پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120TV and Public Sport Development: A Grounded Theoryتلویزیون و توسعۀ ورزش همگانی:یک نظریه برخاسته از داده ها173890210.22089/smrj.2017.902FAبتولعرب نرمیدکتری مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشگاه تهرانمحمودگودرزیاستاد مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشگاه تهرانسید نصراللهسجادیاستاد مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشگاه تهرانمحمدخبیریدانشیار مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشگاه تهرانJournal Article20150314The purpose of this study is to clarify the role of TV in development of public sport. This is a qualitative study using the Grounded Theory method. Data were collected through review of documents and interviews. Theoretical saturation was achieved after 21 deep and semi-structured interviews with experts and managers in sport and media fields. Categories were identified after completing the process of coding and data abstraction. Two approaches were used for content analysis of documents: the TV’s position in the public sport planning documents, and the position of public sport in national TV documents. The model was designed according to systematic model of Strauss and Corbin (1994). Inappropriate approach to public sport was identified as core phenomenon, and other categories were organized around this core phenomenon based on the paradigm model. These categories include casual conditions, contextual and intervening conditions, strategies, and consequences. Some of the casual conditions were: lack of financial appeal of public sport for TV and limited interaction between the organizations responsible for public sport and TV networks. Contextual and intervening conditions included poor performance of networks related to the field of health, not attractive public sport for television viewers, and audience tendency to watch TV for entertainment. Consequences included public sport little contribution of primetime and the restricted role of television in motivation and awareness of physical activity. Finally, arose from the data, recommendations are presented based on existing conditions.<strong>هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش تلویزیون در توسعۀ ورزش همگانی بود که به روش کیفی و استراتژی نظریهپردازی برخاسته از دادهها انجام گرفت. گردآوری دادهها با استفاده از بررسی اسناد و مصاحبه صورت گرفت. پس از انجام 21 مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان رسانه و ورزش، اشباع نظری حاصل</strong><strong>گشت و مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. همچنین، بررسی اسناد با دو رویکرد جایگاه تلویزیون در اسناد برنامهای ورزش و جایگاه ورزش در اسناد فرادستی تلویزیون انجام شد. پس از تکمیل یافتهها مدل زمینهای بر اساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین(1994) طراحی گردید. براساس یافتهها، مقولۀ محوری رویکرد نامناسب تلویزیون به ورزش همگانی شناسایی شد و مقولههای اصلی بر مبنای مدل پارادایمی بر گرد آن سازماندهی گردید (این مقولات شرایط علی، شرایط تأثیرگذار و زمینهای، استراتژیهای کنش ـ واکنش و پیامدها را بازگو میکنند). برخی از شرایط علی شامل: عدم جذابیت مالی ورزش همگانی برای تلویزیون و محدودبودن تعامل دوسویۀ سازمانهای متولی ورزش همگانی با شبکههای تلویزیون است. شرایط مداخلهگر و زمینهای در برگیرندۀ ضعف شبکههای مرتبط با حوزۀ سلامت، نیروی انسانی تلویزیون، جذابیت ناچیز ورزش همگانی برای مخاطبان تلویزیونی وگرایش مخاطب به تماشای تلویزیون با انگیزۀ تفریح و سرگرمی میباشد. علاوه بر این، پیامدها عبارت هستند از: سهم ناچیز ورزش همگانی از ساعات پربینندۀ ورزش تلویزیون و نقش محدود تلویزیون در ایجاد انگیزه و آگاهی نسبت به فعالیت بدنی.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_902_b90e391b33040364fef95181c7c08c71.