2024-03-28T12:48:22Z
https://smrj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=81
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
ارتباط هوش معنوی و هوش فرهنگی با بهرهوری کارکنان پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
حسین
پورسلطانی
فهیمه میرزائی
میرزائی
حسین
زارعیان
هدف از تحقیق حاضر ارتباط بین هوش معنوی و هوش فرهنگی با بهرهوری کارکنان پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این تحقیق کارکنان پژوهشگاه بوده و به علت محدود بودن جامعه، نمونۀ آماری برابر با جامعه (36= N=n) در نظر گرفته شد. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامۀ هوش معنوی با پایایی (86/0= α)، هوش فرهنگی با پایایی (72/0=α) و بهرهوری سازمانی با پایایی (95/0=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرونوف برای تعیین توزیع طبیعی دادهها و آزمون هایt مستقل، تجزیه و تحلیل آنوای یکطرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی توکی و برای الگوریتم مدل اندازهگیری و الگوریتم مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS وPartial Least Square(PLS) در سطح معنیداری) 05/0≥P) استفاده شد. نتایج نشان میدهد الگوریتم مدل اندازهگیری تمامی شاخصهای هوش معنوی و هوش فرهنگی تأیید شده و در حد قابل قبولی قرار دارد. میزان رابطۀ هوش فرهنگی و بهرهوری (10/3= t،40/0=r) و میزان رابطۀ هوش معنوی و بهره وری (76/2= t،47/0=r) نیز تأیید شده و در حد قابل قبولی قرار دارد. بین هوش فرهنگی و سن کارکنان (05/0≥ P،10/0= r)، هوش معنوی و سن کارکنان (05/0≥ P ،17/0= r) و بهره وری و سن کارکنان (05/0≥ P،25/0= r) ارتباط معنیداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان میدهد بین هوش فرهنگی براساس جنسیت (05/0≥P و 26/2- = t) تفاوت معنیداری وجود دارد، اما بین هوش معنوی براساس جنسیت (05/0P ≥ و 09/0 = t) و بهرهوری کارکنان براساس جنسیت (05/0P ≥ و 47/1- = t) تفاوت معنیداری وجود ندارد. از طرفی، بین هوش فرهنگی براساس مدرک تحصیلی (05/0P≤ و 40/3=F) تفاوت معنیداری وجود دارد؛ بنابراین با توجه میزان متوسط بهرهوری کارکنان پژوهشگاه تربیت بدنی، مدیران باید توجه بیشتری به این مهم داشته باشند.
هوش معنوی
هوش فرهنگی
بهرهوری
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
2013
11
22
15
36
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_279_c39e16fe0794051dac9b6e03f6a61b52.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
ارزیابی عملکرد پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1387-1377
غلامرضا
شعبانی بهار
حسین
پورسلطانی زرندی
حسین
زارعیان
هدف این تحقیق ارزیابی عملکرد پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1377 تا پایان سال 1387 است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل: 170 نفر از رؤسا و معاونان پیشین و حال پژوهشکده، اعضای شورای پژوهشی، اعضای گروههای تخصصی پژوهشکده، استادان همکار با پژوهشکده در خصوص (پژوهشی، کتاب، کارگاه و ... ) و اعضای محترم هیئت علمی و کارکنان پژوهشکده است که 127 نفر از آنها بهعنوان نمونه آماری و به روش تصادفی سادهانتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون استنباطی کلموگروف-اسمیرونوفبهمنظور تعیین نرمال بودن دادهها، تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA)، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان میدهد عملکرد پژوهشکدۀ تربیت بدنی در شاخص همایش در سطح خوب، در شاخص کارگاه در سطح متوسط، در پاسخگویی به سؤالات مراجعان و میزان رعایت مسائل اخلاقی و احترام متقابل توسط کارکنان اداری در سطح خوب، در شاخص نشریه در سطح متوسط، در شاخص امور مالی میزان رضایت کلی از عملکرد مالی پژوهشکده در سطح متوسط، در شاخص کتاب در سطح متوسط، در بخش طرحهای پژوهشی در سطح متوسط، در شاخص میزان رضایتمندی اعضای هیئت علمی در همکاری با پژوهشکده در سطح خوب و میزان مرجع بودن پژوهشکده در مسائل علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی در سطح متوسط قرار دارد. در شاخص مدیران نیز میزان رضایت اعضای هیئت علمی از عملکرد حوزۀ ریاست پژوهشکده و معاونت پژوهشی در سطح خوبی قرار دارد، بنابراین توصیه می شود با توجه به شاخصهای ارزیابی عملکرد از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی به بررسی نقاط قوت و ضعف خود پرداخته، با برطرف کردن آنها و تقویت بخشهایی که جزء شاخصهای ملاک وزارتخانه است، در راه ارتقای جایگاه خود و رسالت تعیینشدۀ خویش گام بردارد.
