنار فضای مطبوع و مناسب فروشگاه درحین فروش باید رکن اصلی فروشندگان باشند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1133_239b53dfb85be17dfedc192a68723d15.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723Effect of Entrepreneurial Orientation and Market Orientation on Financial Performance of Tehran City's Private Sport Clubsتأثیر گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد مالی باشگاههای ورزشی خصوصی شهر تهران205232113510.22089/smrj.2018.4686.1898FAراضیهحاجی زادهدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمحسنباقریان فرح آبادیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0003-2325-2617عباسخدایاریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایرانJournal Article20170824The purpose of this study was to determine the effect of entrepreneurial orientation and market orientation on financial performance of Tehran city's private sport clubs. In this correlational study (structural equation modeling), 224 private sport clubs were selected using relative stratified random sampling method from 513 sport clubs of Tehran city, and their managers completed entrepreneurial orientation scale (Hughes & Morgan, 2007), and market orientation scale (Narver & Slater, 1990). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling at 95% confidence level. Basis on the results, the dimensions and overall level of entrepreneurial orientation (risk-taking, innovation, proactiveness, competitive aggressiveness, autonomy) and market orientation (customer orientation, competitor orientation, inter-functional coordination) had significant, positive and moderate to strong relationships with the financial performance of private sports clubs. Entrepreneurial orientation directly and indirectly through market orientation had a significant and positive effect on the financial performance, and entrepreneurial orientation and market orientation explain 58% of the variance in financial performance. According to the findings, entrepreneurial orientation, especially the orientation toward innovation and proactiveness, accompany with market orientation, especially customer orientation, can enhance the financial performance of the private sports clubs.<strong>هدف اصلی این پژوهش، تعیین تأثیر گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد مالی باشگاههای ورزشی خصوصی شهر تهران بود. در این پژوهش همبستگی (از نوع مدلیابی معادلات ساختاری)، 224 باشگاه ورزشی خصوصی با استفاده از روش تصادفی طبقهای نسبتی، ازبین 513 باشگاه شهر تهران انتخاب شدند و مدیران آن مقیاس گرایش کارآفرینانه (هاگس و مورگان، 2007) و مقیاس بازارگرایی (نارور و اسلاتر، 1990) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شدند. براساس نتایج، ابعاد و سطح کلی گرایش کارآفرینانه (خطرپذیری، نوآوری، پیشگامی، رقابت تهاجمی، استقلال کاری) و بازارگرایی (مشتریمداری، رقیبمداری و هماهنگی میانوظیفهای)، دارای روابط دوسویة معنادار، مثبت و درحد متوسط تا قوی با عملکرد مالی باشگاههای ورزشی خصوصی هستند. گرایش کارآفرینانه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم، از مسیر بازارگرایی اثر معنادار و مثبتی بر عملکرد مالی دارد و گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی درمجموع 58 درصد از تغییرات عملکرد مالی را تبیین میکنند. طبق یافتهها، گرایش کارآفرینانه بهویژه گرایش به نوآوری و پیشگامی بههمراه راهبرد بازارگرایی بهویژه مشتریمداری میتواند عملکرد باشگاههای ورزشی خصوصی را ارتقا دهند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1135_9c1a3cae9d6f58eab48791e782762dcc.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723Survey Relationship of Communication Skills by Organizational Attitude of Physical Education Faculties (Full Time and Part Time) in Payame Noor Universityبررسی ارتباط مهارت های ارتباطی با نگرش سازمانی هیئت علمی استخدامی و مدعو رشتة تربیت بدنی دانشگاه پیام نور233250140210.22089/smrj.2018.940.1253FAحمیدقاسمیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایرانفریدههادویدانشیار تربیت بدنی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمنوچهرططریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20150104The communication skills are one part of organizational behavior and its aim is more productivity in achieving organizational goals. The purpose of this study was to determine the effect of communication skills on organizational attitudes (organizational commitment and job satisfaction) of physical education faculties in Payame Noor University. The methodology of study was descriptive –survey. The population included all physical education faculties in PNU (80 people fulltime and 700 part time). The samples selected by cluster random sampling and with regard of Morgan table for best number of samples (250 people). The data gathered by 3 questionnaires include: Barton G’s communication skills, Susan J’s job satisfaction and Lina et al’s organizational commitment. The face and content credits of questionnaires approved by some faculties and experts. The reliability of questionnaire approved by Cronbach's alpha test (0.84, 0.84, 0.88). The data analyzing did by statistical way: descriptive way (frequencies and classifications) and inferential way (K-S, correlation analysis, multiple regression analysis). The results showed there were significant relation between communication skills and organizational attitude (P< 0.001). Multiple regression analysis indicated that the relationship between the two components of communication skills (verbal & feedback) and organizational attitudes was significant (P< 0.001) and (P< 0.004), the effect listening component on organizational attitudes is not significant (P< 0.470). With considering the results, there is a suggestion for administrators to prepare programs for developing all components of communication skills, especially listening skills.