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120Presenting a Measurement Model for Barriers to Development of Iran Women's Volleyball at the Macro, Middle and Micro Levelsارائۀ مدل اندازهگیری موانع توسعۀ والیبال قهرمانی زنان ایران در سه سطح کلان، میانی و خرد406090410.22089/smrj.2017.904FAعذراافتخاریکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال آملنوشینبناراستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلانمیناامامیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلانمنیژهمنصور صادقیمربی مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلانJournal Article20150825In this research, we present a measurement model for barriers to development of Iran women's volleyball at the macro, middle and micro levels. The study has a descriptive and survey design. Statistical population of this study included all players, referees, and coaches (n=104) in the thirteenth season of women's volleyball league. Measurement instrument of this research is the development obstacles questionnaire (Eftekhari, 1393), which was developed through structured interviews with referees, players, and coaches of national team and adjustment and modification of some items, and was distributed among samples after verifying its validity and reliability. Finally, to analyze the research data, descriptive statistic and factor analysis were used. And to provide a measurement model, SPSS 22 and AMOS 21 software were used. Findings showed that at the macro level, "cultural" component with factor loading of 0.79, at the middle level, "talent" component with a factor loading of 0.90, and at the micro level, "poor attitude towards sports activities" with a factor loading of 0.78 were the main obstacles for women's volleyball development. According to the research, it is suggested that the sports officials and the volleyball federation take the following courses of action for the development of Iran women's volleyball: increasing national media coverage to increase participation, improving the society’s positive attitude to women's sports and paving the way for their greater participation due to high potential, comprehensive planning for improving talent identification, as well as integrated supervision on progress of talented athletes.<strong>پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل اندازهگیری موانع توسعۀ والیبال قهرمانی زنان ایران در سطوح کلان، میانی و خرد و نیز اولویتبندی آنها انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی ـ پیمایشی بود و نمونۀ آماری آن را کلیۀ بازیکنان، داوران و مربیان (104 نفر) حاضر در سیزدهمین دورۀ لیگ برتر والیبال بانوان ایران تشکیل دادند. ابزار اندازهگیری مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامۀ موانع توسعه (افتخاری، 1393) بود که از طریق مصاحبۀ ساختارمند با داوران، بازیکنان و مربیان تیم ملی و نیز تعدیل و تغییر برخی گویهها، توسعه یافت و پس از تأییدشدن روایی و پایایی آن، بین نمونهها توزیع گردید. درنهایت، برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و بهمنظور ارائۀ مدل اندازهگیری،</strong><strong>نرمافـزارهای اس.پی.اس.اس 22 و ایموس 21 مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد نتایج نشان میدهند که در سطح کلان، مؤلفۀ "فرهنگی" با بار عاملی (79/0)، در سطح میانی، مؤلفۀ "استعدادیابی" با بار عاملی (90/0) و در سطح خرد، گویۀ "نگرش ضعیف نسبت به انجام فعالیتهای ورزشی" با بار عاملی (78/0)، مهمترین موانع توسعۀ والیبال زنان ایران میباشند. براساس یافتههای پژوهش، راهکارهایی از قبیل افزایش پوشش رسانههای ملی جهت مشارکت بیشتر و فرهنگسازی گسترده، بهبود نگرش مثبت جامعه به ورزش زنان و هموارکردن بستر مشارکت بیشتر آنها بهدلیل داشتن پتانسیلهای بالا، طراحی برنامۀ جامع جهت</strong><strong>تقویت سیستم استعدادیابی و نیز نظارت منسجم بر پیشرفت ورزشکاران مستعد، درراستای توسعۀ والیبال زنان ایران پیشنهاد میشود. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_904_44d300e6098793b16f536f4d7a767f9d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120Identification of Factors and Criteria of Cultural Development in Athletic Sportشناسایی عوامل و ملاکهای مؤثر در توسعۀ فرهنگی در ورزش قهرمانی617890510.22089/smrj.2017.905FAرحیمرمضانی نژاداستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان1892464600030000محمد مهدیرحمتیدانشیار جامعهشناسی، دانشگاه گیلانسید جلیلمیریوسفیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولیعصر رفسنجانسید احمدنژادسجادیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولیعصر رفسنجانJournal Article20150802Identification of factors and criterion that facilitate the process of cultural development in athletic sport is necessary. Thus, the purpose of this study was to identify cultural development factors contributing to athletic sport. The method of the research was a mixed-method research. During the second stage, 143 experts and researchers