ارزیابی عملکرد
پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی
2013
11
22
37
62
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_283_20b9926d97238fae0d6b7bbb2de6ef4b.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
انگیزههای حمایت هواداران باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران
محمد
ریحانی
حسین
عیدی
رحیم
رمضانی نژاد
اکبر
میرزایی
همایون
عباسی
رقابتهای فوتبال در ایران هر هفته گروه زیادی از هواداران را به ورزشگاهها و محل برگزاری مسابقات میکشاند؛ از اینرو هدف تحقیق حاضر، بررسی و مقایسۀ خردهمقیاسهای انگیزۀ حمایتی هواداران لیگ برتر فوتبال ایران است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعۀ آماری را کلیۀ هواداران فوتبال لیگ برتر تشکیل میدادند که بهعلت محدودیت تحقیق از میان 18 تیم لیگ برتر و بر اساس توزیع منطقهی جغرافیایی، 8 تیم انتخاب شدند و پرسشنامۀ تحقیق در اختیار آنها قرار گرفت که در مجموع پاسخهای 405 آزمودنی تجزیه و تحلیل شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ انگیزۀ حمایتی هواداران جالای (2008) بود که پس از ترجمه به زبان فارسی و مطابقت با زبان مبدأ برای داوری و تأیید روایی در اختیار استادان مدیریت ورزشی قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 72 درصد بهدست آمد. از روش تحلیل عاملی برای تأیید روایی پرسشنامه و تعیین خردهمقیاسهای انگیزشی، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای تعیین تفاوت بین تیمها در عاملهای انگیزۀ حمایتی و آزمون فریدمن برای رتبهبندی مهمترین شاخصهای حمایتی هواداران استفاده شد. نتایج نشان داد در مجموع شش عامل وفاداری تیمی، غرور اجتماعی، هویت تیمی، لذت سرگرمی، تعامل اجتماعی و ادراک بیرونی تیم بهعنوان خردهمقیاسهای انگیزشی هواداران سبب حضور و حمایت آنها میشود. ضمناً، عامل وفاداری تیمی مهمترین انگیزه حضور و حمایت هواداران است.