<strong>یکی از ابعاد رفتار سازمانی، شناخت مها</strong><strong></strong><strong>رت</strong><strong></strong><strong>های ارتباطی افراد با هدف دستیابی به بهره</strong><strong></strong><strong>وری و تحقق اهداف سازمانی است. این پژوهش به تحلیل اثرهای مهارت</strong><strong></strong><strong>های ارتباطی بر نگرش سازمانی هیئتعلمی استخدامی و مدعو تربیت</strong><strong></strong><strong>بدنی دانشگاه پیام</strong><strong></strong><strong>نور پرداخته است. پژوهش ازنوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شده است. 80 نفرهیئتعلمی استخدامی و 700 نفر مدرس مدعو تربیتبدنی دانشگاه</strong><strong></strong><strong>های پیام</strong><strong></strong><strong>نور جامعة آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تمام جامعة هیئتعلمی بهعنوان نمونه و از مدرسان مدعو 250 نفر بهصورت تصادفی خوشهای بهعنوان نمونة آماری با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزارهای اندازه</strong><strong></strong><strong>گیری پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی بودند. روایی صوری و منطقی پرسش</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>ها به کمک اساتید دانشگاه</strong><strong></strong><strong>ها و صاحبنظران بخش مدیریت انجام شد و پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمد که برای هرکدام از پرسشنامه</strong><strong></strong><strong>ها بهترتیب 84/0، 84/0 و 88/0 محاسبه شد. از روشهای آمار توصیفی برای طبقه</strong><strong></strong><strong>بندی نمره</strong><strong></strong><strong>های خام و ترسیم جداول و نمودارها و از آمار استنباطی (کلوموگروف </strong><strong>– </strong><strong>اسمیرنوف، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه) برای بررسی فرضیة پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی مهارتهای ارتباطی و ابعاد نگرش سازمانی معنادار است. همچنین، ضرایب رگرسیون چندگانه حاکی از این است که تأثیر دو مؤلفة مهارتهای ارتباطی (کلامی و بازخورد) بر نگرش سازمانی معنادار است و تأثیر مؤلفة شنود بر نگرش سازمانی معنادار نیست؛بنابراین، با توجه به اهمیت مهارتهای ارتباطی در پیشبینی نگرش سازمانی بهنظر میرسد که مسئولان باید راهبردهای مدیریتی مناسبی را برای رسیدن به سطح بهینة تمامی مؤلفههای مهارتهای ارتباطی بهویژه مهارت شنود بهکار گیرند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1402_2c01c5ffe1a74da4788268b1054a838d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-3213104920180723The Relationship between the Basic Elements of the Stankosky's Model Knowledge Management and Knowledge Sharing from the Managers' View Point of Administrations of Physical Education University Across the Iranرابطة عناصر پایهای مدیریت دانش مدل استانکوسکی با تسهیم دانش از دیدگاه مدیران تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور251268113710.22089/smrj.2018.4580.1881FAوحیدساعت چیاناستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد0000-0003-0265-4473علیرضاخادملودانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهدبهادرعزیزیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170730The purpose of this study was to investigating the relationship between basic elements of the Stankosky's model knowledge management and knowledge sharing from the managers' view point of administrations of Physical Education University across the Iran. The method of this research was descriptive – surveying and sample size was 54 individuals. The main tool of this research was the modified and of questionnaire (Andam, 2008), with 19 questions for basic knowledge elements and 6 questions for knowledge sharing, which was designed in a 5-point Likert scale. The results showed that there was significant relationship between the basic elements of knowledge management and knowledge sharing in the administrations; the multivariate regression results showed the 0.504 % of the variance in knowledge sharing is related to knowledge management and organization has the greatest importance impact in prediction of knowledge sharing. Based on the results, it was found that a specific KM strategy, or specific managerial actions, would not work to the same extent for different organizations. Therefore, the goals and strategies of knowledge management will vary greatly according to the planning and strategic thinking of an organization with another organization.<strong>در این پژوهش، رابطة عناصر پایهای سیستم مدیریت دانش با بهاشتراکگذاری دانش، از دیدگاه مدیران ادارة کل تربیتبدنی دانشگاههای سراسر کشور بررسی شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی ازنوع پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا شد. همة مدیران تربیتبدنی دانشگاههای سراسر کشور جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند که حجم نمونه تمامشمار و برابر با حجم جامعه بود. ابزار اصلی این پژوهش، پرسشنامة اصلاحشده و تغییریافتة اندام (1387)، درمجموع با 19 سوأل برای عناصر پایهای دانش و شش سوأل برای بهاشتراکگذاری دانش بود که درقالب مقیاس پنجرتبهای لیکرت طراحی شده بود. نتایج نشان داد که میانگین عناصر پایهای دانش و بهاشتراکگذاری دانش بیشازحد متوسط است و بیشترین میانگین مربوط به شاخص سازمانی و کمترین میانگین مربوط به شاخص یادگیری مدیران است. بین عناصر پایهای مدیریت دانش و بهاشتراکگذاری دانش از دیدگاه مدیران در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها، رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، درمجموع متغیرهای عناصر پایهای مدیریت دانش 504/0 از بهاشتراکگذاری دانش در ادارههای تربیتبدنی دانشگاهها را تبیین میکنند و متغیر سازمان بیشترین اهمیت را در پیشبینی بهاشتراکگذاری دانش دارد. براساس نتایج بهدستآمده مشخص شد که راهبرد مدیریت دانش خاص یا اقدامات مدیریتی مشخص، به یک اندازه برای سازمانهای مختلف کارساز نخواهند بود؛ بنابراین، اهداف و راهبردهای مدیریت دانش با توجه به برنامهریزی و تفکر راهبردی یک سازمان با سازمان دیگر بسیار متفاوت خواهد بود.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1137_b16cafc1d640118d7bc9ea5ac24b9346.pdf