participated in research. For data analysis, factor analysis with orthogonal rotation was used. Based on research findings, five factors were identified to be contributing to cultural development of athletic sport. These are, in order of importance, as follows: development of political culture, strengthening national-religious identity, development of economic culture, development of social culture, and development of education and technology. Also, based on factor analysis, of the three criteria of political culture factor, the criterion of meritocracy; of the four criteria of strengthening national-religious identity factor, the criterion of moral health; of the three criteria for the development of economic culture factor, the economic ethics criterion; of the four criteria for development of social culture factor, the criterion of social capital; and finally, of the five criteria for the development of education and information technology, the criterion of education and research enjoyed the highest priorities. Therefore, the development of political culture and the strengthening of national-religious identity is the first step towards the cultural development of sports, especially in athletic sport.<strong>شناخت عوامل و ملاکهایی که می توانند روند توسعۀ فرهنگی در ورزش قهرمانی را تسهیل کنند ، بسیار مهم است . ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل و ملاکهای مؤثر در توسعۀ فرهنگی در ورزش قهرمانی میباشد. روش پژوهش، ترکیبی بود و مرحلۀ اول آن براساس نظریۀ کارکردگرایی ساختی پارسونز طراحی گردید. در مرحلۀ دوم پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 143 کارشناس و پژوهشگر (استاد) حوزۀ فرهنگ و تربیتبدنی بهعنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. بررسی دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی با چرخش متعامد، بهترتیب اهمیت نشان داد که پنج عامل توسعۀ فرهنگ سیاسی، تقویت هویت ملی ـ دینی، توسعۀ فرهنگ اقتصادی، توسعۀ فرهنگ اجتماعی و توسعۀ آموزشی و فناوری برای توسعۀ فرهنگی در ورزش قهرمانی ضروری هستند. همچنین، از میان سه ملاک عامل توسعۀ فرهنگ سیاسی، ملاک شایستهسالاری؛ در بین چهار ملاک عامل تقویت هویت ملی ـ دینی، ملاک سلامت اخلاقی؛ از سه ملاک عامل توسعۀ فرهنگ اقتصادی، ملاک اخلاق اقتصادی؛ در بین چهار ملاک عامل توسعۀ فرهنگ اجتماعی، ملاک سرمایۀ اجتماعی و از میان پنج ملاک عامل توسعۀ آموزشی و فناوری اطلاعات، ملاک آموزش و پژوهش در اولویت قرار داشتند؛ بنابراین، توسعۀ فرهنگ سیاسی و تقویت هویت ملی ـ دینی، اولین</strong><strong>گام درجهت</strong><strong>توسعۀ فرهنگی در ورزش و بهویژه ورزش قهرمانی میباشد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_905_dee52a2fb598fba5b93d1caece77f41a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120The Relationship between Spectators’ Knowledge and Their Attitude toward Ambush Marketing in the Iranian Football Premier Leagueارتباط بین دانش و نگرش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان در لیگ برتر فوتبال ایران799690110.22089/smrj.2017.901FAادریسرادیکارشناس ارشد تربیتبدنی، دانشگاه کردستانسعیدصادقی بروجردیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان0000-0003-2531-2521بهزادایزدیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستانJournal Article20151125The current research aims to determine the knowledge and attitude of the Premier Football League fans toward ambush marketing according to demographic characteristics. The research method was correlational and survey. The statistical population was attending spectators of Ghadir football stadium in the city of Ahvaz. A number of 236 people were selected randomly as sample. Data was collected through the researcher-made questionnaire. One-sample t test, Pearson correlation, univariate analysis of variance and regression were used for data analysis. The results showed that knowledge and attitude of spectators toward ambush marketing is suboptimal, and that spectators are indifferent to ambush marketing. Also, the results indicated that there is significant relationship only between knowledge-related ambush marketing and only in demographic variables of spectators experience and level of education. Finally, knowledge about ambush marketing can predict attitude toward ambush marketing. Results of the study can provide solutions to increase knowledge of spectators about ambush marketing through football league as well as sport clubs trademarks, and attract more financial sponsors for investment in football league.