وفاداری تیمی
غرور اجتماعی
هویت تیمی
باشگاه ورزشی
2013
11
22
63
78
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_284_4dc5113452378cb6f7f95db12c864ad8.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
تحلیل موانع فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر اجرای سیاستهایی کلی اصل 44 قانون اساسی در ورزش حرفهای ایران
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
مجید
جلالی فراهانی
محمود
گودرزی
الیاس
نادران
هدف این پژوهش بررسی و تحلیل موانع فرهنگی و اجتماعی اثرگذار بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در ورزش حرفهای جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به هدف اصلی پژوهش، روش انجام پژوهش از نوع کیفی است. به این منظور، با انجام مصاحبههای کیفی با خبرگان و متخصصان امر، مهمترین موانع فرهنگی و اجتماعی موجود در مسیر پیاده سازی سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در ورزش حرفهای کشور شناسایی شد. در پژوهش حاضر، نمونهگیری، از افرادی انجام شد که مربوطترین دادهها را دربارة موضوع پژوهش فراهم میکردند. در پژوهش حاضر از نظرات 26 نفر از افراد، در قالب 35 مصاحبه استفاده شد و زمانی که موضوع به حد اشباع نظری رسید، فرآیند جمعآوری یافتهها پایان یافت. مطابق با مبانی پژوهشهای کیفی، تحلیل یافتهها همزمان با جمعآوری دادهها انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد مهمترین موانع فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی عبارتند از: مخالفت برخی متخصصان و کارشناسان با مباحث خصوصی سازی، وجود ریشههای تاریخی و سابقه 80 ساله اقتصاد دولتی، نگاه مالکیتی دولت به شرکتها و صنایع زیردست، وجود ابهام در واگذاری و ترس از تغییر در مدیران و مسئولان باشگاههایی ورزشی، عدم تمایل مسئولان و مدیران دولتی به کاهش حیطة نظارت یا مدیریت آنها، عدم شناخت فرهنگ ورزش حرفهای در میان مسئولان و مدیران باشگاههای ورزشی، عدم اعتقاد برخی مسئولان و دولتمردان به اثربخشی و کارآیی بخش خصوصی در ورزش، عدم نگرش و اعتقاد به ورزش بهعنوان مقولهای اقتصادی و انتظار کارکردهای فرهنگی و تربیتی از باشگاههایی حرفهای.
خصوصیسازی
باشگاه حرفهای
اقتصاد ورزش
2013
11
22
79
96
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_285_927eb2e5177140d21319fc0baf92fc72.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
مطالعۀ اکتشافی معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور
ژاله
معماری
مهرزاد
حمیدی
محمد
اصغری جعفرآبادی
یکی از وظایف اصلی و مهم فدراسیونهای ورزشی سنجش و ارزیابی عملکرد آنهاست، بهطوری که هرگونه ادامۀ همکاری مربیان را در سطح ملی تحت تأثیر خود قرار میدهد. هدف از انجام این تحقیق، مطالعۀ اکتشافی معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور است. تحقیق حاضر در دو بخش کیفی و کمّی و به روش توصیفی و پیمایشی انجام شده است. در بخش کیفی با مطالعۀ ادبیات تحقیق و جلسات بحث و بررسی با نخبگان، متغیرهای اثرگذار در ارزیابی عملکرد مربیان ملی شناسایی شد. در بخش کمّی پرسشنامهای با 35 سؤال پاسخ بسته تهیه شد که پنج تن از استادان دانشگاه روایی آن را تأیید و طی مطالعهای مقدماتی ضریبپایایی آن به روش آلفای کرونباخ 974/0تعیین شد (01/0P<). پرسشنامه در اختیار 450 نفر ازاستادان دانشگاه، مربیان نخبه، مدیران، ورزشکاران ملی و کارشناسان ورزش فعال در فدراسیونهای رتبۀ اول و دوم قرار گرفت. در