<strong>پژوهش حاضر بهصورت میدانی و به روش توصیفی ـ همبستگی، با هدف تعیین میزان دانش و نگرش تماشاچیان لیگ برتر فوتبال ایران و ارتباط بین آنها نسبت به بازاریابی پنهان، با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش را تماشاچیان حاضر در ورزشگاه فوتبال غدیر شهر اهواز تشکیل دادند. نمونۀ آماری نیز از میان آنها و بهصورت تصادفی، به تعداد 236 نفر انتخاب گردید. نتایج نشان میدهد که دانش و نگرش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان، کمتر از حد بهینه است و تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان بیتفاوت میباشند. همچنین، یافتهها حاکی از آن است که تنها در مؤلفۀ دانش مرتبط با بازاریابی پنهان و آن هم تنها در متغیرهای جمعیتشناختی، سابقۀ تماشاچیبودن و سطح تحصیلات، ارتباط مثبت و معناداری نسبت به بازاریابی پنهان وجود دارد. بر مبنای نتایج مشخص میشود که دانش مرتبط با بازاریابی پنهان، دارای توان پیشبینی معنادار نگرش نسبت به بازاریابی پنهان میباشد. با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر میتوان راهکارهایی را جهت افزایش دانش تماشاچیان نسبت به بازاریابی پنهان از طریق علامت تجاری خاص رویداد لیگ برتر فوتبال ایران و</strong><strong>نیز باشگاههای ورزشی، در ورزش کشور فراهم کرد و از این طریق، حامیان مالی بیشتری را جهت سرمایهگذاری در ورزش فوتبال کشور جذب نمود. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_901_68012ce02a55e938254c5246fdb3cf43.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120The Evaluation of Situation of Information Technology Literacy in Sport Organizationارزیابی وضعیت سواد فناوری اطلاعات سازمانهای ورزشی ایران9711290610.22089/smrj.2017.906FAسردارمحمدیاستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان0000-0001-7078-956Xنرگساسمعیلیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزینسیمصالحیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجJournal Article20130306Today, information technology development, with the purpose of making changes and progress in the organization seems necessary. And what is important in these changes is staff’s awareness about sources and skills or informational literacy. The aim of this study is to evaluate information technology literacy situation of staff in sport organizations. So to this end, 176 managers and 194 experts were randomly selected as sample of the study and responded to the self-made questioner about information technology literacy. To measure the face and content validity (panel of expert), construct validity (exploratory and confirmatory factor analysis), and reliability (Cronbach’s alpha) was used. Descriptive and inferential statistical (ANOVA-MANOVA- multiple regressions) were used also using (LISREL) software (Version 8/52) and SPSS (Version 17). The results revealed information technology literacy of staff of sport organizations was average. The result of MANOVA showed significant difference between micro scales of computer general literacy. So, that Information technology literacy of sport federation staffs was less than sport ministry staffs and the putty of education and physical education. Multiple regression analysis revealed full micro of computer literacy was significant forecasting for computer literacy. In finally we can say that; information technology is as one of the most important criteria for organizations. And should to proper important condition for acquainted with it and must be in priority improving of staff literacy. <strong>در دنیای امروز، توسعۀ فناوریهای اطلاعاتی با هدف ایجاد تحول و پیشرفت در سازمان ضروری بهنظر میرسد و آنچه در این تحول از اهمیت بالایی برخوردار است، آگاهی کارکنان از منابع اطلاعاتی و مهارت و یا سواد فناوری اطلاعات میباشد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت</strong><strong>سواد</strong><strong>فناوری اطلاعات کارکنان</strong><strong>سازمانهای ورزشی است. بدینمنظور، 176 مدیر و 194 نفر از کارشناسان ستادی این سازمانها با استفاده از نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که میزان سواد فناوری اطلاعات کارکنان سازمانهای ورزشی در حد متوسط میباشد. علاوهبراین، تفاوت معناداری بین خردهمقیاسهای سواد عمومی کامپیوتر در سازمانهای ورزشی مشاهده میشود؛ بهنحویکه