نهایت 407 پرسشنامه تحلیل شد. معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور متشکل از پنج عامل بود که عبارت بودند از: تواناییهای فنی، تواناییهای عملیاتی، مهارتهای ویژه، مهارتهای رهبری و مهارتهای ارتباطی. شاخصهای برازش بهدستآمده اعتبار مدل را تأیید کردند و بر اساس این شاخصها ساختار حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. در این مدل تواناییهای فنی و تواناییهای عملیاتی (اجرایی) بیشتر از سایر عوامل و سپس بهترتیب مهارتهای ویژه و مهارتهای ارتباطی و سپس مهارتهای رهبری مربیان مورد توجه ارزیابان قرار گرفته است. در بحث تواناییهای فنی مربیان، بیشترین متغیر اثرگذار مربوط به بهرهگیری از تاکتیکها و استراتژیهای مناسب در هر مسابقه است و در باب تواناییهای عملیاتی و اجرایی مربیان، بیشترین متغیر اثرگذار توانایی آنها در تهیۀ برنامههای ویژه برای مسابقات در سطوح ملی است. همچنین هر یک از عاملها، متغیرهای تبیینکنندۀ هر عامل و بارهای عاملی هر متغیر، مهمترین عاملها و مهمترین نقاط قابل دستکاری برای مدیران برای اثرگذاری در هر عامل، شناسایی و تعیین شدند.در مدیریت حرفهای و رقابتی امروز، لازم است ارزیابی کارکنان، بهویژه مربیان ملی سیستماتیک و مبتنی بر روشهای علمی باشد که طی آن به هر متغیر به اندازۀ بار عاملیاش توجه و ارزیابی مربیان را در بخشهای مختلفِ وظایف آنان و بر اساس متغیرهای مقیاس ارزیابی عملکرد مد نظر قرار دهند. همچنین با بررسی ادبیات تحقیق ونظر به اینکه مهارتهای ارتباطی و رهبری مربیان در مدیریت و موفقیت تیمها نقشی مهم ایفا میکند، لازم است مدیریت فدراسیونها، برای توجه به عوامل فوق در نظام ارزیابی عملکرد مربیان کشور، به مهارتهای ویژه و رهبری مربیان توجه بیشتری کنند.
مربیان ملی
ارزیابی عملکرد
مطالعۀ اکتشافی
2013
11
22
97
126
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_286_96cf4454a265ccc1e1a185296f0467bf.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
تلفیق توابع تحلیلی تیسن و اورلی در مکانگزینی اماکن ورزشی
مهدی
سلیمی
محمد
سلطان حسینی
حبیب
هنری
هدف از پژوهش حاضر ارائۀ ایدهای جدید در مکانگزینی اماکن ورزشی بهمنظور کاربردیتر شدن نتایج اینگونه تحقیقات در محیط واقعی است. پس از ایجاد پایگاه داده فضایی پژوهش که متشکل از دادههای مربوط به سالنهای سرپوشیده (بهعنوان نمونۀ مطالعاتی)، 11 عنصر و کاربری شهری، وضعیت تراکم جمعیتی دو منطقۀ جنوبی شهر اصفهان (بهعنوان محدودۀ مطالعاتی) و نقشۀ اتوکد محدوده بود، با انتقال دادهها به محیط Arc GIS 9.3، این پایگاه بهصورت لایههای مجزا آمادۀ بهرهبرداری شد. در گام بعد لایۀ اورلی حاصل از عوامل مؤثر در مکانگزینی اماکن ورزشی و لایۀ تیسن که حوزۀ نفوذ اماکن ورزشی موجود در محدوده را مشخص میکرد همپوشانی اشتراکی شدند و نقشۀ نهایی حاصل شد. از آنجا که محدودۀ معرفیشده با ارزش زیاد در این پژوهش (940 هکتار معادل %37 از کل محدوده)، مانند بسیاری از پژوهشهایی که با هدف مکانگزینی انجام میشوند، اراضی بسیار گستردهای را شامل میشد، از روش کمینه کردن تفاوت بیشینه و کمینۀ انحراف معیار لایههای سطحی تیسنی به منظور به حداقل رساندن این اراضی استفاده شد. با استفاده از این روش مشکل اراضی گستردهای که گروه تحقیقاتی پس از تهیۀ نقشۀ نهایی و بهمنظور انتخاب دقیق مکان مورد نظر مجبور به برداشت میدانی از آنها بودند به کمترین میزان رسید و همچنین امکان برنامهریزی برای ساخت چند مکان ورزشی بهصورت متوالی نیز بهوجود آمد.