سواد فناوری اطلاعات کارکنان فدراسیونهای ورزشی، کمتر از وزارت ورزش و جوانان و ادارۀ کل تربیتبدنی مدارس میباشد. همچنین، یافتهها بیانگر این هستند که تمامی</strong><strong>زیرگروههای</strong><strong>سواد</strong><strong>عمومی</strong><strong>کامپیوتر،</strong><strong>پیشبینیکنندههای</strong><strong>معناداری</strong><strong>برای سواد</strong><strong>کامپیوتری</strong><strong>میباشند. درنهایت، باید گفت فناوری اطلاعات بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای پیشرفت سازمانها بهشمار میرود و فراهمآوردن شرایط مطلوب جهت آشنایی بیشتر با آن و ارتقای سطح سواد عمومی فناوری اطلاعات کارکنان سازمانها باید جزو اولویتهای هر سازمان ورزشی باشد. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_906_f1e9ae7a986aa886585e306267d98d50.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120Identifying Effective Factors in Development of Sport Marketing in University Sport of I.R. Iranشناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ بازاریابی ورزش دانشگاهی ایران11313090310.22089/smrj.2017.903FAرسولطریقیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیشمهرزادحمیدیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران0000-0002-0425-8936حسینرجبیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیشJournal Article20150128The goal of this study was to identify the effective factors in development of marketing in university sport of I.R. Iran. The study uses a correlatinal design, and, in view of objective, is practical. Study population consisted of 5 groups (230 people), including previous and present executive committee members, administrators of provincial committees, experts and employees of National University Sport Federation, heads and experts of departments of sport administration, and sports directors of higher education universities, including public universities, Islamic Azad University, Payam-e-Noor University, University of Applied Science and Technology, medical science universities, and some faculty members. In regard to limitation of population, sampling method is all-counting. The results showed that the confirmatory factor analysis model has the necessary fitness. The results showed that factors affecting marketing capability of National University Sports Federation of I.R. Iran were, in order of significance: management capability variables, marketing staff, marketing strategy, marketing information system, marketing organization, and branding capability. Also, marketing capability has a positive significant effect on marketing performance of National University Sports Federation. According to the results, it seems that university sport of Iran can disconnect itself from the general state budget by doing marketing activities, and holding regular and high-quality leagues in various sports and attracting sponsors could provide more funds for different parts of Iran university.<strong>هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ بازاریابی ورزشی دانشگاهی کشور بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بوده و بهلحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش متشکل از پنج گروه شامل: هیأت رئیسۀ سابق و فعلی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی، رؤسای هیأتهای استانی و کارشناسان و کارکنان فدراسیون ورزشهای دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ادارات کل تربیتبدنی پنج بخش دانشگاهی و مدیران تربیتبدنی دانشگاههای بخش</strong><strong></strong><strong>های آموزش عالی کشور (اعم از دانشگاههای دولتی، آزاد، پیامنور، علمی ـ کاربردی، بهداشت و درمان و علوم پزشکی) و جمعی از اعضای هیأت علمی بود. . شایانذکر است که با توجه به محدودبودن جامعۀ آماری، از روش نمونهگیری کلشمار استفاده شد. . نتایج نشان میدهد که کلیت مدل تحلیل عاملی تأییدی، از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین، مشخص میشود که بهترتیب اولویتبندی معنادار متغیرهای قابلیت مدیریت، قابلیت کارکنان بازاریابی، استراتژی بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، واحد بازاریابی و قابلیت نشانسازی، بر قابلیت بازاریابی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران اثرگذار می</strong><strong></strong><strong>باشد. علاوهبراین، قابلیت بازاریابی، دارای تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بازاریابی فدراسیون ملی ورزش</strong><strong></strong><strong>های دانشگاهی میباشد. با توجه به نتایج بهدستآمده، بهنظر میرسد که ورزش دانشگاهی کشور میتواند با انجام فعالیتهای بازاریابی، خود را از بودجه عمومی دولت جدا نماید و با برگزاری لیگهای منظم و باکیفیت در رشتههای مختلف و نیز جذب حامیان مالی، موجبات درآمدزایی بیشتر برای بخشهای مختلف دانشگاهی کشور را فراهم آورد.