اماکن ورزشی
مکانگزینی
تابع تیسن
تابع اورلی
2013
11
22
127
148
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_287_d94d313d812c06647f45546e58bcef48.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
مشکلات مربیان ورزش اراک و ارائۀ راهکارهای حل آنها
اسفندیار خسروی زاده
خسروی زاده
علیرضا
الهی
علیرضا بهرامی
بهرامی
تیام
نستوهی
عابد
حقدادی
مربیان ورزش از مهمترین منابع انسانی در ورزش محسوب میشوند که به نظر میرسد با مشکلاتی در حیطۀ مربیگری مواجه باشند. هدف کلی این تحقیق، بررسی مشکلات مربیان ورزش و یافتن راهکارهایی برای حل آنهاست. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ مربیان مرد فعال هیئتهای ورزشی شهرستان اراک بودند (در مجموع 334 نفر) که بر اساس جدول برآورد حجم نمونۀ مورگان 180 نفر از آنها بهصورت تصادفی-طبقهای بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. از این تعداد، 108 نفر (60 درصد) نفر به پرسشنامۀ 50 سؤالی محققساختۀ شناسایی مشکلات مربیان (85/0= a)بر مبنای مقیاس پنج ارزشی لیکرت بهطور کامل پاسخ دادند. از آزمون تحلیل عاملی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد مربیان شرکتکننده بهترتیب مشکلاتی با سازمانهای مرتبط، سایر مربیان، رسانهها، اماکن و تجهیزات ورزشی، شخصی و ورزشکاران دارند که بر فعالیت آنها تأثیر منفی دارد. بر این اساس، راهکارهایی مانند طراحی مسیر شغلی مربیان و ایجاد جوّ و فرهنگ کاری مثبت بین مربیان نیز برای حل این مشکلات شناسایی شدند که به نظر میرسد میتوان با استفاده از آنها به رشد و بهبود زندگی کاری مربیان ورزشی کمک کرد.
مربی ورزش
مشکلات شغلی
راهکارهای اجرایی
2013
11
22
173
184
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_288_0ba245bfa72931c3f9bb2f944ac142ef.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
بررسی ارتباط بین ابهام نقش، انسجام تیمی و رضایت ورزشکاران بسکتبالیست
طاهر
بهلکه
فرشاد
تجاری
عبدالقدیر
قوجق
هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین ابهام نقش، پذیرش نقش، انسجام تیمی و رضایت ورزشکار است. در این تحقیق فرض بر این است که ابهام نقش با پذیرش نقش و رضایت از نقش پیشبینی خواهد شد. همچنین پذیرش نقش و رضایت از نقش با انسجام تیمی و رضایت ورزشکار پیشبینی خواهد شد. پژوهش حاضر از نوع حال نگر، کاربردی، توصیفی و پیمایشی است. تعداد نمونۀ آماری در تحقیق حاضر 171 بازیکن مرد بسکتبالیست سوپرلیگ ایران است که به شیوۀ کل شمار انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، مقیاس درک نقش، مقیاس پذیرش و رضایت از نقش، پرسشنامۀ محیط گروه و پرسشنامۀ رضایت ورزشکار است.از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد ابهام نقش مربوط به ارزیابی نقش است و رضایت از نقش را پیشبینی میکند، همچنین ابهام نقش مربوط به مقیاس مسئولیتها، پیشبینیکنندۀ پذیرش نقش است.
ابهام نقش
انسجام تیمی
رضایت ورزشکار
2013
11
22
149
158
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_289_00c1bbfde84f9c1229f2ff346ec5d171.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
ارتباط TQM و اثربخشی در فدراسیونهای ورزشی انفرادی منتخب کشور
علی
ذاکریان
ابوالفضل
فراهانی
محمدرضا
اسد
مدیریت کیفیت جامع[1] (TQM) عبارت است از: مدیریت و کنترل فعالیت مبتنی بر رهبری مدیریت ارشد و گسترش آنها به تمامی کارکنان و واحدها. این اقدامات کنترلی و مدیریتی به تضمین کیفیتی متمرکز است که از طریق کیفیت ایجاد شده و در خدمات برای ارائه به مراجعهکنندگان کسب شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ارتباط TQM و اثربخشی در پنج فدراسیون ورزشی انفرادی کشور است. این فدراسیونها شامل فدراسیونهای تکواندو، کاراته، کشتی، دو و میدانی و بدمینتون است. روش این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را رؤسا، نایب رئیسان و دبیران فدراسیونهای انفرادی کشور تشکیل میدادند که از میان آنها 15 نفر (پنج فدراسیون) بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامۀ TQM و پرسشنامۀ اثربخشی بود که اعتبار محتوایی آن توسط استادان تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه و اثربخشی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 79% و 98% بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافتهها از روشهای توصیفی و روشهای استنباطی از جمله آزمونها ی تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی (توکی) و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان میدهد بین اعمال مدیریت TQM در فدراسیونهای تکواندو، کاراته، کشتی، دو و میدانی و بدمینتون تفاوت معنیدار وجود دارد (023/0P <). بین اثربخشی در فدراسیونهای تکواندو، کاراته، کشتی، دو و میدانی و بدمینتون تفاوت معنیدار وجود ندارد (106/0 p >). بین اعمال مدیریت TQM و اثر بخشی در فدراسیونهای تکواندو، کاراته، کشتی، دو و میدانی و بدمینتون رابطۀ معنیدار وجود ندارد.(05/0 p >).
مدیریت کیفیت جامع
کیفیت
بهرهوری
فدراسیون ورزشی
2013
11
22
159
172
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_290_9f06dee20a7423f8e93b757756c122e8.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
بررسی چابکی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استانها
محمد رحیم
رمضانیان
مینا
ملائی
شکوفه
آبسالان
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ابعاد چابکی سازمانی در ادارات تربیت بدنی استانهای کشور است. جامعۀ تحقیق شامل کلیۀ کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای کشور و نمونۀ آماری آن کارکنان این سازمانها در استانهای گیلان، زنجان، فارس و چهارمحال و بختیاری (326 نفر) بود که از میان آنها 273 نفر (74/83%) در این پژوهش شرکت کردند. ابزار تحقیق پرسشنامهای 62 سؤالی بود که روایی صوری و محتوایی آن را 10 نفر از استادان صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند و ثبات درونی آن نیز با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ، 98/0 =r محاسبه شد. برای تعیین ابعاد اصلی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی همراه با چرخش متعامد استفاده شد و چهار عامل مدیریت منابع انسانی، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت تغییر و مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی با 91/55% واریانس شناسایی شدند. ضمناً از دیدگاه کارکنان، مدیریت کیفیت جامع (64/0±18/3) قویترین و مدیریت منابع انسانی (84/0±83/2) ضعیفترین ابعاد چابکی ادارات تربیت بدنی بودند. مدیران سازمانهای ورزشی با آگاهی از ابعاد و شاخصهای چابکی سازمانی میتوانند به انطباق بیشتر سازمانهای ورزشی با تغییرات محیطی و بهرهمندی از فرصتهای موجود در محیطهای پویای امروزی کمک کنند و در جهت ارتقاء و توسعۀ همهجانبۀ ورزش گام بردارند.