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_903_08ab50f98e8d17abd713d1fc442e6556.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120The Impact of Consumer Trust on Shopping Intention Mediated by Mouth-to-Mouth Advertisingتأثیر اعتماد مشتریان بر قصد خرید با میانجیگری تبلیغات دهانبهدهان13114690810.22089/smrj.2017.908FAعبدالحسینابراهیمیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهوازعاطفهشکاریدانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد یاسوجناهیدشتاب بوشهریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150217The purpose of this study was to invetigate the impact of consumer trust index on shopping intention mediated by mouth-to-mouth advertising. The statistical population of this study was the customers who bought from sports manufacturers. Through convenience sampling, 384 customers were included in statistical sample and a questionnaire was used for data collection. SPSS and LISREL softwares were used for data analysis. First, the utility of variables and parameters was tested by using t test, and the positive relationship between variables was confirmed using correlation and path coefficient of t test. Then, the model was tested by using LISREL software and confirmatory factor analysis and structural equation. Finally, suitability indices showed that the model is in a suitable fit. The results of this study showed that the confidence index has a significant and positive impact on customers' purchase intention and mouth-to-mouth advertising. Eventually, mouth-to-mouth advertising has a moderating effect on consumer purchase intention. In conclusion, since the company confidence index affects consumer behavior in interaction with the company and causes the long-term profitability for companies and sports manufacturers, companies should pay special attention to this matter.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شاخص اعتماد مشتریان بر قصد خرید با میانجی</strong><strong></strong><strong>گری تبلیغات دهانبهدهان می</strong><strong></strong><strong>باشد. جامعۀ آماری این پژوهش را مشتریانی که از تولیدی</strong><strong></strong><strong>های ورزشی خرید می</strong><strong></strong><strong>کردند تشکیل دادند و با استفاده از روش نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری در دسترس، در مجموع، 384 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع</strong><strong></strong><strong>آوری داده</strong><strong></strong><strong>ها پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها از نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. ابتدا سطح مطلوبیت متغیرها و شاخص</strong><strong></strong><strong>های آنها با استفاده از آزمون تی تک</strong><strong></strong><strong>نمونه</strong><strong></strong><strong>ای مورد آزمون قرار گرفته و همچنین رابطه</strong><strong></strong><strong>ی مثبت بین متغیرها از طریق همبستگی و ضریب مسیر آزمون تی تأیید شد. سپس با استفاده از نرم افزار لیزرل و تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری به آزمون مدل پرداخته که نهایتاً مقادیر شاخص</strong><strong></strong><strong>های برازندگی نشان داد، مدل</strong><strong></strong><strong> از برازش مناسب برخوردار است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که شاخص اعتماد، تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید مشتریان و تبلیغات دهانبهدهان دارد و تبلیغات دهانبهدهان، اثری تعدیل</strong><strong></strong><strong>کننده بر قصد خرید مشتریان میگذارد. بهطورکلی و با توجه به یافته</strong><strong></strong><strong>های پژوهش، ازآنجاییکه</strong><strong>شاخص اعتماد شرکت،</strong><strong>رفتار مشتریان</strong><strong>را</strong><strong>در</strong><strong>تعامل</strong><strong>با شرکت تحتتأثیر</strong><strong>قرار</strong><strong>داده و سبب</strong><strong>سودآوری بلندمدت برای شرکت</strong><strong></strong><strong>ها و تولیدی</strong><strong></strong><strong>های ورزشی خواهد شد، لازم است که شرکت</strong><strong></strong><strong>ها توجه</strong><strong>ویژه</strong><strong></strong><strong>ای</strong><strong>به</strong><strong>این مهم نمایند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_908_b37cec1bdb038f8064468c62c3f8b535.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120Determination of Validity and Reliability of Questionnaire Regarding the Role of Advertising in Youth Attraction towards Taekwondo Schools Based on AIDA Modelتعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ نقش تبلیغات در جذب نوجوانان به مدارس تکواندو براساس الگوی AIDA14717090910.22089/smrj.2017.909FAاسماعیلدولتیاریکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد کرج0009-0001-9108-5817حسینپورسلطانیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیامنور کرجJournal Article20150503The purpose of this study was to determin the validity and reliability of a questionnaire regarding the role of advertising in youth attraction towards Taekwondo schools based on AIDA model. The statistical population included 360 young boys (aged 12–18) engaged in Taekwondo in Zanjan, of which 186 people were recruited as statistical sample. Data was collected by a researcher-made questionnaire with 20 items and 4 components (attraction, interest, desire, and action) and was scored by a Likert-type 5-value scale. Ten academic specialists and sports experts approved the content and face validity of the questionnaire. The questionnaire reliability was determined by Cronbach’s alpha and factor analysis. The results showed that of four components of AIDA model, interest and attention components had the most and the least significant roles in youth attraction toward Taekwondo schools, respectively. Cronbach’s alpha coefficient showed that internal reliability of the questionnaire was 0.8 and that there was significant correlation between items and components. Based on these results, this questionnaire had an optimal internal reliability and goodness. Therefore, researchers can use this questionnaire in evaluating the role of advertisement in other sports. <strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ نقش تبلیغات در جذب نوجوانان به مدارس تکواندو براساس الگوی "آیدا" بود. جامعة آماری پژوهش را 360 نفر از تکواندوکاران پسر شهر زنجان که در محدودۀ سنی 18ـ12 سال قرار داشتند، تشکیل دادند که از میان آنها، نمونة آماری معادل 186 نفر انتخاب گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامۀ 20 سؤالی پژوهشگرساخته که دارای چهار مؤلفۀ جلب توجه، علاقهمندسازی، تحریک تمایل و سوقدادن به خرید (جذب) بود، بهره گرفته شد و دادهها با استفاده از روش امتیازگذاری پنج ارزشی لیکرت، مورد ارزیابی قرار گرفتند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز توسط 10 نفر از کارشناسان ورزشی رشتۀ مربوطه و اساتید دانشگاه تأیید گشت. همچنین، از شاخصهای آمار توصیفی برای توصیف دادهها استفاده شد، ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین ثبات درونی پرسشنامه بهکار رفت و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای تعیین اعتبار سازه مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که از بین چهار مؤلفۀ الگوی آیدا، مؤلفۀ علاقهمندسازی دارای بیشترین نقش و مؤلفة جلب توجه دارای کمترین نقش در جذب نوجوانان به مدارس تکواندو میباشند. نتایج آلفای کرونباخ نیز بیانگر آن است که ثبات درونی پرسشنامه برابر با (80/0) است و بین تمامی گویهها و عوامل، ارتباط معناداری مشاهده میشود. بر پایۀ یافتهها مشخص میشود که پرسشنامۀ نقش تبلیغات، ثبات درونی و برازش مناسبی دارد. با توجه به تأیید پرسشنامۀ مذکور در پژوهش حاضر، پژوهشگران میتوانند جهت تعیین نقش تبلیغات بر جذب در سایر رشتههای ورزشی، از این پرسشنامه استفاده نمایند. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_909_78055b9b9028d5b343b309f320dd1631.