چابکی
تغییر
اطلاعات
مدیریت کیفیت جامع
2013
11
22
185
204
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_291_6a8dd35a365acaea6625c5c6caf5bae9.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
ارائه الگوی اضطراب رایانه سازمانهای ورزشی ایران
سردار
محمدی
رضا
شافعی
نسیم
صالحی
بهمنظور ارائۀ الگوی اضطراب رایانه در سازمانهای ورزشی ایران، تحقیقی از نوع همبستگی اجرا و تعداد 574 نفر از مدیران و کارشناسان، با استفاده از نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامههای استاندارد اضطراب رایانه هاینس و همکاران (1987)، خودکارآمدی رایانۀ مورفی و همکاران(1989)، انگیزش پیشرفت هرمانس (1970)، اضطراب خصیصهای اسپیلبرگر و همکاران (1983) و محققساختۀ تجربه با رایانه بود که روایی محتوایی آن را گروهی از متخصصین صاحب نظر دانشگاهی مورد تأیید قرار دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها نشان میدهند خودکارآمدی رایانه (39/0-) و بعد از آن تجربۀ کار با رایانه (19/0-) بیشترین اثر معکوس را بر پدید آمدن اضطراب رایانه میگذارد. با توجه به ضریب کلی تعیین (85/0R2=)، معادلۀ ساختاری کاهشیافته (74/0R2=) و تبیین حدود 85% تغییرات اضطراب رایانه، میتوان گفت مدل حاضر مدلی نسبتاً خوب و برازنده است که میتوان به آن اتکا کرد.
اضطراب رایانه
خودکارآمدی رایانه
سازمانهای ورزشی
انگیزش پیشرفت
2013
11
22
205
220
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_292_dccc0d38dcc6ed0c692e00839b59ad52.pdf
مطالعات مدیریت ورزشی
2538-3213
2538-3213
1392
5
20
آسیب شناسی راهبردی ورزش همگانی در ایران و ارائه راهکارهای توسعه بر اساس مدل SWOT
مونا
سمیع نیا
حسین
پیمانیزاد
محمد
جوادی پور
این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. جهت انجام تحقیق حاضر از پرسشنامه محقق ساخته ای استفاده شده است که شامل گویه های مربوط به عوامل درونی و بیرونی( مشتمل بر 40 سؤال رتبه بندی شده در زمینه قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای ورزش همگانی ایران) می باشد. روایی پرسشنامه مورد نظر از تکنیک دلفی و توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحب نظر؛ و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ ( 887/0 = α ) مورد تأیید قرار گرفت. نمونه آماری پژوهش 70 نفر شامل مدیران فدراسیون ورزش همگانی، رؤسای کمیته ها و انجمن های فدراسیون ورزش همگانی، رؤسای هیئت های استان ها و اعضای شورای راهبردی فدراسیون ورزش همگانی بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر شاخص های توصیفی، آزمون مقایسه میانگین ها و آزمون فریدمن، از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی نیز، استفاده شد. ضمن بررسی وضعیت موجود ورزش همگانی در حوزه های نیروی انسانی، مربیان، آموزش، استعدادیابی، زیرساخت ها و تجهیزات، داوران، امور مالی، تحقیقات، فناوری اطلاعات و بازاریابی؛ و تحلیل داده ها، 10 قوت، 10ضعف، 12 فرصت و 7 تهدید عمده برای ورزش همگانی شناسایی شد. همچنین با بررسی موقعیت استراتژیک ورزش همگانی، مشخص شد که این ورزش بر روی محور مختصاتSWOT از لحاظ عوامل درونی در ناحیه ی قوت ها و از لحاظ عوامل بیرونی سازمان در ناحیه ی فرصت ها قرار دارد. بر این اساس استراتژی های« تهاجمی و توسعه ای» برای توسعه ورزش همگانی توصیه شده است. بنابراین، بهره گیری از نقاط قوت شناسایی شده می تواند به انجام رسالت و وظایف آن کمک شایانی نماید؛ مشروط بر این که در راستای به حداقل رساندن نقاط ضعف درونی و کاهش اثرات تهدیدات بیرونی، و استفاده حداکثر، از فرصت های بیرونی باشند.
آسیب شناسی
ورزش همگانی
توسعه
2013
11
22
221
228
https://smrj.ssrc.ac.ir/article_306_8911cacb052e3aaeb4b5783ec332ea76.pdf