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120The Effect of Social and Physical Environmental Factors on Spectators’ Attendance in Soccer Premier League of Iranاثر عوامل اجتماعی و فیزیکی ـ محیطی بر حضور تماشاچیان لیگ برتر فوتبال ایران17118690710.22089/smrj.2017.907FAنعمت الهنعمتیدانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغانJournal Article20150926The purpose of the study was to examine the effect of social and physical environmental factors on spectator’s attendance in soccer premier league of Iran. Instrument for this study was a researcher-made tool developed using information attained from studies by Zhang and Pease (1995), Kasky (1994), and Lee (2000). Reliability of the questionnaire was determined by senior experts in the field and was confirmed by explorative factor analysis. In addition, the validity of the questionnaire was confirmed by Cronbach’s alpha (α = 0.92). Statistical sample of research included 1385 spectators over 15 years of age, who were recruited through random stratified sampling. The exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modeling (SEM) with LISREL were used for data analysis. The results showed that social and physical environmental factors have significant relation with spectators’ desire to attend.<strong>هدف از این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی و فیزیکی ـ محیطی مؤثر بر حضور تماشاچیان در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش، مدل توسعهیافتهای بود که براساس مطالعات کسکی (1994)، ژانگ و پیس ( 1995) و لی (2000) تنظیم گشت. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مربوطه و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بررسی و تأیید گردید و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ( 92/0) موردتأیید قرار گرفت. نمونۀ آماری پژوهش را 1385 تماشاگر بالای 15 سال که بهصورت تصادفی طبقهای و با روش انتساب متناسب انتخاب شدند، تشکیل دادند. بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری در برنامۀ لیزرل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که عوامل اجتماعی و فیزیکی ـ محیطی، ارتباط معناداری با تمایل به حضور تماشاچیان دارند.</strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_907_d2679a508827a6dd50da2cb3eb2ea767.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات مدیریت ورزشی2538-321384020170120Investigating the Effect of Brand Identification on Successful Brand Extension: Analyzing the Role of Brand Love, Brand Commitment, and Brand Loyaltyهویتیابی مشتری از برند ورزشی و اثرات آن بر بسط موفق برند با نقشآفرینی عشق به برند و تعهد و وفاداری به آن18720891010.22089/smrj.2017.910FAسید مسلمعلویدانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانساراخدادادهکارشناس مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانJournal Article20150727The main purpose of this study was to investigate the effects of sport brand identification on successful extension of sport brands. In this regard, the role of such variables as brand love, brand commitment and brand loyalty towards sport brands is studied. Methodologically, this study falls into descriptive/survey category. Statistical population included all fans of Iranian football brands in Shiraz city, of which a sample of 384 individuals was selected using Cochran method. The results showed that brand identification could influence sport brand love, commitment, and loyalty. At the same time, it was determined that, of three variables of brand love, commitment and loyalty, only brand loyalty was able to influence the successful extension of sport brands. Another finding revealed that sport brand loyalty mediated two relationships: 1. between sport brand commitment and successful extension of the brand, and 2. between sport brand love and successful extension of the brand. <strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات هویتیابی مشتری از برند بر بسط موفق برند ورزشی به انجام رسید و در آن نقش متغیرهایی همچون عشق به برند و تعهد و وفاداری به برند موردبررسی قرار گرفت. از نظر روش جمعآوری دادهها، این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بوده و از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ طرفداران برندهای فوتبالی داخلی شهر شیراز تشکیل دادند که از میان آنها، نمونهای معادل 384 نفر با استفاده از روش کوکران انتخاب گردید. یافتهها نشان میدهند که متغیر هویتیابی مشتری با برند، بر عشق به برند و تعهد و وفاداری آنها نسبت به برند تأثیرگذار میباشد. همچنین، براساس یافتهها مشخص میشود که از میان سه متغیر عشق به برند، تعهد به برند و وفاداری به برند، تنها متغیر وفاداری به برند توانسته است بر بسط موفق برندهای ورزشی مؤثر باشد. ازسویدیگر، یافتهها حاکی از آن است که متغیر وفاداری، رابطۀ میان تعهد به برند و بسط موفق برند از یکسو و رابطۀ میان عشق به برند و بسط موفق برند ازسویدیگر را میانجیگری مینماید. </strong>https://smrj.ssrc.ac.ir/article_910_22685c2c6eea724398e6ba8edae6e477.pdf